Van Aert herstelt van operatie: “Ik ga ervan uit dat ik perfect voorbereid aan de Tour begin”

maandag 10 mei 2021 om 08:41
Van Aert herstelt van operatie: “Ik ga ervan uit dat ik perfect voorbereid aan de Tour begin”

foto: Cor Vos

Wout van Aert is vrijdagavond aan een blindedarmontsteking geopereerd. Normaal gesproken zou hij afgelopen zaterdag naar de Sierra Nevada trekken voor een eerste hoogtestage voor de Tour, maar dat plan wordt uitgesteld. De Belgische renner gaat er niet vanuit dat zijn operatie gevolgen heeft voor zijn voorbereiding op de Franse ronde.

Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag. Van Aert liet zaterdag via social media weten dat hij van een blindedarmontsteking aan het herstellen was. Vrijdag was de winnaar van Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race op weg naar Spanje, maar onderweg voelde hij zich niet goed en keerde hij om. Een blindedarmontsteking werd vastgesteld en in plaats van een lange antibioticakuur, koos hij voor een operatie.

Daarvan is hij nu aan het herstellen. Aan de Belgische krant liet hij weten dat hij rust nodig heeft en het naar omstandigheden goed gaat. “Hoe alles zal lopen is nog moeilijk in te schatten, maar ik ga er nu van uit dat ik perfect voorbereid aan de start van de Tour ga staan.” In ieder geval mag hij vijf dagen niet fietsen, daarna zou hij weer licht mogen beginnen te trappen. Dat betekent dat hij zeker tien dagen vertraging oploopt in aanloop naar zijn grote doelen, de Tour en de Spelen.

Zijn plannen om aan het Critérium du Dauphiné (30 mei-6 juni) deel te nemen, komen normaal niet in het gedrang. Daarna volgt een nieuwe hoogtestage (11-19 juni) in Tignes.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Marik 10 mei 2021 om 09:08

Dit zou voor Wout weleens heel goed kunnen uitpakken. Gedwongen rust, helemaal resetten van een overvol eerste deel en dan daarna weer fris kunnen knallen.

Limal 10 mei 2021 om 10:33

Op mentaal vlak misschien wel – àls hij er in slaagt om op te gaan in het rustige familieleven ipv over de verloren trainingsdagen te tobben – maar op fysiek vlak is een operatie natuurlijk altijd een aanslag op het lichaam. De buikholte openleggen en een stuk darm verwijderen is ook heel wat ingrijpender dan bvb. een kijkoperatie aan de knie of een botbreuk vastzetten met een plaatje. Maar goed, tijd genoeg nog tot aan de Tour.

Groetjesaandevoetjes 10 mei 2021 om 11:21

Als ze er op tijd bij zijn krijg je vaak een laparoscopie operatie. 3 kleine gaatjes met 1 a 2 hechtingen waar ze een camera met gas, zuiger en mes naar binnen brengen en dan is het herstel ook zeer snel. Als de ontsteking vergevorderd is dan moeten ze de boel wel vaak openleggen

Limal 10 mei 2021 om 17:59

Bedankt voor de info, Groetjes. Van Aert zelf zegt nu bij Sporza dat hij 2 à 3 weken niet intensief zal kunnen trainen, dus dat is toch wel wat…

Wheely 10 mei 2021 om 09:15

Als ze die blinde darm verwijderd hebben scheelt dat ook weer gewicht, Wout wint de Tour!

Xevar 10 mei 2021 om 09:18

Dat is toch weer 150 gram minder die hij bergop moet meeslepen. #marginal gains

Turtlehead 10 mei 2021 om 09:25

En dan over 3 weken de Dauphiné? Dat lijkt me nogal snel. Voor ‘zwaar lichamelijke arbeid’ lees ik 6 weken rust als advies op dokter Internet.
Hopelijk valt dat mee.

madeinstars 10 mei 2021 om 11:39

De tijdslijnen voor topsorters zijn altijd een stuk korter.

Wheely 10 mei 2021 om 11:08

Wie is eigenlijk die verzorger op de foto? Opvallende verschijning die ik echt bijzonder vaak aan het werk zie bij de grote wedstrijden. Lijkt me een belangrijke kracht binnen de ploeg.

xistnc 10 mei 2021 om 11:13

Dries Bos, meen ik.

Klik.

Wheely 10 mei 2021 om 11:18

Ah dank, oude baas hoor. Credits voor deze man.

antilek 10 mei 2021 om 11:55

Beterschap Wout, omdat jij een halve nederlander bent wil ik wel een keer jou voornaam noemen.

Headlines

Materiaalzone

Populair