Wout van Aert wil niet mee naar fusieploeg Roompot-Crelan
vrijdag 31 augustus 2018 om 08:05

Wout van Aert wil niet mee naar fusieploeg Roompot-Crelan

Wout van Aert is teleurgesteld over de manier waarop de fusie tussen Roompot-Nederlandse Loterij en Verandas Willems-Crelan tot stand is gekomen. In de Belgische krant Het Laatste Nieuws vertelt hij teleurgesteld te zijn in manager Nick Nuyens. “Amper te geloven dat een werknemer in de 21ste eeuw zo misbruikt kan worden”, klinkt het.

De afgelopen maanden zag hij veel mis gaan bij zijn ploeg. “Het begon met de ellende met de fietsen. Daarna sukkelden we van het ene probleem in het andere. Kijk wat er overblijft. Communicatie met de renners? Nihil”, stelt hij vast.

Van Aert zag veel vaste waarden vertrekken. “Mijn vaste verzorger Wesley Theunis is vertrokken. Jan Verstraeten ook. Tim Merlier, toprenner en mijn vaste maatje in de cross, kreeg niet eens een voorstel voor een contractverlenging. Ook Niels Albert liet deze week weten te vertrekken. Ik vergeet een pak namen. Hoofdsponsor Veranda’s Willems weigert een verlengd verblijf. Dit kan toch geen toeval meer zijn? De volledige structuur van de ploeg die begin 2017 zo veelbelovend van start ging, is weg”, geeft hij aan.

Voor hem is de maat vol. “Bijna iedereen in het team is vertrokken, maar ik kon geen kant op omdat ik onder contract lig. Toch houdt het een keer op. En dat moment is nu gekomen. Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Team Roompot, een zeer degelijk team. Maar ik wil zélf mijn carrière plannen”, aldus Van Aert. “Het is genoeg geweest. Ja, het was in eerste instantie mijn bedoeling om mijn contract tot eind 2019 te respecteren, maar die mening wil ik herzien. Ze hebben iets té veel met mij geleurd, zonder mij ook maar ergens bij te betrekken of mijn mening te vragen.” Hij heeft zijn onvrede al geuit bij de ploegleiding. “Ik hoop wel dat we als volwassen mensen om de tafel kunnen zitten om naar een oplossing te zoeken.”

RIDE Magazine
143 Reacties
Sorteer op:
31 augustus 2018 08:15
Zooo,dat is ff duidelijk zeg. Snap het wel dat hij het zat is, maar zo in de media komen.... Mij benieuwen wat Roompot hiervan denkt.
    31 augustus 2018 08:16
    Mag toch hopen dat Roompot wel ergens een clausuletje ingebouwd heeft waarin staat dat ze alles kunnen afblazen als Wout niet mee komt.
31 augustus 2018 08:17
Wat een gezeur. Elke werknemer net een tijdelijk contract zonder wederzijdse opzegtermijn moet dat contract uitdienen. Een werknemer van ah kan ook niet eisen dat er niet gereorganiseerd wordt. Wat denkt ie wel.
Verder inhoudelijk natuurlijk wel logisch dat je je grote ster bij zaken betrekt. Dat de hele fusie in anderhalve week is bedacht en rond is, wekt weinig vertrouwen. Anderzijds heeft hijzelf voor een lang maar tijdelijk contract bij een kleine ploeg gekozen waar niet alles even professioneel gaat.
    31 augustus 2018 08:22
    Maar ook een werknemer van AH kan er dan voor kiezen om er niet meer voor te werken. Vind het geen gezeur, maar begrijpelijk. Zou het wel iets minder expliciet in de media gooien.
    31 augustus 2018 08:23
    Bij een tijdelijk contract zonder wederzijdse opzegtermijn?
    31 augustus 2018 08:25
    Maf dat van aert eerst zegt dat het echt niet kan en vervolgens zegt dat ze als volwassenen tot een oplossing moeten komen.
    Die oplossing, is dat zijn zin krijgen en zijn contract ontbinden? Snap dat hij er niet blij mee is en dat hij 23 jaar is. Maar dit is wel kinderachtig. Wat niet zegt dat Nuyens het beter doet trouwens
    31 augustus 2018 08:28
    Tijdelijke contracten zonder opzegtermijn bestaan alleen in de sportwereld. Daar buiten kan iedereen gebruik maken van een opzegtermijn van 1 tot 3 maanden.
    31 augustus 2018 08:35
    Van Aert is toch wat meer dan een ‘werknemer’? Die vergelijking hoor je hier vaak, maar Ik denk dat de verhoudingen anders liggen...
    31 augustus 2018 08:36
    Hoe dat zit met contracten weet ik niet zo, maar een ah werknemer die in no time vervangbaar is, is natuurlijk wel wat anders dan een werknemer die wellicht belangrijker is dan de manager zelf.
    31 augustus 2018 09:01
    @kirsipuu

    Onzin, tijdelijke contracten zonder opzegtermijn zijn heel gebruikelijk. Als er een opzegtermijn is opgenomen, is dat zelfs vrij uitzonderlijk.
    31 augustus 2018 09:04
    Inderdaad onzin. juist tijdelijke contracten hebben meestal geen opzegtermijn. Contracten voor onbepaalde tijd juist wel.
    31 augustus 2018 09:14
    Ben jurist en het is inderdaad niet waar dat tijdelijke contracten (al dan niet buiten de sportwereld om) opzegbaar zijn als daar niet in is voorzien in het contract. Praktisch wordt de soep meestal niet zo heet gegeten, want welke werkgever wil nou met een ongemotiveerde werknemer zitten?
    31 augustus 2018 10:10
    Heren, de slavernij is afgeschaft hoor. Als Wout van Aert niet mee wil, dan gaat hij niet mee. Dat kan natuurlijk wel allerhande (financiele) consequenties hebben. Maar wie zijn enige ster niet tevreden weet te houden heeft natuurlijk wel een groot probleem. Als er grote reorganisaties/veranderingen zijn, dan kan dat alle reden zijn om je positie/contract te willen herzien.

    Wout van Aert heeft geen dikke nek, hij komt op voor zijn belangen en volkomen terecht. Of het allemaal 'netjes' gaat zowel van de kant van de ploeg als van Van Aert, daar kunnen we nog over twisten...

    Wel mooi voor ons toeschouwers om zo mee te genieten, dat dan weer wel!
    31 augustus 2018 15:31
    @HennieK: om nou dat iemand juridisch gehouden kan worden aan een overeenkomst die hij zelf is aangegaan, slavernij te noemen... De discusie hierboven ging alleen over de vraag of je juridisch overeenkomten voor bepaalde tijd kan opzeggen. Dat neemt niet weg dat het lastig is om een werknemer te dwingen zijn arbeidsovereenkomst na te komen. Iemand verbieden tijdens een arbeidsovereenkomst een nieuwe overeenkomst aan te gaan bij de concurrent is wél mogelijk.
    31 augustus 2018 15:45
    Ook een rechter zal aangeven dat Wout van Aert in het team van Nuyens een cruciale rol speelde. Dat de hoofdrolspeler niet betrokken is bij de fusieplannen, terwijl deze eigenlijk vallen of staan bij zijn aanwezigheid, is bizar. Naar de letter van de wet zou je dit contractbreuk kunnen noemen, maar de arbeidsverhoudingen zijn dusdanig verstoord door het negeren van Van Aert dat de rechter eerst aan zal dringen om een schikking die voor beide partijen acceptabel is. Als hij toch een uitspraak moet doen, schat ik in dat die in het voordeel van Van Aert uitpakt.
    1 september 2018 01:42
    @kirsipuu dat heb je toch echt verkeerd. Die standaard opzegtermijn is alleen bij vast of als het in cao geregeld is. In nl iig België zou ik niet weten.
31 augustus 2018 08:19
Als Roompot zijnde zou ik maar eens snel met Van Aert gaan praten om de lucht te klaren.
31 augustus 2018 08:20
En gelijk heeft hij. Nuyens is slechts bezig geweest zijn baan en de ploeg te redden over de rug van van Aert. Ik begrijp ook weinig van de keuze van Roompot tenzij daar ook de nood hoog was
    31 augustus 2018 20:01
    Inderdaad Nuyens was alleen bezig met redden van z'n ploeg want Van Aert is toch een aflopende zaak bij Crelan.
31 augustus 2018 08:21
Zo, dit gaat nog wat worden. Is dit aansturen op een breuk? Hij haalt er veel bij. Als Van Aert overstapt naar een ander team, zal Niels Albert dan plots toch weer opduiken?
Ze hebben het team om hem heen gebouwd, maar nu behouden ze een team op basis van hem? En als Van Aert wegvalt?

Straks zit Roompot met Nuyens zonder Van Aert.
31 augustus 2018 08:22
Als volwassen mensen om tafel zitten, dat wordt lastig met Wout. Wat loopt die gozer kinderachtig te doen zeg. Alles in de pers ook.
    31 augustus 2018 08:27
    Helemaal mee eens zeg, wat laat deze gast zich enorm kennen. Bij mij verliest hij in ieder geval een hoop credits door zijn vervelende zeurderige persoonlijkheid.

    En die uitspraak over dat misbruik in de 21ste eeuw. Gatverdamme zeg Wout, je krijgt een dik vet salaris per maand omdat je toevallig een beetje goed kan fietsen. Dat terwijl er nog steeds miljoenen mensen echt misbruikt worden in deze wereld, zich letterlijk dood moeten werken voor een paar euro in de week. En dan kom je met zo'n ondoordachte uitspraak? Op het hufterige af.
    31 augustus 2018 08:40
    Profwielrennen is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere beroepen. Hoe zou jij je voelen als ze ineens zeggen volgend jaar rij je voor roompot maar helaas is er voor jouw omkadering geen plaats. "Die ploegleider waar jij zo goed mee samen werkt zal wel iets anders vinden joh. Jij kan met Michael Boagerd aan de slag. Die kent er ook veel van hoor". En dat met je beste renner die overal aan de mouw getrokken wordt.

    Ronduit slecht people management, hoe je het ook draait of keert. Mijn inszien is Wout nog heel lang braaf geweest.
    31 augustus 2018 09:11
    Van Aert stuurt natuurlijk al weken aan op een breuk tussen hem en Nuyens. Of deze houding nu terecht is weten we niet, maar Nuyens lijkt niet het voordeel van de twijfel te krijgen door zijn veelvoudig geklungel. Van Aert spreekt ook uit over een lange termijn contract sinds 2017 (tot 2019) met een goede structuur maar dat die structuur nu volledig is verdwenen. Zoals van Aert het zegt, is Nuyens wel fout bezig geweest. MAAR, we kennen ook niet de feiten.
    31 augustus 2018 09:32
    @Kimjunpoels Zo kan je een ieders geklaag wel wegrelativeren, er is altijd iemand die het slechter heeft. Of je nou als een koe wordt behandeld voor veel geld of niet; je wordt als een koe behandeld. Hij doet ook niet of het het einde van de wereld is, maar hij moet wat.

    Hij moet het verdienen in 15 jaar, mensen die niet 'toevallig goed kunnen fietsen' (onzin natuurlijk, misschien kan jij het ook wel maar je hebt er nooit hard genoeg voor gewerkt) hebben daar 30 jaar langer de tijd voor en daarna een pensioen. Een jaar rijden voor een ploeg die je een vervelend gevoel geeft, is dan heel veel.
    31 augustus 2018 09:44
    Zeggen dat je niet netjes behandeld wordt is natuurlijk een ander soort uitspraak dan zeggen dat je het niet kan geloven dat werknemers nog zo misbruikt kunnen worden in de 21ste eeuw. Maar goed, wellicht ben ik een van de weinige, ik vind die uitspraak gewoon enorm slecht overkomen. Het gaat me dus niet alleen om het zeuren (al vind ik dus ook dat onnodig via de media) maar ook om de uitspraken die hij doet.

    Anyway, genoeg van mijn kant, ik las het interview, vond het enorm irritant. Die irritatie is inmiddels ook wel weer weggezakt, en ik kan het van de kant van van Aert wel een begrijpen, al blijf ik erbij dat hij het zelf ook op zoveel manieren beter had kunnen doen dan dat hij nu gedaan heeft.
    31 augustus 2018 15:58
    @G99prblms
    "Hij moet het verdienen in 15 jaar"
    Waarom? Kan hij na zijn wielercarrière niet werken?
31 augustus 2018 08:22
Zat erin na die tweet van deze week
31 augustus 2018 08:26
Nou, lijkt me simpel. Even zelf contract afkopen, even half jaartje crossen bij Corendon-Circus en dan meteen de weg op met Team Jumbo-Crelan
    31 augustus 2018 09:33
    Ma Belle Mario,nog eventjes crossen bij Corendon...Je mag dan wel de Spaanse bijnamen van de Spaanse renners zeggen te kennen,maar van veldritploegen heb je geen Manchego gegeten.
31 augustus 2018 08:26
Nuyens voor de zoveelste keer door het mandje. Akkoord dat Van Aert gewoon werknemer is, maar als je je belangrijkste renner niet eens vraagt hoe hij erover denkt en wat zijn plannen zijn, dan heb je het op zijn minst niet slim aangepakt.
    31 augustus 2018 08:35
    Mee eens
    31 augustus 2018 08:45
    Waarschijnlijk wist Nuyens het antwoord wel, en zinde hem dat niet.
    31 augustus 2018 20:05
    Ja je belangrijkste renner ja, die over een jaar doei zegt.
31 augustus 2018 08:27
@tdfan hij doet exact hetzelfde wat Nuyens hem geflikt heeft dus ik kan het wel begrijpen. Natuurlijk ben je als werknemer er dan klaar mee en dit gaat hem sowieso geen goed doen als hij ontevreden bij die ploeg zal rijden komend seizoen. Die gaat gewoon een dramatisch seizoen draaien met als gevolg dat Jumbo er ook de gevolgen van zal plukken het jaar erna (hij zal weer op moeten bouwen etc.)
31 augustus 2018 08:30
Jumbo kan met van Poppel, Boom, Teunissen, de Tier toch best wel een veldteam maken voor dit jaar. Kan van Aert meteen over.
31 augustus 2018 08:36
Ja ik had dit verwacht.
Alle world tour ploegen willen Wout en dan zou hij naar Roompot "moeten"
Ik geef hem groot gelijk wat moet hij bij Roompot
    31 augustus 2018 10:37
    Polstokzwemmen achter ene derny.
31 augustus 2018 08:36
Ik begrijp dat hij er verbolgen over is dat hij als een soort handelswaar is rondgevent door Nuyens. En daar verder niets over gehoord heeft. Eerst Aquablue, dan opeens Roompot en hij was de enige reden voor een fusie. Maar hem even inlichten was er niet bij. Als neoprof was het verplicht om een tweejarig contract aan te gaan, dus dat was ook niet helemaal zijn keuze.
    31 augustus 2018 08:55
    Volgend jaar is zijn derde jaar op PCT niveau dus was het wel zijn keuze. Ik ben het er ook wel mee eens overigens dat Nuyens dit veel beter had kunnen spelen en dat het slimmer was als hij Wout meer meegenomen had in zijn plannen. Dat neemt niet weg dat ik toch ook wel sterk het gevoel heb dat Wout al een hele periode lang dingen aan het zoeken is om een contractbreuk te forceren, dat ik vind dat hij veel en veel te veel via (social) media speelt en dat hij daar bovenop nu ook nog eens gewoon oliedomme uitspraken doet.
    31 augustus 2018 09:57
    Ja natuurlijk. Tijd gaat snel :)
    31 augustus 2018 10:39
    De hoofdreden is dat Willems Veranda's stopt met sponsoren.
31 augustus 2018 08:36
Hij rijdt voor een PCT ploeg dan kan je toch altijd gewoon de overstap naar WT maken?
    31 augustus 2018 08:43
    Nee. Niet altijd. Je kunt daar wel een clausule voor in je contract laten opnemen, vooral ploegen die inzetten op het ontwikkelen van talent (Roompot, Vlaanderen, Bardiani, Caja) gunnen hun renners zo'n transfer naar de WT.
31 augustus 2018 08:36
Heel chique Wout...NOT! Net een voetballer
31 augustus 2018 08:37
https://www.hln.be/sport/wielrennen/van-aert-wil-niet-mee-overstappen-naar-roompot-crelan-ze-hebben-te-veel-met-mij-geleurd-het-is-genoeg-geweest~a483d79d/

In het originele artikel ligt het wel iets anders. Blijkbaar is de relatie tussen van Aert en Nuyens zo slecht dat dit de druppel is, en begrijpelijk. Daarnaast zorgt de fusie ervoor dat praktisch iedereen van Verandas weg gaat, en hij dus praktisch in een nieuw team komt, terwijl hij in hetzelfde team had willen blijven.

