Wout van Aert over kopwerk: “Het was niet afgesproken”

dinsdag 1 september 2020 om 18:51
Wout van Aert over kopwerk: “Het was niet afgesproken”

foto: Cor Vos

Primož Roglič wist vandaag te zegevieren op Orcières-Merlette en de Sloveen mocht na afloop Wout van Aert wel bedanken. Die laatste reed in de finale namelijk lange tijd op kop en slaagde erin om het tempo de hoogte in te jagen. “Het is vooral heel leuk dat Primož het hier afmaakt”, aldus Van Aert.

“We wilden met Tom (Dumoulin, red.) en Primož (Roglič, red.) vooraan eindigen en de zege pakken als het kon. Het plan is dus geslaagd”, zo vertelt de winnaar van Strade Bianche en Milaan-San Remo in gesprek met Sporza. “Of ik diep ben gegaan? Het leek misschien zo. Het geeft vertrouwen om voor iemand te rijden met zo’n sterk eindschot.”

“Dan is het misschien ook mogelijk om iets dieper te gaan. Het doel was dat Sepp Kuss en George Bennett de twee kopmannen zouden bijstaan. Maar ik zat vooraan en zij waren niet te zien. Het was niet goed geweest om hen alleen te laten. Toen Mikel Nieve van kop ging, hadden we er ook baat bij om een strak tempo te onderhouden.”

“Het was niet afgesproken, maar het sprak voor zich dat we het zo moesten aanpakken.” De renners krijgen morgen weer een wat vlakkere etappe voorgeschoteld naar Privas, al lijkt de oplopende finish op het lijf geschreven van Van Aert.

Dit artikel delen:

70 Reacties

sven241 1 september 2020 om 19:00

Morgen alle ballen op Wout

Miko1983 1 september 2020 om 19:00

Sterk staaltje beulswerk van v Aert vandaag gezien, die heeft zich nog geliefder gemaakt binnen het team! Held!

Rens Wel 1 september 2020 om 19:10

prachtig! ik gun die jongen ook nog een Etappe!

Michelangelo 1 september 2020 om 19:14

Ik denk dat als er bijvoorbeeld morgen een kans is om Wout zonder risico op valpartijen mee te laten spelen voor een etappezege, dat ze de kans zullen aangrijpen.

Maar enkel als er geen (of slechts een heel klein) risico is…. als er nog te veel snelle mannen a la Bennett bij zijn dan moet ie het lekker laten lopen. En de focus blijven houden op geel voor de ploeg, en met een goede moraal en gezondheid richting klassiekers.

Deel Koeper 1 september 2020 om 22:50

Van Aert heeft Bennett en Ewan al geklopt, geen idee waarom hij nu plots van de snelle mannen af zou moeten raken om een kans te hebben.

Michelangelo 1 september 2020 om 23:26

@Deel,
Het gaat mij niet om of hij ze kan kloppen of niet. Maar hoeveel risico je wilt lopen in een massasprint. Want linksom of rechtsom, sprinten is een gevaarlijk onderdeel in het wielrennen. Zeker als je Sam “ik heb de halve weg nodig” Bennet of Caleb “zigzag” Ewan in je buurt hebt.

Geef je Van Aert een lead out, met het risico om zowel een leadout man als Van Aert kwijt te zijn bij een valpartij. Of hou je ze uit de drukte, met de wetenschap dat er een groter doel is?

Alles hangt m.i. af van hoe groot de groep is aan de finish…

Caravaggio 2 september 2020 om 09:22

@Michelangelo:
Heb je Ewan en Bennett altijd deze bijnamen gegeven, of doe je dit enkel om trachten te bewijzen dat alle topsprinters gevaarlijk sprinten om Groenewegens ongeoorloofde acties ietwat goed te praten?

Michelangelo 2 september 2020 om 10:03

@Caravaggio,

Ik heb ze de naam gegeven om aan te geven dat sprinten per definitie gevaarlijk is.

De actie van Groenewegen praat ik niet goed, want het is niet goed te praten wat hij gedaan heeft. Maar het is wel gewoon een illustratie van dingen die gebeuren in de sprint (deuren dichtgooien, door gaatjes duiken die er wel (of ineens niet) meer zijn. Wat dat betreft zijn nagenoeg alle sprinters in meer of mindere mate “boeven”. Enkel types als Greipel betrap je zelden op smeerlapperij.

En het is dus de vraag in hoeverre je WvA in deze fase van de Tour wilt blootstellen aan deze gevaren.

En d

Sammysosa 1 september 2020 om 19:06

Wat een geweldenaar!

hjjanssen1973 1 september 2020 om 19:07

Wout van Aert is zo mogelijk nog sterker dan Mathieu van der Poel?

Michelangelo 1 september 2020 om 19:11

Hij is een betere knecht dan MvdP ooit zal worden. ;-)

En verder: wat is de definitie van “sterk”? Hard een klim oprijden? Snel door de modder rijden? Of een zo goed mogelijke tijd in de container cup?

Mathieu is Matieu, Wout is Wout. Klasbakken die elkaar gewoon heel veel tegenkomen. En de ene dag zal de een beter zijn, en de andere dag de ander. Wie is de sterkste… zeg het maar!

Murcia 1 september 2020 om 19:22

Als wegrenner is hij op dit moment completer dan Matthieu, Boonen gaf gisteren aan dat bij zijn revalidatie als het ware het laatste restje veldrijder is vervangen door een sublieme 100% wegrenner en ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Het veld staat nu op plek twee voor hem en dat is een keuze die fantastisch voor hem uitpakt.

Hollow Knight 1 september 2020 om 19:31

Ik ben wel benieuwd wat een WVA in deze vorm kan doen in het veldrijden tegen MVDP.

Dat MVDP technisch beter is staat buiten kijf, maar zal hij nog zo domineren als vroeger tegen deze Van Aert?

Dolfy 1 september 2020 om 19:37

Van Aert is enorme tempobeul, moest wel om met Van der Poel te blijven wedijveren die technisch beter is maar ook net iets meer interval kan rijden. Ze hebben elkaar naar grote hoogte gebracht. Van Aert op langere klimmetjes in het veld vaak net wat beter ook altijd geweest, dat het op de weg ook zo is is dan niet zo verwonderlijk. Bovendien traint Van Aert nu nog meer dan Van der Poel erop.

nobrakes 1 september 2020 om 19:38

Vergelijk van deze renners blijft altijd interessant, jammer dat ze niet meer wedstrijden samen rijden.

Burdincurutcheta 1 september 2020 om 19:53

Krijg nu toch ook weer meer het gevoel dat VDP naar de World Tour moet om de volgende stap te zetten.

Ainu 1 september 2020 om 20:03

@Hollow Knight: het grote voordeel van vdP is toch altijd z'n technische superioriteit in de bochten geweest. Hij pakt die gewoon een stuk sneller en behoudt zo ook beter z'n tempo. Die kloof is waarschijnlijk enkel maar groter geworden aangezien vdP ook nog in mtb actief gebleven is terwijl Van Aert nóg meer wegrenner geworden is.

Ik durf het bijna niet zeggen, maar Van Aert moet dat veldrijden eigenlijk zo goed als volledig vergeten. Hier en daar blijven meedoen om die techniek scherp te houden – ook al zit hij niet op het niveau van vdP op dat vlak, tegenover de rest van het peloton is dat een ander verhaal. En voor de rest volledig focussen op de weg, want het is ondertussen duidelijk dat hij daar een wereldklasse renner is die op bijna elk terrein ofwel wereldtop is of er dicht bij aanleunt – afgezien van het hooggebergte vermoedelijk.

Michelangelo 1 september 2020 om 20:06

@Burdin…
Ik denk dat je voor die uitspraak even moet afwachten hoe het seizoen verloopt. Kun je op basis van deze paar wedstrijden weinig over zeggen. Van Aert is goed vanaf het begin, maar VDP lijkt na een paar mindere wedstrijden toch ook echt in orde (zeker als je zou afgaan op de wattages uit het NK).

