Wout van Aert reed op Carrefour de l’Arbre lek en verloor zo de aansluiting met Mathieu van der Poel, maar niettemin pakte de Jumbo-Visma-kopman op de vijfsterrenstrook de Strava-KOM. Ook klokte hij de snelste tijd allertijden op de sector van Hem. Mathieu van der Poel heeft zijn Strava-file niet openbaar gemaakt.

Het Strava-segment van Carrefour de l’Arbre is 1,97 kilometer lang. Van Aert legde deze afstand af in twee minuten en vijftig seconden. Dat was maar liefst negentien seconden sneller dan bijvoorbeeld Stefan Küng, die er drie minuten en negen seconden over deed. De gemiddelde snelheid waarmee Van Aert over de strook denderde, was 41,9 kilometer per uur. De Belg koos halverwege de strook voor de aanval, maar reed vervolgens lek. Het tempo had dus nog wat hoger kunnen liggen.
Op de strook van Hem ging het met een gemiddelde van 45,3 kilometer per uur alvast nog een stuk rapper. Van Aert reed daar bijvoorbeeld zeven seconden sneller dan Filippo Ganna, die de derde Strava-tijd allertijden neerzette. Küng staat hier in exact dezelfde tijd als vierde.
12 Reacties
Cijfers… Wattages… Output….Input….Performance Managers…Interne Doelstellingen… en dan krijg je een lekke band , of niet…
Parijs-Roubaix heeft zijn eigen wetten…
Van der Poel was dus nog een paar seconden sneller hier. Maar wat die 2 lieten zien op de carrefour was wel echt buitenaards. Twintig seconden wegrijden van zulke kleppers, amai. De rest zat ook gewoon op het wiel van van der Poel toen die de achtervolging op Wout van Aert inzette. Echt bizar
Dus Mathieu gebruikt geen Strava zeg je. Denk dat Wout de KOM pakte en dus rapper was.
Wacht ff tot ieders garmin is gesynchroniseerd… ik mis nog een paar namen
Wie is de buffel dan?
Of juist dankzij?
Ganna jongen, kan je nagaan…
Gilbert over van Aert;
“Wout van Aert leek zijn race goed onder controle te hebben, hij spaarde zichzelf zoals hij deed in de E3. Tot hij demarreerde en toen een lekke band kreeg. Ik denk dat dat eerder bij het materiaalbeheer hoort en niet bij pech. Ik herinner me mijn eigen ervaringen in deze wedstrijden en ook in een kassei-etappe van de Tour de France. Ik ging in de aanval, maar doordat ik te opgewonden was, maakte ik een stuurfout en raakte ik een verkeerd geplaatste kassei waarna mijn voorkant lek kwam te staan. Bij Van Aert zie ik hetzelfde. Hij nam een maximum aan risico’s en had een te groot verlangen om te winnen. Een verlangen dat niet goed gecontroleerd werd. Mathieu van der Poel maakte deze fout niet omdat hij alle hindernissen wist te ontwijken”, aldus Gilbert.
Las het ook. Makkelijk praten achteraf. Ik zag VDP 4-5x een bocht zo snel induiken dat hij sowieso een halve meter in de graskant zou uitkomen zonder op voorhand te weten of daar geen toeschouwer, extra nadarhek of ongelukkig geparkeerde bierfiets stond. Ook die gele bak na die bocht op Hem moest geen halve meter verschoven zijn door een toeschouwer of hij plakte er tegen. Om nog maar te zwijgen van het Degenkolb-manoeuvre.
Wout slipte al weg in die bocht op Carrefour die hij zogezegd te risicovol pakte dus daar stond hij al plat. Gezien de vertraging in het leeglopen bij tubeless moet hij dus al iets vroeger iets geraakt hebben.
Ik houd het dus op brute pech (en dat hoort er bij, net zoals een gelukje hier en daar er bij hoort voor de winnaar).
Ja, Van der Poel reed lekker gecontroleerd rond, zoekt het gaatje op tussen Philipsen en Degenkolb, komt de bocht uit en knalt bijna tegen zo een plastic blok. Soms zouden die ex-profs moeten leren gewoon te zwijgen in plaats van zich nog interessant proberen maken.
Al in 21 maar gisteren ook: MvdP neemt waanzinnige risico’s om zijn tegenstanders een hak te zitten niet veel minder crazy dan hoe Mohoric de Poggio afschaterde.
Op termijn kan dat eens flink mis gaan maar tot dusver is het een krachtig wapen van hem.
Daar waar Wout zijn duivels ontbond.
Nog altijd verbaasd dat hij die power niet wilde gebruiken toen hij samen met Mathieu op kop zat.