Wout van Aert na 6de plaats: “Bergop viel ik hélemaal stil”

Wout van Aert na 6de plaats: “Bergop viel ik hélemaal stil”

© Cor Vos

woensdag 28 juli 2021 om 11:21

Zesde, op 1’40” van zijn ploegmaat en olympisch kampioen Primoz Roglic. Wout van Aert kwam in de tijdrit in Tokio niet in de buurt van de medailles. Excuses zocht hij niet. En de ontgoocheling zal wellicht snel plaats maken voor trots. “Ik ga naar huis met een medaille. Daarmee moet je tevreden kunnen zijn.”

“Ik was in de tijdrit uiteraard voor veel meer gestart”, begon Van Aert het interview voor de camera van Sporza. “Maar ik was niet goed genoeg. Ik kon het tempo waarmee ik gestart was niet aanhouden in de tweede ronde. En dat was nodig om te winnen. Op het lange stuk bergop viel ik helemaal stil, tot krampen toe. In de afdaling richting het circuit kon ik me nog herpakken, maar dat volstond absoluut niet.”

“Of de inspanning van de wegrit er te veel aan was? Daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik heb er sowieso geen spijt van. Ik kon vandaag relaxed starten in de wetenschap dat ik al een medaille op zak had. We gaan dit wel analyseren, maar ik zie nu al dat ik cijfermatig bijlange niet het niveau heb gehaald waartoe ik in staat moet zijn. Misschien was dit inderdaad de wedstrijd te veel.”

De top drie – zelfs de top vijf – heeft de Tour niet uitgereden, wierp Renaat Schotte Van Aert toe. “Dat kan een voordeel geweest zijn. Theoretisch kan je daardoor frisser zijn, ook mentaal. Ik voelde de voorbije dagen wel dat ik steeds meer nood had weer eens thuis te zijn en dat is misschien niet de beste voorbereiding. Maar ik ben nu ook niet van plan om een heel interview excuses te zoeken. Ik was niet goed genoeg en that’s it. In de tweede ronde moet je kunnen vechten en dat is niet gelukt. Wellicht verlies ik op die klim in de tweede ronde een volle minuut.”

Computergestuurd
Van Aert blikt in elk geval tevreden terug op zijn trip naar Tokio. “Als je naar de Olympische Spelen komt en je gaat met een medaille naar huis, dan is dat de max. Op dit moment ben ik wel wat teleurgesteld, maar het zou wel heel stom zijn om te zeggen dat ik niet blij ben met een medaille.”

Nu volgt een iets langere rustpauze voor de Belgische kampioen. Daarna rijdt hij de Ronde van Groot-Brittannië als laatste opstapje naar het WK in eigen land. Ook daar zal hij zowel in de weg- als de tijdrit aantreden. “Met revanchegevoelens? Ach, natuurlijk had ik hier graag een medaille gepakt, maar als alles computergestuurd zou zijn, dan zou het gemakkelijk zijn. Het blijft uiteindelijk een mensenlichaam dat het moet doen. Er komen nog genoeg kansen.”

Dumoulin
Van Aert feliciteerde zijn ploegmaats Roglic en Dumoulin, die goud en zilver pakten. “Vooral Tom heeft ons verrast, zeker na wat hij heeft doorstaan dit jaar. Knap. Maar hiermee is ook nog eens bevestigd dat er bij Jumbo-Visma goed gewerkt wordt.” Voorts gaf Van Aert nog mee dat hij de smaak van de Spelen te pakken had en er ook in Parijs 2024 graag wil bij zijn. “Dit is een light-versie, hoor ik bij iedereen die al eerder de Spelen meemaakte, dan wil ik er graag tijdens een complete versie ook eens bij zijn.” Waarna Van Aert zijn weg in de mixed zone voortzette. “Nog bedankt voor de steun”, besloot hij het interview.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Alfons Haavers 28 juli 2021 om 11:26

Klasse reactie. Mooi seizoen al, benieuwd of hij nog 1 keer kan pieken in het najaar.

hanjovdberg 28 juli 2021 om 11:37

Prachtige vent. Zit een hele goede kop op.

Turtlehead 28 juli 2021 om 11:38

Inderdaad klasse. Als een van de weinigen op het publiek gericht, niet in zichzelf gekeerd.
Ook ff de sponsornaam noemen, dat soort dingetjes maken het echt af.

adelaarvanantwerpen 28 juli 2021 om 11:40

Op zich zou jij wel excuses kunnen zoeken, maar hij kwam voor goud en werd pas zesde dus is het gewoon tegenvallend.

Het is jammer want ik hoopte op goud en verwachtte een medaille. Nu op naar een goed najaar, want ik hoop nog op winst in een grote wedstrijd (Roubaix, wk of wk tijdrijden).

Dit interview tekent ook wel Wout. Gewoon zeggen dat jij niet goed genoeg was en niet rond te pot draaien.

Krakowic 28 juli 2021 om 11:51

Ongelofelijke atleet! Realistisch in z’n commentaar. Die gaat er straks gewoon weer staan. Echt een absolute aanwinst voor de sport in het algemeen.

xistnc 28 juli 2021 om 11:57

Fantastische sportman, ook na een niet zo fantastische prestatie. “De dag teveel”, niks meer en niks minder.

Ik wens zijn fans ook realisme toe. Het heeft geen pas om dit bijvoorbeeld een ‘knalprestatie’ te noemen.

Snorro 28 juli 2021 om 12:31

Oei, met zo’n uitspraak zou je wel eens mensen kunnen triggeren..

OT: (h)eerlijke reactie. Deze tegenvaller doet niks af aan het feit dat hij (nu al) erg trots mag zijn op zijn prestaties en resultaten dit seizoen. Gelukkig druipt in zijn reactie ook wel door dat hij dat wel is.

Quintenri 28 juli 2021 om 11:57

Topreactie weer! Fantastische renner!

evanderwel 28 juli 2021 om 11:57

Mooie reactie van Wout. Denk dat Renaat de spijker wel op zijn kop slaat met de vraag over het niet uitrijden van de tour. Waar de top van de wegrit dit allemaal wel had gedaan lijkt het hier toch vooral een nadeel te zijn geweest. Hij zou daar aan de andere kant geen spijt van moeten hebben, want die laatste twee dagen in de tour en zilver op de wegrit zijn natuurlijk geweldige resultaten.

Alfons Haavers 28 juli 2021 om 12:18

Ik denk zelfs dat hij er het maximale heeft uitgehaald. Paar iconische Tourritten gewonnen (eerste Belgische tijdritzege in de Tour in enkele decennia, dubbele Ventoux, de Champs) en het zilver in de wegrit.

Dit was vandaag niet de beste WvA, maar of die op dergelijk parcours Roglic en Dumoulin er had opgelegd, is nog maar de vraag.

Nu even rusten en dan naar misschien nog wel de belangrijkste periode van het seizoen met het WK in eigen land en Roubaix.

meqadon 28 juli 2021 om 13:38

Denk wel degelijk dat hy dumoulin had geklopt voor zilver. Zeker als hy zich op dezelfde manier mag voorbereiden. Hy is gewoon al veel te lang op dit hoog niveau bezig en komt hier frissere mannen tegen

LaDoyenne 28 juli 2021 om 11:57

Prachtige renner. Geeft altijd het beste van zichzelf. Ondanks zijn talent en palmares is hij nooit grootsprakerig. Wout, bedankt dat je België een mooie medaille gegeven hebt!

notriple 28 juli 2021 om 11:58

Best veel sympathie voor hem.

Peet Gute 28 juli 2021 om 12:27

Vraag me af wat het verschil is tussen Remco en Wout, hun reacties na de wedstrijd zijn alletwee realistisch en eerlijk maar de reacties hier …. tja

Tollpatscher 29 juli 2021 om 21:30

Misschien gaat ’t om reacties voor de wedstrijd, die het verschil bepalen?

assen 28 juli 2021 om 13:11

KLASBAK. Mijn respect voor hem neemt alleen maar toe.

lo squalo dello Stretto 28 juli 2021 om 13:16

Bedankt Wout!

Anders kijken 28 juli 2021 om 13:30

Prima reactie. Een wedstrijd teveel wellicht, maar ik zou niet weten welke hij dan had moeten laten liggen; 3 verschillende touretappes, 2e wegwedstrijd dan ga je er uiteraard nog eens helemaal voor.

VerstandOpNul 28 juli 2021 om 13:31

Leek mij de topfavoriet op dit parcours en in deze omstandigheden.. Zolang in vorm blijven was zelfs voor Wout ondoenlijk..

Murcia 28 juli 2021 om 13:37

Heldere analyse van de man en ik heb er verder niks aan toe te voegen.

Reiger 28 juli 2021 om 13:41

Altijd realistisch na afloop en zonder grootsprakerij vooraf. Net als Mathieu. 2 sieraden voor de sport. Geen vrienden maar de echte rivaliteit van een paar jaar geleden lijkt wel een beetje af te vlakken. Wederzijds respect is er voor in de plaats gekomen zonder dat ze elkaar een zege gunnen ten koste van zichzelf. Alleen hier op WF zijn er nog een paar die in het verleden zijn blijven hangen.

Chippen 28 juli 2021 om 14:54

de tour zal wel meespelen, maar de wegwedstrijd van vorige week toch ook. als enige echt diep gegaan, de rest meteen gepast van zodra het echt zwaar werd

De Siepel 28 juli 2021 om 15:03

Prachtige topsporter. Is altijd duidelijk en correct in zijn antwoorden.

fietsvriend 28 juli 2021 om 16:58

Hoe kun je geen fan zijn van deze man. Wat een gigant, met een eerlijke babbel.

Handige Harry 28 juli 2021 om 17:43

Wuijts doet er echt alles aan om mensen een hekel aan van Aert te laten krijgen.
Dat verdient hij zeker niet overigens.

William van der Tang 7 augustus 2021 om 16:35

Blijft een klasbak die Wout!

Headlines

Materiaalzone

Populair