Wout van Aert spreekt van ‘middelmatig’ seizoen: “Er waren tweede plaatsen waar het anders had kunnen zijn”
foto: Cor Vos
zondag 8 oktober 2023 om 10:17

Wout van Aert spreekt van ‘middelmatig’ seizoen: “Er waren tweede plaatsen waar het anders had kunnen zijn”

Wout van Aert rijdt vandaag nog het WK Gravel, maar zijn laatste wegkoers betwistte hij donderdag al met de Gran Piemonte. Hoe beoordeelt de renner van Jumbo-Visma zijn eigen seizoen? “Dit is uiteraard niet mijn beste seizoen ooit, maar het is ook verre van slecht. Het is middelmatig”, klinkt het in gesprek met Het Laatste Nieuws.

“Misschien is het een keer normaal dat het niet altijd van hoogtepunt naar hoogtepunt ging en dat er een jaar tussenzit dat het iets moeilijker gaat”, voegt Van Aert daaraan toe. De 29-jarige coureur pakte wel de nodige ereplaatsen, maar winnen bleek een stuk moeilijker. Hij won wel de E3 Saxo Classic, het Belgisch tijdritkampioenschap, de Tour of Britain, een rit aldaar en de Coppa Bernocchi.

Tweede plaatsen
Vaker moest Van Aert genoegen nemen met een dichte ereplaats, was het in zijn eigen woorden ‘net niet’. Hij werd acht keer tweede én acht keer derde. “Er waren een paar tweede plaatsen die ik kon accepteren, maar er waren ook momenten dat het anders had kunnen zijn.”

Hij noemt de tweede rit in de Tour (waar Lafay met een late uitval verraste) en het EK in Drenthe (waar hij op de VAM-berg net niet voorbij Laporte kwam) als voorbeelden van zulke momenten. “Ook Parijs-Roubaix had anders kunnen lopen zonder platte band. Als je dat optelt, had je een heel ander jaar kunnen krijgen, en een heel ander gevoel.”

Van Aert ervaart het motto van Jumbo-Visma – ‘samen winnen’ – niet als een last. “Dit is eerder een opluchting. Toen ik nog fulltime crosser was, begon het me steeds meer te vermoeien dat het altijd allemaal om mij draaide. Ook op de weg lag de druk altijd op mij in die eerste jaren. Maar in deze ploeg zit zo veel kwaliteit dat heel veel renners kunnen winnen: dat is een veel plezantere manier om deze sport te doen.”

Concurrentie met Mathieu van der Poel
In het interview ging het ook nog over zijn rivaliteit met Mathieu van der Poel. Van Aert kreeg de vraag voorgelegd of hij Van der Poel haat. “Ik haat verliezen van Mathieu, maar ik haat hem niet als persoon. Wellicht hebben we mekaar beter gemaakt. We begrijpen dat we elkaars aanwezigheid moeten aanvaarden en dat die goed is voor de sport en voor onszelf.”

Van Aert heeft het telefoonnummer van Van der Poel, maar de twee bellen elkaar nooit. “Dit blijft een rivaliteit waarbij we niet als vrienden communiceren. Voor ons allebei is het een doel om mekaar te verslaan en beter te zijn dan de ander. Daarvoor heb je dat gevoel van concurrentie nodig. Maar als er iets besproken moet worden, is het geen probleem om met hem te gaan praten in het peloton.”

RIDE Magazine
27 Reacties
08-10-2023 11:03
Wat dieptriest om recht in Wout zijn gezicht te vragen of hij Mathieu haat.

Extra mooi dat ze niet het antwoord krijgen waar ze op hoopten.
08-10-2023 11:47
Eerlijk interview, wat klopt als een bus! Tegelijkertijd: het is ook mede zijn eigen schuld! Teveel knechten kost energie + G-W weggeven is ook niet slim. Op naar een slimmere wieleraanpak voor WvA
08-10-2023 11:15
Obviously… als je Gent Wevelgem cadeau doet.. het zou anders zijn grootste van het seizoen geweest zijn. En Laporte had het niet nodig, noch was hij hiermee gediend. Hij verdient de erkenning van n groot renner op eigen kracht. Het was dan ook echt niet nodig en té veel scripted…
    08-10-2023 12:07
    Dit is leuk en aardig, maar als hij G-W wel had gewonnen, was de conclusie over zijn seizoen precies eender geweest.
    08-10-2023 12:17
    Klopt dat was erg oliedom om GWG weg te geven.
    08-10-2023 12:19
    Want met Gent-Wevelgem zou z'n seizoen plots niet meer middelmatig zijn?

