Wout van Aert zal zich morgen niet in massasprint mengen: “Focus op tijdrit”

Wout van Aert zal zich morgen niet in massasprint mengen: “Focus op tijdrit”

© Cor Vos

donderdag 15 juli 2021 om 17:57

Net als daags voor de eerste tijdrit, zal Wout van Aert zich ook morgen niet mengen in een eventuele massasprint. “Nee, dat ga ik niet doen. Als er zich iemand van ons tussen gooit, dan zal het Mike (Teunissen, red) zijn.”

Van Aert hield op Luz Ardiden vlotjes stand in de groep der favorieten tot op vijf kilometer van de top. Dan zette hij zich op kant, om uiteindelijk op meer dan zes minuten binnen te bollen. “Misschien had ik er nog niets langer kunnen aanhangen, maar proberen aanklampen om aan te klampen, daar zie ik het nut niet van in. Toen Majka het tempo de hoogte injaagde, ging het voor mij ook iets te snel.”

“Ik had ook niet de intentie om hier in de top tien te finish”, gaat Van Aert voort. “Doel was om Jonas Vingegaard bij te staan. Ik zat klaar voor in het geval hij signaal zou geven om op iets te reageren of om te versnellen. Daarna zat mijn taak erop. We hebben met de ploeg prachtig werk geleverd. Jammer dat het geen derde ritzege oplevert, maar het is hoe dan ook fantastisch wat Jonas doet.”

Vingegaard
Dat zijn werk richting Tokio er nu opzit, gaf Van Aert nog mee. “Ik klom in deze derde week beter dan de eerste twee weken. Mijn werk is inderdaad bijna af. Nu gaan we nog voluit in de tijdrit, zaterdag. Sprinten ga ik morgen niet doen. Ik verwacht wel een massasprint, maar als er zich iemand van ons zal tussen gooien, dan wel Mike. Ik zeker niet.”

Tot slot werd Van Aert ook nog gepolst naar de mogelijkheden van Jonas Vingegaard in de toekomst. Kan hij ooit een grote ronde winnen, wilde Renaat Schotte weten. “Dat denk ik wel. Als je in de Tour tweede kan worden als je eraan begint zonder ambities voor het klassement, dan heb je nog een ruime progressiemarge. Zijn evolutie deze drie weken alleen al, is enorm.”

“Of hij dan in de toekomst een ander programma gaat rijden dan Roglic? Daar ga ik niet over”, lachte Van Aert. “Maar deze Tour de France is wel het bewijs dat je maar beter met meerdere sterke jongens aan de start staat.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Murcia 15 juli 2021 om 18:03

Was weer op het klimmers peil van vorig jaar vandaag. Logisch dat je morgen niks gaat riskeren en de ultieme test op zaterdag hebt. Wordt echt een geweldige tijdrit rondom de speedway in Japan met hem als toch echt een gegadigde voor Goud al zal Ganna daar anders over denken.

Yeez 15 juli 2021 om 18:34

Parcours is te lang en te heuvelachtig voor ganna

La Bicicleta 15 juli 2021 om 19:00

@Yeez, maar Ganna bereidt zich wel minutieus voor. Het wordt een toptijdrit, dat is zeker.

oscarito1908 15 juli 2021 om 20:10

Ganna kan prima overweg met een heuvelachtig parcours.

tvm 15 juli 2021 om 22:04

Beste nieuws voor van Aert is het bericht dat Tadej de tijdrit niet gaat doen.

Alfons Haavers 15 juli 2021 om 22:15

Ik vraag me af in welke mate de decompressie gaat optreden bij Pogi op de OS. Met de Tour net de grootste koers van het jaar gewonnen, zijn grote doel. Vermoed dat dit wel zal spelen, anders is hij gewoon dé topfavoriet voor de wegrit in Tokio.

Pole Pole 15 juli 2021 om 22:33

Zijn wallen worden groter met de dag. Vingegaard en Carapaz kunnen hem nu volgen. Roglic is de favoriet en zal beter zijn dan Pogacar.

Peet Gute 15 juli 2021 om 18:05

Wout is in goede doen en is gegroeid in deze Tour, voor mij de grote favoriet nu in de tijdrit, is iets langer en wat minder hoogtemeters dan de eerste tijdrit.

tvm 15 juli 2021 om 22:05

Stefan Küng dus.

