Yves Lampaert verrast zichzelf: “Ik ben gewoon een boerenzoon uit België”

vrijdag 1 juli 2022 om 19:24
Video

Yves Lampaert heeft op de eerste dag van de Tour de France voor een stunt gezorgd. De Belg pakt de gele trui door Wout van Aert en Tadej Pogacar in de openingstijdrit naar de plaatsen twee en drie te verwijzen. Dat kon hij zelf nauwelijks bevatten. “Mijn hoofd ontploft”, zei de renner van Quick-Step-Alpha Vinyl in het flashinterview na afloop.

Castelli

“Ik kwam hier met de verwachting dat top-tien mooi zou zijn, nu heb ik al de beste renners van de wereld verslagen”, vervolgt Lampaert. “Ik ben gewoon een boerenzoon uit België. Om dit te doen… dat had ik nooit verwacht. Ik kan het niet geloven. Ik wist dat ik goed was. Maar om de eerste rit van de Tour de France te winnen, dat is iets waar ik nooit van had durven dromen. Iedereen probeert zo hard mogelijk te fietsen in een tijdrit, maar om Van Aert, Van der Poel en Ganna te kloppen… Het is ongelooflijk.”

Tijdens de tijdrit in Kopenhagen regende het flink, maar langzaam maar zeker begonnen de buien af te nemen. Lampaert reed later dan favorieten als Van Aert en Ganna. “De wegen waren nog steeds erg nat, dus ik had dezelfde omstandigheden als de anderen”, reageert Lampaert daarop. “Ik kwam met vijf seconden voorsprong op Van Aert over de finish. Ik kan het wellicht pas realiseren als de Tour de France voorbij is. Ik denk dat ik trots kan zijn.”

“Ik moet denken aan de ploeg en aan mijn goede vriend Tim Declercq, die naar huis moest vanwege corona. Ik had dit met hem willen vieren. Het is jammer dat hij er niet is. Deze is voor Tim”, aldus Lampaert, die kort na zijn tijdrit ook WielerFlits al te woord stond. De uitspraken die hij toen deed, vind je in de bovenstaande video.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Janousek68 1 juli 2022 om 19:32

I am just a farmboy from Belgium…veel puurder kan het niet…

de adelaar 1 juli 2022 om 19:35

Goede aero houding, normaal rijd ie met zijn elllebogen naar buiten

O59 1 juli 2022 om 20:44

:-) :-) :-)

Romāns Vainšteins 1 juli 2022 om 19:37

Carrière geslaagd. En dan net na ‘de gouden kilometer met een zwart randje’. Kom maar op Frank Heijnen!

poeskescherens 1 juli 2022 om 19:42

Volledig verdiend, deze discipline liegt niet. Hoogtepunt van zijn loopbaan en mooie positie om een nieuw contract te krijgen. Op naar de waaiers op DE BRUG….

Marcus Aurelius 1 juli 2022 om 19:44

Patje, hij moet toch echt iets doen aan zijn hypoglycémie. Het slaat op zijn tong altijd in een interview. Toen ik de vorige zin enterde, keek hij recht in mijn ogen, en sprak de legendarische woorden, 'ik heb geen hypo' … tja, wat kan ik daar nog tegenin brengen dan ?

the student 1 juli 2022 om 19:46

Ach daar kan Patje ook helemaal niets aan doen.

Albeijing Feeniks 1 juli 2022 om 19:49

Klopt, Patrick viert gewoon en had al lekker gedronken. Niets mis mee.

Jean Dumas 1 juli 2022 om 20:03

Hij moet alleen niet proberen Ceylin del Carmen Alvarado te zeggen, dan gaat het goed.

tramontana 1 juli 2022 om 20:22

@Jean Dumas haha, echt, toegegeven, dat vind ik een goeie… lmao

O59 1 juli 2022 om 19:48

Boerenzoon onwaardig, mijnheer elleboog.
Wout nog wat hinderen tijdens (tussen)sprints ?

Romāns Vainšteins 1 juli 2022 om 19:56

Waarom niet? Deze is toch al binnen.

FDJ 1 juli 2022 om 20:17

Het was niet de enige boer die de weg blokkeerde afgelopen weken.

Gibo 1 juli 2022 om 20:01

Mooie emoties.
Eindelijk die grote vis!
Had ik zeker niet verwacht in dit deelnemersveld.

Blackcanyon 1 juli 2022 om 20:06

Fantastisch gedaan Yves!

Tsja, je bent een zoon van een boer. Niks mis mee, maar je vader heeft t toch beter getroffen: die is namelijk vader van de gele truidrager.

Chaba 1 juli 2022 om 20:18

Beetje simpele maar tof dat hij geel pakt!

tramontana 1 juli 2022 om 20:27

Deze wielerdiscipline die meer en meer naar F1 neigt even op zijn kop gezet. Door gewoon keihard in de bochten op je tubes te vertrouwen, zonder een pakje van €3500 of een robothelmpje. Als een boer die gezwind door de waterakker ploegt, stoempe stoempe stoempe, loempe. Daarna je aangeschoten ploegbaas recht in de ogen kijken, goh, wat is deze sport mooi!

wimvl 1 juli 2022 om 20:35

Het is een fenomeen. Gewoon geweldig wat hij doet. En dat zonder speciaal pak dat tijdwinst oplevert.

tramontana 1 juli 2022 om 20:41

@wimvl inderdaad… gewoon voluit gaan, durven op je bek gaan, het randje opzoeken… meer dan verdiend voor deze sympathieke renner (sympathiek, dat is/blijft hij ondanks dat dom maneuver enkele weken geleden)

Marlin 1 juli 2022 om 21:35

Je vergeet een paar “kleine” details. Hoewel de weg nog steeds nat was, stond die niet meer gedeeltelijk onder water op bepaalde plaatsen. Zelfs in een rechte lijn zorgen die waterplassen voor extra weerstand, en dus tijdsverlies. Laat staan in de bochten. Ik verneem ook dat de wind geleidelijk gedraaid was bij de laatste tientallen renners. Vol wind in de rug, de laatste kilometers. Dat maakt het verschil tussen een top 5 (die Lampaert allicht zou behaald hebben bij identieke omstandigheden als Van Aert, Ganna en Poga) en de overwinning.

tramontana 2 juli 2022 om 01:37

@Marlin alleen slechte verliezers zouden het steken op wisselende omstandigheden, die er trouwens niet waren toen Lampaert zijn rit afmaakte, het water spoot even hoog op hoor, bekijk die vertraagde beelden nog maar eens. Een en ander heeft ook met durf te maken, ik durf te verwedden dat MvdP zich inhield om zijn dure pakje niet tegen het asfalt te kwakken. Het zit dus zeker ook in het koppie, en dat van Lampaert is er één vol (gezond) boerenverstand: knallen en we zien wel waar we uitkomen.

Davide_Formolo 1 juli 2022 om 20:41

‘Deze is voor Tim.’ Wellens dan neem ik aan?

tramontana 1 juli 2022 om 20:45

lmao haha … is wel een goeie. Nu laat ik je los Tim.

Fifty 1 juli 2022 om 21:46

van hieraf moet je gaan,

vluggejapie 1 juli 2022 om 22:28

Aha, een blokkeerboer.

Alfons Haavers 1 juli 2022 om 22:51

Ondanks een recente (maar wat mij betreft ook wel wat opgeklopte) fout kan ik Lampaert prima pruimen. Authentieke, pretentieloze kerel die wel eens een dergelijk gloriemoment verdiende in zijn carrière.

Dat is er niet gekomen in de vorm van een grote klassieke zege (die je misschien eerder in Roubaix had verwacht) maar wel totaal uit de lucht gevallen met deze toch wel sensationele tijdrit-overwinning mét geel in de Tour. Niet dat ik deze zege helemaal op hetzelfde niveau zet van een monument maar qua publiciteit kan dit toch wel tellen. En als je ziet wie hier nog allemaal in de top-10 eindigt, is dit toch wel veruit de grootste zege uit zijn carrière.

Toch wel een atypisch seizoen van QSA. Het zijn niet de verwachte successen die ze boeken dit jaar, maar na de ook al vrij onverwachte raid van Evenepoel in LBL toch een tweede grote sensatie voor de ploeg. Zo wordt het stilaan toch nog een aardig seizoen voor Patje z’n roedel.

Romāns Vainšteins 2 juli 2022 om 00:20

Het zal nog lastig selecteren worden vd wk-tijdrit. Of gaat van Aert daar niet voor?

Alfons Haavers 2 juli 2022 om 00:31

Normaal gezien niet. Van Aert wil zich volledig richten op de wegrit, maar 100% zeker is dat nog niet.

Evenepoel en Lampaert afvaardigen is zeker een optie, al zie ik dit toch wel als een uitschieter van Yves en behoort hij voor mij nu niet meteen tot de favorieten voor het WK.

legrandbornand 2 juli 2022 om 07:16

@RV, dat is momenteel nog onduidelijk, een eventuele knieblessure zal daar wel over beslissen.

klootje kriekeljon 2 juli 2022 om 07:32

Heerlijke reactie. Mooi dat hij vervolgens in het Frans zegt: `ik zeg zojuist in het Vlaams…`

theking 2 juli 2022 om 09:07

Verdiend gewonnen. Hij zal wellicht iets voordeel gehad hebben door de omstandigheden. Maar dat hadden ganna, van aert en pogacar ook volgens mij wel iets ten opzichte van vdp en roglic. Vanaf vingegaard leek het ineens of van de toppers iedereen het 2e deel sneller reed dan die eersten gelet op de tussentijden. Maar ja bewijzen kan ik het niet.
Iedereen mocht zelf kiezen wanneer te starten dus hierover hoeft eigenlijk ook niet gediscussieerd te worden.

tramontana 2 juli 2022 om 11:37

Vanderpoel, reed die het eerste deel van de tijdrit niet op een bijna droog wegdek? Het was een stuk erger toen Roglic, Vingegaard en WvA aan de bak moesten. Mathieu mag blij zijn met dat voordeel, zoniet had hij mogelijk de top10 niet gehaald.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone