Zaak De Weert leidt tot herstructurering bij Lotto Soudal

Door , vrijdag 13 september 2019 om 06:00
Zaak De Weert leidt tot herstructurering bij Lotto Soudal

©Cor Vos

Gisteren las u dat Performance Manager Kevin De Weert toch niet ontslagen wordt bij Lotto Soudal. Maar er is meer. De “acht maanden frustratie” van De Weert riep vragen op bij de Raad van Bestuur van de wielerploeg, dat de zaak onderzocht. De gevolgen zijn niet min. Grote baas John Lelangue werkte een compleet nieuwe structuur uit. 


De Weert werd door Lotto Soudal geschorst na “een incident” daags voor de start van de Vuelta. Bij dat incident uitte de voormalige bondscoach zijn frustratie na acht maanden werken bij de Belgische WorldTourploeg. Vooral sportief manager Marc Sergeant en ploegleider Herman Frison moesten het daar in Alicante ontgelden.

Raad van Bestuur
Dat de Performance Manager op een ontslag afstevende, leek de logica zelve. Ook al bereikten ons tijdens de eerste week van de Vuelta meerdere signalen dat De Weert wel degelijk prima werk leverde binnen Lotto Soudal, een definitieve breuk leek onafwendbaar. De Weert zelf had er ook geen zin meer in. “Ik kan niet in een negatieve vibe werken”, klonk het. Hij had onder meer een aanbieding van Cofidis op zak. Volgens onze bronnen was er ook een optie om Campenaerts te vergezellen naar Dimension Data.

Toch krijgt de zaak nu een verrassende wending. Het verhaal over de “acht maanden frustratie” van De Weert en het vertrek van Bart Leysen als sportdirecteur riepen vragen op bij de Raad van Bestuur van de Lotto-wielerploeg, weet Het Laatste Nieuws. Vorig jaar werd algemeen manager Paul De Geyter na dertien maanden opzij gezet, nu zou ook De Weert, die nog maar acht maanden in dienst was, volgen. ‘Ligt het probleem niet ergens anders?’, vroeg de Raad van Bestuur zich af.

Zoals bij BMC
Het resultaat is dus dat De Weert in ere hersteld wordt. Meer zelfs, hij krijgt de volledige verantwoordelijkheid over een zogenaamd Performance Department en overziet alles wat impact kan hebben op verbeterde prestaties van de renners.

Algemeen Manager Lelangue verduidelijkt de concrete inhoud van De Weerts functie: “Training, research & development, het medische apparaat, voeding, mentale coaching, ploegen- en individuele tijdritten en het organiseren van hoogtestages. Alleen wanneer het echt nodig is zal Kevin op wedstrijden aanwezig zijn. Hij krijgt een taak die vergelijkbaar is met die van Allan Peiper, toen ik nog bij BMC was.”

Sergeant wordt Senior Consultant
Belangrijk: De Weert rapporteert voortaan rechtstreeks aan Lelangue en niet langer aan Marc Sergeant. Die laatste wordt ontheven uit zijn functie als Sportief Manager, een deel van zijn taken zal door Lelangue ingevuld worden. Sergeant (60) blijft wel aan boord als Senior Consultant. Hij zal zich minder bezighouden met het operationele aspect, meer met de werving van nieuwe renners.

“Marc heeft veel ervaring. Ik wil zijn advies om een nieuw en ambitieus project uit te bouwen”, aldus Lelangue nog. Sergeant heeft een contract tot 2020, maar zal volgens de algemeen manager ook nadien in dienst blijven. Duidelijk is dat De Weert en Sergeant uit elkaars vaarwater worden gehouden. Net als De Weert zal ook Sergeant niet meer in de volgwagen zitten tijdens wedstrijden.

Geen topkoersen meer voor Frison?
Ook de taak van ploegleider Herman Frison, die in samenspraak met Sergeant het wedstrijdprogramma van renners en ploegleiders invulde, is herbekeken. Frison (58) blijft ploegleider, maar zou volgens Het Nieuwsblad niet meer in in de volgwagen zitten tijdens topkoersen.

Dit artikel delen:

15 Reacties

toerist 13 september 2019 om 06:44

Da’s best heftig, die grote schoonmaak bij de Belgische lotto.