" Communicatie met de renners? Nihil. Een paar weken geleden moesten we in de pers lezen dat we zouden opgeslorpt worden door Aqua Blue Sports. Niemand was op de hoogte. Vandaag komt een persbericht dat het team fusioneert met Roompot. Vijf minuten voor het versturen van het officiële communiqué ben ik op de hoogte gebracht. Ploegleider Michiel Elijzen kreeg ook een telefoontje. ‘Goed nieuws, we hebben een deal’, werd hem gezegd. Om in één adem er bij te vertellen dat er ook een minpuntje aan het verhaal was: voor Michiel is er geen plaats.”

dit zegt wel genoeg denk ik.
31 augustus 2018 08:42
Juridisch zal een breuk niet makkelijk zijn, maar ik begrijp niet dat ze blijkbaar niet of nauwelijks met Van Aert hebben gecommuniceerd. Ja, hij is "maar" een werknemer, maar natuurlijk wel de man waar alles om draait. Nu om tafel gaan zitten, is rijkelijk laat. De vergelijking met een gewone werknemer lijkt me ook niet helemaal terecht. Als wielrenner heb je maar een korte carrière waar je sportief (en financieel) gezien uiteraard zoveel mogelijk uit wilt halen. Als je dan feitelijk ineens in een totaal ander team terechtkomt dan waarbij je getekend hebt, kan ik me voorstellen dat je daar niet blij mee bent. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
31 augustus 2018 08:44
Lekker gedaan dit weer door Nuyens. Van Aert is de enige reden dat Nuyens een sponsor heeft en dat Nuyens überhaupt aan tafel mag komen bij andere ploegen. Dan kan je toch op zijn minst zorgen dat je hem meeneemt in je plannen?
    31 augustus 2018 09:24
    Dat is larie,Van Aert fietst al van 2013 voor Crelan.Dat Van Aert gewoon eens rond de tafel gaat zitten met de mensen van Sniper, Crelan,Charles en Roompot. En zeker met Luc Versele van Crelan,dat Van Aert dus al sinds 2013 sponsort, Sniper dateert september 2016. Er werd ook al geopperd dat Crelan in 2020 Van Aert zou volgen naar Jumbo,maar Luc Versele zei in een gesprek met het Nieuwsblad ook begaan te zijn met de andere renners en de omkadering. Van Aert rijdt dit seizoen nog in het veld bij Crelan, stapt in maart over naar Jumbo,Crelan blijft als subsponsor bij Roompot,en legt voor 2020 mijnheer Puck Moonen,ook gekend als Eli Iserbyt, huidig wereldkampioen in het veld bij de beloften, vast voor de cyclocross.
    1 september 2018 09:38
    Inderdaad. NN doet zijn imago van "zweetdief" ook nu weer alle eer aan !
31 augustus 2018 08:46
Wat een bazelaar, dan had hij geen of minder lang contract moeten tekenen, dan weet je dat je daaraan vast zit, in zowel goede als slechte tijden.
    31 augustus 2018 12:06
    Maar zo'n contract ga je wel aan onder bepaalde voorwaarden. Wanneer de helft van je team ineens weg moet, begeleiding moet vertrekken en materiaal e.d. (misschien wel) anders is en je wordt daar niet in betrokken is het toch een ander verhaal?
31 augustus 2018 08:46
HIj heeft gewoon een contract. Beetje een 'dikke nek' zoals de Belgen zeggen...
Gewoon nog een jaartje bij Roompot koersen en dan naar mijn favo ploeg. Het is is niet anders.
31 augustus 2018 08:54
Ik zie veel mensen over dat contract spreken, maar rondom het afsluiten zullen toch wel andere dingen zijn besproken, die je niet allemaal vast legt in een contract, maar voor een renner wel heel belangrijk zijn zoals ploeggenoten, verzorger, trainer, programma, etc.

