Wout van Aert na Gent-Wevelgem: “Van der Poel wilde blijkbaar liever dat ik verloor”
foto: Cor Vos
zondag 11 oktober 2020 om 16:44

Wout van Aert na Gent-Wevelgem: “Van der Poel wilde blijkbaar liever dat ik verloor”

Wout van Aert heeft na afloop van Gent-Wevelgem zijn onvrede geuit over de tactiek van Mathieu van der Poel. Beide kemphanen zaten in de finale mee in de beslissende vlucht, maar konden niet sprinten om de zege. “Er was er maar één die de hele tijd naar mij keek. Die wilde blijkbaar liever dat ik zou verliezen dan dat hij zelf de koers zou winnen. Dan heb ik het over Van der Poel”, reageert Van Aert bij Sporza.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Ik denk dat hij vergeten is dat ik al veel gewonnen heb en dat ik dan begin te gokken. Nu hebben we allebei niets”, is de kopman van Jumbo-Visma hard over zijn eeuwige concurrent van Alpecin Fenix. “Ik heb gereden om de koers te winnen, maar ik kreeg geen vrijheid.”

Van Aert hoopte de groep bij elkaar te houden en dan nog te kunnen sprinten in Wevelgem. “Ik denk dat ik in de sprint mijn kans had, maar wist ook dat aanvallen gingen blijven komen. Maar ik kan niet op alles blijven reageren, en toen zat altijd dezelfde op mijn wiel”, doelt hij op Van der Poel.

‘Gemiste kans’
Het werd een zware editie van Gent-Wevelgem. “Het was een harde koers en zoals verwacht gingen we met een kleine groep de finale in. Ik had goede benen en ik was bij de beteren van de koers, maar op het laatst is het altijd een beetje gokken. Helaas is het geen prijs, jammer genoeg”, aldus Van Aert.

“Ik ben wel teleurgesteld, want het zat erin”, stelt de winnaar van onder meer Strade Bianche en Milaan-San Remo. “Ik had goede benen, dus dit is een gemiste kans. Ik heb al een heel mooi jaar gehad, en ik moet ook durven gokken om iets te maken van de sprint. Maar dat pakte vandaag verkeerd uit.”

RIDE Magazine
152 Reacties
Sorteer op:
11 oktober 2020 16:48
Beetje een kinderachtige reactie. MVP heeft duidelijk gekoerst om te winnen vandaag. Alleen de laatste 10 km lag zijn focus op Van Aert. Niet geheel verwonderlijk toch gezien zijn vorm? Misschien wel beste renner van het peloton. Sagan heeft daar jarenlang mee moeten dealen. MVP verpestte het voor zichzelf doordat hij die 4 renners vooraan nog eens moest terughalen. Daarna was het wel klaar.

Zin in volgende week. Hopelijk pakt MVP hem. Van Aert zou ik het overigens ook wel gunnen, maar mijn gevoel ligt meer bij MVP.
    11 oktober 2020 17:08
    En daar was Sagan toen ook altijd (terecht) teleurgesteld in die situatie. Ik denk dat het ook ontgoochelend was omdat Vdp normaalgezien geen renner is die het op die manier doet. Sagan wist na een tijd wel dat hij van Van Avermaet niet meer hoefde te verwachten.

    Maar voorts: vdp zijn goed recht om zo te rijden, wva zijn goed recht om het even te benoemen. Maar verder best ook geen te grote zaak van maken.
    11 oktober 2020 19:08
    Wout heeft gelijk. Matje heeft niet anders dan op zijn wiel gereden en daarna consoliderend door gereden.

    In de finale bleek wel dat Matje de benen niet meer had.

    Het verlies van Alaphilippe in de Brabantse pijl is veelzeggend. Hij twijfelt aan de vorm en kracht in de benen.

    Wout heeft het voordeel van een GT.

    Deze week was vader Adrie te horen in de podcast van Blaudzun en den Braber. Daarin pochte paps dat er nog veel rek in junior zit. Ik hoop het voor hem, want hij lijkt erop dat hij achterstand aan het oplopen is.,
11 oktober 2020 16:48
Iedereen kon zien dat hij de sterkste was. Dat is lastig koersen, vraag maar aan Sagan. Niet op anderen zeuren en erkennen dat dat koers is kan ook.

https://sporza.be/nl/2020/10/11/van-der-poel-beetje-laag-van-wout-want-ik-rijd-altijd-om-te-winnen~1602426189074/
11 oktober 2020 16:50
Voor het eerst dat van Aert zichzelf ook een slechte verliezer toont.
    11 oktober 2020 16:52
    voor het eerst sinds wout bij jumbo is dat de nederlanders er niet tegen kunnen dat hij de waarheid zegt
    11 oktober 2020 16:54
    Inderdaad, beetje treurige reactie, noblesse oblige...
    11 oktober 2020 17:07
    Jeetje Stijn, "De Nederlanders", serieus gast??
    Ik denk dat je iets te veel projecteert.. Er zijn hier genoeg wielervolgers die verder kijken dan hun Nationalistische neus lang is..
    11 oktober 2020 17:09
    Mss dat de waarheid kwetst, in Milaan San Remo offerde VDP in de laatste km ook zijn kansen op om het duo Van Aert en Allaphilippe terug te halen.
    Waar ik mij harder vandaag aan ergerde was dat opnieuw Theunissen voor eigen rekening reedt tot ze hem vertelde dat hij moest stoppen met volle bak op kop te rijden in die ontsnapping waar Vermeers zich slim gedeisd hield, zoals het hoort.
    11 oktober 2020 17:18
    Is that you ligthning? Het is trouwens Teunissen.
    11 oktober 2020 17:24
    Los nog van dat 'reedt' wel een erg creatieve werkwoordsvorm is, wat dan inderdaad naadloos aansluit op lihgtning.
11 oktober 2020 16:51
Ik hou wel van een Wout die eens zijn frustratie uit. Hij heeft nog gelijk ook. Natuurlijk staat het MVDP vrij om alleen achter van Aert aan te gaan, maar Wout heeft al wat prijzen binnen en kan ook meer gokken. Lijkt mij een ideale uitgangssituatie voor vuurwerk volgende week. Genoten overigens van Wout zijn laatste keer over de Kemmel, wat een power nog na 200 km. Wow!
11 oktober 2020 16:52
Ik vind dit een beetje een kinderachtige reactie. Beide heren hebben de tweestrijd in het hoofd laten kruipen en aan het eind dom gereden. Dit blijkt nog het meest uit dat ze aan het eind zelfs nog 4 man laten wegrijden terwijl er al een groepje vooruit is. Dit was een wedstrijdje verpissen en daardoor hebben ze beiden niks, wie heeft hier nu wat aan. Het argument "ik heb al veel gewonnen" is kul, en een smoesje om de verkeerde prioriteit te verbloemen. Ik hoop dat ze hiervan leren.
    11 oktober 2020 16:56
    +1
    11 oktober 2020 16:58
    In deze heeft Wout helemaal gelijk. Mathieu reageerde duidelijk als Wout ging.
    Dus zijn frustratie is terecht. Ook de reactie van Mathieu was niet echt aardig.
    11 oktober 2020 17:07
    Nou en, mag dat niet? Ik vond het persoonlijk wel meevallen, op het wiel rijden van de grootste favoriet gebeurd vaak, heroïsch is het niet, maar slim vaak wel. Wat hier gebeurde aan het einde had niets met pokeren te maken, dit was gewoon elkaar pesten en zorgen dat ze allebei niets hadden.
    11 oktober 2020 17:32
    Eens, de pogingen om de 'schuldvraag' primair naar 1 van hen toe te schuiven is behoorlijk suf en dat zullen ze over een uurtje of wat ook wel snappen.
    11 oktober 2020 21:18
    Precies. Het is onzinnig om zich alsmaar met elkaar bezig te houden. Hopelijk leren zij er snel van (en het ging zo lang goed;-).
    12 oktober 2020 10:39
    @reusjen
    Los van het feit dat VdP het recht heeft om dit te doen vind ik het meestal niet slim!
    Hoeveel keer heeft een Van Avermaet gewonnen door Sagan te schaduwen of een Hushovd/Pozzato op Boonen. Beter niet focussen zoals Mads en Trentin deden.
    12 oktober 2020 11:47
    Haha kelderfan.
    MvdP reageerde als Wout ging. Dus daarom heeft Wout gelijk. Het zou wat zijn als Van der Poel gewoon blijft zitten als Wout wegrijdt. Ze moeten eens kappen met dat gezever. Beide mannen hebben voornamelijk naar elkaar gekeken en verloren. Er was ook een tweetal momenten dat vd Poel ging en Van Aert ging dichtrijden. Jammer dat Van Aert bij zijn extreem chauvinistische landgenoten van Sporza moet natrappen. Die zetten zich wel schut de laatste tijd. Niet serieus te nemen.
    Hoe luidt dat spreekwoord? Waar twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen.
11 oktober 2020 16:54
Van Aert en van der Poel veruit de sterksten vandaag, maar op deze manier gaan ze er voor zorgen dat ze allebei veel overwinningen laten liggen. Een goed gesprek tussen deze heren om de lucht wat te klaren zou voor beiden winst betekenen, maar helaas zie ik dat niet gebeuren.
    11 oktober 2020 17:07
    Precies. Biertje pakken, samen frietje eten en gas erop. Normaal gesproken. Maar ze weten nu wel dat zij beiden de sterksten zullen zijn in Vlaanderen, dus de rivaliteit zal nog wel ff doorgaan.
    11 oktober 2020 17:33
    Dat zij de sterksten zullen zijn in Vlaanderen vind ik nogal een aanname, vergeet niet dat die koers helemaal live is en ze dus vanaf minuut 1 om de beurt wreed op camera moeten, mogen blij zijn als ze de finish halen dan.
11 oktober 2020 16:55
Beetje zielige reactie inderdaad. Als je laat zien de beste man in koers te zijn, kan je er op rekenen dat anderen op je wiel rijden.... dat niet begrijpen toont weinig wielerverstand....
11 oktober 2020 16:56
Van Aert probeerde de koers agressief te controleren (meteen op het wiel en zelf overnemen als het ging), Mathieu werd mede daardoor in het defensief gedwongen. Elke keer hij echt móest reageren zat Wout vooraan. Ik snap dus zowel de frustratie van Wout als de perfect logische verklaring van Mathieu. Er gaat hier op WF nu weer heel wat onnodige Bel vs. Ned controverse over ontstaan (en afgezaagde 'mopjes' over Roglic) maar eigenlijk is dit gewoon mooi in de opbouw naar de RVV.