    Z'n doelen dit jaar waren redelijk duidelijk: WK CX, RVV, PR, Tour en WK weg, daarna als troostprijs EK weg nog toegevoegd. Geen enkel van die doelen heeft hij afgevinkt.

    Beetje vergezocht om dat dan op het onnodige cadeau te steken. Hij zoekt dat excuus immers zelf ook niet.
    08-10-2023 15:07
    Van Aert heeft in heel zijn carriëre slechts 1 koers gewonnen die hoger staat aangeschreven dan Gent-Wevelgem. Die koers dus weggeven was ronduit oliedom. En tenzij hij nog plots enkele monumenten gaat winnen, hoop ik dat hij het zich blijft beklagen. Maar ook voor Van Aert tikt de klok.
    08-10-2023 16:27
    Vind je dat echt 11-na-11? Voor mij staan de 9 touretappezeges, groen in de tour, Milaan-San Remo, Amstel Gold Race, Strade Bianche allemaal hoger aangeschreven, en dan hebben we het nog niet eens over het veldrijden. Gent-Wevelgem zie ik toch meer als een voorbereidingskoers voor de ronde van vlaanderen dan als een hoofdgerecht.

    edit: en zilver op de olympische spelen niet te vergeten!
    08-10-2023 18:39
    De Strade Bianche is een koers in een mooi decor en wint aan prestige, maar het is geen semi-klassieker zoals GW Zuller. Dus ja GW is nu nog belangrijker...
    08-10-2023 18:50
    Alsof GW de hoofdprijs is die hij mist. Hij zal er geen sec minder van slapen. Er telt slechts 2 prijzen die hij mist RVV / PR
08-10-2023 11:28
Het is vrij simpel als in elke koers iedereen van zijn concurrenten op niveau is hij zelden de beste.

Hij hoort altijd wel bij de beste vijf maar dat is tegenwoordig vaak niet genoeg om te winnen.
08-10-2023 12:59
Ik denk een eerlijk en goede beoordeling van het jaar en laten we hopen de inspiratie om het volgend jaar een stapje beter te doen. Ook heerlijk hoe hij niet in de “haat” vraag trapt. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe een zich zelf respecterende journalist die vraag uit zijn mond krijgt maar dat geheel terzijde. Van Aert lost het netjes op en laat zich niet verleiden door dit soort riooljournalistiek. Volgend jaar een iets andere trainingsaanpak en hopelijk staat hij dan weer meer vooraan, het is hem gegund!
08-10-2023 11:16
Wederom een goed en eerlijk interview van Van Aert. Hopelijk dat al die fanboys die hem als enige kopman willen zien (bij TJV of ergens anders) dit ook eens goed lezen en tot zich door laten dringen.
08-10-2023 11:23
Ik vond Van Aert altijd heel "gebeten" destijds bij Nuyens. Hij geeft zelf aan nu beter op zijn plek te zitten, omdat niet alles meer om hem alleen draait. Dat zag je eigenlijk meteen vanaf het begin bij de ploeg, en dat is eigenlijk alleen maar versterkt in de afgelopen jaren.

Deel zijn conclusie over middelmatig seizoen; zeker als je denkt in overwinningen. Maar je kunt daar tegenover zetten dat hij altijd op de afspraak was, en eigenlijk ook altijd mee deed om de knikkers. Als je podiumplekken zou meenemen in de weging (1 voor brons, 2 voor zilver, 3 voor goud) dan had hij toch heel wat punten verzameld.

