Yves Lampaert klopt Evenepoel en wint zijn tweede Belgische tijdrittitel

woensdag 16 juni 2021 om 17:04
Yves Lampaert klopt Evenepoel en wint zijn tweede Belgische tijdrittitel

foto: Cor Vos

Yves Lampaert is de nieuwe Belgische kampioen tijdrijden. Over de 37,6 kilometer in en rond zijn thuisgrond Ingelmunster deed de renner van Deceuninck-Quick-Step, in 2017 al eens Belgisch kampioen tegen de klok, 44:48 minuten en was daarmee twintig seconden sneller dan ploegmaat Remco Evenepoel.

Voor de elite-mannen was in en rond Ingelmunster een parcours van 37,6 kilometer uitgetekend: een startronde van 12,2 kilometer en twee ronden van 12,7 kilometer. Het was de thuisgrond van Yves Lampaert en dat was wel te merken aan de uitingen langs de route. Zelf noemde de renner van Deceuninck-Quick-Step het parcours een ‘gevarieerde omloop’. “Er zijn een aantal rechte stukken waar je je kracht kwijt kunt, maar die worden netjes afgewisseld met een paar technische passages met voldoende bochtenwerk.”

Jasper De Plus mocht even voor drie uur het BK tijdrijden aftrappen en deed dat met een tijd van 47:23 minuten. De tijd van de renner van Intermarché-Wanty-Gobert bleek voor onder meer Steff Cras en Sébastien Grignard te hoog gegrepen. Jimmy Janssens wist de toptijd wel te verbeteren, net als Gilles De Wilde. De 21-jarige coureur van Sport Vlaanderen-Baloise zette de tijd na 47:01 stil. Het was echter Nathan Van Hooydonck die de eerste serieuze tijd neerzette. Als voorlaatste van het eerste blokje renners klokte hij 46:01 minuten.

foto: Cor Vos

Daarna was het afwachten wat de kanonnen in het tweede blok zouden doen. Evenepoel had na zeven minuten even een momentje, maar hield de controle over zijn fiets. De winnaar van de Baloise Belgium Tour zette goede tussentijden neer, maar het was steeds Yves Lampaert die het snelst was van het stel. De thuisrijder zette uiteindelijk 44:48 op de tabellen, waarmee hij de tijd van Florian Vermeersch, die even daarvoor de toptijd naar 45:54 minuten had gebracht, stevig verbeterde.

Lampaert zag vervolgens Rune Herregodts, Stan De Wulf, Ilan Van Wilder en Frederik Frison tekortkomen. Toen moesten nog twee renners over de streep komen: Victor Campenaerts en Remco Evenepoel. Tweevoudig Belgisch kampioen tijdrijden Campenaerts kwam tekort (45:29 minuten) en ook Evenepoel kon zijn achterstand van onderweg niet meer ombuigen. De vice-wereldkampioen van 2019 op deze discipline klokte 45:08 minuten, waarmee hij zich wel van het zilver verzekerde.

foto: Cor Vos

Voor Lampaert was het zijn tweede Belgische titel tegen de klok, nadat hij in 2017 al eens de beste was. Daarmee kwam hij op gelijke hoogte met Wout van Aert, die in Ingelmunster niet van de partij was, Campenaerts, Stijn Devolder en Marc Streel.

Dit artikel delen:

69 Reacties

S'mon 16 juni 2021 om 17:07

Die vreugde-uitbarsting was zo mooi om te zien. Meer dan gegund!
Evenepoel heeft zichzelf niets te verwijten, gewoon immens van Yves!!

Harm Zijlstra 16 juni 2021 om 17:09

Ook de vreugde-uitbarsting van zijn fans was prachtig.

Tempobeul 16 juni 2021 om 17:17

Dat was daar een mooi volksfeest en zeker nog niet afgelopen. Toch knap om zien hoe ze hun kampioen de lucht instaken. Verdiend Belgisch kampioen!

Romāns Vainšteins 16 juni 2021 om 19:21

De Lampaert fans ja, ik heb mogen meemaken wat voor ne specialen dat zijn. Niet echt van het type dat je laten vallen als het wat tegenzit.

Murcia 16 juni 2021 om 17:09

Yves had het thuisvoordeel:D, maar in alle ernst een erg sterke tijdrit van hem. Was in elke ronde Remco de baas en laat zien dat dat de “veteranen” nog niet zijn afgeschreven. Evenepoel op gepaste afstand tweede en Vocsnor die goed had ingedeeld derde. Van Wilder toont zijn potentie en ook Vermeersch en Van Hooydonck goed vandaag.

Turtlehead 16 juni 2021 om 17:10

REV ging als een krant door de bochten, maar zat wel enorm diep, knap dat Lampaert hem eraf knalt.

Erik33 16 juni 2021 om 18:04

Was zeker een bochtig parcours.

trigger 16 juni 2021 om 17:13

Die top 3 zouden mogelijk in de top 10 van een WK tijdrijden zitten. Knappe prestaties!

Wheely 16 juni 2021 om 17:18

Prachtig dit, Lampje zo gegund!

MartinMartin 16 juni 2021 om 19:00

Lampie.

WernerFranke 16 juni 2021 om 17:19

Misschien moet Lampaert ook een doel maken van het EK tijdrijden. Als ik me niet vergis mag het land van de winnaar nog met een mannetje meer naar het WK.

Barry Batsbak 16 juni 2021 om 17:40

En daarnaast moet Vanthourenhout misschien dan eens goed nadenken over wie hij meeneemt naar Tokio.

WernerFranke 16 juni 2021 om 17:53

Die beslissing is al officieel en op een heuvelachtig parcours is het ook best verdedigbaar om Evenepoel te selecteren

RidderSchwobin 16 juni 2021 om 18:38

Evenepoel moest geselecteerd worden als Europees kampioen. Was geen keuze.

evelineroos 16 juni 2021 om 19:24

Dat is Stefan Küng.

klootje kriekeljon 16 juni 2021 om 17:21

Mooi interview met Evenepoel ook.

Franco Ballerini 16 juni 2021 om 17:21

Lijkt mij een duidelijk gevalletje van een gunst van Evenepoel.

Reiger 16 juni 2021 om 17:24

Leek mij aan de reactie van Remco te zien, duidelijk van niet. Remco was wel degelijk zwaar teleurgesteld. En terecht natuurlijk als je heel graag zelf had willen winnen.

Rondje 25 16 juni 2021 om 17:26

Daar geloof ik ook niets van.

Wheely 16 juni 2021 om 17:28

Waarom zou die, Lampaert was gewoon beter.

Michelangelo 16 juni 2021 om 17:35

Dit was zeker geen gunst, maar (opnieuw) een keiharde mentale tik op de kin van Evenepoel. Kijk zijn reactie maar even terug, dat zegt meer dan genoeg.

Hij constateert terecht dat hij met deze vorm geen schijn van kans gaat maken in Tokyo. Als je al geklopt wordt door (met heel veel respect!) Yves Lampaert, dan denk ik dat je weinig kans maakt tegen Ganna, Van Aert, Dennis in topvorm. Er moet dus nog veel werk verzet worden. Ik denk dat hij er achter komt dat hij minder ver staat dan hij zelf had gehoopt/gedacht/verwacht.

Massimo Bataille 16 juni 2021 om 17:35

Als supporter die langs het parcours stond, het gezicht van evenepoel stond toch op afzien. Dus denk niet dat hij het acteerde en niet alles gaf

Franco Ballerini 16 juni 2021 om 17:40

Toneelspel. Als van Aert had meegedaan had Evenepoel zeker één a anderhalve minuut sneller gereden. Maar mooi dat hij de overwinning aan de trouwe ploeggenoot Lampaert gunt.

evelineroos 16 juni 2021 om 17:44

Haha neem er nog eentje Franco.

Michelangelo 16 juni 2021 om 17:46

Goed Franco, jij je zin. Het was toneelspel van Evenepoel.

Die ik dan na deze tweede tik in 2 maanden tijd heel snel de switch zie maken naar Hollywood, waar hij ook een geweldig talent als acteur blijkt te bezitten en meteen mee doet voor de hoofdrollen en oscars….

Reiger 16 juni 2021 om 17:53

Ik sloeg net het woordenboek open en zocht internettrol op. Wat denk je? Kreeg ik een uitklapposter van Franco Ballerini te zien! Dat verwacht je toch niet?

