Wout van Aert triomfeert in stoffige Strade Bianche

Door , zaterdag 1 augustus 2020 om 18:44
Wout van Aert triomfeert in stoffige Strade Bianche

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft de Strade Bianche gewonnen. De renner van Jumbo-Visma kwam na 180 kilometer wedstrijd solo aan in Siena. De Vlaming was op de laatste sector van de dag ten aanval getrokken, waarna niemand hem meer van de zege kon houden. Davide Formolo werd tweede, Maximilian Schachmann derde.

Dan eindelijk werd de Strade Bianche verreden. De wielerliefhebber heeft er vijf maanden op moeten wachten. In deze vijf maand zagen zij nog wel Primož Roglič Sloveens kampioen worden en Gregor Mühlberger domineren in het Făgărașgebergte, maar een echt belangrijke wedstrijd hadden zij al even niet meer gezien.

In de Strade Bianche konden de beste renners ter wereld het weer voor het eerst met elkaar uitvechten. De meeste renners zaten zelfs nog zonder koersritme en dus werd het een grote ontdekkingstocht toen om 13.45 uur het startschot werd gelost in Siena.

Kopgroep met Van Kessel en Declercq
Zes renners trokken er na het startschot snel op uit. Benjamin Declercq, Corné van Kessel, Nicola Bagioli, Simon Pellaud, Quentin Pacher en Iuri Filosi waren de renners die zichzelf de vroege vlucht mochten noemen. Ze reden een voorsprong van meer dan twee minuten bij elkaar, maar niet lang daarna nam Astana het heft in handen.

Pech voor enkele favorieten
Daarvoor hadden zich al enkele incidenten bij de favorieten voorgedaan. Julian Alaphilippe kampte met een mechanisch defect, Vincenzo Nibali en Peter Sagan hadden een lekke band. Allen wisten weer snel terug te keren in het door Astana geleide peloton.

Pellaud gaat alleen verder
De kopgroep werd wel slachtoffer van het tempo van de Kazachse WorldTour-formatie. Na meer dan een uur koers spatte deze uit elkaar. De Zwitser Pellaud bleek de sterkste van het zestal te zijn. Hij zette solo zijn wedstrijd voort.

Van der Poel en Alaphilippe laten zich zien
De eenzame vluchter deed het goed. Pellaud bouwde zijn voorsprong uit tot bijna vier minuten, maar in de laatste honderd kilometer werd zijn voorsprong steeds kleiner. Zeker nadat Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel een bommetje dropten op tachtig kilometer van de meet. De twee geraakten niet weg, maar het eerste waarschuwingsschot was gelost.

Craddock, Jungels en Burghardt voegen zich bij Pellaud
Drie andere renners reden vervolgens wel weg. Lawson Craddock, Bob Jungels en Marcus Burghardt pikten Pellaud snel op, waarna zij een voorsprong probeerden uit te bouwen op het peloton, dat niet heel groot meer was.

Van der Poel betrokken bij valpartij
In het peloton werd er op dat moment een valpartij gemeld met Alaphilippe, Van der Poel en Nibali. Zij konden hun weg wel weer vervolgen en aansluiten bij het peloton, waar de voorsprong van de vier koplopers als sneeuw voor de zon was verdwenen.

Clarke en Fuglsang openen finale
De finale kon daarna echt beginnen op weg naar de achtste sector van de dag, de Monte Sante Marie. Simon Clarke probeerde het op deze sector bijna meteen. Michael Gogl, Gorka Izagirre en weer Burghardt probeerden te volgen, maar zij werden snel gecounterd door Jakob Fuglsang. De Deen gaf er een mokerharde klap op en reed weg met nog 55 kilometer te gaan.

De kopgroep – foto: Cor Vos

Kaf wordt van het koren gescheiden
Bij de achtervolgers waren Maximilian Schachmann, Davide Formolo, Michal Kwiatkowski, Alberto Bettiol, Greg Van Avermaet en Wout van Aert goed zichtbaar. Van der Poel en Alaphilippe waren dat niet. Zij kwamen tekort om zaterdag een rol van betekenis te spelen.

Fugslang teruggepakt, zes renners blijven over
In de laatste vijftig kilometer lukte het Fuglsang niet om zijn voorsprong uit te bouwen op een nieuw ontstane groep achtervolgers met Bettiol, Formolo, Van Avermaet, Van Aert en Schachmann. Sterker nog, de Deen werd met nog 42 kilometer te gaan ingerekend door de achtervolgers. Een grote wapenstilstand volgde daarna. De zes koplopers wisten dat een van hen er met de overwinning vandoor zou gaan.

Schachmann en Van Aert proberen het
De volgende poging kwam daarna op naam van Schachmann. De Duitser kreeg Van Aert met zich mee met nog 22 kilometer te gaan. Bettiol, Formolo en Fuglsang wisten de aansluiting te maken, maar voor Van Avermaet ging het licht uit. Met nog twintig kilometer te gaan bleven er nog vijf renners over.

Van Aert probeert het – foto: Cor Vos

Van Aert rijdt weg
De Colle Pinzuto en Le Tolfe bleven daarna als voorlaatste en laatste sector over. Op de Colle Pinzuto deed Bettiol een dappere poging, maar de kopgroep bleef nog altijd intact. Van Aert had daarna op de laatste sector meer succes. De renner van Jumbo-Visma nam een kleine voorsprong in de afdaling, waarna hij stevig doortrok. Het doek viel ondertussen voor Fuglsang.

Winst voor Van Aert
Van Aert bleef vol gas geven. Daarachter hielden Bettiol, Formolo en Schachmann de Vlaming in het vizier. Van Aert liep niet uit bij Bettiol, Formolo en Schachmann, maar de achtervolgers kwamen ook niet dichterbij. Met een voorsprong van twintig seconden begon de koploper vervolgens aan de slotkilometer.

In de slotkilometer kwam de overwinning van Van Aert niet meer in gevaar. In Siena mocht de Vlaming vervolgens eindelijk het zegegebaar maken, nadat hij in voorgaande edities twee keer derde was geworden. Achter Van Aert werden Formolo en Schachmann tweede en derde.

Van Aert met de zege – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

107 Reacties

Domestique 1 augustus 2020 om 18:44

Mooiste koers van het jaar?

Franco Ballerini 1 augustus 2020 om 18:52

Er moet wel heel hard en spectaculair gekoerst worden om dit te overtreffen. Wat een genot! Maar de renners zijn supergretig, dus hopelijk gaan we dit vaker zien in dit korte wielerseizoen. Dus ook graag een super spectaculaire TdF.

deluxe 1 augustus 2020 om 18:45

Wauw. Bedankt wout!!

Patje 1 augustus 2020 om 18:45

Wat een baas!! Let’s go Woutje

Marik 1 augustus 2020 om 18:46

Zo’n fijne coureur dit, wars van sterallures, altijd bescheiden en toch vol zelfvertrouwen. Geen gladde held, ik vind het een top atleet en een fantastisch mens!

Lowland 1 augustus 2020 om 18:47

Ik geef je een plusje

fietsvriend 1 augustus 2020 om 18:48

+1 en schitterend gejuicht

Javier 1 augustus 2020 om 18:54

+1
En ook nog eens verdomd goed. Sterrencoureur

Groningen 1 augustus 2020 om 19:05

Jep

vevie 1 augustus 2020 om 18:46

Netjes. Sterke aanval en terecht gewonnen.

Wheely 1 augustus 2020 om 18:46

Geweldig! Circa een jaar na zijn horror val in de Tour. Zo gegund!

007 1 augustus 2020 om 18:47

Wat een koers! Beste van vandaag wint. Kunnen we nu ook eindelijk ophouden met MVDP overal als favoriet te bestempelen

Wildebert 1 augustus 2020 om 19:06

Eens.

