donderdag 4 januari 2024 om 16:33

Wout van Aert koos voor eigen tempo in Koksijde: “En dat lag niet heel hoog”

Video Wout van Aert werd uiteindelijk nog derde in de X2O Trofee Koksijde, maar halverwege de cross leek een podiumplaats alles behalve zeker. De renner van Visma | Lease a Bike reed een tijdje in vijfde positie. Kwam dat omdat hij zich in de eerste rondes had opgeblazen om Mathieu van der Poel te volgen? “Nee, ik heb hem bewust niet proberen te volgen”, zei hij in het flashinterview na afloop.

“Bij de start schoot ik uit mijn pedaal, dus heb ik wel een serieuze sprint gedaan om toch goed weg te zijn”, vervolgde Van Aert. “Dat was misschien wat te veel van het goede. Ik begon met een heel hoge hartslag aan de eerste zandstrook. Mathieu deed vervolgens hetzelfde als in de andere crossen. Ik heb voor mijn eigen tempo gekozen, en dat lag niet heel hoog.”

Voor Van Aert was het voorlopig de laatste cross. Pas in de Wereldbeker Benidorm (21 januari) zien we hem weer in actie. Tussendoor werkt hij een trainingskamp af in Spanje. Wat voor type trainingen gaat hij daar doen? “We hebben tot het blok met crossen heel veel basis getraind en nog maar weinig blokken. Nu hebben we in korte tijd heel veel intensiteit gedaan. Het is nu zaak om terug de switch te maken en pas net voor het klassieke voorjaar komt die intensiteit er weer bij.”

Crossseizoen bijna ten einde
Van Aert blikte ook nog terug op zijn (korte) crossseizoen tot nog toe. “Ik heb in het verleden betere benen gehad in veldritten, dus soms moest ik me aanpassen aan dat gevoel”, analyseerde Van Aert. “Maar nog steeds heb ik er van genoten. Ik heb een mooie zege gepakt in Zolder en bij de andere wedstrijden waren er ook heel veel mensen langs de kant van de weg. Het was een plezier om mijn fans weer te zien.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
14 Reacties
04-01-2024 17:38
Tja als je tijdens die kerstperiode dan ook nog eens 2-3 keer 5,5 uur gaat bijtrainen is het niet verwonderlijk dat je op een gegeven moment flutbenen gaat hebben. In baal oogde hij al niet fris en vandaag was echt een ramp precies dat was al zwalpend naar plekje 3.
    04-01-2024 17:54
    Naar verluid vertellen de cijfers het tegendeel. Ik zie persoonlijk niet hoe er een stijgende lijn in Van Aerts vorm zit, ogenschijnlijk gaat het van kwaad tot erger. Maar wij hebben dan ook de cijfers niet, en al hadden we die wel dan zouden we er waarschijnlijk geen chocola van kunnen maken. Ze zullen er bij de ploeg wel voor geleerd hebben en het cijfermatig onder controle hebben, anders hadden ze vorig jaar geen 3 grote rondes binnengehaald. Maar van een afstandje ziet het er weinig overtuigend uit.
    04-01-2024 18:14
    Dat interview zal wel van voor Baal zijn dan, tot en met hulst kon je nog ergens een stijgende lijn zien maar dit is gewoon oververmoeid overkomen, wellicht ook weer ingecalculeerd omdat hij nu 4 dagen mag rusten maar het ziet er niet uit.
    04-01-2024 18:19
    Hij begon inderdaad met de rest een minuut aan te smeren, nu zijn er twee van de rest ziek en wordt hij derde achter Ridder Ronhaar, waar hij nog een appeltje mee te schillen heeft. Dat is geen stijgende vorm.
04-01-2024 18:34
Hij weet goed waar hij mee bezig is en juist dat is een sterke kant.
Niet als het kan zich van alles op de mouw laten spelden door publiek en vooral suggestieve journalisten. De meeste durven niet meer beginnen over verschil met vdP of dat hij zich geen zorgen moet gaan maken omdat Wout dan gewoon de vraag overslaat en gelijk heeft hij.
    04-01-2024 22:16
    Nou ja, denkt te weten waar hij mee bezig is. Feitelijk zijn ze aan een experiment met onzekere afloop bezig. De hele opkomst van Van der Poel en Van Aert is bewijs dat een intensieve veldritwinter je op de weg een extra dimensie geeft wat betreft explosiviteit, net zoals bij de vrouwen Vos dat eerder al had aangetoond.

    Puntje bij paaltje kun je hier ook als een meer ééndimensionale wegrenner uit naar voren komen. Meer Kung en Pedersen dan Van der Poel.
04-01-2024 19:26
Wout en zijn trainer weten natuurlijk prima waar ze mee bezig zijn, dus de zorg over de vorm zal er niet zo zijn. Ik vraag me wel een beetje af of het in dit geval voor de moraal niet beter is om het hele cross seizoen gewoon lekker over te slaan. Fijne winter te hebben met de familie, even uit de media, en dan met het voorjaar mentaal en fysiek fris weer beginnen. Zo dag in dag uit volledig weggereden worden door (niet alleen) Mathieu... gaat wellicht toch in je koppie zitten. Of zou Wout het allemaal met een verborgen glimlach bekijken en diep van binnen denken: 'wacht maar mannetje, ik zie jou straks in het voorjaar wel weer'....
    04-01-2024 22:01
    Hij legt wel erg de nadruk op die paar wedstrijden straks. En hij denkt meer kans te maken door een iets andere aanpak. Zelf denk ik dat zijn winst meer te halen is in gokken in de koers. Hij durft niet te kiezen en is ook zo goed dat hij te veel doet en altijd net niet wint en verliest van iemand die wel gokt.
    04-01-2024 22:22
    Het veldrijden dan maar helemaal overslaan is een nog extremere versie van het risico dat ze nu al nemen. Van Aert is de renner geworden die hij is dankzij het veld. De kans bestaat dat er iets verloren gaat als hij puur als een traditionele wegrenner gaat leven.
05-01-2024 00:00
Ik denk dat Wout gewoon wat startgeld binnenharkt, of is dat een vies woord: geld? Makkelijk verdiend en tegelijk wat getraind zonder zich al te veel in te spannen. Je hebt dan wel Van Aert op je startlijst, maar je verwacht toch duels met VdP. Enkel de organisatoren zijn de verliezers.
    05-01-2024 08:33
    Je slaat de spijker op zijn kop, denk ik.
    Ze kiezen voor een extremere piek. Dus nu moet zijn lichaam bijkomen en herstellen van het afgelopen seizoen. Zodat ze later hopen op een hogere en lange piek. Zodat hij na rvv en p-r alleen nog een rustige hoogtestage nodig heeft voor de Giro.
    Deze crossen zijn wel goed voor zijn interval, maar om deze te trainen mag je dit niet te vaak achter elkaar doen. Want dan heeft het weer geen nut.
    Dus geld binnen harken en trainen.
05-01-2024 08:52
De organisatoren zijn inderdaad de pineut....want hun kan het geen barst schelen dat een "wegrenner" met de status zoals Wout die heeft, met welk uitvlucht dan ook, met slechts een basisconditie aan de start komt en zijn astronomisch prijskaartje niet waardig blijkt te zijn.
Blijkbaar is je geldhonger dan groter dan je eergevoel, en een vette pleister op de wonde voor de vernedering om naar de slachtbank geleid te worden door Mathieu...maar zelfs ook al door een renner zoals Ronhaar.
Indien Mathieu ooit op het punt zou komen, dat hij merkt dat de cross hem geen intensiteit, snelheid en explosiviteit meer oplevert in zijn wegkoersen....of hij zich tijdens zijn crossen opgeblazen heeft en dit meesleurt naar zijn wegseizoen? dan gaat hij zich niet verlagen om te snoeien alsook een WK te skippen....maar trekt die zonder aarzelen de stekker er volledig uit.
05-01-2024 09:42
Het prestatieniveau op de fiets wordt (enigszins versimpeld gesteld) bepaald door een combinatie van frisheid en conditie. Frisheid krijg je door rust/taperen, conditie krijg je door trainen. Wout heeft de afgelopen weken bewust de nadruk gelegd op conditie en niet op frisheid, waardoor zijn prestaties matig zijn. Of hij met deze aanpak betere prestaties gaat leveren in het voorjaar is de vraag. Maar op basis van zijn huidige resultaten en de info die we nu hebben concluderen dat het allemaal niet goed gaat, slaat feitelijk nergens op.
    05-01-2024 12:06
    Waarom moeten zo'n grote renners zich telkens verschuilen achter het feit dat ze bij de start uit hun clips schieten als ze niet bij de eerste het veld kunnen induiken en dat ze dan in de achtervolging moeten gaan en te veel kruit verschieten. Dus om te voorkomen dat ze zich opblazen rijden ze maar rustig verder voor het grote startgeld dat ze ontvangen.

Reacties zijn gesloten.