Balans opmaken op het eind van het seizoen, en dan in ogenschouw nemen dat Mathieu een olympische droom heeft die hij waarschijnlijk niet kan waar maken in een world tour ploeg. Dus eigenlijk misschien pas de balans opmaken na Tokyo…

Burdincurutcheta 1 september 2020 om 20:10

NK was een koers zonder tegenstand en in de Druivenkoers moet hij buigen voor Senechal en Ballerini. Laat ons zeggen dat hij traag verbeterd. Tokio hoef je hier niet bij te halen. Net als elke andere renner moet hij zich gewoon op nieuwe doelen en de nieuwe kalender richten.

Frank V 1 september 2020 om 20:14

MVDP snijdt sneller een bocht aan en trekt er sneller uit op. Dus ik zie het niet gebeuren.

Anderzijds, trek een streep modder van 50 km rechtdoor en ik zet mijn geld op Van Aert.

Westland95 1 september 2020 om 20:38

@Burdi In de Druivenkoers kon hij natuurlijk onmogelijk het gat dichtrijden naar zijn ploegmaat. Als je verder ook nog het EK erbij pakt (meest actieve renner en een uitstekende sprint) dan kan je wel stellen dat Mathieu echt wel flink is verbeterd.

VerstandOpNul 1 september 2020 om 20:39

Ik herinner me van die veldritseizoenen waarin Mathieu en Wout enigszins gelijk opgingen (zeg maar voordat Nick Nuyens alles verknalde) dat Wout nog wel kon winnen op de zwaardere parcoursen (ie. veel modder, veel lopen).. De motor van die jongen is zo ontzettend groot.. ongekend..

Burdincurutcheta 1 september 2020 om 20:39

Als hij Ballerini kon losrijden wel. Maar dat kon hij dus niet.

tvm 1 september 2020 om 22:35

Wout is beter in mij ogen. Want veel completer. In de sprint is hij niet de mindere, in de tijdrit sowieso beter. Qua korte punch is MvdP misschien een fractie sneller maar als het iets langer omhoog loopt (Strade, Poggio, Vlaanderen) is Wout ook sterker.

Paul Boudreaux 2 september 2020 om 02:03

Wout=Prost
MVDP=Senna

Paul Boudreaux 2 september 2020 om 02:12

Wout stronger at races like Flanders? Well, if I recall they both raced Flanders last year and it was pretty clear who was stronger…They were both on form during Spring ’19 and it wasn’t really close on the road as to who was stronger – and that was with MVDP managing 3 disciplines. Let’s see what happens at RVV and PR this October.

mus van de maasstad 2 september 2020 om 07:17

Beide klasbakken. Maar het feit dat WvA bij één vd beste teams ter wereld rijd, waar ook de omkadering wereldtop is, en MvdP bij een, met alle respect, prutsploeg zit zal WvA een heel veel betere renner worden.

Respect voor het trouw zijn aan de ploeg van MvdP. Maar vind het persoonlijk niet zo heel slim voor zijn ontwikkeling. En je gaat mij niet kunnen vertellen dat een TJV, DQS of een Ineos MvdP er niet heel graag bij zou hebben gehad op de weg, in het veld en op de MTB

Burdincurutcheta 2 september 2020 om 09:05

Yes Paul, it was great seeing them race in Italy this summer after a long break, giving them both the opportunity to prepare themselve in the best possible way. Van Aert dropping VDP wherever he wanted. Poggio or Strade; it didn’t matter.

Michelangelo 2 september 2020 om 10:31

@Musvdm,
Ik denk dat je in het voorseizoen gezien hebt wat trainen op heel hoog niveau kan doen. En dat WvA daarom zo blij is om deel uit te maken van deze ploeg.

En als je niet op zo’n hoog niveau kunt trainen, dan moet je het uit wedstrijden / competitie halen. En dat is wat je vaak heel goed terug ziet bij MvdP.

Ik denk namelijk niet dat zijn begeleiding “prut” is, maar dat hij niet uitgeknepen wordt door zijn ploegmakkers op training.

En daarbij de vrijheid die Mathieu heeft om te doen wat hij leuk vindt op het materiaal van zijn keuze… dat krijgt hij denk ik bij geen enkele WT ploeg. Dus ik snap hem volledig (maar ik zie hem na de olympische spelen toch ook graag een keer naar een WT formatie gaan mits hij dat zelf ziet zitten)

mus van de maasstad 2 september 2020 om 11:01

Ik denk dat hij als nederlander bij TJV juist wel alle vrijheid zou krijgen om 365 dagen per jaar in beeld te rijden, de olympische droom na te jagen. Ook bij DQS trouwens.

En prut is misschien wat overdreven, maar zo professioneel als bv TJV gaat zijn begleiding in training, voeding niet zijn.

Michelangelo 2 september 2020 om 11:16

Ik vraag me dat af.
Bij TJV en ook DQS is uiteindelijk het individuele succes ondergeschikt aan het teambelang. Ik denk dat het uiteindelijk toch zou gaan schuren als hij gaat crossen of MTB-en. Het is niet voor niets dat deze ploegen geen serieuze XC of CX afdeling hebben.

En de begeleiding: ik denk dat die bij TJV op het allerhoogste niveau ligt. En dat daar nog een paar procentjes te rapen zijn door de kleinere ploegen. Maar ja, ook begeleiding kost geld. En kies je voor alle vrijheid bij een kleine ploeg met een wat mindere omkadering, of voor een grote ploeg waarbij je perfect begeleid wordt maar je moet plooien naar de wil van de ploeg…

Voor allebei is wat te zeggen.

Marco Willems 1 september 2020 om 19:49

Hele tijd zat Kuss achterin en ik dacht dat ie zich nog niet goed genoeg voelde en opeens gaat ie weer naar voren, vreemde gewaarwording vond ik dat. Wout heeft weer geweldig gereden, morgen hopen dat iedereen heel blijft zodat hij zichzelf Kan belonen met een overwinning

madeinstars 1 september 2020 om 19:53

Ik denk dat Jumbo nog een beetje moet oefenen om in de hectiek van een tourpeloton het treintje bij elkaar te houden.

Coureurs du Courage 2 september 2020 om 09:19

Uit de reacties van de renners zelf op te maken denk ik niet dat ze een plan hadden. Ja, Primoz vooraan afleveren op de klim – dat is gelukt.
Het is goed om niet altijd het initiatief te willen hebben. Zo kregen renners als Gesink, Jansen en G. Bennett vandaag ‘rust’.
Gekeken naar de beelden denk ik dat Primoz pas laat aangaf zich fit genoeg te voelen om voor de dagprijs te gaan. Hierdoor ontstond er pas 4km voor de finish een soort van plan: tempo opvoeren met wie er nog aanwezig is. Dat WvA dit vervolgens opvoert is buitenAerts. Kuss had alle moeite het tempo bij te benen, maar die jongen gaat er wel zijn op de steilere klimmen als t tempo lager ligt.

Michelangelo 2 september 2020 om 10:36

Denk dat we moeten beseffen dat wielrennen geen playstation is. Je druk niet op een knopje en renners springen naar voren.

Iedereen die daar op dat moment nog fietst is gewoon wereldtop. Dat maakt de maakbaarheid van de koers meteen ook beperkt, aangezien iedere ploeg wel een paar wereldtoppers in huis heeft. Het is niet zo dat de 8 van TJV de beste renners van de wereld zijn waar de rest enkel achteraan kan fietsen.

Johnny7 1 september 2020 om 20:06

Het begint steeds irritanter te worden met de Belgen die maar blijven doorzeiken dat Wout niet voor eigen kans mag gaan. Van Aert heeft er absoluut geen probleem mee om te knechten zo lees ik het aan zijn reacties en uitspraken af. Toch krijgt hij elk interview die vraag en als hij 1cm op kop zit begint vooral Wuyts er direct weer over te janken. Man man man. Heren.. kap er nu eens mee! We zijn hier om de Tour te winnen en niet voor het plezieren van de Belgische wielerfan!

Ainu 1 september 2020 om 20:09

Ik snap jouw irritatie, maar je zou langs de andere kant “onze” irritatie toch ook moeten begrijpen. Als een van der Poel in deze vorm zou moeten knechten in de Tour, zou je dat toch ook doodjammer vinden? We moeten het accepteren, maar als je hem zo ziet rijden kan je alleen maar even denken “wat als”.

Johnny7 1 september 2020 om 20:25

Om eerlijk te zijn denk ik elke keer als ik hem zo zie rijden dat dit de best mogelijke allround helper is die er bestaat momenteel. En nogmaals aan zijn interviews te zien vind hij het ook helemaal niet erg. Hij zal nog genoeg etappes winnen in de Tour en buiten de Tour om kan hij doen wat hij wil dus ik snap sowieso de overdreven commotie niet.

Deel Koeper 1 september 2020 om 20:28

Hij wordt ervoor betaald, hij doet het met plezier en hij weet dat hij er later in het seizoen iets voor terug krijgt.

Desalniettemin is het vrij normaal dat men het zonde vindt dat iemand met zijn talent in dé wedstrijd der wedstrijden gebruikt wordt als “ordinaire” knecht. Maar dat geldt uiteraard ook voor Kwiatkowski, Jungels en anderen.

Ik zie het niet gebeuren bij Van Aert, maar jongens als Kwiatkowski of Boasson Hagen waren ook alleskunners die in grote rondes tijdelijk wat superknecht gingen spelen om later hun eigen ding te mogen doen, maar die zagen hun carrière nogal serieus uitdoven door die keuze. Kwiatkowski is eigenlijk al jaren alleen nog maar superknecht en Boasson Hagen is niet meer dan een heel occasionele rittenkaper geworden, terwijl die kerels palmaressen zoals Alaphilippe of Sagan zouden moeten hebben.

Leuk voor Van Aert dat hij dat dit jaar wil doen, maar het lijkt me geen slimme carrière-zet om er een gewoonte van te gaan maken.

moa 1 september 2020 om 20:36

Hij rijdt hier rond als knecht. Het doet pijn aan de ogen maar tegelijk is het genieten. Zijn potentieel is enorm.

Enige kritiek die ik heb, is dat hij wanneer hij voor eigen kans mag gaan, zeer weinig kwaliteit in steun krijgt. Teunissen en DG voelen er zich te goed voor. Andere jongens doen hun uiterste best voor hem maar ik vind dat ie beter team rond zich moet krijgen in zijn koersen.

Cochise 1 september 2020 om 21:11

Wuyts wekt graag de indruk dat een knecht de koers zou gewonnen hebben als hij voor eigen rekening zou rijden.
Van Aert zou ook in een vrije rol niet gewonnen hebben in een van die twee massaspurten en de insinuatie dat hij vandaag had kunnen winnen was ook eerder lachwekkend.
Ik ben al blij dat na deze Tour het gezaag over Naesen “die zijn kansen moet opofferen voor kopman Bardet” eindelijk zal stoppen als duidelijk wordt dat hij niet van het kaliber is om Tourritten te winnen.

HV 1 september 2020 om 21:16

Wout is een verstandige jongen. Hij heeft vooraf z’n wedstrijden uitgekozen. Daar is hij onbetwist kopman.

In de Tour (en de voorbereiding daarop in de Dauphine) is hij meer dan de ideale helper. Staat bij Dumoulin als hij valt, trekt de boel op een lint bergop, haalt bidons.

Eind dit jaar gaat hij met z’n wensenlijst naar de ploegleiding en hij krijgt alles wat hij wil. Terecht, maar ook slim. Hij is voor de rest van z’n carriere een winnaar en ook nog de ideale teamplayer. Prima CV voor een wielrenner.

tvm 1 september 2020 om 22:39

@Johnny,

Op zich snap ik de irritatie wel hoor. Ik als NL’er vind et ook jammer dat hij niet vol voor eigen kansen gaat. Je wilt toch de beste renners tegen elkaar zien strijden? Daarom ook dat velen het jammer vinden dat Kwiatkowski of Poels jarenlang in dienst van hebben gereden.

go1707 2 september 2020 om 08:40

Dat jumbiploegske is geen lang leven gegeven. Nog Max twee jaar, over en uit.

Coureurs du Courage 2 september 2020 om 09:25

@go1707

Fijn dat je jouw glazen bol voorspelling hier deelt. Waarop is deze gebaseerd? Doel je op de onderlinge verhoudingen? De leeftijd van de renners? Graag wat meer tekst en uitleg als je zulke dubieuze uitspraken doet.

Floris 1 september 2020 om 20:52

De kwaliteiten van Van Aert lijken wel per koers te groeien. Vorig jaar deed hij ons nog versteld staan door tweemaal een sprint te winnen en de eigen sprinttrein te ontregelen door te hard op kop te beuken, een paar weken geleden wint hij twee grote eendaagse koersen en nu is hij ook nog tempobeul bergop. Waar gaat dit stoppen?

Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 20:55

Dat moet je niet aan de gemiddelde wielervolger vragen. Die hebben enkel hemelbomen met nimmer stakende groeicurves in de achtertuin staan. Om er op een gegeven moment sip naar te staren dat ze niet hun oude niveau meer halen en nooi helemaal de belofte ingelost hebben.

Floris 1 september 2020 om 21:19

Dan ben ik wat dat betreft niet de gemiddelde wielervolger. Superlatieven bewaar ik voor hen die ze verdienen. Dat idee heb ik nu alleen bij Evenepoel, Van Aert en Van der Poel. Maar goed, ik besef immer dat een renner niet alleen maar beter kan worden. Van Aert is echter wel met een stormachtige ontwikkeling bezig.

Wat ik nu bedenk, Roglic deed vier jaar geleden voor het eerst mee met een grote ronde, won daar een tijdrit en is nu misschien wel de beste ronderenner ter wereld. Ook best wel stormachtig eigenlijk :)

Ainu 1 september 2020 om 21:27

Van Aert hoeft eigenlijk niet meer beter te worden. De echte uitdaging wordt om elk jaar opnieuw dit niveau te evenaren. Indien dat lukt, zal hij elke keer opnieuw bij de topfavorieten horen in de koersen die hij aanstipt en er voldoende verzilveren om een schitterend palmares op te bouwen.

Nóg beter worden? Dat zou fenomenaal zijn natuurlijk.

Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 20:52

Een echte kampioen verdeelt en heerst en ik schat die nietszeggende Roglic wel in als iemand die wanneer het maar even kan morgen de opdracht geeft om in de finale de boel op een lint te trekken. Dit om een slapende concurrent uit te schakelen, de spurters met viaduct poten er af te rossen en van Aert te belonen voor zijn nu al meer dan geslaagde knechtenrol. Wellicht zelfs tegen de wens van Zeeman de voorzichtige in.

Dus jullie daar in het zuiden! Er gloort wat in mijn glazen bol.

Floris 1 september 2020 om 21:14

Op zich kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen. Van de andere kant: zou het aan Roglic zijn om zoiets op te dragen, of eerder aan de wegkapiteins (ik denk dan aan Gesink en Martin)?

Sorry redactie, dit gaat wat off-topic.

Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 21:27

Ik vermoed dat Roglic op dit moment het mandaat heeft om zoiets te eisen, Gesink en Martin niet. Hij heeft van Aert nodig deze tour en is niet wereldvreemd. Daarnaast denk ik dat ze de kans kunnen forceren en niet af hoeven te wachten zonder extra gevaar te lopen morgen.

Paul Bus 1 september 2020 om 23:16

Zou leuk zijn ,Tom en Primoz die treintje maken voor Wout effe lekker vaart maken.

Burdincurutcheta 2 september 2020 om 09:07

Het zou het kopmannen-rijden-voor-kopmannen verhaal in elk geval wat minder eenzijdig maken.

Ligthning 2 september 2020 om 00:16

Gelukkig kon Roglic het vandaag afmaken, want het was Van Aert die duidelijk de beste benen had. Als je tot op minder dan twee km van het einde, bergop, het uitgedunde peloton op een lijn kan trekken, dan kan je, als je in de wielen blijft zitten, ook de relatief vlakke laatste km aan. Wie Van Aert vandaag had kunnen kloppen, zie ik zo niet. Al was dat ook voor mij een kleine verrassing.
Maar de ploegtactiek van Jumbo-Visma pakte uiteindelijk goed uit. Toch wat zorgen. Bennett kwam er weer niet aan te pas. Naast zijn valpartij, vermoed ik dat hij ook over zijn piek heen zit. Kuss was vandaag beter, maar kon ook niet opschuiven, toen Van Aert tekeer ging. Toen Van Aert paste, gebeurde er even niets. Daardoor kon Kuss toch naar de kop gaan, voor eventjes toch, en het tempo leek toch niet enorm hoog.
Dumoulin dan. Op de limiet. Door het kopwerk bergop van een klassiek renner. Maar vorig jaar op La planche des belles filles, bij het begin van de Tour, hadden enkele klassementsrijders en klimmers het op het laatste ook lastig. Dus ik verwacht Dumoulin, maar ook Bernal, in de tweede Tourhelft. Zeker op de langere beklimmingen.

ddb 2 september 2020 om 02:07

Niet overdrijven. Roglic knalt van Aert echt wel op achterstand op zo’n berg.
Het is dat ie het geel nog niet wil. Die vent is duidelijk drie klasse beter dan de rest op dit moment.

Klein Verzet 2 september 2020 om 09:29

Vertoont het bolwerk van TJV nu al barsten? Want, waarom moest Van Aert al dat beulswerk opknappen tijdens een fase van een etappe waar met name Gesink en Bennet verwacht werden?

Bennet zou als excuus kunnen voorleggen dat ie eerder in de Tour gevallen was, maar Gesink lijkt onnodig veel energie verspild te hebben in de voorgaande ritten, en dus onvoldoende hersteld, of hij kon/kan dit onwaarschijnlijk hoge niveau bergop niet aan, terwijl nota bene Quickstep voorafgaand bergen werk uit handen had genomen.

Hoe zal het TJV verkeren als het er echt op aankomt – tijdens het verdedigen van het Geel?

zipp404 2 september 2020 om 09:33

Een andere reden waarom Wout nu zo sterk is, iets verder verbeterd is tov Mathieu, zijn de ketonen, het moet toch genoemd worden. En gister was een klim van 7 kilometer. Hij reed waarschijnlijk de waardes die hij in Tieges op een lange col reed.
Dit ga je Wout niet zomaar zien doen op een beklimming in de laatste week.

Verder is het van Mathieu bekend dat hij veeel competitie nodig heeft om echt goed te zijn. De ”flits” ontbreekt altijd na een lange onderbreking. Normaal heeft hij, voor aanvang van het wegseizoen, net een paar weken ervoor een crosswinter afgesloten.

Uiteraard niets dan respect voor Wout, in een jaar tijd van de bodem tot een wereldtopper, zeer indrukwekkend!

Michelangelo 2 september 2020 om 10:40

Ik denk inderdaad dat voor TJV de ketonen het laatste puzzelstukje vormen. Er wordt alleen weinig over gepraat in analyses.

Ik weet overigens niet of Mathieu ook ketonen gebruikt, en hoe groot de kennis daarover is binnen de ploeg. Want spullen bij een renner naar binnen duwen is niet zo moeilijk, maar de balans tussen training, rust, voeding, ketonen, supplementen, materiaal, mentaal, etc is uiteindelijk wat bepaalt of renners goed zijn of uitstekend.

Joop Zoetemelk 2 september 2020 om 10:41

Achteraf had Wout zich beter kunnen sparen, Roglic deze etappe toch wel gewonnen.
Beetje onnodig om zo met je krachten te smijten, Tom kon nog maar net volgen.

Je moet tempo rijden als de situatie er naar vraagt, een Bernal een slechte dag kent, het is 3 weken koers.

kleomantre 2 september 2020 om 11:15

Je moet af en toe ook in het begin prikken om te kijken hoe het ervoor staat. Wie weet kun je in zo’n wat onbeduidende bergetappe ineens een grote concurrent tijdverlies aansmeren

Bovendien is, als je er zelf vanuit gaat dat je de gehele 3 weken in orde kan zijn, dat je dan beter wat kan afmatten. Hiervan lijden de kopmannen van andere ploegen ook, evenals hun (goede) knechten.

Daarentegen kan je natuurlijk ook een rookgordijn opwerpen, de boel lekker intimideren terwijl je misschien helemaal niet zo goed bent. Froome hield er wel van dat als hij misschien minder was, ze toch strak tempo reden waarbij de lust om vroeg of met veel aan te vallen ook gelijk weg was. Alhoewel ik dit bij LJV in twijfel trek. Die willen denk ik gewoon bewijzen dat ze het beter kunnen dan Ineos/Sky.

Rijst wel de vraag of ze buiten de ketonen nog wat meer rocket fuel hebben. Van Sky weten we dat ze allerlei grijze gebieden opzochten om optimaal de boel te prepareren, mogelijk ook rood (testosteronpleisters).

boehoe 2 september 2020 om 10:51

Op Sporza kon Wuyts er maar niet over uit. Wout zou deze etappe zomaar kunnen winnen als hij niet moest werken.

Die man raakt door chauvinisme wel vaker de weg kwijt. Van Aert had dit echt niet kunnen winnen van wereldklasse klimmers. Even een paar kilometers gassen is toch wel wat anders dan tot het eind aanhaken en dan nog een sprint in de benen hebben.

zipp404 2 september 2020 om 11:21

Met de benen van gister had Wout de etappe kunnen winnen. Hij snokte door tot 1 kilometer van de finish, had hij zich afzijdig gehouden, dan kon hij wel mee tot de meet. Zijn grootste concurrent was waarschijnlijk Roglic geweest.

boehoe 2 september 2020 om 12:53

We zullen het nooit weten maar het lijkt me bijzonder sterk dat hij hier even Bernal en co ging kloppen.

Maarten_85 2 september 2020 om 15:13

De laatste kilometer was veel vlakker. WVA sleurde aan kop van 3,4 tot 1,4 km van de meet. Hij zou alle anderen er met gemak af gesprint hebben, Roglic incluis.

SnellePelle 2 september 2020 om 12:12

Wat een ploeg. 1 kopman, 1 kopman die realiseert dat hij een betere in de ploeg heeft. Een knecht waarvan België denkt dat hij kopman moet zijn maar zelf het vuile werk van de klimmers moet opknappen. En een stel klimmers die de benen in het dal achter gelaten hadden.

Man, man, man..

S. Morgenstern 2 september 2020 om 12:18

Ploeg van niets inderdaad. Wanneer je het beulswerk van Tony Martin en Kuss negeert en vergeet hoe lang Gesink het peloton afgelopen weekend op een lint trok, dan blijven alleen Roglic, Dumoulin en Van Aert over.

tendam 2 september 2020 om 12:38

@snellepelle
Het wordt wel moeilijk zo he, dat trollen over Jumbo? Maak je geen zorgen, er komt weer een dag dat ze echt slecht rijden en dan kun je weer helemaal los.

boehoe 2 september 2020 om 12:55

Als Bennet niet wat hersteld zouden ze in de bergen toch wel wat minder ruim gestoffeerd kunnen komen te zitten dan in Ain en Dauphine. Net u het er op aan komt…

Bulcke 2 september 2020 om 16:00

Net nu het er op aan komt… Welke ploeg komt nu sterker over dan Jumbo Visma? Het zou natuurlijk kwaliteitsverlies zijn als Bennet inderdaad niet op niveau komt, maar dan nog zijn er in ieder geval niet veel ploegen die meer slagkracht hebben

Headlines

Materiaalzone

Populair