Panache 1 augustus 2020 om 19:25

Zal je net zien dat hij San Remo wint, is hij vervolgens wéér overal favoriet..

boenk 1 augustus 2020 om 21:23

Geen probleem met hem een favoriet te noemen, dat al hij in vele koersen waar hij start ook gewoon zijn. Het probleem schuilt ‘m erin dat er nogal vaak op voorhand gedaan wordt alsof er maar één renner kan winnen omdat hij twee niveaus beter is dan de rest.

Romāns Vainšteins 1 augustus 2020 om 18:47

Dark horse bleek dus Formolo, van Aert mooiste van de carrière, van der Poel komt hier terug om maartse temperaturen te verafgoden.

Wheely 1 augustus 2020 om 18:54

Matje wel nog uitgereden in ieder geval.

Romāns Vainšteins 1 augustus 2020 om 18:57

Dat vind ik bijzonder sportief van hem, zegt wel wat.

Welleke 1 augustus 2020 om 18:47

Prachtige overwinning. En wat een verschillen zo nog!

Jandepandaman 1 augustus 2020 om 18:47

Wat mooi. Zo na die pittige kwetsuur. Heel erg gegund!

Lennimator 1 augustus 2020 om 18:48

Wout gefeliciteerd!

Een half Nederlandse overwinning…

Top!

Arie den Blanken 1 augustus 2020 om 19:57

Deze prestatie van de Kempenaar komt dicht bij zijn wereldtitels veldrijden.

Koers 1 augustus 2020 om 18:48

Strade in de zon, wat een plaatje. Nu roubauix nog in de regen.

bartp25 1 augustus 2020 om 18:48

Mocht er nog iemand twijfelen of wva terug zou komen op niveau, hij heeft geantwoord. Mooi om te zien dat quickstep een keer compleet zoek wordt gereden in een eendagskoers die ze normaal domineren.

Joaquim Agostinho 1 augustus 2020 om 18:49

Verdiend en zeer gegund!

Samlambeej 1 augustus 2020 om 18:50

Man man man, wat een man! Schitterend verhaal. Proficiat aan de volgende uitrijders.

Samlambeej 1 augustus 2020 om 18:59

zeg José praat me niet na.

Gesink7 1 augustus 2020 om 18:50

Geweldig !!!! Zo mooi voor deze vent. Enkel respect…

peterwinnen 1 augustus 2020 om 18:50

Wat een koers mensen….dit zijn de koersen die het wielrennen doorgeven aan de volgende generatie.

Merlinappa 1 augustus 2020 om 18:51

\m/

martini151 1 augustus 2020 om 18:51

De mooiste koers van dit jaar, maar ik denk ook wel de mooiste koers van de afgelopen jaren. Maar dat komt misschien omdat we dit zo gemist hebben ;)

Lowland 1 augustus 2020 om 18:52

Vergeet de AGR2019 niet he

Maarten_85 1 augustus 2020 om 19:28

Die AGR werd gewonnen door iemand omdat twee andere renners kilometers lang aan het pokeren waren. Hoe kan dat nu de mooiste zijn? Als je dan toch zo’n nagelbijter met Nederlandse winnaar wil, zou ik eerder La Course met VV en VDB nemen.

Jacco van Stierop 1 augustus 2020 om 18:52

Prachtige zege van Van Aert, sterkste man in koers, en het juiste moment afgewacht om definitief het verschil te maken. Had iets meer van Fuglsang verwacht maar bij hem leek het ineens op. Aantrekkelijke afvalrace gezien.

Dumoulinke 1 augustus 2020 om 18:53

Prachtige prestatie! Van Aert is een klasbak!

JayJay 1 augustus 2020 om 18:53

Ocharme de Belgenhaters hier. Ziet er niet goed uit voor de komende 10 jaar.

