Wout van Aert maakt zich sterk voor komst Yves Lampaert
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 3 oktober 2023 om 12:32

Wout van Aert maakt zich sterk voor komst Yves Lampaert

Wout van Aert heeft bij de sportieve leiding van Jumbo-Visma aangegeven dat hij de komst van Yves Lampaert naar de ploeg zou toejuichen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Zoals het nu uitziet zal een zestal renners de overstap van Soudal Quick-Step naar de nieuwe ‘fusieploeg’ van Richard Plugge maken. In het Nederlandse kamp wordt er ook op gerekend dat Remco Evenepoel met een aantal renners rond hem de switch gaat maken.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Lampaert staat op de lijst van circa zes renners die in de nieuwe superploeg een plek kunnen krijgen. Tijdens het recente EK wielrennen op de weg was Lampaert al de kamergenoot van Van Aert. Toen ’s avonds na het EK voor het eerst het verhaal over de fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step in de media kwam, nam Lampaert met een vette knipoog contact op met Van Aert.

“Ik heb gezien dat je je geamuseerd hebt met mij op de kamer. Maar om nu meteen de ploeg over te nemen, dat is wel heel drastisch’, stuurde Lampaert naar zijn landgenoot. “Wout kon er smakelijk om lachen”, voegde hij eraan toe.

Dat Van Aert nog een versterking in zijn klassieke ploeg richting de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix wil hebben is te begrijpen. Door het wegvallen van zijn meesterknecht Nathan van Hooydonck mist hij een belangrijke kracht naast hem. Van Hooydonck moet noodgedwongen stoppen omdat hij kampt met een afwijking aan de hartspier. Er is een defibrillator in zijn lichaam geplaatst. Hij werd door zijn hartproblemen gedwongen zijn profloopbaan te beëindigen.

RIDE Magazine
52 Reacties
Sorteer op:
3 oktober 2023 12:46
Of dat slim is van Wout weet ik niet, want met de wetenschappelijke ondersteuning en foodapp erbij is Lampaert natuurlijk meteen topfavoriet voor Roubaix :-)
    3 oktober 2023 13:28
    Inderdaad Limal, en Wout zal dat ook wel weten
    3 oktober 2023 13:28
    Inderdaad Limal, en Wout zal dat ook wel weten
    3 oktober 2023 13:51
    Laat wout dan eerst maar eens de ronde winnen
    3 oktober 2023 18:53
    Mwielerfan, Jumbo mag met nog zo'n sterke ploeg aan de start van de RVV of Roubaix staan. Als iemand een witte trui vol horizontale strepen zin heeft om wat statistieken bij te werken dan gaan ze toch die twee monumenten weer niet winnen hoor ;-)
3 oktober 2023 14:26
Aparte “fusie”… 6 renners van Soudal Quick step maken de overstap. Lijkt er in dat geval meer op dat ze op houden te bestaan en de sponsor met 6 renners overstapt naar Jumbo–Visma.
    3 oktober 2023 14:53
    Het woord fusie is dan ook vooral in de media gehanteerd. Bovendien denkt iedereen bij een fusie altijd aan een fusie van twee gelijkwaardige vennootschappen in één nieuwe gelijkwaardige vennootschap, maar dat hoeft helemaal niet. Een fusie is (ruwweg; er zijn wat variaties mogelijk) een transactie waarbij één van twee vennootschappen (in naam) verdwijnt en de aandeelhouder van de verdwijnende vennootschap aandelen krijgt in de vennootschap die blijft bestaan. Afhankelijk van wat er wordt afgesproken en van de waarde van de verdwijnende vennootschap, kan het zijn dat de aandeelhouder van de verdwijnende vennootschap meer of minder aandelen krijgt, maar dat hoeft dus niet de helft van de aandelen te zijn. Alle rechten en verplichtingen van de verdwijnende vennootschap gaan over op de overblijvende vennootschap. Anders gezegd: de overblijvende vennootschap moet arbeidsovereenkomsten van renners gestand doen. Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat vanwege UCI reglementen die overeenkomsten een clausule bevatten die bepaalt dat als de paying agent verdwijnt, de renner weg mag (en dus niet weg moet).



    , alle rechten en verplichtingen over gaan in de andere
    3 oktober 2023 16:45
    Overname is geen fusie. Verder logisch, Wout en Yves komen goed overeen en kan rol van Hooydonk deels overnemen.
    3 oktober 2023 17:02
    Fusie door overname. Ach wat.
3 oktober 2023 12:51
Grootste nieuws hier is dat er gerekend wordt op de komst van Evenepoel. Als Jumbo zijnde zou dat echt de enige renner zijn die je erbij zou moeten willen hebben om een eventuele fusie te rechtvaardigen naast acute geldnood. Maar dat laatste kan ik niet plaatsen, want Jumbo zou volgend jaar nog sponsoren.
    3 oktober 2023 13:01
    Nou, van Wilder lijkt me ook geen slechte, en als Kooij grote rondes/ klassiekers gaat doen, dan is Lamperti wel een leuke opvolger denk ik. Oh, en Landa natuurlijk...
    3 oktober 2023 14:30
    Tuurlijk, dat zijn ook goede renners. Maar niet zo goed om een fusie te rechtvaardigen. Dan moet Bakala wel een erg grote zak geld meenemen, of moet Jumbo (of een andere sponsor) dusdanig minder geld investeren dan dit jaar.
    3 oktober 2023 20:40
    Dat laatste jaar hoofdsponsorschap hebben ze als ik het goed begrepen heb omgezet in 3 jaar bijsponsorschap voor hetzelfde geld. Ik denk dat Plugge daarmee ingestemd heeft met de gedachte dat hij zo een jaar eerder met een nieuwe hoofdsponsor kon beginnen en zo met het bijsponsorschap zijn totale budget kon verhogen, maar misschien viel de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor tegen.
    3 oktober 2023 20:57
    @Zuller, interessante info. Dat heb ik gemist. Heb je ergens een artikel met meer informatie hierover?
    3 oktober 2023 21:22
    Hmm, excuus, kan inderdaad geen betrouwbare bron vinden die dat letterlijk zo stelt. Wel dat jumbo "de komende drie jaar als 'founding partner' wel bij beide teams betrokken blijft." en dat ze graag eerder stoppen als er een andere hoofdsponsor gevonden wordt.

    https://nos.nl/artikel/2490570-wieler-en-schaatsploeg-jumbo-visma-gaan-vanaf-2024-uit-elkaar
    https://www.cyclingnews.com/news/jumbo-confirmed-to-cease-sponsorship-at-end-of-2024-if-not-earlier/

    Had het voorbij zien komen in een wielerflitsdiscussie over de budgetten waar die jaarlijkse hoofdsponsorsom in drieën werd gesplitst voor de komende 3 jaar, en had dat klakkeloos voor waar aangenomen gezien het klopte met bovenstaande dat ik al wist, maar blijkbaar is het slechts speculatie.

    Klinkt me op zich nog steeds wel logisch in de oren maar geen feit dus, sorry!
    3 oktober 2023 21:31
    https://pezcyclingnews.com/racing/merger-breakdown-jumbo-visma-soudal-quick-step-superteam/

    Ah hier staat het wel:
    "Jumbo, the team’s title sponsor (and founding member), is stepping back from the title sponsorship role at the end of 2023, [..]
    While reports have suggested Jumbo will continue to be involved with the team in some capacity going forward, it appears to be in a reduced financial role, with Dutch cycling insider Raymond Kerckhoffs speculating that they will spread their remaining commitment over the next three years (working out to roughly €8.3 million per year)."

    en de oorspronkelijke wielerflits bron:
    "Het lijkt erop dat Jumbo-Visma het sponsorbudget voor 2024 opnieuw heeft verdeeld. Waar de supermarktketen eerst nog garant zou staan voor volgend seizoen, blijft Jumbo nu tot het einde van 2026 aan boord als founding partner. Het heeft er alle schijn van dat het sponsorbedrag voor 2024 nu verdeeld is over drie jaar, waardoor er een acuut tekort is voor komend seizoen en dat de haast achter de fusie verklaart. "
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/concurrentie-mogelijk-grote-winnaar-fusieploeg-jumbo-visma-lefevere/

    Maar geen feit dus maar speculatie.
3 oktober 2023 14:59
Mijn zes namen: Evenepoel, Cattaneo, Vervaeke, Landa, Van Wilder en Lampaert. Krijg je een supersterke selectie voor elke grote ronde en blijf je in het voorjaar ook sterk met Lampaert (voor Nathan) en Remco vult de lacune in het Waalse werk. Ilan is bovendien een renner die ook wat ruimte dan krijgt voor zichzelf hoop ik, al is deze ploeg in alle opzichten een vechten voor je ideale programma.
3 oktober 2023 13:01
Serrieke en van Lerberghe lijken me goede vulling.
    3 oktober 2023 13:05
    Van Lerberghe heeft geen toegevoegde waarde voor JV. Ze hebben 1 sprinter welke al goed omringd is.
    3 oktober 2023 13:46
    Kooij goed omringd? De meeste van zijn successen heeft hij te danken aan zichzelf en zijn handigheid om op eigen kracht vooraan te blijven zitten. Net zoals Van Aert zijn grootste massasprintsuccessen grotendeels in zijn eentje regelde in de slotkilometer.
3 oktober 2023 13:05
Is toch mooi nieuws dat Vingegaard in de Tour volgend jaar kan rekenen op de ondersteuning van WvA en REV!
    3 oktober 2023 13:24
    Als jouw Deen het nu eens zelf zou mogen uitzoeken, of het met een batterij Hollandse hulpjes zou moeten doen??
    3 oktober 2023 13:41
    Hij zit nu eenmaal in een team met WvA en straks misschien REV, dat is wat het is. Ik kijk op Sporza!
3 oktober 2023 16:25
Weinig ‘fusie’ zo. Van Aert die met Lampaert wel denkt te winnen van MvdP in het voorjaar?
    3 oktober 2023 16:35
    Ja, dat is COMPLEET hypothetisch gezien de ENORME verschillen tussen Wout en Mathieu. Is dat wat je wou zeggen? Mja, da’s jouw mening dan.
3 oktober 2023 12:55
Tijd voor een kleine speculatie over de 6 renners? Lampaert en Evenepoel lijken me nummer 1 en 2. Verder is Jumbo's zwakste plek de sprintrein, toevallig een van Soudal's sterkste plekken. Dan lijkt me Pedersen ook een goeie om erbij te halen. Lecerf en Lamperti zijn toptalenten die Jumbo ook wel zou willen hebben waarschijnlijk. Dan houd je een plekje over. Cattaneo, Cerny of Hirt zijn dan misschien namen als knecht (Serry mee als "cultuurbewaarder")? Ik denk dat Van Wilder, Merlier, Asgreen en Alaphilippe voor eigen kansen willen gaan en nooit voor Jumbo zouden kiezen, waar ze denk ik die kansen niet zullen krijgen.
    3 oktober 2023 13:13
    @Baukeingeel ik heb dit jaar niet kunnen ontdekken dat SQS zo'n sterke sprinttrein had. Zowel Pedersen als Van Lerberghe hebben het regelmatig laten afweten.
    3 oktober 2023 13:21
    hmm, ik denk persoonlijk meer van: ian van wilder, evenepoel, asgreen, lampaert vervaeke, landa, puur voor fun.
    3 oktober 2023 13:25
    Asgreen zal graag nog een jaar van zijn riante contract genieten.
    3 oktober 2023 13:26
    ik volg baukeingeel
3 oktober 2023 13:26
Ik zou zeggen: Van Wilder, Evenepoel, Asgreen, Lampaert, Cattaneo en dan een Leclerf
    3 oktober 2023 13:36
    Haha, stel je voor dat Soudal-Visma met Lampaert, Van Baarle, Laporte, Benoot, Van Aert, Asgreen en Jorgenson aan de Ronde van Vlaanderen begint. Wie gaat er knechten in een ploeg met zeven wielrenners waarvan zelfs de zwakste op een topdag de Ronde van Vlaanderen zelf zou kunnen winnen?
    3 oktober 2023 13:45
    Zet lamperti daar maar tussen
3 oktober 2023 14:05
Laat het speculeren beginnen! Ik zie bij TJV vooral een gat ten aanzien van de Ardennenklassiekers. Dat is meer een keuze dan een gat, want het lijkt me een keuze dat bijvoorbeeld Roglic behalve de Waalse Pijl die wedstrijden niet reed. Dit in voorbereiding op zijn hoofddoelen: de grote ronden. De sterkste troeven van TJV in dat op zicht zijn Evenepoel en Alaphillippe. Natuurlijk Alaphillippe is de afgelopen jaren niet je-van-het, maar zou het niet leuk zijn als TJV hem weer aan de praat zou krijgen? Wat is hun risico: zijn contract loopt na volgend jaar toch af...
    3 oktober 2023 14:46
    Ik zou Flipje ook leuk vinden, maar die gaat waarschijnlijk van het Franse wielrennen genieten. Mooi salaris, leuke wedstrijden dichtbij en in de Tour lekker in beeld rijden.
    Revket en van Wilder gaan gewoon naar Ineos

    Dus ik ga voor:
    Lampaert
    Cattaneo
    Lamberti
    Landa
    Bagioli
    El Tractor
    3 oktober 2023 15:09
    Zijn salaris dat niet in overeenstemming is met het presteren. Dus dan moet hij met minder genoegen nemen en dat hij een bonus krijgt als hij een bepaalde koers wint. Anders zou ik dat niet doen.
    3 oktober 2023 16:28
    Aerts; El Tractor heeft getekend bij Lidl-Trek.
    3 oktober 2023 17:23
    Idem voor Bagioli trouwens, die heeft ook al getekend bij Lidl-Trek.
3 oktober 2023 15:47
Vreemd dat Jumbo slechts 6 renners gaat overnemen. Ze kiezen met Lampaert, Evenepoel en omringende renners voor gevestigde waarden.
Maar tegelijk houden ze zelf Gesink, Kruiswijk die beide op retour zijn.
Kunnen zij toch beter plaats maken voor Van Wilder, Leclerf, Lamperti,...
3 oktober 2023 12:49
Zal dan wel een sfeermaker zijn, want heb het idee dat je er in de grote voorjaarsklassiekers meestal vrij weinig aan hebt, lijkt een beter wapen in andere koersen
Vervaeke gaat sowieso mee, dat is de persoonlijke helper van Evenepoel. Lampaert en Evenepoel waren al genoemd. Ik denk dat voor de laatste drie plaatsen de knechten Vansevenant, Cattaneo en Van Wilder in aanmerking komen. Tenzij Van Wilder voor eigen succes wil gaan. Anders wellicht toch Landa.
3 oktober 2023 16:40
Ik zou gaan voor Evenepoel, Asgreen, Lampaert, Pedersen, Van Wilder en Hirt. Pedersen als versterking voor Kooij. En Hirt voor Bakala.
3 oktober 2023 17:08
Wat mij betreft kent deze fusie/overname te veel verliezers. Moet wel zeggen dat quickstep qua klassieker ploeg de afgelopen 1 1/2 aan kwaliteit is verminderd. Maar ze gaan worden gemist in de toekomst.
4 oktober 2023 21:05
Lampaert zou niet misstaan bij jumbo. Renner die zichzelf helemaal binnenste buiten kan trekken en dan nog een beslissende demarrage kan zetten.
3 oktober 2023 13:41
Leuk Lampi in plaats van nathan hoeft geen achteruitgang te zijn . Verder hopelijk Remco , ilan en kasper in de bijen outfit
3 oktober 2023 14:57
Het zou toch pas nieuws zijn mocht Wout de komst van Lampaert niét toejuichen? Dit is gewoon de continuering van zijn alom gekende strategie: zich omringen met zoveel mogelijk sterke klassieke knechten (Laporte, Van Baarle, Benoot, Jorgensen) in de hoop zo ooit RvV en PR te winnen.
3 oktober 2023 16:06
Enige versterking zou REV zijn. De rest maakt het team zwakker. Seizoen qua rondes gaan ze 2023 nooit meer overtreffen. Betreft eendags koersen is het redelijk makkelijk te overtreffen. Qua overwinningen wordt het denk ik ook minder zonder Roglic. Dus mijn inschatting is dat de fusie ze enkel wat eendags koersen extra zal opleveren en qua rondes zal het een stuk minder worden.
    3 oktober 2023 16:41
    De rest maakt het team zwakker? TJV heeft sowieso 4 open plekjes. Waarom het invullen van die plekjes het team zwakker zou maken is me onduidelijk...
3 oktober 2023 12:51
Ben ik nou gek, of staat er geen enkele bronvermelding in dit stuk? Ik kan een soort van afleiden dat het Lampaert dit zelf in de media heeft gezegd (al dan niet met een kwinkslag) maar dat Wout zich hard maakt voor de komst van Lampaert of überhaupt een vermeende lijst met 6 renners, lijkt rechtstreeks uit een dikke duim te komen.

edit: Om eerlijk te zijn, in de inleiding staat 'meerdere bronnen'. De aard van die bronnen is nog altijd compleet onduidelijk.
3 oktober 2023 15:22
Je zult zien dat in dat gevoel kleine Aloiske een van geluk wenende vader treft op het middenterrein van het Velodrome te Roubaix en Kleine George wederom niet.