Uiteraard kunnen situaties veranderen, maar als manager moet je dan je werknemers als men zo graag in die termen spreekt, wel meenemen. En niemand wordt gelukkig van ontevreden werknemers, toch? Die presteren doorgaans ook niet beter.

Aan de andere kant is Nuyens insteek wel te begrijpen. Zonder Van Aert zal niemand met hem fuseren. Als volwassen mensen bij elkaar zitten, lijkt mij gewoon contract afkopen. Dit gaat geen match made in heaven zijn.
31 augustus 2018 08:54
Het argument 'hij is een werknemer en moet niet zeuren' gaat helemaal voorbij aan het feit dat je werknemers fatsoenlijk moet behandelen en niet als vee of slaven. Daar hoort o.a. bij dat je afspraken en verwachtingen over omkadering moet nakomen. Terecht dus dat WvA not amused is. Hoe dit juridisch zit weet ik niet, maar het zou er best eens op kunnen uitdraaien dat hier een relevant precedent geschapen gaat worden.
Meer vanuit de onderbuik, ik vind dit typisch gevolgschade van het geklungel van twee ploegen met meer ego dan competentie in de leiding. Ik zal Roompot niet missen. Ja, ze geven jonge renners een kans, maar ik zie na het opdoeken van deze ploeg binnen 1-2 jaar wel een nieuwe en hopelijk meer capabele ploeg ontstaan met dezelfde doelstelling.
31 augustus 2018 09:03
'Nuyens - de serie' heeft zich deze zomer wel geschreven. Wat een dramatische soap heeft die man er van gemaakt. Ik begrijp zijn keuzes, maar zijn aanpak is desastreus.
31 augustus 2018 09:04
Van Aert kan vaak overkomen als een zeurpiet (al is het vooral Niels Albert die namens hem veel zeurt) maar hierin heeft hij toch volkomen gelijk? Het argument 'hij is gewoon werknemer dus hij moet z'n mond houden' is totale onzin, zonder Van Aert bestaat dat hele Sniper Cycling niet en sponsort Crelan ook niet. Ze moeten naar zijn pijpen dansen, niet andersom.
    31 augustus 2018 09:10
    Maar wat ik vooral niet van hem snap is dat het hem zo dwars zit dat hij alles via de media of net voordat het in de media verschijnt moet horen. Maar vervolgens slingert ie zelf wel alles eerst op social media, of reageert hij in de media. Dat is toch wel heel erg een gevalletje de pot verwijt de ketel of niet?

    Achja, uiteindelijk zal het sowieso het beste zijn voor allebei als het contract inderdaad afgekocht gaat worden. En Nuyens zal ongetwijfeld een enorm irritante vent zijn. Maar het gaat me te ver om alles op Nuyens af te schuiven, want Wout doet ook lang niet alles netjes in deze kwestie.
    31 augustus 2018 09:13
    @kimjongpoels

    Hij geeft in het interview op HLN aan dat ie ook al met Nuyens heeft gebeld. Oftewel hij belt eerst en komt dan pas in de media. Ik snap overigens wel dat ie hiermee naar buiten treedt, wat een rotzooi is t zeg
31 augustus 2018 09:06
Hij heeft 'gewoon een contract', maar uit het artikel blijkt dat de omstandigheden volledig aan het veranderen zijn t.o.v. het moment waarop het contract werd getekend, mede waardoor er sprake is van een sterk verslechterde relatie met zijn werkgever. Ik kan me voorstellen dat dit aanknopingspunten biedt om het contract te ontbinden en dat hij dit al met zijn manager en TLJ aan het onderzoeken is. Of het op dit moment slim/netjes is om te klagen in de media, is natuurlijk een ander verhaal.
    31 augustus 2018 11:59
    Als de communicatie inderdaad 'nihil' is met zo'n groot renner, dan is het waarschijnlijk dat dat via de media tot een eindspel komt.

Reacties zijn gesloten.