zondag 27 maart 2022 om 17:18

Wout van Aert na Gent-Wevelgem: “Was niet top-top, maar als ploeg op de afspraak”

Video Wout van Aert speelde een hoofdrol in Gent-Wevelgem, maar kon in de absolute finale niet meedoen om de overwinning. De Belgische kampioen van Jumbo-Visma beschermde de vlucht van ploegmaat Christophe Laporte, die uiteindelijk tweede werd. Zelf werd Van Aert twaalfde. “We rijden een goede koers en mogen tevreden naar huis gaan”, concludeert hij bij Sporza.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Ik ben tevreden over mijn koers”, aldus Van Aert, die attent koerste en op de laatste keer Kemmelberg zijn benen testte. Hij bleef echter niet weg, waarna een grote groep samenkwam. “Ik voelde mij goed en de ploeg was weer heel goed. Allez, ik had meer verschil hopen te maken. Dus misschien dat ik niet top-top was, maar we waren op de afspraak en hebben de vlucht beschermd van Christophe. Dat hij niet wint, is jammer.”

Laporte werd in een sprint met vier namelijk geklopt door Biniam Girmay, het verrassende toptalent uit Eritrea. “Dat is niet heel verrassend, maar in een grote klassieker is het wel verrassing. Een dikke chapeau”, deelt hij de complimenten uit aan Girmay. “Ik denk dat Christophe niet geklopt wordt omdat hij minder snel is, maar hij wordt verrast door Girmay.”

“We rijden een goede koers en mogen tevreden naar huis gaan”, vindt Van Aert, die volgende week met de Ronde van Vlaanderen zijn eerste hoofddoel betwist. “Ik had misschien op betere benen gehoopt vandaag, maar we hebben nog een week.”

RIDE Magazine
31 Reacties
Sorteer op:
27 maart 2022 17:26
niet de beste benen en alnog iedereen lossen op de kemmel.

Paar daagjes rust, herstellen, en dan kijk ik ontzettend uit naar de ronde. Mvdp weer erbij, misschien asgreen die nog wat procentjes pakt.
Aan de ploeg gaat het dit jaar in ieder geval niet liggen, Laporte en Benoot zijn heel goed en daarachter een van Hooydonck en Teunissen die ook in orde zijn.
    27 maart 2022 17:31
    Was precies mijn idee, dat was op een heel kort stukje echt weer een demonstratie. Verder kan ik zijn complimenten jegens de ploeg onderschrijven. Ze maken de koers hard en hebben constant de aanval gezocht.
    27 maart 2022 17:45
    Hij had duidelijk de allerbeste (kassei-klim-) benen van dit peloton.
    Alleen hebben we vandaag weer gezien dat GW zonder ZW-wind geen ruk aan is.
    Die ene keer Kemmel is niet selectief genoeg. In E3 en Vlaanderen komen er nog drie voor en drie na op 25km, dan kun je iedereen stuk rijden. Hier niet.
    27 maart 2022 20:11
    Gebrek aan aanvalslust is wel het laatste wat je JV deze en de voorgaande (Vlaamse) koersen kunt verwijten.
    De zenuwen van Laporte waren ditmaal beslissend. Net iets teveel bezig met wegblijven, en met dit besef kwam plots het besef dat hij zich op kop had laten manoeuvreren voor de sprint.
    Vandaar dat hij zo baalde over de streep.
    27 maart 2022 20:21
    Kan net zo goed zijn dat ze als team al gepiekt hebben. Zo sterk was TJV vlg mij niet in deze koers.
    27 maart 2022 22:22
    Vertel pietspeed, wat was er niet sterk?
    Toen ze met 2 mindere knechten meewaren en de 3 toppers zich lieten terugbrengen door Total? Dat ze met 3 man boven de kemmel zitten op een kopgroep van 8? Of dat ze de aanval kiezen, wegkomen en de vlucht beschermen.
    Klagen op TJV mag zeker, maar zorg dan wel dat het gegrond is. De Belgische eendagskoersen van naam worden tot nu toe bijna allemaal gedomineerd door TJV, en vandaag wederom.
27 maart 2022 17:35
Wel goed zichtbaar hoe Van Aert zelfs als hij niets doet de koers domineert. Die shots hoe hij van achteruit de groep Laporte figuurlijk de zegen gaf … zeer dominant
27 maart 2022 17:37
Ik vond de koerswijze van Jumbo vandaag wel vreemd. Zij vielen een beetje ongecontroleerd aan. Niet zoals in de E3 in groep en zij waren ook nooit goed gegroepeerd. Voor de tweede en derde kemmel zat er altijd wel iemand veel te ver. En als zij de koers harder maakte op de niet kasseienhellingen zoals de Monteberg gingen zij met een veel kleinere groep naar de laatste kemmel. Op de tweede kemmel had WVA wel zijn move moeten maken, want nu was de groep telkens veel te groot en de laatste kemmel is iets te kort.

Wel een gestoorde versnelling op de kemmelberg voor iemand die niet top was.
    27 maart 2022 17:42
    Koerswijze vreemd? Ik denk dat ze het perfect aanpakken, koers hard gemaakt en met meerdere mensen aanvallen.
    Zaten overal bij waar ze moesten zitten en na de laatste keer kemmel zelfs met 3 man in de kopgroep van 8. Logisch dat daar niet vol wordt doorgereden en dat ze naar TJV kijken. Denk dat dit ook de enige kans was om te winnen, WvA is goed maar zijn sprint is toch ietsjes minder. Die had hier niet gewonnen van Pedersen, Demare en Merlier.
27 maart 2022 18:01
Misschien had ze vol moeten doorgaan toen ze met 3 in een groepje van 8 zaten. Uiteraard zat daar Pedersen bij, maar met 3 op 8 zijn er natuurlijk nog opties om iets te doen in de finale.

Al bij al was dit gewoon een haalbaar groepje voor Laporte, maar Girmay was slimmer.
    27 maart 2022 18:03
    Als je met die drie in de groep van acht vol doorgaat, heb je natuurlijk niet in de finale ook nog volop opties met diezelfde drie.
    27 maart 2022 18:06
    Maar de overige 5 waren Asgreen, Pedersen, Mohoric, Van Baarle en Kragh Andersen, die gingen alle 5 ook wel even hard meedraaien, die hadden geen redenen om iemand op te wachten.
    27 maart 2022 18:09
    @Gebruikersnaam Je zag nu al bij die andere vijf dat ze dat dus niet deden.
    27 maart 2022 18:13
    Op het moment dat je tegen zo een overmacht zit dan draai je niet mee, in ieder geval niet met het mes tussen de tanden.
    TJV had dan een mannetje moeten opofferen, Benoot, zonder enige garantie dat de rest niet terug komt.
    27 maart 2022 18:22
    Klopt. Benoot had toen moeten worden opgeofferd, dan had je goede intenties getoond en had de rest misschien meegedraaid.
    27 maart 2022 21:44
    Benoot had daar eventueel vol op kop gemoeten maar hoe ze Laporte in een ok’e groep wegkrijgen is ook prima. Jumbo heeft vandaag weer gereden om te winnen, mooie koers van ze.
27 maart 2022 18:38
Overigens is Matje niet top-top-top, dus dat wordt nog een spannend duel der losers…
27 maart 2022 20:07
Misschien verbeelding, maar ik vond Van Aert er na afloop minder fris uitzien als anders (vandaar 'minder top').
    27 maart 2022 20:25
    Van Aert had hier nb geschiedenis kunnen schrijven.
    27 maart 2022 21:06
    Viel mij ook op... misschien omdat het interview niet na het washandje werd gehouden, maar gewoon in de mixed zone meteen na afloop. Bij een podiumplaats volgt eerst een lekkere wasbeurt, maar als je daarnaast valt dan mag je ongewassen je verhaal doen.

    En Wout is echt wel top-top, anders rij je niet vanaf p15 naar p1 met een voorsprong op de kemmelberg, tegen de verzamelde wereldtop minus VdP en Pogacar. Ook de ploeg is gewoon dik in orde, bij iedere lastige passage zaten ze voorop zowel net ervoor als net na de lastige passage. Tiesj en Laporte zijn op dit moment ook gewoon bij de beste 10 klassieke renners van dit moment.
27 maart 2022 21:17
Ik heb Van Aert nog niet eerder zo hard die klimmetjes op zien vlammen. Vorig jaar kwam hij juist op dat vlak wat tekort tegen met name van der Poel maar dat zie ik nu niet gebeuren. Staat nu toch wel een trapje hoger dan z’n grote rivaal al zou het tegen Parijs-Roubaix wel weer andersom kunnen zijn aangezien er bij van der Poel nog wel wat rek in zit, vermoedelijk.
    27 maart 2022 22:28
    Ik zie Wout Mathieu niet uit het wiel kletsen op dit soort heuveltjes.
27 maart 2022 22:17
Hij was sterk, maar waarschijnlijk toch onzeker over zijn sprint.
De Cauwer maakte een vijftiental kilometer voor de finish een interessante opmerking: ‘Waarschijnlijk ziet Van Aert liever Laporte tweede worden dan hijzelf’.
Het bleken profetische woorden…
(al had WVA natuurlijk Laporte de overwinning gegund)
27 maart 2022 22:44
Schijnovermacht van Jumbo dit voorjaar, Benoot en LaPorte kunnen normaliter geen klassieker winnen, dus in feite moet alles van Van Aert komen. In de klimmersploeg ook feitelijk slechts één winnaar -Roglic - al komt hopelijk Dumoulin sterk terug. Vinegaard mis sterk, maar nog geen echte winnaar.
    28 maart 2022 06:49
    Ik ben het met al je stellingen oneens. :)
27 maart 2022 22:54
Prima gereden zo. Voor de win. Maar als WVA wil winnen zou ik de tactiek wat aanpassen. Zou van hooydonk en Teunissen voorop sturen. Die harken nu de laatste 50 km nutteloos erachteraan. Dan er eerder aan beginnen met Laporte en Benoot door echt op de limiet door te trekken, bv 2e x kemmel. Dan wring je de toppers en sws hun luxe knechten uit. Tenslotte WVA max laten gaan op 3e x kemmel. Met daarna voorop nog steun van hooydonk en Mike. Zo blijft WVA alleen over of met 1 of 2 die hem dan nog kunnen volgen. Lees mvdp. Zo zou ik de RVV ook aanpakken. Stoppen de koers zelf continue in handen te nemen. Die rol dwingen ze zichzelf in. Ze zijn nog maar net aan het front, tov bv de wolfpack. Probeer maar eerder genoemde renners te laten demareren en ook anderen de koers mee te laten dragen
28 maart 2022 07:07
MvdP heeft in competitieverband de laatste 2 weken een veel beter stijgende lijn laten zien in zijn uitslagen, van niet eens DNF naar winst, dus Wout kan zijn borst nat maken.
Alhoewel Wout ook veel races heeft overgeslagen zoals Coppi Bartali en Catalonie en koos voor een koersje dicht bij huis dat vernoemd is naar ene Thomas de Gendt, die renner van die b ploeg die eigenlijk niet in t peloton durft te rijden. En een renner die Wevelgem heet heeft al helemaal nooit iets gepresteerd :-)
    28 maart 2022 08:07
    Heb je ook nog een lekkere sneer voor een luie buurman in huis?
    28 maart 2022 08:43
    @Romans: Nee, mijn buurman woont niet in mijn huis :-)

Reacties zijn gesloten.