Michelangelo 15 juli 2021 om 18:06

Lijkt een beetje op self fulfilling prophecy. We spreken nu al over een massasprint, dus zal het wel een massasprint worden.

Waarom nooit “we gaan morgen oorlog maken en ervoor zorgen dat deze sprintersetappe niet eindigt in een sprint”.

Natuurlijk is wielrennen geen playstation, maar uiteindelijk is er maar 1 ploeg die echt belang heeft bij een massasprint. De rest doet mee voor spek en bonen, ook al denken ze zelf steeds van niet. Laatste 4 sprints lieten niets aan duidelijkheid over….

Beer 15 juli 2021 om 19:16

Het is in elk geval niet aan van Aert om morgen oorlog te maken. Er zijn nog heel wat teams zonder prijs en met weinig andere overblijvende doelennin deze Tour.

Groetjesaandevoetjes 15 juli 2021 om 19:22

Denk dat het eerder aan Intermarche, Qhubeka, B&B is om oorlog te maken en wellicht een etappe te winnen. Zondag word het 100% een sprint.

Michelangelo 15 juli 2021 om 19:22

Klopt helemaal Beer,
er zijn zoveel ploegen die nog niks hebben, dat het eigenlijk bijna te zot voor woorden is als het toch een massasprint zou worden. Die ploegen zouden eigenlijk samen moeten werken om weg te komen, in plaats van kansloos achter die blauwen aan fietsen.

Pole Pole 15 juli 2021 om 20:54

Het is niet alleen de blauwen. Ook FDJ zal werken en Alpecin Fenix. Onmogelijk om te denken dat daar een paar duo’s van ‘mindere ploegen’ van onderuit kunnen.

Daarbij is Cav waarschijnlijk het best omringd van allemaal. Iedereen rijdt morgen voor hem. Hij zal niet veel wind pakken.

Cochise 15 juli 2021 om 22:23

Fdj? Om Démare moreel te steunen in z’n zetel thuis?

Pole Pole 15 juli 2021 om 22:35

haha juist, die is buiten tijd gereden. Desalniettemin, Micky’s scenario behoort niet binnen de mogelijkheden op dit moment in de Tour.

Verweggistan 15 juli 2021 om 18:22

Mike dan maar

Turtlehead 15 juli 2021 om 22:48

Lijkt me grappig: Cav rijdt lek op 3 km, Teunissen wint, Philipsen twee en Mathews drie… weer niet gewonnen.

Beer 15 juli 2021 om 18:29

Goede beslissing. Morgen sparen en uit de gevaren blijven. Hopelijk zaterdag nog een vette vis vangen. Alles bij elkaar heeft hij het best economisch aangepakt deze Tour en de verleiding weerstaan om voor meerdere doelen te gaan. Nu zien of het iets opbrengt in Tokio.

Wheely 15 juli 2021 om 18:48

De gouden Cervelos zijn al in de maak.

Murcia 15 juli 2021 om 18:57

Lijkt mij geweldig als live op Sporza met commentaar van Wuyts, Koning Greg Keizer Wout gaat kronen met de Gouden helm. Ik zou meteen alles aan de kant schuiven en kijken.

Quincy Adams 15 juli 2021 om 18:48

Verstandig. Daar is meer kans op winst dan tegen de trein van cav. Mooi om hem te zien groeien in de tour. Die gaat echt wel wat kunnen laten zien in Tokyo!

Rijdt hier zich potverdorie ook nog eens de top20 binnen he…!

Petje 15 juli 2021 om 18:49

OS afschaffen, gek van

PeterUitKampen 15 juli 2021 om 23:28

Keuzes maken is ook een dingetje

notriple 15 juli 2021 om 19:32

Afstappen heeft nu geen zin meer.

Pole Pole 15 juli 2021 om 20:55

Dit Pyreneeën weekend en morgen Teunissen een kans gunnen. Men kan zich geen betere maat wensen dan Wout Van Aert.

Medicijnman 16 juli 2021 om 08:30

Weekend? Ik zie dat bij jou de vakantie begonnen is

PeterUitKampen 15 juli 2021 om 23:27

Stiekem tòch meesprinten

D.Koch 16 juli 2021 om 12:11

Zaterdag gaat pogi wederom huishouden vermoed ik.

Headlines

Materiaalzone

Populair