Wout van Aert na lekke band op WK: “Enorm teleurgesteld met plek vier”

zondag 2 februari 2020 om 16:27

Wout van Aert miste een groot deel van het veldritseizoen door de slepende bovenbeenblessure die hij opliep in de Tour de France. Vijf weken geleden had hij nooit durven dromen van het WK, maar toch werd hij in Zwitserland – na een lekke band – vierde. “Misschien moet ik tevreden zijn, maar ik ben juist erg teleurgesteld”, vertelt hij na afloop.

“Het was een moordende cross”, zegt de renner van Jumbo-Visma. “Iedereen moest gelijk zijn tempo zoeken. Veel tactiek was er daarom niet bij. Het draaide erom dat je niet over je toeren moest gaan. Zonder die lekke band in de voorlaatste ronde, zat het podium er misschien wel in. Ik ben ook enorm teleurgesteld.”

“Het is na negen uitgaves mijn eerste WK buiten het podium – ondanks dat ik er kort bij was. Ik had er toch stiekem op gehoopt of anders van Toon Aerts verloren na een spannende laatste ronde. Maar nu had ik dat niet meer in mijn benen, ondanks dat ik een goede cross reed.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

21 Reacties

Franco Ballerini 2 februari 2020 om 17:08

Ik vind het jammer, maar na wat ik vandaag heb gezien en gehoord (in het interview met de NOS) verwacht ik niet veel te zien van van Aert dit voorjaar.

TijmenCamps 2 februari 2020 om 17:11

Waarom niet? Ik denk dat dit hem juist weer een mentale boost geeft…

Thijs E 2 februari 2020 om 17:15

IK gun hem een goed voorjaar, vandaag was prima gezien de voorgeschiedenis, maar een goede Van Aert had gehakt gemaakt van Pidcock en Aerts inclusief lekke band. Hopen dat anderhalve maand nog wat procenten brengt.

Jan Blokland 2 februari 2020 om 17:19

@Franco Ballerini. Wat een onzin om te zeggen dat je niets verwacht van Van Aert. Waar baseer je dat op? Ik ben van mening dat hij juist boven verwachting presteert na zijn blessure.

Franco Ballerini 2 februari 2020 om 17:25

Waarom onzin? Het voorjaar begint over één maand. Hij heeft vandaag laten zien dat hij
nog lang niet op niveau is. Daarnaast:

1) geeft hij zichzelf 95% procent kans dat hij nog op zijn oude niveau terugkomt

2) verklaarde hij na elke zware training pijn te hebben

Ik hoop oprecht dat hij hier overheen komt, maar het voorjaar lijkt me te vroeg om al grote verwachtingen te hebben.

Jan Blokland 2 februari 2020 om 18:59

Hij heeft vandaag juist laten zien dat hij op de goede weg is. Lulkoek wat je hier verklaart. En terecht wat je zegt dat het voorjaar nog een maand duurt. In mijn ogen nog wel wat langer want de belangrijkste koersen voor hem zijn pas in April. Gent-Wevelgem is de eerste belangrijke datum op 29 maart. Milaan-San Remo en Strade Bianchi komen wellicht iets te vroeg op 7 en 21 maart. So wat denk ik dan.

Franco Ballerini 2 februari 2020 om 19:40

“Onzin! Lulkoek!” Ik ben blij dat ik geen Jan Bloklands op verjaardagsfeestjes tegen kom die op deze wijze op genuanceerde meningen reageren.

tendam 2 februari 2020 om 20:42

@franco ballerini
Jij ziet het altijd duister in. Soms krijg je dan gelijk, vaak ook niet.

Het lijkt moeilijk voor te stellen dat Van Aert straks top is in het voorjaar, maar ja… vorig jaar reed hij niet veel beter op het WK en was z’n voorjaar best aardig. We zullen zien.

Barry Batsbak 3 februari 2020 om 10:25

Vorig jaar was Van Aert eigenlijk ook niet zo heul top in het voorjaar, ondanks geen blessures en weg-specifieke voorbereiding. Leuke uitschieters afgewisseld met matige klasseringen, maar geen enkel moment dominant. Vanaf de Dauphine begon het pas echt te marcheren. Vanaf dat moment heeft hij zijn naam en faam pas waargemaakt op de weg. Dus waar iedereen de gedachte vandaan haalt dat een “Van Aert in vorm” in het voorjaar per definitie tot scoren komt, ontgaat me totaal. Zijn timing en plaatsing zijn echt niet zo best, en kracht maakt niet alles goed. Dit mag je overigens ook lulkoek vinden, ik neem daar niet zoveel aanstoot aan.

boenk 6 februari 2020 om 03:17

Zijn plaatsing is niet goed? Zit bij de Vlaamse klassiekers altijd waar hij moet zitten, mooi voorin wanneer er gewrongen moet worden. Nooit dominant? Veruit de beste in Parijs Roubaix, alleen breekt de opeenstapeling van pech hem zuur op in de finale. Sterste in E3, maar die wint Stybar omdat hij de laatste 50km in het wiel mag gaan zitten terwijl de rest op Jungels jaagt.

Je verkoopt lulkoek.

Max1 2 februari 2020 om 17:20

Misschien dat Wout Van Aert beter de volgende crossen schrapt en een extra hoogtestage in last en dan eventueel de Ronde Van Algarve te rijden.

Jan Blokland 2 februari 2020 om 19:02

Wat ik vanmiddag had begrepen was dit zijn laatste cross.

Nico Dick 2 februari 2020 om 21:14

@Jan: hij rijdt volgend weekend nog Lille en Merksplas. Daarna gaat hij op stage naar de Teide

Jan Blokland 2 februari 2020 om 22:29

Oké

-Stijn- 2 februari 2020 om 17:44

Al dat gezeik hier dat van Aert het voorjaar niet gaat halen, lees anders eens de berichten een jaar geleden terug over WvA, kan je juist hetzelfde lezen. Als zijn herstel in deze lijn doorzet staat hij er in april

kelderfan 2 februari 2020 om 17:49

Hij gaat ’t voorjaar best wel halen, maar hij is nog steeds op de weg terug.
Misschien toch wel een goede suggestie om de Algarve op te nemen in zijn programma.

Yeez 2 februari 2020 om 19:38

Jumbo rijdt geen algarve

xistnc 2 februari 2020 om 17:50

De modderige en gladde bochten gingen moeizaam, hij nam weinig risico in de afdaling, liep meer dan anderen plus die lekke band. Allemaal weinig representatief voor hoe hij het op de weg gaat doen.

sooike 3 februari 2020 om 08:51

Dus jij gaat de cross vergelijken met een wegkoers? Als de “modderige en gladde bochten moeizaam gingen” betekent dat volgens jou ook dat het straks op de weg ook “moeizaam” zal gaan? Zelden zulke onzin gelezen !

josi 3 februari 2020 om 09:36

@sooike, Uhh?? Misschien de woorden van xistnc nog maar eens een keertje goed lezen?

tendam 3 februari 2020 om 09:51

@sooike
Voor iemand die anderen graag de les leest ben je wel een ontzettend slechte lezer.