Man met de hamer 1 augustus 2020 om 18:57

Er zijn hier geen Belgenhaters, snap dat nu eens, Calimero.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 18:58

De meeste NL’ers zijn fan van JV renner Wout van Aert. Deze Strade is eerder een zware teleurstelling voor de Belgische DQS fans.

La Primavera 1 augustus 2020 om 18:58

Waar zie jij ‘Belgenhaters’? En waarom voel je je genootzaakt om zoiets te zeggen na een fantastische zege van Van Aert? Ik denk dat er niemand is die hem dit niet gunt. Wat een coureur!

Gladiool 1 augustus 2020 om 19:04

Ach ach, daar laat iemand zich kennen. Vind Van Aert een fantastische vent en gun hem alles. Geldt voor wel meer Belgische renners. Evenepoel kan er ook niks aan doen dat ie Belg is. Anders had ik hem een Italiaanse etter gevonden.

Maar ja, over paar weekjes mag je weer naar Dumoulin kijken :).

attickfan 1 augustus 2020 om 19:06

Hey jayjay, zit jij ook op fr1908.

martini151 1 augustus 2020 om 19:07

Ik zienhier ook geen enkele Belgenhater. Ik hou gewoon niet van de arrogantie van renners. Daarom hou ik als Nederlander ook niet zo van Dumoulin en prefereer ik renners als van Aert, Roglic, Kruijswijk, Mollema, etc.

Geraint 1 augustus 2020 om 19:25

Mja de term belgenhater is misplaatst. Maar Van Aert is hier in een niet zo ver verleden met de grond gelijk gemaakt. Nu is hij plots een fantastische vent… Als je wint (in een geel-zwart truitje) heb je vrienden.

Man met de hamer 1 augustus 2020 om 19:29

Lol @attickfan

Scott Sunderland 1 augustus 2020 om 20:32

Ik snap dat nooit. Ik ben een Nederlandse supporter van Wout van Aert. Ik ben vaak voor Belgische coureurs, naast Nederlanders en andere nationaliteiten. Het gaat mij vooral om de individuele coureur die mij aanspreekt. Natuurlijk is het leuk voor mij als Nederlander wanneer Nederlanders het goed doen maar dat nationalistische gezeik is niet aan mij besteed en ik denk aan de meesten hier niet.

boenk 1 augustus 2020 om 21:32

martini151, ik begrijp de haat jegens Evenepoel hier niet, maar ik begrijp ook niet dat je Dumoulin geen leuke renner vindt. Ik vind die ook niet arrogant, maar soms wel een klager. Maakt hem net menselijk en interessant. Mag van mij de Tour winnen. Roglic vind ik een steriele robot.

martini151 2 augustus 2020 om 08:29

Boenk, ik zeg toch ook nergens dat ik welke renner dan ook haat? Ik gebruik mijn voorkeuren en een gezonde afkeer voor andere renners.

thorsen 1 augustus 2020 om 18:54

Wat een slachtveld!

Timster 1 augustus 2020 om 20:02

Of een slagveld?

Bas-r 1 augustus 2020 om 21:25

Slachtbank

Dolfy 1 augustus 2020 om 18:56

Sterke overwinning van Van Aert, op het juiste moment gegaan. Van der Poel wat pech maar ook te warm, dat was ook wel duidelijk, toch uitgereden, op iets meer dan 10 minuten binnengekomen, als 15e.

Wildebert 1 augustus 2020 om 19:03

Kwam gewoon tekort.

Man met de hamer 1 augustus 2020 om 19:30

Oh, ‘gewoon’ dank voor de analyse wildebert.

Panache 1 augustus 2020 om 19:34

Alaphilippe 24e. Die kan dit werk schijnbaar ook niet aan? Vorm van de dag: over en uit.

kelderfan 1 augustus 2020 om 18:58

Zeker de mooiste klassieker. Wat een schitterende overwinning voor Wout Van Aert.