Wout van Aert krijgt met Christophe Laporte Franse meesterknecht bij Jumbo-Visma
Jumbo-Visma beschikt vanaf 2022 over de diensten van Christophe Laporte, die overkomt van Cofidis. De 28-jarige Fransman geldt als snelle man, maar hij is vooral gehaald om de klassieke kern rondom Wout van Aert te versterken. Laporte staat op het punt om een contract te tekenen bij de Nederlandse formatie, weet WielerFlits.
Sportief directeur Merijn Zeeman maakt er geen geheim van dat Jumbo-Visma dit jaar tijdens de transferperiode inzet op het versterken van de klassiekerkern. De Nederlandse ploeg wil twee renners aantrekken die van het niveau van Mike Teunissen zijn, in ondersteuning van kopman Wout van Aert. De eerste is dus inmiddels vastgelegd in de persoon van Christophe Laporte. Met de snelle Fransman weet Jumbo-Visma een van de grotere vissen te strikken die beschikbaar zijn op de markt voor de kasseienklassiekers.
Laporte liet zich het afgelopen voorjaar veelvuldig zien in (voor)finales van de Vlaamse klassiekers. Zo werd hij onder meer tweede in Dwars Door Vlaanderen achter Dylan van Baarle, elfde in de Ronde van Vlaanderen en dertiende in Omloop Het Nieuwsblad. De Fransman was daarmee een van de revelaties van dit voorjaar. Daarnaast is hij ook inzetbaar als sprinter. Onlangs won Laporte nog het Circuit de Wallonie en werd hij negende in de deels onverharde Tro-Bro Léon, de koers die hij in 2018 al eens won. Hij rijdt deze zomer ook de Tour de France.
De Fransman viert in december zijn 29ste verjaardag. Sinds 2014 is hij prof. Tijdens alle acht seizoen kwam-ie uit voor Cofidis. In het rode shirt boekte hij tot op heden negentien profzeges.

Laporte sprint naast Van Aert in de Ronde van Vlaanderen om plek vijf – foto: Cor Vos
Maar mocht Groenewegen zijn oude niveau terug weten te bereiken en Roglic opnieuw tekort komen, dan is de vraag in hoeverre in 2022 alles opnieuw op Tourwinst gezet gaat worden. Of dat ze dan weer kiezen voor 2 mandjes, met een topsprinter, een allround ploeg met een leadout man, 2 hardrijders, wegkapitein, 2 klimmers en 1 klassementsman. En natuurlijk is het afhankelijk van wie er komt en wie er gaat, maar als Groenewegen in vorm is dan lijkt hij vooralsnog de snelste snelle man bij TJV.
Benieuwd hoelang de amsterdamse beuker alias bowlingbal zijn branie (lees: grote mond) kan beheersen.
Daarbij is hij voor jumbo visma publicitair gezien behoorlijk aangeblakerd.
Hoe trots kan je nog zijn op zo iemand als Jakobsen zijn niveau niet meer haalt?
Met een goede Teunissen of Laporte zit je daar waarschijnlijk niet alleen. En dan krijg je dus opties: van knechten voor Wout en alle gaten dichtrijden, tot het uitspelen van de schaduwkopman zelf. En dan is het goed dat zowel Teunissen als Laporte een sprintje kunnen winnen.
Hofstede is de Martens vervanger
Bouwman de Gesink vervanger
Als je best snel aan de finish bent, zijn er in een groepje van 10 tegenwoordig alsnog 7 waarschijnlijk sneller in de doorsnee klassieker. Van het rijtje van Jumbo zou ik alleen vertrouwen op een sprint van Van Aert of Laporte, bij de rest zou ik al serieus twijfelen van zodra er een paar uit mijn rijtje bij staan.
Dekker en Roosen halen de kopgroep niet bij een zware koers (bij uitbreiding ook Groenewegen natuurlijk).
Eenkhoorn is nu niet traag, maar echt snel (tegen de grote mannen) is hij nu toch ook niet. Moet ook nog groeien, er zit wel potentieel in.
Van Aert natuurlijk wel, Laporte is daarin wat wisselvalliger, soms B-sprinter soms echt goed.
Maar idd, van bovenstaand lijstje (andere reactie) zullen er altijd 'snellere' mannen aanwezig zijn voor de jumbo's en is het toch rekenen op Van Aert
Ben benieuwd hoeveel marge er nog op die jongen zit want als TJV iets heeft bewezen is dat het renners individueel met een gedegen plan beter kan maken. Kan me niet voorstellen dat we de beste Laporte al hebben gezien bij de "kleine" ploeg Cofidis.
Als Jumbo echt de Franse markt op wilt en het team de klassieker ploeg wilt versterken misschien maar eens Turgis proberen los te weken bij Total? Heeft daar nog een jaar contract volgens mij maar dat stelt in het wielrennen ook weer niet zoveel voor is al meermaals gebleken.
https://youtu.be/dIJnwLyBR1k
Ik vind deze ontwikkeling jammer, een Franse kopman die voor een Franse ploeg meer dan genoeg kan rijden wat hij wil, kiest vermoedelijk voor het geld.
Cofidis wil exposure in de voor het bedrijf Cofidis belangrijke regio's. Ze bleven lang Procontinentaal maar eens ze gezien hebben dat ze de wildcards voor de Tour en de Vuelta niet meer vaak gingen halen trok de sponsor heel makkelijk de knip voor een WT statuut.
Met Van Aert voorop vergroot Laporte alleen z'n kansen en voor de rest kan ie dezelfde wedstrijden rijden.
Daar ga je als oude renner heen om weg te deemsteren of vertrek je meteen als jonge renner van zodra je enige potentie vertoont. Een hele carrière Cofidis is gedoemd om te eindigen in een "wat als" verhaal vol verloren potentie.
Het is een vaste waarde met een trouwe sponsor (wat altijd leuk is), maar verder een nietszeggende ploeg zonder een eigen gezicht of een eigen visie, het is de vuilbak van het Franse wielrennen
Lees dat ie dezelfde manager als Van Aert heeft. Wellicht door van Aert zelf aangegeven/gevraagd aan de ploeg/Laporte of ze interesse hadden (Zoals Van Aert van Hooydonck er graag bij wilde).