Trouwens, de eerste die op Sporza - vóór de interviews nog - opmerkte dat Wout misschien wel gefrustreerd zou zijn door Mathieu was... Bram Tankink ;-)
    11 oktober 2020 17:09
    @Limal Dit is al de 2e keer dat je Bram Tankink en zijn opmerking benoemd. Denk je soms dat wij als, wieler liefhebbend Nederland, Bram Tankink naar België hebben gestuurd om ons te vertegenwoordigen of iets? Of denk je soms dat je nationaliteit ook meteen je mening bepaald ?
    11 oktober 2020 17:16
    Spijtig genoeg al te vaak 'ja' op dat laatste.
    11 oktober 2020 17:34
    Nee man, Tankink lult daar gewoon naar de betaler toe.
    11 oktober 2020 17:44
    Interessant dat je Bram's oprechtheid in twijfel moet trekken...
    11 oktober 2020 18:21
    Als Bram daar maar een komma verkeerd zegt, krijg hij tokkie Eddy over zich heen. Je zou om minder voorzichtig worden.
11 oktober 2020 16:56
Waarom zijn altijd andere schuld aan het verlies van WVA, of het zijn z'n concurrenten of het zijn z'n ploeggenoten, altijd wel iemand nooit Woutje zelf.
Waarom moet Mathieu Wout naar de overwinning rijden? Wout is toch de beste man van dit moment, hij wil toch ook winnen dan kan je zelf toch ook rijden als je toch zo goed bent.
    11 oktober 2020 16:59
    Dit is toch de eerste keer dat Wout zoiets zegt? En hij heeft in dit geval dan nog gelijk ook!
    11 oktober 2020 17:02
    Juist, als Wout wint ligt het nooit aan zijn team of anderen, maar altijd aan m zelf. Verliest hij, ligt het altijd aan een ander. Spiegeltje kopen en er eens in gaan kijken, en het woordje zelfkritiek eens opzoeken in de Dikke van Dale.
    11 oktober 2020 17:10
    Toch graag een overzicht van "al die keren" dat Wout het op een ander stak? Zelfs op het WK was hij waardig genoeg om toe te geven dat hij niet kon volgen en niet over Roglic te mekkeren zoals half Vlaanderen.
    11 oktober 2020 17:12
    @kampioenvanhetkarakter
    Dat is absoluut niet waar. Bij zijn eerdere overwinningen heeft hij meerdere malen zijn teamgenoten van Jumbo bedankt en hij heeft in de hele tour zijn dankbaarheid ook duidelijk uitgedrukt in arbeid.

    Ik vind de reactie van van Aert ook niet heel slim maar besef wel dat het net na een race is die hij graag wilde winnen en de reactie eerder op emotie dan ratio wordt gegeven.
    11 oktober 2020 17:21
    @emphaa
    Zeg in deze reactie niet dat Wout dat doet, maar de Belgische pers. Wout had 5 etappes kunnen winnen als ie niet bij jumbo reed, verliest het WK door Roglic.
    11 oktober 2020 17:56
    Bedoel ook niet Wout zelf maar alle 'fans'
    12 oktober 2020 08:03
    Hier moet ik als Nederlander toch ingrijpen. Wout geeft helemaal niet altijd andere de schuld. Dat doet de Belgische media en dan vooral Wuyts en Eddie.

    Wout is meestal reëel bij verlies en dankbaar bij overwinningen. Dat hij nu zoiets in emotie zegt is ook niet zo erg. Nu stoppen met zeiken en fietsen!
11 oktober 2020 16:58
Van aert heeft in deze helemaal gelijk. Vd poel sprong om t laatst alleen nog op zijn wiel, maar wilde vervolgens dan niet overpakken. Logisch dat van aert dan op gegeven moment zeg: dan niet.
Van aert was wellicht de sterkste, maar dat wist de rest natuurlijk ook, dat maakt t lastig.
Des te meer jammer dat teunissen weer net niet goed genoeg blijkt op t einde, dat had van aert kunnen redden.
11 oktober 2020 17:00
Van aert erg dom gekoerst hij was duidelijk de beste
11 oktober 2020 17:01
Goed dat Wout het benoemt, je kon er vandaag immers niet omheen kijken. Mathieu erkent het ook, al heeft hij dat zelf misschien niet door. Pa Adri moet hem vanavond maar eens flink de waarheid vertellen.

Mathieu is flink krediet aan het verspelen, zowel in Nederland als in België.
    11 oktober 2020 17:06
    +1
    11 oktober 2020 17:13
    -1
    11 oktober 2020 17:27
    Wat een onzin zeg... krediet te verspelen omdat hij zijn eeuwige concurent volgt in een koers? Hij moest twee keer vlak achter elkaar WvA weer bijhalen inde finale notabene terwijl de rest zat te kijken. Daarna was het bij MvdP op. Geeft hij zelf ook toe dus dan ga je niet meer naar de voorste vier rijden met van Aert in je wiel.

    In het veldrijden is MvdP heer en meester, op de MTB heer en meester en op de weg hoort hij bij de allerbesten ter wereld. Daar kun je alleen maar respect voor hebben.
    11 oktober 2020 17:27
    -1
    11 oktober 2020 18:43
    @biggy ..> Volgens mij kan je dat eeuwige concurrent ondertussen ook wel weglaten. Wout is Mathieu inmiddels echt wel voorbij qua niveau.

    Het is dat MvdP op knappe wijze het Bincky-Banky rondje op z'n naam schrijft, want voor de rest is het vooral heel veel "net niet". (Precies gezegd NUL keer top vijf in de World Tour eendagswedstrijden.)
11 oktober 2020 17:03
Idd, jumbo weer net niet sterk genoeg... Geef hem vandaag quickstep en streepje bij op palmares. Reactie klopt wel, hij heeft gewoon al veel gewonnen, en de andere niet
    11 oktober 2020 17:15
    nu ja, anderen zaten bijna allemaal alleen. ook Mike hielp goed mee, dat zag ik vroeger minder.
11 oktober 2020 17:03
Los van deze discussie vind ik het verbazingwekkend dat van Aert nog steeds de sterkste is. Als het een Hongaar zou zijn, we zouden ons vragen stellen.
    11 oktober 2020 17:06
    Jep
    11 oktober 2020 17:09
    alaphilippe was vorig jaar ook goed in strade bianche tot einde van de tour
    11 oktober 2020 17:16
    dan ga je ervan uit dat ie op z'n top al was bij de herstart in augustus. hij zat waarschijnlijk toen op 95 en de rest daar nog onder.
    11 oktober 2020 17:30
    Zijn prestaties zijn wel bijzonder te noemen. Niet zozeer omdat het geen goede renner is maar vooral omdat hij vorig jaar helemaal in de kreukels is gereden en een jaar later als de beste renner ter wereld terug komt. Dat getuigd van een zeer sterke mentale weerstand.
11 oktober 2020 17:04
Ik vind dit juist wel de koers een extra cachet geven. Een tweestrijd tussen deze mannen!

van der Poel moet wel oppassen dat hij door zo te koersen niet net de punten mis loopt zodat Alpecin niet in de Tour kan starten. Dan zal van Aert wel in zijn vuistje lachen.
11 oktober 2020 17:09
Beide gegokt en verloren. Geen reden om boos te worden.
11 oktober 2020 17:12
In de Tour al een niet mis te verstaan gebaar naar Sagan..
Nu zijn oude, vertrouwde rivaal verbaal de oren wassen..

Ik hou wel van renners die niet de perfecte schoonzoon zijn..
11 oktober 2020 17:13
Van der Poel mag best wat meer zelfvertrouwen hebben. Na zo'n zware wedstrijd is er niemand die hem in de sprint verslaat, ook Van Aert niet. En dan toch zeggen dat de groep te groot was...
    11 oktober 2020 17:26
    daarom dat van aert de spint tussen hen 2 nog wint
    11 oktober 2020 17:27
    Pedersen klopt hem 9 van de 10 keer in de sprint na zo'n koers.
    11 oktober 2020 18:13
    Stijn bekijkt alles door de pro van Aert / anti vd Poel bril, dat is toch wel erg sneu. Zou het de frustratie zijn of een weloverwogen oordeel?

    De sprint was geen sprint meer, vd Poel reed het laatste stuk op kop met v Aert in zijn wiel. Van Aert sprint uit zijn rug en wint dus de sprint om des keizers baard.

    Wie er had gewonnen als...? Dat blijft speculeren. van Aert gaf de beste indruk in koers dus in een sprint om de 1e plek zou ik mijn geld deze keer op hem gezet hebben. Daar niet van hoor.
    11 oktober 2020 18:33
    Van Aert en Pedersen kloppen VDP sowieso in de sprint. Deze twee renners kunnen de beste sprinters van de wereld kloppen en verliezen amper veel snelheid na een zware wedstrijd.
    12 oktober 2020 07:51
    Datzelfde geldt natuurlijk ook voor Mathieu. Pedersen was slimmer hier, spaarde meer en zou zodoende alle renners in de kopgroep 9 van de 10 keer kloppen in deze situatie.
11 oktober 2020 17:13
Leuke trollpoging van WF, vuurtje opstoken.
Wielrennen is geen wedstrijdje wattage, of allemaal keurig beurtjes draaien om op het einde te sprinten. Iedereen heeft zijn eigen belang.
Het wordt zielig wanneer renners van hun concurrenten gaan verwachten dat ze in jouw belang gaan fietsen.
Wout: MvdP is niet je teamgenoot maar een concurrent die poogt de kaarten zijn kant op te laten vallen.
Deze keer pakt het voor MvdP niet goed uit, dat betekent echter niet dat de tactiek fout is. Tactiek gaat om het vergroten van je kansen (wat nog iets anders is dan 100% [winst] of 0% [verlies]). Wat vandaag gebeurd is, is ook een signaal richting volgende koersen. Ik zie dat zowel Wout als MvdP durven te verliezen. Het signaal aan andere renners is dat ze niet als een kip zonder kop altijd gaten dichten. Wielrennen zit vol met belangen en bluf, wat het mooi maakt. Helaas voor sommigen nét wat te complex en dan krijg je van die grappige gefrustreerde reacties, wat ook wel weer leuk is qua amusementswaarde.
    11 oktober 2020 17:19
    fout. MDVP kon niet beter, die was klaar na de 3de Kemmel. dat is niet durven verliezen. WVA zei de laatste keer foert. ik heb al mijn grote zeges binnen.
    11 oktober 2020 17:33
    @moa MvdP fietst een paar gaten dicht in de volle finale en volgt van Aert in zijn laatste ultieme poging. Gewoon volledig aan elkaar gewaagd. WvA had waarschijnlijk de sprint gewonnen gezien MvdP alles al had gegeven in de twee gaten die hij moest dichtrijden in de finale.
    11 oktober 2020 20:13
    Panache
    +1
    Inderdaad grappige reacties, hoe velen zich mee laten slepen.
    En de redactie van WF doet braaf mee
11 oktober 2020 17:15
Wat een gentleman die Wout. Dit zegt hij voor de bühne, natuurlijk. Net zoals zijn reactie over Roglic na het WK. Toen wilden een hoop mensen hem niet geloven. Nu wel?
Zonder dollen, Wout was vandaag(zeker in de slotfase) sterker dan Mathieu en had voor zichzelf moeten kiezen. Dat kost hem een overwinning maar daar zit hij blijkbaar minder mee dan MVDP, volgens hemzelf.
11 oktober 2020 17:16
Wat had van der Poel anders moeten doen?
    11 oktober 2020 17:30
    De sprint aantrekken voor Wout natuurlijk!
    12 oktober 2020 09:26
    Het idee is volgens mij de VDP Wout had moeten laten rijden omdat hij als hij Wout terughaalde niet meer de benen had om zelf te winnen. Het is geen volslagen onzin natuurlijk. Maar om daar zo openlijk je beklag over te doen is wel wat sneu. Even niet alles winnen is ook lastig op het moment dat je je zo sterk voelt.
11 oktober 2020 17:19
Als hij dit al niet kan hebben dan gaat hij nog lastige jaren tegemoet als hij op dit niveau blijft, ene Sagan kan erover meepraten.
11 oktober 2020 17:22
Van der Poel haalt ook andere renners terug. Dat ie ook een keer Wout terug haalt is niet meer dan logisch. Of gaat Kung straks ook zeuren dat Mathieu vol op zijn wiel reed? Kinderachtige reactie van Wout.
    11 oktober 2020 17:27
    heeft nooit iemand anders dan wout teruggehaald tenzij die renners bij wout in het groepje zaten.
    11 oktober 2020 17:32
    Dus hij heeft ook andere mensen dan Wout teruggehaald. Daarnaast wilde Wout ook niet werken toen ze met 4 man even weg waren. Dat is ook gewoon dom van Wout, dan kan je erop wachten dat je teruggepakt wordt.
11 oktober 2020 17:28
Ben benieuwd naar de reactie van De Gendt
11 oktober 2020 17:28
Frustraties van Wout. Wout heeft wss niet het NK in Drenthe gezien. Dat was echt rijden om Mathieu te laten verliezen...door zijn eigen team. Elke keer ze met een groepje op kop kwamen met MVDP werd er niet meer meegereden. Jose de Cauwer vertelde dat hij dit laag vond van die ploeg in een andere tv uitzending.

Reacties zijn gesloten.