Wout van Aert na winst in Amstel Gold Race: “Lange sprint bood grootste kans op succes”

zondag 18 april 2021 om 17:42
Video

Na Gent-Wevelgem steekt Wout van Aert ook de winst in de Amstel Gold Race op zak, na een millimetersprint tegen Tom Pidcock. „Ik wist dat een lange sprint in mijn voordeel was. Daarom ging ik van ver aan.”

Het duurde minuten voor Van Aert zekerheid kreeg na de bloedstollende sprint tegen Tom Pidcock, de man die hem woensdag nog aftroefde in de Brabantse Pijl.  Zelfs bij het flash-interview durfde de kopman van Jumbo-Visma de overwinning nog niet te claimen. „Ze zeggen me dat ik win, maar ik weiger voorlopig het te geloven. Dit is wel heel close.”

Uiteindelijk haalde Van Aert het met het minieme verschil van vier duizendste van een seconde, op de finishfoto weliswaar duidelijk waarneembaar. Waarna Van Aert toch als winnaar werd gevierd. De finale verliep nochtans niet perfect voor de troepen van Jumbo-Visma. „Jonas en Primoz (Vingegaard en Roglic, red) hebben in de pré-finale heel wat werk opgeknapt, maar op het beslissende moment kreeg Primoz materiaalpech, waardoor ik alleen kwam te zitten.”

30 jaar na Frans Maassen
„Geen gunstige situatie met zoveel INEOS-mannen rondom mij, maar toen we met drie voorop geraakten, wist ik dat ik een reële kans op winst had. In de sprint zelf heb ik bewust gekozen om van ver aan te gaan. Het was niet ideaal om op kop die sprint te moeten beginnen, maar ik wist dat ik de grootste kans op succes had in een lange sprint. Pidock kwam nog fel opzetten, maar blijkbaar heb ik het toch gehaald.”

Dat hij trots was op zijn prestatie en zijn hele voorjaar, voegt Van Aert er nog aan toe. „Ook niet onbelangrijk, dertig jaar geleden won onze ploegleider Frans Maassen de Amstel Gold Race. Daar is hij al het hele jaar over bezig. Voor hem is dit de belangrijkste klassieker van het jaar”, grapte de winnaar nog. „Maar goed dat we die gewonnen hebben.”

foto: Cor Vos

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

24 Reacties

Murcia 18 april 2021 om 18:37

Echte toppers presteren onder druk, en na vorig jaar kun je alleen maar verliezen. Als je dan met twee overwinningen in de Tirreno en een tweede plek AK+ Winst in G-W en AGR dit voorjaar afsluit en dan vergeet ik nog bijna zijn podium in de Brabantse Pijl ben je echt een grootheid.

WernerFranke 18 april 2021 om 18:39

En podium in San Remo

adelaarvanantwerpen 18 april 2021 om 18:39

Jij vergeet zelfs nog zijn podiumplek in MSR.

Murcia 18 april 2021 om 18:43

Kun je nagaan jongens, mijn excuses! Maar het maakt mijn punt over hem alleen maar duidelijker.

ervee 18 april 2021 om 20:06

@murcia: deel eens, maar jouw stelling ‘echte toppers presteren onder druk’ is natuurlijk niet van toepassing op van Aert, want in de belangrijkste wedstrijd (rvv) voor hem, denk ik, was hij er niet bij

Groetjesaandevoetjes 18 april 2021 om 21:01

Wat ik vooral mooi vind is dat hij nu nog meer koersen aan zijn palmares kan toevoegen (volgens mij heeft hij ook aangegeven zoveel divers mogelijke koersen te willen winnen). Ronde v vlaanderen en parijs roubaix zullen hopelijk snel volgen.

Westland95 18 april 2021 om 18:44

Hij ging hem toch aan op 200? Is dat al lang?

lapras ice 18 april 2021 om 18:46

Na zo een zware koers en dan bijna vanuit stilstand toch zeker niet kort

Turtlehead 18 april 2021 om 19:57

Nee, helemaal niet. Steeds dezelfde tekst, steeds dezelfde fout: veel te laag tempo in de laatste km en veel te lang wachten.
Gelukkig nu net goed afgelopen, lekker rusten en met uitstekend palmares verder 2021 in.

Adorni 18 april 2021 om 18:55

Wout had gezegd dat hij ging pinten drinken, staat hij daar met een Amstel in de hand ;)

xistnc 18 april 2021 om 18:57

Alstie goed koud staat is een paar slokken nog wel te doen. Maar dan gauw wegsmijten.

Derierre de la course 18 april 2021 om 21:20

Was een Radler dus technisch gezien geen pint. Volgens mij nog alcoholvrij ook.

Michelangelo 18 april 2021 om 18:56

Als ik naar zijn sprint (en zijn jump) keek, dan trok hij op het eind zijn voorwiel omhoog EN scheef. Ik vraag me af of dat de beste manier van “jumpen” is. Want door je voorwiel op te tillen komt het m.i. later over de streep, net als wanneer je dan ook je wiel nog scheef trekt.

Iemand met verstand van zaken die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Ward 18 april 2021 om 19:59

Ik heb geen verstand van zaken, maar ik denk dat je door de jump ook extra snelheid genereert. Naast de fietssnelheid heb je ook de extra snelheid van de armbeweging. Maar in welke mate je er voordeel uithaalt en of dat het scheve voorwiel compenseert is een andere vraag.

Michelangelo 18 april 2021 om 20:08

Je wilt bij een jump in mijn ogen en fiets naar voren duwen ipv omhoog trekken. Lijkt me tenminste.

Misschien dat er hier ergens op het forum een verdwaalde baansprinter is die daar wat over kan zeggen…

Ward 18 april 2021 om 20:19

Je duwt het wiel naar voor, maar op een bepaald moment komt het wiel omhoog omdat jouw armen niet uitrekken en je wil wel je stuur blijven vasthouden :)

Michelangelo 18 april 2021 om 20:37

Vraag is dan of je je timing van je jump goed hebt als je met je voorwiel omhoog over de streep komt…

Derierre de la course 18 april 2021 om 21:21

Lijkt me simpel, energie die omhoog gaat gaat niet naar voren dus volgens mij kan je beter niet los komen.

xistnc 18 april 2021 om 19:01

Maar goed dat hij het afrondt voor de ploeg. Ik kon er eigenlijk geen touw aan vastknopen.

Vingegaard heeft een klein uur gesmeten met zijn krachten dus die was in de finale op, dat is een logische consequentie. Maar hoe kwam Van Aert achter het peloton terecht? Dat was einde oefening voor Hofstede. En omdat op dat moment een goede groep wegreedt, moesten daarna Oomen en Gesink aan de bak. Met als gevolg dat alleen Van Aert en Roglic nog over waren in een groep van nog 60-70 man.

Na Astana vorige week mag er nu best een bloemetje naar Ineos.

Quintenri 18 april 2021 om 21:52

Waarom een bloemetje naar Ineos? Jumbo zet de scheve situatie zelf recht, en daarna maakt Van Aert het zelf af.

xistnc 18 april 2021 om 23:00

Dan sla je nogal wat stappen over.

Deel Koeper 19 april 2021 om 15:58

Qua transferbeleid en omkadering acteert Jumbo gewoon op het allerhoogste niveau. Qua tactiek in de koers blijft het toch vaak nogal problematisch.

deffil 18 april 2021 om 19:01

Klasbak. Niet de sterkste zijn en toch met de overwinning lopen. Tegen de sterrenploeg met Kwiat, Carapaz en pidcock in de finale. Wva door pech alleen de laatste 20km.
Wat een seizoen!

Glorious 18 april 2021 om 19:13

Jumbo topploeg!

Headlines

Materiaalzone

Populair