Yves Lampaert: “We mogen ons de winnaars van het weekend noemen”

Door , maandag 2 maart 2020 om 07:45
Yves Lampaert: “We mogen ons de winnaars van het weekend noemen”

foto: Cor Vos

Een tweede plaats van hemzelf in de Omloop Het Nieuwsblad en winst voor Kasper Asgreen in Kuurne. Yves Lampaert had veel lof voor zijn Deense ploegmaat. “Dat we er een kopman bij hebben? Hij had al de status van ‘beschermd renner’ hoor.”

De aanvangsfase van Kuurne-Brussel-Kuurne verliep niet echt naar wens voor Yves Lampaert. “Ik werd omver gereden door de volgwagen van Trek-Segafredo. Natuurlijk heeft Steven de Jongh dat niet opzettelijk gedaan, maar ik lag wel tegen de grond. Mijn heup zit nogal dik en ik verwacht morgen een mooie blauwe plek. Wellicht zal het daarbij blijven.”

Ploegleiding besliste kloof te dichten
Dat het in de heuvelzone chaotisch koeren was, vond Lampaert. “Het ging er bijzonder nerveus aan toe. En toen na de Kluisberg die uitgebreide kopgroep wegreed, was de situatie voor ons niet ideaal. Styby was wel mee, maar er zaten veel snelle mannen voorin. Dus werd in de volgwagen beslist om de kloof te dichten. Dat kostte krachten, maar het bleek uiteindelijk wel de juiste keuze.”

“Kasper was super sterk vandaag”, gaat de West-Vlaming voort. “Toen het samenliep, maakte hij de sprong naar het restant van de oorspronkelijke kopgroep en hield echt knap stand. We hadden het niet gemakkelijk vandaag, maar eens in de finale blijkt toch dat we in de breedte sterk zijn en dat we dat kunnen uitspelen. En vergeet niet dat we nog Fabio Jakobsen achter de hand hadden in het geval Kasper toch nog werd teruggepakt. Zo kunnen we rustig de kat uit de boom kijken.”

Zoals Jungels
“Met een tweede plaats en een zege mogen we ons toch de winnaars van het weekend noemen”, vertelde Lampaert er nog bij. “Super mooi om het klassieke seizoen zo te starten. Al blijft het jammer dat ik het in de Omloop zelf niet kon afmaken. Maar misschien krijg ik de komende weken nog wel eens een kans.”

Over Asgreen was Lampaert vol lof. “Voor ons is zijn prestatie van vandaag geen verrassing. Ik vergelijk Kasper een beetje met Bob Jungels. Hij is zowat hetzelfde type coureur. Eentje met een enorm grote motor. Ik denk zelfs dat hij een versnelling in de benen heeft die nog iets krachtiger is dan die van Bob. Of hij nu een extra kopman wordt dit voorjaar? Oh, maar hij stond al op gelijke hoogte, hoor. Als je al tweede geworden bent in de Ronde van Vlaanderen, krijg je sowieso een beschermde status.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

Taliesin 1 maart 2020 om 21:23

Asgreen is inderdaad een ontzettend krachtige renner, dat hebben we nu al vaker gezien.

Zou trouwens leuk zijn als ik niet elke keer opnieuw hoef in te loggen op deze site…

koos verrek 1 maart 2020 om 22:29

Zeker, samen stuyven

Polleke 1 maart 2020 om 23:18

Als Kung niet blind rechtdoor knalt bij de laatste rotonde…’k weet nie…

Peter Lippens 2 maart 2020 om 09:20

ROFL

Polleke 2 maart 2020 om 11:54

Kijk nog eens naar de snelheid waarmee Kung wegknalt vanachter die Sunwebs… die had die 7 seconden (150 meter)dichtgereden….

SoloSlim 2 maart 2020 om 16:21

Misschien wel, Kung kan inderdaad een stukje rijden maar naar die “demarrage” mag je niet kijken. Zijn snelheid leek alleen maar veel hoger te liggen omdat al de rest vertraagde voor de bocht.

werkilul 2 maart 2020 om 01:51

En het coronavirus is de grote verliezer van het openingsweekend

Peter Lippens 2 maart 2020 om 09:21

duidelijk de sterkste ploeg in de breedte zonder echte kopmannen maar wel met een aantal renners die het kunnen afmaken en iedereen het iedereen gunt

EricV 2 maart 2020 om 10:20

Stuyven is de grote winnaar. De Omloop staat toch wat hoger dan Kuurne wat mij betreft

vanSpringel 2 maart 2020 om 14:36

Correct.

SoloSlim 2 maart 2020 om 16:25

Omloop is protour, KBK niet.
Zelf 3-daagse De panne is belangrijker dan KBK!

Massimo Bataille 3 maart 2020 om 09:16

Omloop staat zeker nog ietsje hoger dan Kuurne, maar als je Kuurne wint en 2de wordt in Omloop, dan heb je als ploeg gewoon het best gepresteerd.

En die WT-status is ook niet altijd alles hoor, heeft meer met geld te maken dan status/prestige.
KBK is 1.HC (of Proseries nu), maar staat toch wel stuk hoger dan Cadel Evans Road Race , Driedaagse DePanne of RideLondon Classic. Zou het qua prestige toch zeker gelijk zetten als de Duitse races of Dwars door Vlaanderen.

Bij de kleine rondes is het nog meer van dit. Tour of Colombia is maar 2.1 status, maar heeft qua deelnemers/volk veel meer volk als Guanxi. En nog een geluk dat ze die ronde van Turkije uit de WT gegooid hebben.
Voor mijn part mag een Parijs-Tours of Milan Turijn ook terug WT-worden hoor.
sommigen spreken wel van Najaar, maar eigenlijk heb je enkel Quebec/Montreal en Lombardije qua WT races ( samen met het WK). Mag gerust klein beetje uitgebreid worden.

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 10:08

Omloop staat tegenwoordig helemaal niet ‘hoger’ dan de Omloop misschien enkel qua nerdpunttellerij. Beiden gewoon koersen vol op scherm in een periode dat er genoeg op afstemmen vanwege pestweer, even veel exposure, nagenoeg even zwaar en vanwege dicht op elkaar geplaatst beide van afdoende superklepperwereldtoppers voorzien alsmede prima winnaars.

debarreman 2 maart 2020 om 17:36

Was er een gecombineerd klassement dan?

Bazzz 2 maart 2020 om 22:48

Ik mag mij ook de winnaar van het weekend noemen, maar dat is niet erg reëel.

peervaneynthoven 3 maart 2020 om 10:50

En jij bent de verliezer van het weekend Yves.! Jij hebt De Omloop toch verloren? Of ga je puntjes optellen en aan de bekende borstklopperij doen? Weet je welke dieren dat ook regelmatig doen? Precies, maar die doen dat van nature ‘lampie’.

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 11:14

Laat me raden, jij hebt het niet per sé op Lampaert.

peervaneynthoven 3 maart 2020 om 16:23

Nee hoor, ik vind ‘lampje’ wel een sympathiek ventje maar zijn uitspraak een ‘beetje’ protserig. Laat dat oehoe borstgeklop lekker over aan je roeptoeterende baas. Zou overigens Trek niet de winnaar van het weekend zijn? Laten we rustig het klassieke voorjaar afwachten en dan pas de ‘trompetter’ hanteren. Leg er nu maar even een knoop in. Wel zo bescheiden.