Wout van Aert ontgoocheld, maar draait snel de knop om: “Morgen ga ik sprinten”

Wout van Aert ontgoocheld, maar draait snel de knop om: “Morgen ga ik sprinten”
woensdag 30 juni 2021 om 17:41

Geen winst in de tijdrit voor Wout van Aert. Daarvoor was wonderboy Tadej Pogacar vandaag te sterk. De hardrijder van Jumbo-Visma moest in Laval vrede nemen met een vierde plaats, exact een halve minuut trager dan de Sloveen. Ook het geel pakt hij niet. “Ik ben teleurgesteld, ja.”

“Ik heb alles gegeven. Geen fouten gemaakt. Maar ik had niet de benen die ik hoopte te hebben”, was Van Aerts eerste reactie voor de microfoon van Renaat Schotte. “Of de ontgoocheling groot is? Uiteraard. In het weekend was ik net niet goed genoeg, maar ik heb alles gegeven om geen tijd te verliezen. Ook de voorbije twee dagen heb ik hier naartoe gewerkt. Dan is het jammer dat ik naast beide doelen (ritwinst en geel) grijp.”

“Tijdens de verkenning wist ik al dat het lastig zou zijn. In het begin wat klimmen en daarna constant op en af, waarbij je telkens een wisseling van kracht hebt. Je moest hier over goede benen beschikken om elke keer over die limiet te gaan en opnieuw te recupereren. Die benen had ik helaas niet. Ik wilde snel starten, maar op de eerste klim voelde ik al dat ik geen overschot had.”

Of geel nu nog een optie was, wilde Schotte ook weten. “Misschien. Dat moeten we bekijken. Maar ik ben nu vooral teleurgesteld. Ik had gehoopt kort bij de dagzege te zijn en ik ben daar ver van verwijderd. Maar we zien wel wat de volgende dagen brengt. Ik ga in elk geval meesprinten, morgen.”

Tot slot had Van Aert nog een compliment voor Mathieu van der Poel, die minder dan een seconde toegaf op hem. “Of ik verrast ben? Het is wellicht zijn allereerste tijdrit dat hij voluit gaat. Dat hij in goede doen is, blijkt nog maar eens. Chapeau voor hem.”

Dit artikel delen:

50 Reacties

jort101 30 juni 2021 om 17:46

En morgen gelijk winnen!

kelderfan 30 juni 2021 om 17:47

Jammer dat Wout nog steeds op de weg terug is. Hij kan beter.

LeoR 16 30 juni 2021 om 17:47

Eindelijk …

Renaissance 30 juni 2021 om 17:54

Fijn, ik zie Wout graag winnen.

S'mon 30 juni 2021 om 17:55

Gaat hij nu ook voor groen? Want heeft toch al een aardige achterstand.

TheBigShow 30 juni 2021 om 18:40

Hij moet die truien gewoon uit zijn hoofd zetten en hopen op een etappeoverwinning ergens.

Groetjesaandevoetjes 30 juni 2021 om 18:55

Na 5 dagen nog steeds reacties plaatsten over Wout en groen. Sommigen willen ook echt alleen maar één ding horen. Ook al heeft Wout, de ploeg en nagenoeg iedereen gezegd dat Wout niet voor groen gaat en zich na de tour focust op de OS en dat groen volgend jaar wellicht een optie is.

S'mon 30 juni 2021 om 20:01

Ik weet dat het niet zijn doel is, en ik zou hem ook liever zo weinig mogelijk energie zien verspillen met oog op de OS. Maar ik vroeg het mij gewoon af, mijn excuses daarvoor.

Reiger 30 juni 2021 om 17:56

En op de één of andere manier zat deze tegenvaller er aan te komen. Gewoon een operatie gehad met snijwerk én volledige narcose en lang genoeg uit training geweest om topconditie kwijt te zijn. Gewoon geduld hebben hoe lastig dat ook is.

Melkzuur 30 juni 2021 om 18:00

Volgens vader Van der Poel is dat zever. Maar ik ben het met je eens, als dat een troost mag zijn.

Reiger 30 juni 2021 om 18:44

Nu hoor ik Adrie graag over koers praten, heel graag zelfs, maar ook Adrie heeft natuurlijk niet overal verstand van. Dat is voor ons reageerders op WF weggelegd!
Dus Adrie heeft hier ongelijk en wij zoals altijd/zo vaak niet.

Paul Bus 30 juni 2021 om 21:10

Lijkt me inderdaad niet de juiste voorbereiding eventjes een blindedarmoperatie ondergaan en dan in no time 100% zijn.
Ik hoop dat hij heel snel een etappe meepikt om criticasters de mond te snoeren.

Ajvenema 1 juli 2021 om 08:38

Adrie van der poel is natuurlijk sowieso een enorme fanboy

vincenzo 30 juni 2021 om 17:57

Ik zie hem morgen nog niet winnen met deze benen en die door zijn operatie nog niet 100 % zijn …

Turtlehead 30 juni 2021 om 17:58

Zelden zo gedeprimeerd gezien. Hij kreeg ook stomme vragen, maar hij leek er niet veel goeds van te verwachten. Echt teleurgesteld in zijn kracht en zijn prestatie denk ik.

Reiger 30 juni 2021 om 18:02

Hij wilde zo te zien al snel stoppen met het gesprek. Dat moet een verslaggever toch ook zien? En dan idd maar domme vragen blijven stellen.

xistnc 30 juni 2021 om 19:02

Renaat stelt sowieso standaard een paar vragen te veel. Hij presteert het nu ook al een aantal keer om zo snel van onderwerp te veranderen, dat de renners even niet weten waar ze het moeten zoeken. Dat schijnt een goede ondervragingstechniek te zijn bij het verhoren van verdachten en het horen van getuigen, maar in dit geval komt het erg ongemakkelijk over.

koos1 30 juni 2021 om 18:03

Duidelijk nog niet in zijn beste vorm. Benieuwd hoe zijn snelheid is tov de topsprinters. Als er geen vrijdag geen kopgroep voorop blijft is dat wel een etappe voor Van Aart als dat een sprint van een (grote) groep gaat worden al zal dan oa Van der Poel er normaal ook nog bijzijn.

Turtlehead 30 juni 2021 om 22:05

MbdP, Matthews, Alaflip, Sagan, Colbrelli… ook vrijdag wordt t niet simpel.

Murcia 30 juni 2021 om 18:05

Voor winnaars telt alleen winst dus is de teleurstelling niet raar, maar tegelijkertijd weet hij zelf dat de operatie wel degelijk een kink in de kabel was en dat hij kostbare trainingstijd heeft verloren. Voor zijn latere doelen is deze prestatie en zijn vorm een goede opstap. Maar als je voor het hoogste gaat en dat ging hij hier, is vierde worden nog achter je ploegmaat frustrerend.

FW07 30 juni 2021 om 18:06

Hopen dat ie snel een succesje pakt. Heb hem niet snel zo somber gezien. Wuyts probeerde het nog wel positief te draaien, maar Van Aert zag er behoorlijk verslagen uit.

Alfons Haavers 30 juni 2021 om 18:24

Hij had er behoorlijk de pest in. Toch nog altijd sneller dan je aartsrivaal in de vorm van zijn leven, moet je maar denken.

Pogacar_GOAT 30 juni 2021 om 18:39

Die zelden op zijn tijdritfiets zit en ook nog nooit in een windtunnel heeft getest.

Reiger 30 juni 2021 om 18:49

Ik denk dat het kleine verschil met Mathieu niet echt een opsteker is voor Wout. Hij steekt er immers veel tijd en energie in en Mathieu niet. Normaal is Wout ook wel sneller denk ik maar Wout is gewoon nog niet in goede doen. Dat zie je eigenlijk de hele Tour al. Dan is blijkbaar het BK van niet zo’n heel hoog niveau geweest. En dit klinkt nu lullig maar is absoluut niet zo bedoeld!

$kedel 1 juli 2021 om 12:17

@Reiger

Ik vrees dan Wout het ook in de sprint gewoon zal afleggen tegen van der Poel en zeker deze tour

FritsvanHoefelen 30 juni 2021 om 18:40

Ja, hij had nu moeten leveren. Anders had hij toch moeten wachten op Roglic.

Panache 30 juni 2021 om 18:43

Overdrijven is ook een kunst. Er zijn na 5 dagen Tour welgeteld 2 renners beter. Een vierde plek in de tijdrit is niet waar je op hoopt, maar die gewenste zege hebben Kung (die klop je niet zomaar Wout), Asgreen en Bisseger ook niet behaald. Een wedstrijd win je niet op bestelling, gelukkig maar.

xistnc 30 juni 2021 om 19:04

Ontgoocheld? Neuh, dat viel goed mee. Behoorlijk teleurgesteld zeker, maar tegelijkertijd nuchter berustend.

Er zat er eentje in de hotseat waar de ontgoocheling wel van van afdroop.

djerkson 1 juli 2021 om 10:00

Ontgoocheling of walging bij Kung? En idd, berusting bij WvA, ook reality check richting OS. Ganna, Dennis, het wordt daar drummen voor een medaille.

Pole Pole 1 juli 2021 om 15:00

Die Küng zat ook met ongeloof en afgrijzen te kijken.

Dikke vrouw 30 juni 2021 om 19:09

De net-niet tour van Wout, jammer

Sander van der Sluis 30 juni 2021 om 21:02

5 van de 23 dagen en jij hebt de eindconclusie getrokken.

Zack 30 juni 2021 om 19:28

Iedereen verwacht blijkbaar alles van Wout, maar hij had voor de tour al gezegd dat hij niet in vorm was door de operatie en iedereen twijfelde hieraan, zie hier het bewijs!

Bewijst hier gewoon dat hij ook maar een mens is, sommige anderen doen dingen die niet meer normaal zijn.

Beer 30 juni 2021 om 19:57

Klopt. Van Aert zet deze Tour vooral zijn ongekend hoge basisniveau in de kijker met zijn klasseringen in deze tijdrit en de weekendritten. Maar om de besten te verslaan in de grootste koers van het jaar is het net niet genoeg; niet meer dan logisch. Geduldig blijven en verder werken. Er komt nog veel lekkers aan dit seizoen.

Ward 30 juni 2021 om 20:25

En het bewijst ook dat een superjaar als vorig jaar ook voor Wout Van Aert eerder de uitzondering is. Niets mis mee trouwens.

Beer 30 juni 2021 om 20:27

Wint dit jaar gewoon al de Amstel, Gent-Wevelgem en het BK. Super genoeg voor mij.

Ward 30 juni 2021 om 21:16

Klopt, ik bedoelde specifiek de Tour, waar hij toch boven verwachting presteerde.

DeGroteMolen 30 juni 2021 om 21:29

Wout heeft geluk dat Van der Poel de sprinters in zijn ploeg wil laten winnen. Als hij zelf sprint in deze vorm wint hij.

Barry Batsbak 30 juni 2021 om 21:34

Morgen wel overeind blijven jong…. Niet te woest. TJV is wel even klaar met pleisters plakken denk ik.

Reiger 30 juni 2021 om 22:16

Soms denk ik dat Wout niet bij de juiste ploeg zit. Ondanks al de successen die hij al behaald heeft. Knapt meestal zelf al het werk op om de overwinning te behalen. Wordt ook vaak in knechtenrol geduwd voor Rogliç terwijl het volgens mij beter is om zijn eigen kans te gaan bij een andere ploeg met voldoende ondersteuning.

Baukema Tomoulin 30 juni 2021 om 22:25

Ja op papier een goeie onderbouwing, maar achter de schermen zal TjV het vast best goed doen met begeleiding, trainingschema’s, voeding, coaching, meteriaal, oid. Ik vermoed dat je die begeleiding enkel bij Ineos, DQS, UAE en misschien wel Bora en AF vindt. Dan kan je wel verkassen maar dan vind je dezelfde constructie (Ineos & UAE) of een meerdere kopmannen constructie (DQS en AF) in de wedstrijden die je belangrijk vindt. Bij de andere ploegen zijn de kaders toch minder optimaal denk ik.

Panache 30 juni 2021 om 22:26

Dat weet Wout zelf ook. Toch tekent hij bij. Daar zal dan wel een reden voor zijn.

Reiger 30 juni 2021 om 22:52

Ja dat is zo maar wat ondersteuning betreft zou Wout ook wel eens met zn vuist op tafel kunnen slaan toch? Het komt nog steeds over als klassementsploeg die de rest “er even bij doet”

Romāns Vainšteins 30 juni 2021 om 22:32

Ik zie hem nog wel steeds beter worden deze tour. Wel grappig om tegelijkertijd hem zo te zien ploegen en MvdP zo te zien vliegen waarop ze in exact dezelfde tijd eindigen.

Reiger 30 juni 2021 om 22:54

Denk dat aan de stijl/positie van Mathieu ook nog het nodige valt te verbeteren toch?

Wheely 30 juni 2021 om 23:48

Zelfde tijd:
Wout – ontgoocheld
Mathieu – beste dag ooit

Reiger 1 juli 2021 om 15:19

Zelfde tijd:

Wout – traint zich suf in windtunnels en op positie en staat met lege handen
Mathieu- Zit nooit op tijdritfiets, nooit in windtunnels,doet het er een keertje bij en heeft nog steeds gele trui..

joep b 1 juli 2021 om 00:32

Villa sporza

Wheely 1 juli 2021 om 07:30

Bram Tankink

Pole Pole 1 juli 2021 om 15:03

Hij zei nog even van zijn top te zijn op het BK door die operatie. Hij was niet goed genoeg om te sprinten. Dan was rit 5 toch een beetje opportunistisch. Hij begon al snel te spartelen. Anderszijds, wat voor tijd moest hij halen? Die Küng straalde zoveel kracht uit.

Headlines

Materiaalzone

Populair