Wout van Aert: “Wil komende winter niet opnieuw achter Van der Poel aan fietsen”

vrijdag 29 juni 2018 om 16:15
Wout van Aert: “Wil komende winter niet opnieuw achter Van der Poel aan fietsen”

foto: Sirotti

Wout van Aert staat voor een lastige T-spliting in zijn carrière. Na een succesvol klassiek voorjaar, trekken praktisch alle WorldTour-ploegen aan de wereldkampioen veldrijden. De 23-jarige Belg heeft echter nog een doorlopend contract bij het ProContinentale Veranda’s Willems-Crelan. Die ploeg biedt hem bovendien een jaarsalaris van een miljoen euro als hij bijtekent. “Ik wil zo snel mogelijk een beslissing over mijn toekomst nemen”, verzekerde hij aan VTM.

De crosser denkt daarbij vooral aan zichzelf en weet dat hij mogelijk medogenloos moet zijn als zijn eigen ploeg niet de kwaliteitsinjectie krijgt die Van Aert zelf voor ogen heeft. “Mijn volgende contract is er eentje voor twee of drie seizoenen. Daarna ben ik op een momentum in mijn loopbaan gekomen, waarin ik stappen moet maken. Voor mij is het een vereiste dat mijn huidige ploeg zich versterkt voor het voorjaar. Anders moet ik andere oorden opzoeken. Ze hebben weinig tijd, maar ik moet hard zijn en naar mezelf kijken.”

Afgelopen week werd duidelijk dat Bahrain Merida heel concrete interesse heeft in de Belg. Teammanager Brent Copeland flirtte openlijk met Van Aert en verzekerde hem dat hij ook bij de WorldTour-ploeg kan blijven crossen. “Ik wil die combinatie ook blijven maken, want die is me dit jaar goed bevallen. Daarom bereid ik me nu ook zo goed voor op de veldritwinter. Ik wil opnieuw het duel aan gaan met Mathieu van der Poel, want ik wil niet opnieuw achter hem aan moeten fietsen in mijn regenboogtrui.”

Trouwerij
Van Aert heeft momenteel een rustperiode ingelast van zijn wegcampagne. Die periode fleurt hij op met een heuglijk moment: hij stapt vandaag in Herentals in het huwelijksbootje met Sarah De Bie.

🖤 – @woutvanaert @debiesarah

Een bericht gedeeld door By Céline Geys (@cyclingcphotography) op

Dit artikel delen:

21 Reacties

52voor11achter 29 juni 2018 om 16:27

Gefeliciteerd! Wel een mooie beeldspraak:’ in mijn regenboogtrui achter van der Poel aanrijden!’ Dat klopt precies.

miguelon 29 juni 2018 om 17:14

Beste veldrijder van het moment!!

martbiemans 29 juni 2018 om 17:27

@miguelon Dronken van de vrijmibo?

Lalsacien 29 juni 2018 om 17:31

@Miguelon goed zo, geef de discussie even wat voeding!!!

Melkzuur 29 juni 2018 om 17:35

En toch zal hij net als vorig jaar weinig crossen winnen. Zelfs als hij even goed is als MVDP, dan verliest hij nog, vanwege 3 redenen:
– circa 3 seconden verlies per ronde door balkjes (bijna in elke cross aanwezig)
– circa 0,25 seconden verlies per bocht (en er zijn heel veel bochten in de meeste crossen)
– zijn snelle(re) sprint.
Door zijn techniek “wint” MVDP elke ronde makkelijk 6 seconden. En als er gemiddeld 10 ronden zijn, dan weet je het wel.

Martino87 29 juni 2018 om 17:38

Als je dit al een ‘succesvol klassiek voorjaar’ noemt…

Col du Bramont 29 juni 2018 om 17:53

Om geen gaap gevoel te krijgen, maar de vd Poel is gewoon beter dan van Aert, alleen op het WK kan die wat minder met de spanning omgaan of wil die wel eens pech hebben.
Uiteraard wint de beste niet altijd al zal dat in het veld vaker gebeuren dan op de weg.
Gewoon het verschil tussen goed/zeer goed en uitzonderlijk.

stoempen op de pedalen 29 juni 2018 om 17:57

Martino, dus jij vindt 9e in ronde van Vlaanderen, 3e in strade bianche en 13e in parijs-roubaix in je 1e jaar op worldtour-niveau eigenlijk slecht?

Melkzuur 29 juni 2018 om 17:59

@Col du Bramont. Mee eens, al denk ik persoonlijk dat het verschil tussen deze 2 kanjers enkel in de techniek zit. Qua kracht en conditie zijn ze elkaars gelijke over een gans jaar gezien.

Col du Bramont 29 juni 2018 om 18:17

De verschillen zijn niet groot, technisch is MvdP net iets beter, als het gaat om inhoud, Ausdauer ligt het dicht bij elkaar.
Het is ook niet zo digitaal, maar over het het hele seizoen wint vd Poel gewoon vaker dan van Aert, dat beeld zal niet veranderen dit jaar.
Zonder vd Poel zou de cross zeer saai zijn.

Koel 29 juni 2018 om 18:25

Beste veldrijder van het WK moment, al twee jaar….

Sandervs76 29 juni 2018 om 18:28

Van de Poel zal zich komende winter niet volledig opblazen. Pre-olympisch jaar enzo. Hij zal overwinningen absoluut niet aan anderen kado doen, maar hij zal zich ook niet de vernieling in rijden. Alles zal in dienst zijn van de OS.

Tour 29 juni 2018 om 18:46

M.i. zijn ze gelijk aan elkaar, op Wout zit een hardere / betere kop, dat zal hem nog veel opleveren, in combi met zijn talent.
MvdP kiest niet voor niets de mtb, wielrennen is saai, is een mentaal spel, mtb is spel en sport.

GreenDay 29 juni 2018 om 19:08

Ik heb altijd gedacht dat Mathieu Van Aert op alle vlakken overklaste, tot de prestatie van Van Aert in Strade Bianche. Nu denk ik dat het verschillende types van atleten zijn. Het is vooral mooi om te zien hoe die twee altijd met veel respect over elkaar blijven spreken. Beiden zijn in se zeer volwassen atleten zonder kapsones, ondanks hun jeugdige leeftijd.

Martino87 29 juni 2018 om 19:44

Stoempen op de pedalen, natuurlijk vind ik dat niet slecht, maar als je geen wedstrijd hebt gewonnen vind ik niet dat je successen hebt behaald.

girardengo 29 juni 2018 om 20:13

De discussie over beide heren kan nu het hele jaar doorgaan. Maar of er veel aan toe te voegen is?

jan jansen 29 juni 2018 om 22:53

girardengo;
Gezien de titel is er voor WvA geen discussie

tendam 29 juni 2018 om 23:52

@greenday
Van Aert heeft meer inhoud en meer karakter, waarschijnlijk omdat hij van jongs af aan gewend is om achter VDP aan te rijden en hem zo op bepaalde vlakken heeft overvleugeld. Ik denk dat hij misschien ook gewoon meer talent heeft voor echt zware koersen. Al is het qua wegkoersen natuurlijk lastig te beoordelen, aangezien VDP nooit topkoersen rijdt.

wagenaro 30 juni 2018 om 00:05

@martino87: dan kam iemand als Lars Boom er maar beter mee stoppen. Sinds zijn ritwinst in Tour 2014 nog slechts enkele ritten gewonnen in kleinere rittenkoersen en geen enkel goed resultaat in de Voorjaarsklassiekers.

Martino87 30 juni 2018 om 15:05

Dus omdat ik vind dat je bij geen overwinningen en 1 podiumplaats niet kunt spreken van succesvol kan Lars Boom beter stoppen? Aparte redenering