Franco Ballerini 16 juni 2021 om 17:56

Het OS parcours nog even bekeken. Goud voor Pogacar, het zilver en brons zal gaan tussen Ganna en Evenepoel. Dennis bakt er momenteel niets meer van. Van Aert en Roglic zullen leeg zijn na weer een verloren Tour, Dumoulin mag blij zijn met een top 8. Misschien kan Bissegger nog verrassen met een podiumplaats.

Michelangelo 16 juni 2021 om 17:57

@Reiger,
heb je in het woordenboek ook al eens bij “blinde adoratie” gezocht…? Daar stond vermoedelijk “zie Internettrol”.

Reiger 16 juni 2021 om 18:00

@Michelangelo Je hebt gelijk! Die Franco toch..

Franco Ballerini 16 juni 2021 om 18:02

Haha, ik vind Evenepoel een onuitstaanbaar kereltje, maar helaas voor mij spuit de klasse er wel vanaf… Hij gaat veel meer winnen dan mij lief is. Toch rest mij dan slechts respect.

Reiger 16 juni 2021 om 18:20

Nee nee nee Franco, wel gewoon in je rol blijven van “als ik nu flink met hagel schiet raak ik altijd wel iets.” Nu niet ineens realistische reacties plaatsen hoor!

evelineroos 16 juni 2021 om 19:08

Zwakke poging Franco, je hebt niemand overtuigd.

Thijs E 16 juni 2021 om 19:11

Thuiswedstrijd voor Lampie en er is hem ook, op voorwaarde van winst, een nieuwe John Deere in het vooruitzicht gesteld door de regering van Ingelmunster. Dus die heeft de rit van zijn leven gereden.

Franco Ballerini 16 juni 2021 om 19:28

Ik reageer hier niet om met hagel te schieten, in mijn rol te blijven, laat staan om iemand te overtuigen. Evenepoel is in mijn ogen nog steeds een zeldzaam talent die bij tijd en wijle de totale concurrentie op een hoop rijdt en weer vaak gaat rijden. En nee, ik ben totaal geen fan maar een kenner.

DeGroteMolen 16 juni 2021 om 19:44

Niet zoveel jenever drinken in die hitte Franco, ga je van raaskallen.

rennerske 16 juni 2021 om 19:52

@ Franco, je bovenste post is klinkklare onzin maar dat weet je zelf ook wel. Je overige reacties omarm ik ten volle!

Etika 16 juni 2021 om 20:01

@Thijs : regering van Ingelmunster ? In België heet dit het College van Burgemeester en Schepenen. In die West-Vlaamse gemeentes betreft het meestal een paar boeren en het liefje van de pastoor die er deel van uitmaken. Dat verhaaltje over de John Deere zou dus zo maar eens kunnen. Betalen met belastingsgeld, hoor ik je denken. Die komen daarmee weg, jong.

Lalsacien 16 juni 2021 om 20:32

@Franco Ballerini ” En nee, ik ben totaal geen fan maar een kenner” . Oei, da’s wel een heel sterk argument…

trigger 16 juni 2021 om 22:33

Natuurlijk moet REV ontgoocheld zijn, maar normaal ook, hij heeft véél tijd om naar z’n beste niveau toe te werken. Ruim over 10 jaar rondewerk en een 3-tal Olympische Spelen. Absolute klasbak blijft hij… Als Van Aert na een jaar herstel tweede plaats pakt op BK tijdrijden zijn we lyrisch, om de zaken wat in perspectief te zetten.

Wheely 16 juni 2021 om 23:11

@trigger
Van Aert werd vorig jaar niet verrassend eerste toch?

Beer 17 juni 2021 om 10:09

Van Aert won vorig jaar ‘gewoon’.

Reiger 16 juni 2021 om 17:22

Goed realistisch interview met REV. Eerlijk toegeven dat iemand beter was en geen slap gezeur. Klasse!

Rondje 25 16 juni 2021 om 17:25

Sinds de terugkeer van Evenepoel is hij toch niet meer zo overheersend als voorheen. Heeft nog wel wat tijd nodig vrees ik voor hij weer de oude is. Dat zal dit jaar best nog weleens moeilijk kunnen worden.
Maar goed, op den duur zal het wel goed komen

Murcia 16 juni 2021 om 17:30

Afgezien van het bochtenwerk wat vandaag hem ook weer seconden heeft gekost, lijkt mij dat hij nu zo licht is geworden voor het rondewerk dat hij wat meer toegeeft op de krachtpatsers die zwaarder zijn zoals Ganna maar ook een Lampaert die dit op vlakke parcoursen ten volle kunnen uitbuiten.

Turtlehead 16 juni 2021 om 17:31

Klinkt als zeer logisch, en dat is eigenlijk wel geruststellend: zwaar revalidatietraject, en dan sterker dan tevoren terugkomen is niet zo vanzelfsprekend. Zeker niet met zo’n smalle basis qua wedstrijdkometers door nog jonge leeftijd.
Misschien in dit jaar vooral verdere basis leggen voor nieuwe stappen volgend jaar. Dan is alles meegenomen onderweg (in plaats van teleurgesteld te zijn met alles minder dan winnen).

Michelangelo 16 juni 2021 om 17:50

zou het ook niet zo kunnen zijn dat een groot deel van het peloton in het coronajaar niet het gebruikelijke niveau heeft gehaald vanwege de compleet andere voorbereiding? Met name oudere renners die hun geijkte wedstrijdprogramma hebben, hebben daar volgens mij last van gehad. Terwijl jonge renners veel minder last hebben van het ontbreken van deze vaste patronen, omdat ze die nog niet hebben?

Het niveau van Evenepoel was vorig jaar uitstekend (tot zijn val), maar misschien wel een beetje geflatteerd door corona en de keuze voor de wedstrijden (nog niet tegen Pogacar en Roglic gereden bijvoorbeeld, nog niet in Parijs Nice, Tirreno Adriatico of Dauphine).

Het feit dat het hem tegenvalt moet toch voortkomen uit het feit dat zijn waarden in training goed zijn en veel vertrouwen geven, maar blijkbaar niet goed genoeg (meer) zijn om te winnen…

WernerFranke 16 juni 2021 om 17:55

Ik denk niet dat Corona er veel mee te maken heeft. Hij won voor de pauze meer wedstrijden dan erna en was een jaar eerder al vice-wereldkampioen tijdrijden. Dat zie ik hem vandaag niet nadoen.

Maillot à Pois 16 juni 2021 om 18:27

De analyse van Turtlehead lijkt me de meest logische.
En ook al weet hij dat wellicht zelf ook, toch zal hij steeds teleurgesteld zijn als hij niet wint. Aard van het (jonge) beestje

Romāns Vainšteins 16 juni 2021 om 19:33

Wat Murcia & Turtlehead zeggen.

Olly 16 juni 2021 om 17:29

Volledig gegund voor deze sympathieke man, en ook niet gestolen. Hij was de sterkste.

Thijs E 16 juni 2021 om 17:37

Goed van Lampie, vorige week was het verhaal nog dat hij weliswaar dicht bij Evenepoel stond, maar dat het verschil stukken groter zou zijn bij een langere tijdrit en een parkoers op maat van Evenepoel.

S'mon 16 juni 2021 om 17:46

Dit is wel echt geen parcours op maat van Evenepoel, of toch zeker niet op de ronderennertransformerende Evenepoel die wat gewicht wilt verliezen (zoals Murcia ook al aangeeft) en dat moet inboeten op de vlakkere tijdritten.

Michelangelo 16 juni 2021 om 17:54

@s’mon, Ik denk dat hij dan toch echt met de DQS staf heel goed moet kijken waar de balans ligt.
Want met zijn geringere gewicht kan hij niet meer zo overheersen in de tijdritten, maar het is blijkbaar ook niet goed genoeg om bergop te overheersen. Waardoor het misschien uiteindelijk wel contraproductief is om dat ene kilootje te verliezen. Zelfs voor de ronderennergetransformeerde Evenepoel.

S'mon 16 juni 2021 om 18:27

Ik vermoed dat je met dat mindere klimmen op de Giro doelt. Maar daar heeft hij de eerste week gewoon goed bergop gereden, alleen was het vat op na een week (mogelijks door zijn lange revalidatie).

evelineroos 16 juni 2021 om 19:11

In die 1e week zat dan ook geen serieuze berg.