Onie 13 september 2019 om 06:51

Benieuwd of Lotto volgend jaar nog volgauto’s in koers heeft. Niemand die kan of mag rijden.

Vinyakke 13 september 2019 om 07:54

Straks zetten ze Monfort achter het stuur, misschien is dat zo slecht nog niet…

DemarrErik 13 september 2019 om 08:19

Monfort is geen slecht idee. Een groepje wielrenners zo lang mogelijk volgen is jarenlang zijn specialiteit geweest.

nummer3 13 september 2019 om 08:46

Helaas is winnen dan weer niet echt een specialiteit van hem.

toerist 13 september 2019 om 11:25

En de kans dat hij te snel rijdt, is ook vrij klein.

rob 13 september 2019 om 08:28

Mario Aarts zit de laatste tijd in de volgwagen.

T-Rex 13 september 2019 om 08:29

Wordt vervolgd.

zipp404 13 september 2019 om 09:47

Ik denk dat er een telefoontje van een geïrriteerde Gilbert aan vooraf is gegaan;)

trickstuff 13 september 2019 om 12:21

Waar alcohol al niet goed voor is :|

djerkson 13 september 2019 om 12:52

Goede zaak. Ik zie nog altijd beelden van een doodsaaie Sergeant en Frison in de volgauto ‘Com’on guys, dont miss the breakaway’ op zeer monotone wijze. Het was daar hoog tijd voor een grote kuis en vooral voor verjonging!

Ligthning 13 september 2019 om 13:40

Sergeant en Frison zijn, samen met de ploegleiders van Movistar, veruit de meest onbekwame ploegleiders uit het wielrennen. Hun tactische keuzes, of soms het totaal gebrek ervan, zorgt er nu al vele, vele jaren voor dat er nauwelijks resultaten geboekt worden. Zeker niet in verhouding met het geïnvesteerde kapitaal (miljoenen verkwanseld) en de kwaliteit van de renners. Dit werd nog eens pijnlijk geïllustreerd in de Tour, toen de ploeg met Wellens en Benoot twee renners in de kopgroep had. Wellens, zoals steeds, in het eerste deel van de rit, voor enkele bergpuntjes met zijn krachten woekeren, om dan zoals elke keer gelost te worden als het er echt toe deed. Toen ook. Tot mijn verbijstering diende Benoot zich te laten afzakken om een reeds leeggereden Wellens op te halen. Benoot verloor daardoor alle kansen op een goed resultaat, slaagde er wel nog in Wellens terug te brengen, waarna die, zoals verwacht, onmiddellijk weer loste toen het weer bergop ging. Benoot werd die dag nog vijfde, denk ik. Winnen van Quintana had allicht niet gekund, maar hij zou toch lang meegegaan zijn.
Uiteraard zijn manager en geldschieters mee verantwoordelijk. Zij hadden al jaren geleden moeten ingrijpen door voor goede ploegleiders te zorgen.

Thoin 13 september 2019 om 14:44

Akkoord dat hun tactische keuzes vaak onbegrijpelijk zijn.
Ze missen vaak ook de goede slag.

Maar geen resultaten? Ze winnen sinds 2010 elk jaar minstens 20 koersen.
In 2015 wonnen ze nog 40 koersen.

Weinig ploegen winnen al 10 jaar meer dan 20 koersen per jaar.
Neem nu de ploeg van het moment Jumbo won in 2015, 6 koersen…

Daarnaast speelde toen al het feit dat ze 3 ritten gewonnen hadden en dat ze de bollentrui wouden winnen.
Extra nog het feit dat Benoot vertrekt.
Denk maar eens aan Coquard die niet eens mee mocht naar de Tour.

djerkson 13 september 2019 om 16:03

Thoin, die vele koersen die ze winnen zijn vooral aan het talent van de renners te danken. Id tour was er een rit “waar alles op Ewan” werd gezet, terwijl die er op de eerste berg afmoest. Als je het profiel van die rit zag, dacht je ook van komaan man…

Samlambeej 13 september 2019 om 13:52

Op het eerste zicht een goeie oplossing.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.