Wout van Aert ontsnapt op training aan noodlottig verkeersongeluk
Wout van Aert is dinsdag aan een noodlottig verkeersongeluk ontsnapt tijdens een trainingstochtje in Nederland. Dat vertelde zijn vaste trainingsmaat Jan Bakelants in de wielerpodcast Wielerclub Wattage. “Wout was bijna dood. Hij lag letterlijk bijna onder de betonmixer”, aldus Bakelants.
Van Aert werkte dinsdag een trainingsrit van net geen 140 kilometer van thuisbasis Herentals tot de streek rond Eindhoven af. Ex-renner Jan Bakelants en veldrijder Daan Soete vergezelden als vaste trainingsmakkers de kopman van Jumbo-Visma richting Nederland. Ergens op een baantje over de landsgrens ging het bijna helemaal mis.
“Wout moest een intervaltraining doen, maar het fietspad op die weg was niet geschikt voor snelheden van 40 tot 45 kilometer per uur, dus reden we op de weg”, zo vertelt Bakelants. “Uit eigen ervaring weet ik dat de gemiddelde Nederlander het recht nog weleens in eigen handen neemt als ze zien dat een fietser niet op het fietspad rijdt. Na vijf minuten fietsen op de weg hoorde ik plots het getoeter van een betonmixer, die ons tegelijkertijd inhaalde.”
“Wout was bijna dood”
“Zoals het een echte wegpiraat betaamt, deed de bestuurder van de betonmixer de deur dicht terwijl hij aan toeteren was”, vervolgt Bakelants. “Wout kon niet anders dan Daan de kant inrijden. De actie van de betonmixer was echt disproportioneel. Ook al vind je als betonmixer dat je meer het recht hebt om op de betonnen weg te rijden dan een fietser, waarvoor er een slecht aangelegd fietspad was. Wout was bijna dood. Hij lag letterlijk bijna onder de betonmixer, het was echt schrijnend.”
Van Aert kwam gelukkig met de schrik vrij en zal zondag – zonder verdere ongelukken – gewoon aan de start verschijnen van de Ronde van Vlaanderen. De Belg is een van de grote favorieten voor de overwinning in ‘Vlaanderens Mooiste’, nadat hij dit voorjaar al de E3 Saxo Classic wist te winnen. In Gent-Wevelgem gunde hij de zege aan zijn ploegmaat Christophe Laporte en in Milaan-San Remo (3e) stond hij eveneens op het podium.
Verder niet verbaasd over zulke gebeurtenissen.
Gebruik maken van een fietspad, als het er ligt, is namelijk verplicht voor fietsers. Het recht in eigen handen nemen is nooit goed, maar wielrenners hebben bij veel mensen al geen goede naam, en dat komt o.a. door dit soort gedrag. Zelf maar beslissen om op de weg te gaan rijden is trouwens ook het recht in eigen hand nemen. Niet doen dus. Dan moet je je trainingsblokken maar ergens anders doen. Genoeg rustige wegen of lange stukken fietspad waar je je een paar minuten uit elkaar kunt trekken, maar je moet het wel even bewust opzoeken.
Ben benieuwd of weg nog wat horen van Jumbo!
In geen enkel scenario is het gepast en toegestaan wat die betonmixer deed (als het verhaal van Bakelants klopt)
Onzin. Als het fietspad in slechte staat is (zoals 90% van alle fietspaden in België), is het bij wet toegestaan om gewoon op de rijbaan rijden.
Ik ben het niet helemaal met je eens. De regels zijn er voor de mensen en niet tegen de mensen.
Er zijn genoeg plekken in mijn omgeving waar fietspaden liggen, maar waar het veiliger is, voor alle betrokkenen, dat ik (op mijn racefiets) op de weg rijd. Dus dat doe ik dan ook. En ja, dan krijg ik wel eens een chagrijnige chauffeur die mij moet inhalen.
Ik zal voorbeelden noemen:
- Een smal druk fietspad. Vooral met ouderen die toch 2 aan 2 proberen te fietsten. Daarnaast ligt een ruime tweebaansweg, waarop 1 x per 10 minuten een auto passeert.
- Een fietspad die parallel loopt aan een provinciale weg (60 km p/h) eindigt en gaat verder in een smalle klinkerstraat die door het centrum van het dorp loopt. Echter als je de provinciale weg volgt, dan start er na 200 meter fietsten weer een nieuw fietspad.
Zeker als ik in een groep fiets, kies ik ervoor om dan over de weg te gaan. Ik wil graag de oudere mensen en kleine kinderen niet lastig vallen of laten schrikken. Dan maar liever ingehaald worden door een chagrijnige auto.
Trouwens bij mij is er geen 1 fietspad geschikt om intervaltraining te doen. Maar daarvoor moet ik waarschijnlijk de randstad voor uit.
Juist die ‘stille’ wegen verwachten ze je niet op de weg met fietspaden ernaast. Die zijn echt bloedlink. En waar ik rij heb je er veel van deze, never dat ik er op ga.
Regels zijn er om het voor iedereen veilig te houden. Dan kun je niet hebben dat iedereen daar eigen afwegingen in maakt. Je hebt gewoon rekening te houden met andere mensen, en niet iedereen hoeft trainingen voor fietsers te faciliteren. Doordat iedereen maar doet wat hij/zij vind kunnen krijg je juist dat mensen een grafhekel aan wielrenners krijgen. Overigens is mijn eigen ervaring dat er best veel vriendelijke automobilisten zijn die je voorlaten, als je maar niet zelf bij voorbaat de voorrang neemt.
Ik woon zelf in Den Haag en fiets veel in de omgeving. Rondom de Driemanspolder, langs de A12 naar Gouda en langs de roeibaan bij de Rotte zijn sowieso al drie plekken waar je prima interval/blokken/sprints kunt oefenen. Ik train zelf ook regelmatig op die manier en tja, dat betekent wel eens dat je in de remmen moet.
In de Randstad kan ik mezelf trouwens geen weg voor de geest halen zoals in je eerste voorbeeld, waar het fietspad heel druk is, maar de autoweg ernaast heel breed en ontzettend rustig.
Belachelijke opmerking dit..
Ik fiets maar een keer of tien per jaar en ben ook weleens van een dijkweg afgedrukt.
Daarnaast ben je met een vrachtwagen beroepschauffeur, dus dit kan niet.
Ik weet ook niet wat er mis is met of iemand aanspreken of de politie bellen als je zo iets tegenkomt en het je niet aanstaat.
Hier in Spanje kwam ik daar pas achter omdat ik zelf zo bleek te zijn
Want jij was erbij? Jij kent de exacte plek?
Waar reed Bakelants zelf trouwens op het moment dat hij getuige werd? Ze werden 'tegelijkertijd ingehaald' maar toch laat hij het klinken alsof enkel WVA en Soete gevaar liepen en hijzelf niet. Erg vaag verhaal.
De reactie van de betonmixer geeft toch duidelijk weer dat hij last van ze had.
Tenminste toeteren en iemand afsnijden doe je niet zomaar.
Stond de wind vol kop (niet horen) of waren ze bezig met lelijke baan van Oudenaartje spelen?
Ze fietsen op een weg waar ook een fietspad naast ligt. Dat betekend dat ze op het fietspad moeten fietsen. Wat dus ook betekend, omdat ze op de weg fietsten, ze automatisch de bestuurder van de betonmixer hinderden, want ze horen daar niet te fietsen.
Als auto/betonmixer/chauffeur ben je altijd (gedeeltelijk) verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt met een fietser. Het is dus niet handig om fietsers af te snijden als je niet zeker weet dat ze op tijd aan de kant konden gaan.
Hebben die trainende wielerprofs trouwens een fietsbel? Die is verplicht op de openbare weg.
En dan kun je nog altijd debatteren of de term 'verkeersongeluk' niet beter door 'verkeersagressie' wordt vervangen.
Los daarvan is dit dan nog eens de versie van de heetgebakerde Jan Bakelants.
Dan had hij die tussentijdse intervaltraining maar wat eerder of later moeten doen wanneer er wel voldoende plaats was op het fietspad.
Een betonmixer als gevaarte heeft op een (smalle) weg ruimte nodig.
Op dat moment reed Van Aert ook nog eens naast Soete op de openbare weg terwijl er dus een fietspad lag.
Hij en Soete hebben niets te zoeken op de openbare weg. Kan mij voorstellen dat de chauffeur zich daar aan ergerde.
De uitspraak van Bakelants slaat nergens op tw uit eigen ervaring weet ik dat de gemiddelde Nederlander het recht in eigen handen durft te nemen als ze zien dat een fietser niet op het fietspad rijdt.”