Reiger 16 juni 2021 om 21:01

Ik denk ook dat het ligt aan het vermageren van REV. Hij werd immers Europees kampioen rond Alkmaar. Biljartvlak met wind. Nu lijkt hij wel iets te hebben ingeleverd van zijn tijdritcapaciteiten toch? Iets minder macht terwijl hij ook heel goed klom op die macht. Vermageren betekent niet automatisch meer kans in een grote ronde. Vooral niet als het ten koste gaat van iets waar je normaal gesproken de grote verschillen mee maakt.

AdZ 16 juni 2021 om 17:52

Haha wat een softe reacties op het verlies van de gedoodverfde winnaar van alle TT's op welk niveau dan ook in de komende 10 jaar…

Psychologie van de koude grond om dat niet te kunnen aanvaarden en maar te roepen dat ie t zn ploegmaat gunt.

Alsof REV enige ploegmaat iets gunt … tsk!

Maillot à Pois 16 juni 2021 om 18:07

Ik zie welgeteld één reageerder die dat denkt.

Michelangelo 16 juni 2021 om 18:10

Als je een teamgenoot geen 2 seconden voorsprong gunt op dag 2 van de Giro, dan geef je zeker geen Belgische titel weg lijkt me… Daar is redelijk consensus over, behalve dan bij Franco B ;-)

MartinMartin 16 juni 2021 om 18:40

edit wf: laat trollgedrag achterwege

limburgia 16 juni 2021 om 19:06

Afgang ? Met deze gemiddelde snelheid ?

DeGroteMolen 16 juni 2021 om 19:45

edit wf: niet doen

Barry Batsbak 16 juni 2021 om 20:10

Onzin. Alleen Tim Declercq is knecht bij DQS. De rest is kopman.

notriple 16 juni 2021 om 18:44

edit wf: niet doen

notriple 16 juni 2021 om 21:56

Jammer dat v Aert niet meedeed. Dan had evp 3e geworden

Bazzz 16 juni 2021 om 23:05

Vicky en Remco krijgen even een pak slaag.

kleomantre 17 juni 2021 om 08:18

Mooie prestatie van Lampaert die in de BBT al dichtbij was.

Evenepoel verder natuurlijk niet slecht maar denk dat dit jaar, achteraf makkelijk zeggen, verkeerd is ingedeeld. Ziet er naar uit dat de koers naar medaille op OS ook niet gaat lukken. Je hebt namelijk de beste Evenepoel nodig om daar überhaupt kans op goud te maken. Alhoewel je met Olympisch diploma ook blij mag zijn.

Alexander Vandegroenevallei 17 juni 2021 om 11:57

Lampaert stijgt nu en dan boven zichzelf uit als tijdrijder. Zie bvb zijn zege in de Ronde van Zwitserland. Normaal valt hij na een snelle start wat stil maar het was duidelijk dat het thuispubliek hem bleef opjagen, klasse ! Daarnaast was het overduidelijk dat Evenepoel een pak trager door de talrijke bochten ging, dat was ongetwijfeld al goed voor een halve minuut …

En Evenepoel : het is wel straf hoe velen nu al definitief oordelen dat hij dan toch niet zo’n topper zal worden. Voor mij is het duidelijk dat het een kwestie van tijd is (dat kan een maand zijn maar ook een seizoen) dat hij weer toeslaat zoals pre Lombardije.

Kijk dan heeft Van Wilder meer geluk : rijdt top 5 in 2 super bezette TT’s maar wordt absoluut niet scheef bekeken na een 4de plaats gisteren.

mollema280475 17 juni 2021 om 12:29

Goedemorgen allen, wat wordt er toch weer een hoop onzin geschreven…bahbah.
wanneer leren we nou eens mensen te respecteren en niet meteen je oordeel velen over iemand die je nog niet eens kent. Remco is prima rijder en komt van zware blessure terug. Hij heeft tijd nodig…..geef hem dat. En je mening geven over een situatie oke…maar mening geven over een renner die je gewoon niet kent alleen van de rit en persconferentie….en dan zulke belachelijk dingen over hem zeggen is absurd!!!

ons land … belgie gaat kapot aan de mensen die denken alles te mogen zeggen op social media’s. kap en ga nuttig conversaties aan of hou je kop ga werken of wat anders doen.

heren wielrenners: jullie doen je best en ga zo door! de een wint de ande verliest maar er zijn belangrijkere zaken in het leven!

Headlines

Materiaalzone

Populair