Wout van Aert knoopt weer aan met overwinning in Bredene

zaterdag 29 december 2018 om 15:59
Wout van Aert knoopt weer aan met overwinning in Bredene

Foto: Photopress.be

Wout van Aert heeft in Bredene zijn eerste televisiecross van het seizoen gewonnen. Dat was al sinds het wereldkampioenschap in februari geleden, intussen won Van Aert alleen nog in Ardooie. Landgenoten Quinten Hermans en Jens Adams mochten mee op het podium.


De afwezigheid van slokop Mathieu van der Poel bood Wout van Aert een unieke kans om vanmiddag in Bredene nog eens uit te pakken. De wereldkampioen kwam op de ultra korte aanloopstrook echter slecht uit de startblokken en moest vanuit vijftiende positie beginnen achtervolgen.

Vooraan deelden eerst Quinten Hermans en dan Daan Soete de lakens uit in de openingsronde. Vooral Soete legde een hoog tempo op, maar kon niet voor afscheiding zorgen. Pas onder impuls van Jens Adams kregen we een kwintet aan de leiding: ook Laurens Sweeck, Gianni Vermeersch, Hermans en Van Aert hadden hun wagonnetje aangehaakt.

Van Aert wachtte tot iets na halfweg om een eerste keer op kop te komen. Bij de eerste de beste prik die de wereldkampioen uitdeelde, moest de rest al naar adem happen. Van Aert was duidelijk een klasse sterker dan de rest vandaag en ging de slotronde in met een voorsprong van bijna een minuut. Zo behoudt hij zijn ongeslagen status op Bredens grondgebied.

Het podium in de Brico Cross Bredene – foto: PhotoPress.be

Uitslag Brico Cross Bredene 2018
1. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon)
2. flag-be Quinten Hermans (Telenet-Fidea)
3. flag-be Jens Adams (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice)
4. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice)
5. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-777)
6. flag-gb Tom Pidcock (TP Racing)
7. flag-be Nicolas Cleppe (Telenet-Fidea)
8. flag-be Thijs Aerts (Telenet-Fidea)
9. flag-be Jim Aernouts (Telenet-Fidea)
10. flag-be Dieter Vanthourenhout (Marlux-Bingoal)

Dit artikel delen:

38 Reacties

xistnc 29 december 2018 om 16:01

Wout kon vandaag alleen maar verliezen, maar deze zege zal desondanks zoet smaken. Hij had het zich wellicht zelfs nog iets makkelijker kunnen maken.

kelderfan 29 december 2018 om 16:01

Prima toch. Hij is ’t niet verleerd.

Angelo Pauwels 29 december 2018 om 16:03

Wout zag er toch wel heel goed uit vandaag.

Dolfy 29 december 2018 om 16:12

Mooie start van David van der Poel maar is daarna toch helemaal weggevallen.. Van Aert had geen goede start. Anders dan vorige keer dus… Maar wel duidelijk de beste. Hermans had misschien nog wel bij die versnelling meegekund denk ik, dan was-ie wat later ook wel gelost maar zat bij de versnelling van Van Aert gewoon op de verkeerde plek.

theking 29 december 2018 om 16:40

Zakelijke overwinning met de handrem erop. Had werkelijk van niemand iets te duchten vandaag.

HennieK 29 december 2018 om 16:44

Veel spannender is het niet als VDP afwezig is, dat hij “…de koers dood doet….” kan ook weer de prullenbak in….

delgado 29 december 2018 om 18:12

Nogal wiedes als ook de grootste concurrenten van Van Aert er niet waren.

HennieK 29 december 2018 om 18:57

@Delgado, je bedoelt Toon Aerts? Dan is enkelvoud voldoende hoor :-)

Misschien ook nog MVT, vooruit, maar dat is het dan wel.

delgado 29 december 2018 om 20:05

Klopt, ik heb het over deze heren.

Baik-Baik 29 december 2018 om 16:45

Is er dit seizoen bij de heren al een keer gesprint voor de overwinning?

wilco zolderman 29 december 2018 om 16:49

“Knoopt weer aan’ ?

Martino87 29 december 2018 om 17:31

Inderdaad, is er een wielerflits.be krijg je alsnog dit soort titels.

platteprijs 29 december 2018 om 17:44

@ Martino, aan het aantal reacties op Wf.be te zien, zitten alle Vlamingen nog altijd hier.

platteprijs 29 december 2018 om 17:49

Met enige fantasie kan het ook in het Nederlands, volgens Van Dale betekent het onder meer 'verdergaan met iets dat er al is'. Een synoniem is 'aansluiten'. Dus hij sluit met deze overwinning aan bij zijn eerdere overwinningen in Bredene. En met héél véél fantasie sluit hij aan bij Mathieu van der Poel en diens reeks overwinningen …

Bart Wyns 29 december 2018 om 18:06

@platteprijs, we moeten elkaar toch ergens jennen … :)

Romāns Vainšteins 29 december 2018 om 19:04

aja …

Steken we wellicht nog iets op naast ‘zat ie wel aerodynamisch genoeg?’ , ‘verkeerde demarrage moment!’ en ‘mijns inziens is het wel degelijk een wereldtopper want …’

vanSpringel 29 december 2018 om 19:19

Is er gecrosst vandaag ?

tdcbolide 29 december 2018 om 19:31

Iemand een idee waar ik de volledige uitslag kan terugvinden?