Net alsof ze dat in België niet doen.
(https://www.strava.com/activities/8791421839/overview)
Er wordt ook nergens gezegd dat ze naast elkaar rijden. Dat Daan de kant in werd gereden lijkt mij vooral te komen doordat wout vol in de ankers moest en opzij moest sturen; als je daar net rechtsachter zit heb je weinig keuze en moet je de kant in.
Betonmixer is altijd fout. Ongeacht wat er gebeurd, mensen actief in gevaar brengen is NOOIT de oplossing. Helemaal niet met een potentieel moordwapen van tien ton. Was het eigenlijk wel een 'Ollander', of was het gewoon een Belg? Ook die rijden nog wel eens de grens over. Overigens is het wel waar dat Nederlanders extreem snel opgefokt zijn in het verkeer. Als ik het vergelijk met Duitsers, Belgen, en al helemaal Spanjaarden, dan zijn we echt een opgefokt volkje. Ik fiets regelmatig in Duitsland, en daar is het echt veel relaxter fietsen.
Omdat Jan Bakelants de zelfkritiek overslaat doen anderen dat voor hem. Wat niet betekent dat daarmee de actie van de chauffeur goedgekeurd wordt. Wel dat velen zich op de eerste plek storen aan de toelichting van Bakelants.
https://www.google.com/maps/@51.3348227,5.2917089,3a,75y,16.8h,86.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1sS6y_4iLtMbuuMosPsgfvqw!2e0!7i16384!8i8192
Of de Hoef, daar is het fietspad echter slechts 100 of 200 meter 'slecht'.
https://www.google.com/maps/@51.3806894,5.2971963,3a,75y,32.67h,91.07t/data=!3m6!1e1!3m4!1scuMqVVfn2LdzQClMb_0frA!2e0!7i13312!8i6656
EDIT: Ik denk dat het op de Hoef is geweest. Je kunt op Strava namelijk precies zien wanneer ze weer op het fietspad zijn gaan rijden.
https://i.imgur.com/XSp9gVe.png
EDIT2: Het kan de Donk/Domineespad zijn geweest. Daar ligt ook echt een slecht fietspad.
https://www.google.com/maps/@51.3680244,5.2896056,3a,90y,308.94h,96.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8fB3Jh0PNlAZKK6_wNCtdA!2e0!7i16384!8i8192
Van Aert: 'Schrok een tweede keer toen ik zag dat Jan dat in een podcast verteld had'
De hoofdpersoon zelf reageerde in gesprek met "In de Leiderstrui" genuanceerd. 'Eigenlijk was het het soort incident dat jammer genoeg dagelijks voorkomt als je op de openbare weg fietst. Het was zeker niet veilig, maar tja, bijna dood...'
'We schrokken gewoon van een vrachtwagen die ons de pas afsneed, meer was er niet aan de hand. Ik schrok dan nog eens een tweede keer toen ik zag dat Jan dat in een podcast verteld had, want plots kreeg ik veel ongeruste berichtjes. Dat was nergens voor nodig.'
Het had Wielerflits gesierd als het ook even aan minimale onderzoeksjournalistiek had gedaan en zelf even bij WVA was gaan polsen vooraleer dit verhaal op het net te pleuren.
En dan nu: Laisse Béton, om het met Renaud te zeggen (beluister het lied even vooraleer over me heen te tuimelen).
Als ik met m'n smartphone bezig ben in de wagen beginnen er ook geen vrachtwagens tegen m'n wagen te botsen.
Als hij op een fietspad of jaagpad die blokjes aan 45km/u zou dan was het weer gezeur dat hij daar anderen in gevaar brengt.
Bovendien mág je wettelijk gezien ook voor de weg opteren als het fietspad in zulke staat is dat het gevaarlijk wordt (al heb ik daar al meermaals discussie over gehad met de politie over wat "gevaarlijk" is).
En je moet maar durven ook: je zelf niet aan de verkeersregels houden en dan nog een grote bek hebben ook! Waarom denken ze dat dat fietspad daar ligt? Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat het voor fietsers niet veilig is om op de rijbaan te rijden? Erg ongeloofwaardig ook dat het fietspad in Nederland te slecht zou zijn voor een specialist in veldrijden, onverharde wegen, Vlaamse wegen en kasseien! Blijf dan lekker in België trainen.