Wout van Aert over veldrithervormingen: “Eigenlijk veel commotie om niets”
Wout van Aert heeft zijn bedenkingen bij de hervormingsplannen die er liggen in het veldrijden. De drievoudig wereldkampioen in het veld denkt onder meer dat het prijzengeld omhoog moet. Wel wil hij de discussie wat afzwakken. “Eigenlijk is er weer veel commotie om niets. We weten allemaal nog niets”, zegt Van Aert in een podcast van Het Nieuwsblad.
“Ik denk dat als de sport mee wil, en zo is dat met elke sport, dat het moet veranderen om leefbaar te blijven”, stelt Van Aert. “Het idee om iets te veranderen is goed, maar er zijn bedenkingen die ik maak. Je kan niet zomaar van acht naar zestien crossen gaan zonder aan het prijzengeld te komen, dus het businessmodel moet veranderen.”
Prijzengeld omhoog
Met de huidige regelgeving zijn de Wereldbeker-crossen belangrijk gemaakt voor de startposities, maar volgens de coureur van Jumbo-Visma moet het prijzengeld ook omhoog in de Wereldbeker, die georganiseerd wordt door de UCI en Flanders Classics. “Als zij hetzelfde gaan behouden als nu, dan wordt het voor mij of Mathieu van der Poel belangrijker om alles wat niet-Wereldbeker is te rijden, want daar kun je meer verdienen. Daar moet eerst over nagedacht worden”, zegt Van Aert.
In de Wereldbeker wordt geen startgeld betaald, maar kunnen renners alleen geld vangen door hoog te eindigen in de uitslag. “Ik heb de laatste jaren, buiten het prijzengeld van het eindklassement, nooit iets verdiend aan de Wereldbeker. Terwijl ik altijd top-2 reed”, aldus Van Aert, die zegt dat de kosten om te reizen naar World Cups zorgen voor weinig winst. Daarnaast gaat een deel naar de belastingdienst.
“Daar kwamen de verdiensten dus echt niet van. Het systeem van de startgelden is misschien niet juist, maar het is wel de bedoeling dat evenveel geld in het veldrijden blijft omgaan. Dat kan alleen door prijzengeld omhoog te trekken.”
Nieuw systeem
Van Aert denkt een oplossing te hebben om dat probleem aan te pakken: “Van de startgelden werd je niet slechter als veldrijder. Maar dat was ook het item dat ploegen gebruikten: ‘Jullie krijgen startgeld, dus je verdient genoeg om onkosten zelf te dekken’. Het is dus goed om naar een systeem te gaan waarin ploegen verplicht worden om alles te voorzien, en waarin je moet rijden voor je prijs.”
De discussie omtrent de hervormingen voor het seizoen 2020-2021 loopt hoog op. De noodkreet van de Wereldbeker in Bern was het beginsignaal daarvoor. “Sven Nys is in samenwerking met Golazo (de concurrent van Flanders Classics, red.), dus dat zegt al heel veel waarom hij zich opeens opwerpt. Ik zou het verstandig vinden om Flanders Classics de kans te geven om een voorstel te doen. Zij moeten iedereen horen, maar op deze manier zijn wij niet constructief bezig”, aldus de van een blessure herstellende Van Aert.
WielerFlits maakte een explainer over de discussie rondom de hervormingen, bekijk hem hieronder
Op dit moment focussen mindere goden zich misschien meer op 1 klassement om daar hoger te eindigen en zo nog wat te verdienen, of pieken meer naar bepaalde crossen.
Een smakeloze opmerking van een renner die (naar verluid) een miljoenencontract heeft bij TJV. Je bent in dient van je ploeg en die ploeg verwacht exposure terug. Als dat in een wereldbeker is, dan moet je gewoon zonder morren aantreden. Wout van Aert lijkt té gefixeerd op het snelle geld en het grotere plaatje te vergeten.
Alsof Van Aert miljoenen verdient bij Jumbo... ben je wel lekker?
'Naar verluidt' verdient hij juist minder dan hij bij Nuyens kon krijgen.
Als je het hebt over een miljoenencontract, dan impliceer je wel degelijk dat het om een jaarsalaris gaat, ook al schrijf je dat niet letterlijk. Verder wat Cyclinglife zegt.
Overigens vraag ik me af of Van Aert in TJV-tenue rijdt in het veld. Is daar überhaupt al wat over bekend?
Ik vind het stuk van Gosse van der Meer wel verhelderend. Hij schrijft dat hij van zijn € 300,- aan prijzengeld in een Wereldbekercross met veel kunst en vliegwerk ongeveer € 25,- over houdt. Dat is volgens mij de reden dat veel buitenlandse renners het 'profbestaan' gewoonweg niet volhouden. Doordat het start- of prijzengeld onevenredig is verdeeld tussen top en middenveld, lukt het nooit om een groter peloton dan zo'n 20 volwaardige profs te creëren. Of er moet meer geld in de sport worden gepompt, of de top moet wat inleveren ten gunste van het middenveld.
Sven Nys heeft er overigens persoonlijk voor gezorgd dat het peloton zo sterk is gekrompen, omdat hij steeds de grootste hap uit de startgeldtaart nam, bleven er alleen kruimels over voor de rest.
Het volledige artikel: https://www.gossevandermeer.com/the-uci-has-let-down-an-entire-discipline-of-cycling/