EddyB1958 29 december 2018 om 19:50

bricocross.be, klikken op groen knopje 'meer info' ,een beetje naar beneden scrollen en je kan de uitslagen downloaden.
Op de site van de UCI kan je ook terecht enkele uren na een cross.

tdcbolide 29 december 2018 om 20:21

Bedankt !

Veloburto 29 december 2018 om 21:42

Waarom staat de tekst vol met rare Vlaamse zinnen en spelfouten?

EddyB1958 30 december 2018 om 00:19

Welke fouten? Ik ben Vlaming en ik zie niets raar aan de zinsbouw en ik vind ook geen fouten.

Veloburto 30 december 2018 om 00:36

Bij dezen:

– knoopt weer aan
– Dat was al sinds het wereldkampioenschap in februari geleden
– intussen
– ultra korte
– moest vanuit vijftiende positie beginnen achtervolgen
– afscheiding…???
– tot iets na halfweg 

vluggejapie 30 december 2018 om 05:53

Eens, storend. Als er dan een .nl en een .be is, schrijf hier dan gewoon fatsoenlijk Nederlands!

EddyB1958 30 december 2018 om 07:15

Nu ja er is Nederland en er is Vlaanderen. Koffiebroodje met jus d'orange en koffiekoek met appelsiensap. https://www.taaltelefoon.be/standaardtaal-verschillen-tussen-belgië-en-nederland
Het wekelijks Van Aert praatje verscheen twee dinsdagen alleen op .be , en dat zijn de enige artikels, waarop er reacties kwamen. Toen het terug op .nl te lezen was, reageerde geen kat meer op .be ,die site slaat gewoon niet aan.

kielabokki 30 december 2018 om 11:11

Dat moet voor de redactie toch een ontnuchterend iets zijn.

Maar de flitsers weten het al jaren: men komt hier vooral voor de community, voor elkaar. Niet omdat de artikelen zo goed zijn. Blijf dat wel beseffen.

Joachim Agostinho 29 december 2018 om 22:53

v. Aert is constant tweede achter v.d. Poel. laatstgenoemde is afwezig en v. Aert wint.
Je verwacht het niet…..

sooike 29 december 2018 om 23:15

Roger de Vlaeminck na afloop: “Van Aert maakt de cross kapot”…!

titanio82 30 december 2018 om 12:07

Het ligt er maar aan of den Roger zich gisteren in de VIP tent heeft laten laven of niet, en uiteraard het tijdstip van de middag waaarop er een microfoon onder zijn neus geduwd werd. Vriend Berten moet naar verluid nog altijd naar de cross gereden worden sinds dat afpak momentje van z’n rijbewijs.

HSV 29 december 2018 om 23:50

Vier vingers in de lucht als verborgen mental war game, zo van in DK steek ik er weer vier op, dat is hoe ik het zag. Het lijkt me sterk, ook niet uitgesloten, maar ik hoop het niet.

EddyB1958 30 december 2018 om 00:07

Was bedoeld voor bondscoach Sven Vanthourenhout, die drie keer won in Bredene en analist is voor VTM.

titanio82 29 december 2018 om 23:54

Gelukkig is het morgen weer business as usual met Diegem op de rol. VDP met vijf keer op rij zou mooi zijn en komt dan aardig in de buurt van Liboton.

miguelon 30 december 2018 om 01:42

Beste crosser … WK ligt hem op te wachten… Eitje, zoals gewoonlijk… Er wordt nogal wat gespeeld zo in de herfst, eind januari zien we wie de meest getalenteerde is…

Merlinappa 30 december 2018 om 07:08

Ach ja das waar ook, Van Aert is lekker aan het spelen en wil die andere wedstrijden helemaal niet winnen ofwel?

WK-parcours is op Mathieu’s lijf geschreven trouwens. En hij won er vorig jaar met overmacht.

EddyB1958 30 december 2018 om 07:44

Of topic de dirty jumps van Baal of het wasbord type Nys.
https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1546079504859

Bart Wyns 30 december 2018 om 10:26

Is dit al goedgekeurd door de UCI, of mogen we verwachten dat ze dit dienen te verwijderen zoals de Toyo Tires jumps?

titanio82 30 december 2018 om 12:09

Twee verschillen met de Toyo tires, Van Aert kan er z’n achterwiel niet in parkeren en hij start niet.

Thijs E 30 december 2018 om 18:35

Banden mogen niet van het reglement, een opgevoerd wasbord zal geen punt zijn, net als balkjes.