Nu lekker nog even gravellen, dan wat rusten en crossen, en dan hopelijk volgend jaar wel een keer het kwartje dat weer de goede kant uit valt. Ik heb hoe dan ook van hem genoten dit jaar.
08-10-2023 11:36
Van Aert moet gewoon wat slimmer worden. Lukt wel. Voor blunders als G-W weggeven terwijl je zelf nog geen deftig palmares hebt (tenminste, niet in verhouding tot je capaciteiten) is er uiteraard geen plaats meer. Ik zie het wel zitten voor hem in 2024. Epische duels met Matje, laat maar komen. En tweede na Matje is ook OK :-)
08-10-2023 14:21
Wout hoeft wat mij betreft niets meer te bewijzen - ik heb de laatste decennia nog niet zo’n mooie en complete renner gezien.
    08-10-2023 14:24
    Misschien dat nog meer genieten van het fietsen met je ploeggenoten net het verschil kan maken
    08-10-2023 18:12
    Is WvA een completere wegwielrenner dan Pogacar of Evenepoel of Roglic? Of bedoel je met andere fietsdisciplines erbij?
08-10-2023 11:38
Weinig de magic-Van Aert gezien dit jaar. Goed is tegenwoordig niet goed genoeg tegen die andere monsters, niet in het veld, niet in de klassiekers. Ik hoop dat hij nog wel een RVV of P-R pakt komende jaren.
08-10-2023 14:34
Wat n volwassen renner.
G-W vond hij gewoon niet zo belangrijk en dat is natuurlijk ook n koers van tig in n dozijn.
Collegiaal n leuke geste.
08-10-2023 14:41
In de sport worden overwinningen vaak toegeschreven aan voorbereiding, beleid, winnaarsmentaliteit etc. Uiteindelijk speelt toeval/geluk natuurlijk ook een heel belangrijke rol. MvdP was op het WK veruit de beste, maar bij die val had het net zo goed voorbij kunnen zijn en dan had VA wellicht gewonnen.
08-10-2023 15:22
De grote vraag is of Van Aert volgend jaar nog steeds op topniveau kan blijven rijden. Ik vermoed dat hij alles op het voorjaar gaat zetten en dat de rest bijzaak wordt. Maar of hij opnieuw zijn hoge niveau kan halen? Ik twijfel daar wat aan.
    08-10-2023 16:11
    Tiens, wanneer is hij zijn hoge niveau kwijt geraakt dan?
08-10-2023 11:51
Probeert zijn prestaties iets beter te doen lijken met veel als dit, als dat ... Het is hem vergeven, maar uiteindelijk won hij wel enkel maar de E3 en wat troostprijsjes. Daar stopt het. Een zozo seizoen dus.

Als helper daarentegen was hij wel subliem. Ik zou hem graag dezelfde weg zien opgaan als Hagen en Kwiatkowski. Supertalenten die het leken te gaan maken (Hagen: GW - 3 etappes in 1 Tour / Kwiat: E3 - MSR - WK), maar uiteindelijk net-niet-renners bleken te zijn, dit inzagen en volledig in functie van de ploeg gingen rijden. Van Aert is nog in dubio. Laporte en Van Baarle staan reeds op gelijke voet, Kooij komt eraan. Geen schande om te knechten voor hen. De ploeg wordt er alleen beter van. En kijk naar Kwiat, voor je het weet pikt hij toch nog een etappe in de Tour mee. Win-win. 
    08-10-2023 12:11
    Kwiat een net-niet-renner? WK, MSR, 2x Strade, 2x Amstel, San Sebastian, Tirreno, E3… Weinig renners in het peloton met dergelijk palmares, me dunkt.

    Bij Van Aert heerst toch ook weer wat de waan van de dag na een minder jaar en vooral nu Van der Poel een superjaar heeft gehad. Ineens stelt het allemaal niks meer voor, en zal het ook nooit nog iets worden.

    Volgend jaar kan het net zo goed weer een heel ander verhaal zijn.
    08-10-2023 12:12
    Dit kan niet serieus zijn.
    08-10-2023 20:58
    En Kwia zag het ook niet in ofzo dat ie niet kon winnen. Die wóú niet meer zelf winnen zolang ie er maar betaald werd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine