Wout van Aert stelt verwachtingen bij: “Veruit de minste van de ploeg op hoogtestage”

zaterdag 29 mei 2021 om 11:50
Wout van Aert stelt verwachtingen bij: “Veruit de minste van de ploeg op hoogtestage”

foto: Cor Vos

Wout van Aert moet zijn verwachtingen voor de aankomende Tour de France bijstellen. Zijn blindedarmontsteking heeft hem een eind teruggeworpen in zijn voorbereiding. Zodanig dat hij denkt dat hij tijdens de eerste week van de Ronde van Frankrijk geen gooi kan doen naar de gele trui. “Over Tokio en het najaar, met het WK en Parijs-Roubaix, maak ik mij totaal geen zorgen.”

Van Aert moest drie weken geleden worden geopereerd aan zijn blinde darm. Een tegenvaller, want het was juist de bedoeling van Van Aert om nog wat te teren op de vorm van het voorjaar, om zodoende topfit aan de start van de Tour de France kunnen staan. “Door die operatie lag ik opnieuw een week stil. Vier weken na de Amstel moest ik bijna vanaf nul herbeginnen. Je kan dat vergelijken met een winterbreak”, stelt Van Aert in gesprek met Het Nieuwsblad.

Fietsen lukt intussen weer, maar de polyvalente Belg van Jumbo-Visma gaat ook graag eens hardlopen en dat gaat nog niet. “Mijn buik laat dat nog niet toe. Tijdens de operatie zijn ze via mijn navel en drie plaatsen van mijn buikspieren moeten passeren. Op de fiets ondervind ik weinig last omdat de buikspieren dan niet veel worden belast. Het doet pas pijn wanneer ik achteroverleun of mijn buikspieren opspan. Mocht ik nu moeten crossen in plaats van op de weg te rijden, dan zou dat veel lastiger zijn. Tegen het einde van deze stage hoop ik wel eens te kunnen gaan lopen.”

Ondanks dat zijn buikspieren nog altijd niet helemaal in orde zijn, trok Van Aert er toch al eens op uit op de tijdritfiets. En dat pakte positief uit. “Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dinsdag heb ik toch 40 kilometer op mijn tijdritfiets gezeten. Een eerste test en het is goed meegevallen.”

“Ik ben hier veruit de minste”
Die test deed Van Aert in Spanje, waar hij momenteel op hoogtestage is ter voorbereiding op de Ronde van Frankrijk. “We zitten met onze volledige Tour-ploeg op stage in de Sierra Nevada en ik ben hier veruit de minste. In principe kan ik via training en hoogtestages een goed vormpeil halen, maar het is onzeker welk niveau ik zal kunnen bereiken. Het wordt elke dag proberen om mijn grenzen te verleggen, zonder te forceren. Dat de Dauphiné is geschrapt, geeft mij wel ruimte om rustig te kunnen opbouwen.”

Van Aert wist zijn laatste koers, de Amstel Gold Race, winnend af te sluiten – foto: Cor Vos

“Het oorspronkelijke plan was om na de Dauphiné naar mijn beste vorm toe te groeien en vanaf de eerste Tour-week top te zijn. Die eerste week bestaat uit lastige sprintritten en een tijdrit. Dat ligt mij enorm goed. Ik had een groot doel gemaakt van de gele trui in de eerste week, ik vrees dat dit niet langer realistisch is”, concludeert Van Aert. “Ik zal meer geduld moeten hebben tot wanneer ik echt top zal zijn deze zomer.”

Geen zorgen over najaar, BK’s onzeker
“Ik hoop nog steeds top te zijn tijdens de Tour, maar dat is allesbehalve een zekerheid. Lukt dat niet, dan ben ik er wel zeker van dat ik na de Tour top zal zijn. Over Tokio en het najaar, met het WK en Parijs-Roubaix, maak ik mij totaal geen zorgen. Indien alles nu wel volgens plan verloopt en ik zonder oponthoud mijn trainingen kan afwerken, kan ik veel stappen zetten. Zo’n tegenslag komt nooit gelegen, maar door wat ik in het verleden al heb meegemaakt, kan ik deze periode beter plaatsen.”

Of de nationale kampioenschappen in de planning van Van Aert passen is onzeker. “Als ik het BK tijdrijden zou rijden, mis ik vijf dagen van de tweede hoogtestage in Tignes. Terwijl ik die extra trainingsuren en hoogteprikkel echt nodig zal hebben. Wanneer begin juni de hoogte­stage in de Sierra Nevada is afgerond, maken we een eerste evaluatie. Op basis daarvan beslissen we dan welk het beste scenario is: ofwel rijd ik geen koersen meer voor de Tour, ofwel enkel het BK op de weg, ofwel beide BK’s.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

WernerFranke 29 mei 2021 om 12:01

Is het voor van Aert het plan om de Tour uit te rijden?

nickdt 29 mei 2021 om 12:07

Denk het wel, anders zouden ze hem sowieso al niet meenemen denk ik, aangezien ze alles op de gele trui voor Roglic zetten. Dan kan je niet iemand meenemen die halverwege uitstapt vanwege de OS.

KimJungPoels 29 mei 2021 om 12:08

Denk je dat een ploeg die de Tour wil winnen een renner gaat meenemen die in de eerste week nog niet top gaat zijn en die in de derde week al bij voorbaat niet gaat rijden?

rennerske 29 mei 2021 om 12:23

@ Kimjungpoels: als je het zo stelt denk ik van niet.

WernerFranke 29 mei 2021 om 12:31

@kimjungpoels
Er kunnen ook contractuele afspraken gemaakt zijn voor deze problemen begonnen.

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 12:11

Die zal de verwachtingen na zijn fraaie Tirreno wel op voorhand beu zijn.

Yeez 29 mei 2021 om 12:30

Meestal weinig aan gelogen als deze man iets zegt. Strade was daar het perfecte voorbeeld van dit jaar. Hopelijk kan hij na de tijdrit als nog in het geel staan, maar juist dat onderdeel lijkt hij het meeste hinder aan te ondervinden met de buikspieren

Turtlehead 29 mei 2021 om 12:32

Dat was te verwachten gezien zijn ziekte en het moment dat die optrad.
Hopelijk komt zíjn belang voorop en niet een eventuele podiumplaats van Roglic in Parijs. Alles in dienst van WK en PR!

ThorHushovd 29 mei 2021 om 12:57

Dat zeg je dat uit eigen motivatie. Van het team Jumbo is dit natuurlijk volledige onzin wat je uitkraamt.

oscarito1908 29 mei 2021 om 13:23

Denk dat er tijdens zijn contract besprekingen daarover afspraken zijn gemaakt.

Derallleur 29 mei 2021 om 14:34

Eventuele podium voor Roglic? Haha

Kannibaal van Schepdaal 29 mei 2021 om 18:11

Het maakt de eventuele top tien-plaats van Pogacar wel weer wat waarschijnlijker.

bartp25 29 mei 2021 om 13:20

Ai toch wel een tegenvaller dit, hopelijk kan hij groeien in de tour om toch nog voor een ritzege te gaan en kan hij schitteren na de tour.

Aerosolo 29 mei 2021 om 14:20

Ja hopelijk is hij genoeg hersteld om zelfs in bergritten de boni weg te snoepen, mocht dat gunstig zijn voor Roglic.

stalle 29 mei 2021 om 13:39

Lekkere training in een mooi landschap.

Michelangelo 29 mei 2021 om 14:12

Een verademing, zo’n Vlaming die bescheiden is over zijn trainingswaarden, wattages etc. na een blessure.

Voor TJV is het wel te hopen dat hij op punt staat bij de start van de TdF. Als hij rijdt zoals vorig jaar is hij namelijk wel een heel belangrijke schakel binnen de ploeg.

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 15:09

Ik vind bescheiden Kroaten ook altijd zo mooi, niet van de toren blazend, gewoon geen gelul maar precies zeggen hoe het is. Maar het summum zijn bescheiden Oezbeken, je gaat je bijna ongemakkelijk voelen hoe hoffelijk die lui kunnen zijn.

Kelder is de Man 29 mei 2021 om 18:51

Heerlijk dit..

Glorious 29 mei 2021 om 14:34

Gewoon alles op Roglic, 100%. Misschien v Aert een keer voor een etappe meer niet.

Tempobeul 29 mei 2021 om 17:50

Laat Van Aert maar voor etappes gaan, dan hebben ze hopelijk al iets binnen. Ik ga er ook vanuit dat ze het deze keer tactisch iets beter gaan aanpakken.

evanderwel 29 mei 2021 om 15:01

Dit zou met het oog op Tokio (als het doorgaat) nog wel eens gunstig uit kunnen pakken. In de Tour langzaam naar zijn absolute topvorm bouwen en zodoende niet half opgebrand aan de start in Tokio. Ik blijf het overigens jammer vinden dat het zo dicht op elkaar zit. Ik zou in zowel de Tour als op de OS graag de beste renners in hun beste vorm zien.

antilek 29 mei 2021 om 15:38

Rustig aan Wout ( jij bent de enige Belg waarvan ik de voornaam wilt noemen , mdt.)

Marik 29 mei 2021 om 15:49

Boft Wout even.

WernerFranke 29 mei 2021 om 16:24

wat een eer

antilek 29 mei 2021 om 16:36

Dat is het ook.

RLM 29 mei 2021 om 18:13

Oliver, Greg, Victor, Thomas en Remco zullen tot het einde der tijden met tranen naar bed gaan.

antilek 29 mei 2021 om 18:46

Wie zijn dat dan RLM??? Ik mis wel o.a. Flupke van den Wilde

dumoman 29 mei 2021 om 17:17

Ik zou volledig voor OS gaan en daar de tijdrit van Tom Dumoulin afpakken, is goed voor de sfeer binnen de ploeg

bartp25 29 mei 2021 om 17:25

Laat Dumoulin eerst maar eens op niveau komen, daarnaast is er nog altijd Ganna als grote topfavoriet. Onvoorstelbaar hoe een persoon zo kan haten op een bepaalde ploeg, ik heb medelijden met je familie als je thuis ook zo bent.

Miko1983 29 mei 2021 om 17:33

Een Tom in vorm rijdt rondjes om wout in de tijdrit. Kijk alleen eens naar de stijl en stuurvaardigheid op de tijdritfiets. Dumoulin, Ganna en Dennis in vorm….en daarna een hele poos niemand…

RLM 29 mei 2021 om 18:15

Een Dumoulin in vorm vecht een serieus duel uit met een Van Aert in vorm, waarbij ze vervolgens nog een Cavagna, een Ganna en een Dennis moeten verslaan. Wie weet wat Bissegger zelfs doet.

lapras ice 29 mei 2021 om 18:46

Een dumoulin in vorm? Zoals tijdens de tour waar hij zelf evengoede wattages reed als toen hij wk werd en uiteindelijk op een parcours dat hem veel beter ligt dan van Aert een paar seconden er voor eindigt? Om niet te zeggen dat hij in alle andere etappes niks heeft gedaan.

Miko1983 29 mei 2021 om 18:54

V aert is geen partij voor Dumoulin op de OS als hij in topvorm komt…punt!!!!

lapras ice 29 mei 2021 om 19:01

hahaha geweldig en als hij niet wint is hij natuurlijk gewoon niet in topvorm volgens jouw :)

Miko1983 29 mei 2021 om 19:08

Bijvoorbeeld Ice…haha

DeGroteMolen 29 mei 2021 om 18:00

Komt wellicht ‘goed uit’ zelfs qua seizoensopbouw richting spelen, wk en PR er vanuitgaande dat die wedstrijden allemaal doorgaan. Ik zie WvA persoonlijk sowieso liever in eendagswedstrijden dan als knecht in het treintje bergop voor Roglic.

Giro_101 29 mei 2021 om 18:26

Wat een rot week voor Wuyts….

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair