Wouter Wippert: “Het is voor mij het jaar van de waarheid”

Door , zondag 30 april 2017 om 07:00
Wouter Wippert: “Het is voor mij het jaar van de waarheid”

foto: Sirotti

Voor Wouter Wippert is het dit jaar het seizoen van de waarheid. De 26-jarige Nederlander is nu bezig aan zijn tweede jaar als sprintkopman bij WorldTour-ploeg Cannondale-Drapac, maar in die rol was hij tot nu toe geen enkele keer aan het feest. Een wereld van verschil met zijn tijd bij Drapac, toen hij de zeges aan elkaar reeg. “Het hoofddoel ligt in de Ronde van Californië, daar moet ik toch een viertal kansen krijgen”, vertelt Wippert, vanuit de Ronde van Romandië, aan WielerFlits.

Zes keer tweede
Drie jaar geleden ontpopte Wippert zich als razendsnelle man bij het Australische Drapac Professional Cycling. Bijna iedere twee maanden mocht hij zijn handen in de lucht steken in exotische rittenkoersen als de Rondes van Taiwan, Japan, China en Korea. Maar Wippert bewees in die tijd ook dat hij het allerhoogste niveau aankan, met ritwinst in het slotcriterium van de Tour Down Under in Adelaide. Dat nummer kon hij vooralsnog niet overdoen bij zijn nieuw team, wel was hij vorig jaar zes (!) keer tweede.

“Het is toch wel even aanpassen als je niet meer zo vaak als toen je handen in de lucht mag steken”, vertelt Wippert. “Zeker als je, zoals vorig jaar onder andere op het Nederlands kampioenschap, er een aantal keer heel dichtbij bent. Het is ook een feit dat de eerste binnenhalen vaak het moeilijkste is. Eens dat lukt, dan blijven de overwinningen vaak komen. Het was vorig jaar geen topjaar, maar je kan ook niet zeggen dat ik slecht heb gereden. Maar als sprinter moet je gewoon een keer winnen. Punt.”

Het was vorig jaar geen topjaar, maar je kan ook niet zeggen dat ik slecht heb gereden.

Niet verleerd
De afgelopen maanden kwam Wippert niet eens meer aan sprinten toe, terwijl hij toch nog steeds dé snelle man bij de Cannondale-Drapac-ploeg is. “Helaas is dat nog niet gelukt, nee”, geeft Wippert toe. “Het zat er gewoon nog niet in dit jaar. Het ging goed tot eind december, in januari heb ik een stevige terugval gehad door ziekte en daarna ben ik een beetje achter de feiten aan blijven hollen. Het is niet zo dat ik de kans niet kreeg van de ploeg, dat absoluut niet. Mijn vorm was gewoon niet goed genoeg.”

Als je je voor zo’n lange periode niet mengt in een pelotonsprint, bestaat de kans dan dat je dat sprinten en positioneren op den duur een beetje verleert? “Dat denk ik niet, je hebt dat of je hebt dat niet. De eerste keer dat je er effectief voor gaat, dan kan het misgaan, maar echt verleren, daar geloof ik niet in. Ik heb dit voorjaar de klassiekers gereden en daar is positioneren ook cruciaal. Het is niet zo dat je het hele jaar nog geen positie hebt moeten kiezen. Duwen, aan de juiste kant zitten, dat blijf je doen.”

Hoog niveau
Desondanks blikt Wippert nu al positief terug op zijn tijd bij Cannondale-Drapac. Van spijt van zijn overstap is geen sprake. “Als enige sprinter, dit jaar met Tom Van Asbroeck erbij, krijg je gewoon je kansen wanneer je dat wil. Als het goed met je gaat, dan heb je heel snel je plekje in de selectie omdat de ploeg het fijn vindt als er een renner is die mee kan sprinten. Dat is leuk om te ervaren. Het nadeel is dat je het vaak alleen moet doen. Op zich vind ik dat niet erg, want ik kan goed mijn eigen ding doen. Soms speelt het wel mee.”

Op het hoogste niveau kan je je in de laatste kilometers echt geen foutjes veroorloven.

“Vooral bij de sprints op WorldTour-niveau dan”, legt Wippert uit. “In de laatste tien kilometer is de snelheid dan enorm hoog, en dan moet er nog gesprint worden. Op 1.1-niveau kan je vaak zelf nog iets rechtzetten: even buitenom gaan als je wordt opgehouden, dat soort dingen. Maar op het hoogste niveau kan je je in de laatste kilometers echt geen foutjes veroorloven. Dan mag je gewoon geen enkele extra inspanning doen, als je wil sprinten. Als je alleen zit, is het risico op die inspanningen wel groter.”

Einde contract
Trekt Wippert daar zijn conclusies uit met het oog op de komende jaren, of wil hij graag verder bij zijn huidige ploeg Cannondale-Drapac, waar hij einde contract is? “Natuurlijk zou ik graag mijn huidige rol blijven vertolken bij de ploeg, maar die mannen hebben me ook gezegd: ‘Het is voor jou het seizoen van de waarheid. Het moet nu gewoon gebeuren.’ Mijn antwoord was eigenlijk vrij simpel: dat weet ik zelf ook wel. Het moet echt de goede kant opgaan vanaf nu, als ik op dit niveau wil blijven koersen.”

Dat statement van de ploeg brengt ongetwijfeld wel wat extra druk met zich mee. Kan de snelle man van Cannondale-Drapac daarmee omgaan? “Natuurlijk speelt dat contract altijd wel mee in je achterhoofd, maar ik probeer er zo min mogelijk mee bezig te zijn. Dat heeft toch geen enkel nut. Als je resultaten goed zijn, dan komt dat contract vanzelf. Ik wil mezelf vooral op het koersen focussen en als ik dan kan presteren, dan heb ik er vertrouwen in dat mijn management het oplost aan het eind van het jaar.”

Ik heb een grote winnaarsmentaliteit, maar in zo’n periode is dat eerder een nadeel.

Top in California
Midden mei ligt voor Wippert misschien wel de belangrijkste koers van het jaar. “De Tour of California is een heel groot doel, daar liggen vier sprintkansen voor mij”, hoopt Wippert, die er onder andere Sagan en Viviani treft. “Het is nu belangrijk dat ik mijn kop recht houd en het geloof erin houd, en dat was in het voorjaar weleens moeilijk. Ik heb een grote winnaarsmentaliteit, maar in zo’n periode is dat eerder een nadeel. De laatste twee à drie weken zit de positieve flow er goed in en in California wil ik echt op mijn best zijn.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

kooltje 29 april 2017 om 08:35

Hoofddoel Californië dan is contractverlenging onmogelijk

EricHeiden 29 april 2017 om 08:36

We gaan hem volgen en ik wens hem dan ook alvast veel succes in Californie. En, ook bedankt voor dit mooie interview!

Noud89 29 april 2017 om 08:40

Ach zou voor hem denk ik prima zijn als hij een niveau lager moet gaan rijden. Komt gewoon veel inhoud tekort op WT niveau. Snel is hij zeker wel, maar dan is het wellicht beter om gewoon te winnen op .1 niveau dan constant net niet mee komen op .HC of WT niveau.

Gisteren in romandie eindigt hij tijdens zijn enige kans ook weer op 9 minuten samen met de mannen die in de ontsnapping zaten.

josi 29 april 2017 om 08:48

Hij is eigenlijk net niet goed genoeg voor het grote werk, heeft ook geen ploeg die hem goed kan afzetten in de sprint en moet er bovendien al gauw af als er wat heuvels in het parkoers zitten. Ik zie dat ook niet zo snel veranderen, zou me wat dat betreft verbazen als hij de komende maanden ineens begint te winnen, maar ik wens hem alle succes.

Kraaijvanger 29 april 2017 om 09:08

Zou hij niet in het treintje passen van Groenewegen?

Wheely 29 april 2017 om 09:08

Californië ligt hem wel erg goed, hij zal wat geluk moeten hebben met de tegenstand. Als er een echte topper meedoet wordt het een moeilijke opgave. Wel weer des te knapper als het lukt.

Tuubke 29 april 2017 om 09:08

Mooi interview, eerlijke uitspraken. Het aantal Nederlandse overwinningen per jaar is flink gedaald sinds Wippert de overstap naar een WT-ploeg maakte. Hij heeft een geweldige intrinsieke snelheid, maar komt nog geen molshoop over met de eerste groep van het peloton. Dan blijven er alleen maar heel vlakke koersen over waar hij de kans krijgt om te winnen, en die zijn er niet zo heel veel op dit niveau.

ronddraaien 29 april 2017 om 09:10

Hij vindt de snelheid in een sprintvoorbereiding te hoog in een WT-koers waardoor hij niet echt meer kan accelereren op het eind wanneer de rest dat wel kan. Als ik zo iets hoor denk ik maar aan één mogelijkheid: locomotief. Red je job en bied je diensten aan bij een topsprinter. Iets zoals wat een Hofland, Renshaw of Keisse gedaan hebben. Je moet gewoon realistisch zijn: als je in januari wat wordt teruggeslagen door een ziekte, en vlak voor de start van mei is je beste resultaat een 17e plaats, dan ben je gewoon veel te licht voor dit niveau. Niemand wil een sprintkopman die als beste jaarprestatie een 3e plek in een ritje in Down Under heeft of een 2e plek in Algarve.

DeLuiaardVanLimburg 29 april 2017 om 09:31

Ik denk ook dat Wouter meer plezier aan zijn carrière kan beleven door op pro-conti niveau veel coupe de france achtige wedstrijden te rijden gecombineerd meet nl/Vlaams programma. Met af en toe misschien een uitschieter op het hoogste niveau en daarna opwerken naar een gewaardeerde knechte. Type samuel dumoulin ofzo?

Spruch 29 april 2017 om 09:39

Valt me altijd op dat er zo weinig visie is bij Cannondale. Vooral mbt jonge renners. Vaugthers lijkt deze ploeg alleen maar te hebben omdat hij zo schreeuwt dat hij inmiddels anti-doping is.

assen 29 april 2017 om 09:46

@EricHeiden +1
Leuk zo’n interview ja.
Gun deze man het beste, zeker nu het niet zo heel goed loopt.

Noud89 29 april 2017 om 09:57

@Spruch

Ooit had ik dat idee ook wel omdat er wel heel weinig doorbak bij Cannondale. Maar als je naar het afgelopen jaar kijkt dan hebben Formolo, Bettiol, van Baarle sowieso grote stappen gemaakt. Woods is doorgebroken. Dus ik vind die kritiek op dit moment niet terecht, maar als je dat predikaat van talenten verpester eenmaal hebt kom je er moeilijk vanaf.

Jeff®ey 29 april 2017 om 10:14

Hij won dit jaar toch echt de Omloop van het Waasland dus hij heeft wel degelijk gewonnen

maklukzat 29 april 2017 om 10:49

Wippert kan inderdaad beter in de kleinere wedstrijden wat meer actief worden, bij een ploeg als Roompot. Maar goed, misschien dat hij dit seizoen zijn niveau nog kan verbeteren en wel aan sprinten toekomt.

krypton 29 april 2017 om 10:52

Volgend jaar gewoon proberen bij Roompot. Als dat ook mislukt kan ie de fiets professioneel gezien aan de wilgen hangen. Het is hard voor zo’n jongen, maar je moet wel presteren natuurlijk.

koos1 29 april 2017 om 11:13

Worldtour is duidelijk te hoog voor Wippert. Beter volgendjaar in een PCT gaan rijden en proberen weer koersen te winnen in de kleinere koersen.

Sephiroth 29 april 2017 om 11:17

Roompot zou een leuke ploeg zijn voor wippert. Genoeg grote koersen maar ook genoeg mogelijkheden tot echt winnen.

edit: of idd Wanty zoals jeffrey zegt. pro conti belgisch of NL team iig.

Jeff®ey 29 april 2017 om 11:32

Ja of een team als Wanty dat lijkt me ook wel wat voor hem

Scott Sunderland 29 april 2017 om 12:09

Ik had het hem zeker gegund. Maar hij haalt het niveau gewoon niet wat nodig is in de grootste wedstrijden. Hij kan sprinten maar niet tegen de beste sprinters in koersen met een harde finale. Op een lager niveau gaan koersen, plezier en vertrouwen terug winnen, en dan misschien weer wat kleinere koersen winnen.

kittelkolb 29 april 2017 om 12:16

Gewoon gaan knechten voor een sprinter in grote koersen en in kleinere (vlakke) koersen voor eigen kansen gaan. Zo ben je heel wat productiever voor je ploeg. Dat betekent weggaan of dat er een grotere sprinter wordt aangetrokken.

TykkeThor 29 april 2017 om 15:28

Stapje terug zou natuurlijk geen schande zijn voor deze jongen. Snel is hij zeker. Misschien iets voor Roompot?

reusjen 29 april 2017 om 15:35

Ik denk niet dat hij graag in een Nederlandse of Belgische ploeg zal willen rijden. Hij heeft zich tot nu toe opgewerkt via buitenlandse teams. Misschien een leuk team in Azië, maar ik vind het niet zo handig om als ploeg te zeggen dit jaar moet je presteren anders is het klaar.

BenderBeach 30 april 2017 om 08:03

Niet direct opgeven dit. Gewoon doorknokken. Het talent en de snelheid heeft ie wel. Nu de inhoud en ervaring opbouwen voor een mooie (sprint)carrière. Het seizoen is nog niet om. Ook op het hoogste niveau kan Wippert zijn mannetje staan. Tour Down Under was echt geen geluk ofzo.

Viktrodriguez 30 april 2017 om 10:01

Gewoon een extreem beperkte sprinter. Hij ligt bij de eerste de beste verkeersdrempel al op een halfuur achterstand. Dan moet je echt van het niveau Kittel zijn, wil je waarde hebben voor een dergelijke ploeg in de World Tour. Sterker nog, als je alleen een redelijke sprint hebt, heb je als eerste sprinter geen reet te zoeken op dit niveau.

Als de sprintvoorbereiding al te snel gaat, wat heeft een rol als piloot dan voor zin? Daarnaast niet handig als de piloot eerder lost dan zijn sprinter. Daarnaast kunnen renners als Renshaw en Hofland zelf tenminste nog mee op dit niveau.

Dat bij Cannondale renners doorgaans eerder achteruit dan vooruit rijden, doen wat uitzonderingen niets aan af. Zelfs een kapotte klok heeft tweemaal per dag gelijk.

robotour 30 april 2017 om 20:08

“Het jaar van de waarheid”, gelukkig voor hem niet het uur van de waarheid. Hij heeft nog wat meer tijd. Wat een uitspraak. Hij zou toch eens in de spiegel moeten kijken en een lijstje met sprinters maken om te zien waar hij ergens staat. Allemaal leuk en aardig die zeges in Taiwan, Thailand etc. Maar zolang hij in de Scheldeprijs of dat soort vlakke koersen ook geen topnotering weet te behalen, komt hij op WT-niveau gewoon te kort.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair