Wout van Aert: “In het veldrijden denk ik tijdens de week meer aan Mathieu”

donderdag 12 november 2020 om 08:52
Wout van Aert: “In het veldrijden denk ik tijdens de week meer aan Mathieu”

foto: Cor Vos

Wout van Aert bereidt zich voor op zijn eerste veldrit van het seizoen. De coureur van Jumbo-Visma herbegint op 28 november in Kortrijk aan zijn crossseizoen. Zijn eeuwige concurrent Mathieu van der Poel start op 12 december in Antwerpen. Van Aert weet dat in het veld anders aangekeken wordt naar de onderlinge strijd.

“In het veldrijden, waar we er bovenuit steken, denk ik tijdens de week wel meer aan Mathieu: over hoe ik hem kan kloppen, en hoe ik mijn trainingen kan aanpassen met oog op zijn sterkste kwaliteiten”, vertelt hij in een interview met Sport/Voetbalmagazine.

“Op de weg is de perceptie gelukkig anders dan in het veld. Omdat het daar alleen tussen ons tweeën gaat, is de geklopte altijd de ‘loser’, die slechter is dan de andere. Maar als we, zoals in de Ronde, andere wereldtoppers uit het wiel knallen, beseft iedereen hoe goed we alle twéé zijn.”

De strijd in de Ronde van Vlaanderen werd door Van Aert en Van der Poel gewaardeerd. “Al denk ik niet dat wij op de weg trainen en koersen om elkaar te kloppen. Wij trainen om te kunnen wínnen. Maar om bepaalde koersen te winnen moeten we elkaar nu eenmaal verslaan – een nuanceverschil”, zegt WVA.

De strijd in de Ronde van Vlaanderen – foto: Cor Vos

In opbouw naar de cross
Na zijn tweede plaats in De Ronde was het wegseizoen van Van Aert klaar. Niet lang erna begon hij al met voorbereidingen op het veldritseizoen. “Ik had er ook geen behoefte aan om lang stil te liggen. Zelfs bij het lopen, wat ik al lang niet meer had gedaan, had ik snel de smaak opnieuw te pakken”, geeft hij aan.

“Dat is wel veranderd in vergelijking met vroeger. Toen was ik ook al een trainingsbeest, maar begon ik na een rustperiode van vier weken met lichte tegenzin aan mijn eerste training. En duurde het nog twee weken eer ik weer echt goesting kreeg. Dat kan ik mij nu niet meer voorstellen.”

‘In Tirreno-Adriatico 2021 wil ik wel voor een klassement gaan’
De prestaties van de Lillenaar in de Tour de France hebben hem aan het denken gezet. Al wil dat niet zeggen dat hij zich vanaf nu op rittenkoersen gaat focussen. “Mijn klassiek palmares uitbreiden blijft prioriteit. Dat plan ga ik niet omgooien om op een klassement in de Tour te mikken. Ja, ik ben lang meegegaan in het hooggebergte, maar er is een groot verschil tussen op kop rijden tot vijf kilometer van de top en meegaan tot de finish. En er ook drie weken lang élke dag te staan”, legt Van Aert uit.

“Dat, zeker de Tour wínnen, is onrealistisch en dat wil ik voorlopig ook niet najagen. Ook omdat je dan op een heel andere manier moet trainen dan voor de klassiekers”, zegt hij. “Misschien dat ik ooit het roer omgooi, maar dat is nog véraf. Dan zou ik ook eerst in Tirreno-Adriatico, de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland moeten schitteren. Op kortere termijn is dat wel mogelijk, zeker in rittenkoersen met een tijdrit, zoals Tirreno-Adriatico. Daar wil ik in 2021 wel voor een klassement gaan. En later ook in klimklassiekers als Luik en de Ronde van Lombardije.”

Wout van Aert als helper in de bergen – foto: Cor Vos

Olympische Spelen
We spraken Van Aert eerder al over het dilemma van de zomer van 2021. Dan worden de olympische wielerkoersen een week na de Tour de France verreden. De winnaar van Milaan-San Remo denkt dat de wegrit in Tokio te zwaar is. “Het wordt kantje boord, ja. Meer kans heb ik op een gouden medaille in de tijdrit, op een omloop die wél op mijn lijf geschreven is. In tegenstelling tot het bijna volledig vlakke WK-parcours in Imola zou ik Filippo Ganna daar kunnen verslaan. Al bewees hij in de Giro dat hij ook heuvelachtige omlopen aankan”, zegt Van Aert.

Remco Evenepoel is al zeker van een ticket naar Tokio. Van Aert zou in de bergachtige wegrit graag voor Evenepoel werken. “Het is nog vroeg om over een rolverdeling te spreken, we weten nog niet wie in welke conditie zal zijn. Maar het wegparcours is alleszins meer op Remco’s maat gesneden. Als de bondscoach hem naar voren schuift als kopman, dan wil ik mij zeker ten dienste van Remco stellen. Ik heb al getoond dat ik niet vies ben van iemand te helpen die beter is”, concludeert de 26-jarige Van Aert.

Dit artikel delen:

93 Reacties

Yeez 12 november 2020 om 08:58

Wacht even? Ik hoor hier tirreno, luik en lombardije. Dan hebben we nog de tour, de spelen en het wk. oja en de voorjaarsklassiekers. Hopelijk maakt de ploeg een goed programma voor hem en weten ze dat hij nog meerdere jaren heeft…

Arry1337 12 november 2020 om 09:15

Volgens mij bedoelt hij met Luik en Lombardije doelen die hij wilt stellen op termijn, en niet voor volgend jaar.

boenk 12 november 2020 om 15:48

Inderdaad Arry. Dat leek me duidelijk.

theking 12 november 2020 om 09:07

Is het niet een beetje bizar dat er nu al gesproken wordt over een knechtenrol op de spelen? Gelet op het afgelopen seizoen met zijn resultaten in vergelijking met die van Evenepoel (tuurlijk heeft Remco er niet uit kunnen halen wat er in zat door de val).

Marik 12 november 2020 om 09:15

REV heeft in een wegwedstrijd 1 wapen: wegrijden van de rest. Wout heeft meerdere wapens. Ik zou de 1 niet voor de ander laten knechten, daarmee heb je minder kans om te winnen. Als België goud wil winnen dan is het slim om ze beiden als kopman uit te spelen.

Wheely 12 november 2020 om 10:27

Gewoon meerijden met Remco en hem kloppen in de sprint. :)

Melkzuur 12 november 2020 om 11:31

Inderdaad, Wheely. Iemand die dat kan, zal erg veel wedstrijden winnen.

Staf V 12 november 2020 om 12:02

Waarschijnlijk bedoelt hij de TDF volledig uitrijden en dan zonder specifieke voorbereiding naar de wegrit in Tokio en dan top zijn voor de tijdrit, en valt er in de wegrit iets uit de boom is dat meegenomen.

boenk 12 november 2020 om 15:50

Inderdaad Staf, dat leek me ook duidelijk. Parcours en omstandigheden niet helemaal ideaal en beiden meer in het voordeel van REV (uitgaande van dat die de Giro rijdt ipv de TDF), dus dan moet Wout geen kopmanschap gaan opeisen. Zo lees ik het.

Michelangelo 12 november 2020 om 09:07

Mooi dat hij zich niet gek laat maken door alles en iedereen. De enige die echt in zijn hoofd gekropen is, dat is Mathieu. En da's niet gek als je al vanaf de jeugdreeksen EDIT: vaak door hem bent geklopt. Ik heb alleen nu wel het idee dat hij daar sinds zijn doorbraak op de weg op een goede manier motivatie uithaalt, in plaats van frustratie. En ik ben wel nieuwsgierig of de stap die Van Aert gezet heeft op de weg nu ook zichtbaar zal zijn in het veld, of dat daar de "perfecte crosser" Mathieu nog steeds de overhand heeft.

Kijk nu al uit naar de eerste cross tussen die twee. Waarbij het de vraag is hoe goed ze allebei aan het begin zullen zijn, aangezien voor allebei het WK CX de belangrijkste wedstrijd gaat zijn.

Lalsacien 12 november 2020 om 09:37

Ik zou het woordje “steeds” vervangen door vaak.

Michelangelo 12 november 2020 om 09:58

you’re right… done! ;-)

Natte spons 12 november 2020 om 10:30

Toch heeft hij op de belangrijkste dag van het jaar (voor hij naar de weg over stapte) het WK veldrijden 3x gewonnen van Mathieu. Ik ben wel benieuwd om te zien wat hij zelf kan in klassementen van een week.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 11:00

Natte Spons; 2x. Het WK in Bieles is gewonnen door Niels Albert maar Wout mocht de trui dat jaar aan.

Michelangelo 12 november 2020 om 11:28

@Barry,
volgens mij is dat het grootste trauma van Mathieu: verreweg de sterkste zijn, maar geklopt worden door een paar ouwe bandjes op de zolder van Niels Albert…

Wheely 12 november 2020 om 11:29

@Natte
Dit jaar was het op de weg precies omgekeerd, daar reed Wout het hele seizoen fantastisch maar op de belangrijkste afspraak, de Ronde, werd hij geklopt door Matje.

ThorHushovd 12 november 2020 om 11:34

Ja Natte spons, Mathieu is ook 3x wereldkampioen veldrijden waarbij Van Aert twee keer tweede werd achter hem. Dus die stand is wel gelijkgetrokken nadien.

Op de weg zijn het gewoon andere coureurs, dat vind ik juist super leuk. Een aantal wedstrijden overlappen qua winstmogelijkheden en dat zijn toevallig de grote wedstrijden – dus hoe mooi wil je het hebben!

adelaarvanantwerpen 12 november 2020 om 11:52

@ Barry
Het WK in tabor mag VDP dan aan Van Aert geven. Twee kettingproblemen, een lekke band en een valpartij waardoor hij meer dan 1 minuut verliest. Hij eindigt op 15 seconden en rijdt de snelste rondetijden.

En ondanks dat VDP zogezegd verreweg de sterkste was rijdt Van Aert met zwaardere banden 8 seconden onder zijn snelste rondetijd. En rijdt hij na VDP zijn laatste lekke band nog meer dan 25 seconden weg. 3/4 van VDP’s lekke banden waren ook gewoon een bocht voor materiaalpost.

Michelangelo 12 november 2020 om 12:02

Voor mij blijft het WK in Luxemburg altijd een “materiaal-overwinning” en was de mannen wedstrijd een WK onwaardig.

Als je hoort dat zo’n beetje iedereen meerdere keren lek gereden is en sommige renners op moesten geven omdat al hun tubes kapot waren, dan mag je toch stellen dat er iets niet goed is aan het parcours.

Een keer een lekke band hoort bij de sport (bandendruk en bandenkeuze voor grip vs rolweerstand), maar als er met gangbare banden in die mate lek gereden wordt zoals in Luxemburg dan is de ondergrond gewoon niet geschikt.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 12:08

Leuke reacties, niks zet de reaguurders hier scherper dan vergelijkingen tussen VdP en VA. De grootste “potentiële” winnaar van Bieles was wat mij betreft nog Van der Haar die volgens mij maar liefst 7 keer lek gereden was en kort achter Van der Poel met zijn 8e lekke band over de finish hobbelde. VdP bewees zich dat jaar geen goede dienst door Albert op voorhand een jankerd te noemen….

Gitan 12 november 2020 om 12:12

Wat ook wel weer wat ironisch is, gezien Mathieu toen onbedaarlijk bleef huilen die dag.

Melkzuur 12 november 2020 om 12:43

WvA reed in Bieles BEWUST met "tractor"banden, waardoor hij een veel hoger wattage moest trappen om vooruit te geraken. Hij kon daardoor MvdP niet volgen (was ook zo ingecalculeerd) maar reed daardoor slechts 1 maal lek. Niemand die kan weten wie die dag de beste was.

Michelangelo 12 november 2020 om 12:49

Melkzuur, laten we de overwinning van Wout niet romatiseren.

Het waren vooral oude tubes die door het lang op zolder liggen hard en stug geworden waren. Traktorbanden is een veel te groot woord, net als als het “veel hogere vermogens moeten trappen om vooruit te komen”.

Klinkt leuk, maar als hij echt 50 watt meer had moeten duwen dan VDP om vooruit te komen, dan was hij echt niet als eerste over de streep gekomen. Paar watt extra, daar ga ik nog best in mee. Maar overdrijven is ook een vak…

xistnc 12 november 2020 om 12:54

Of het drie paar watt was of twaalf paar watt doet er toch niet zoveel toe? Het gaat erom dat het zeer weloverwogen was om voor die gedateerde banden te kiezen.

Frank V 12 november 2020 om 13:08

WVA durfde het aan om met totaal niet lopende tractorbanden daar aan de start te staan. Adrie kende die benden ook wel zei hij achteraf. Maar het vertrouwen was daar niet in de power. Dan maar niet. Om dan achteraf super verongelijkt te huilen… nogal klein. Maar dat was nog niet het dieptepunt. Een jaar later moest men het in insinuaties zoeken. Nog kleiner.

xistnc 12 november 2020 om 13:11

Maar Mathieu en Adrie heten nog wel steeds Mathieu en Adrie. Dus zo klein zijn ze ook weer niet.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 13:16

Frank, Michel Wuyts maakte van een redelijk normale opmerking een insinuatie. Adrie suggereerde op geen enkele wijze dat er iets abnormaals was met Wout anders dan dat hij in absolute topconditie was. Maar dat is blijkbaar het peper&zout dat sommige lieden bij elk WK weer nodig menen te hebben.

Romāns Vainšteins 12 november 2020 om 14:54

Prachtig die lelijke groene banden en alle anderen die lek reden, andere tijden sport materiaal. 10 x mooier dan een suffe sterkste man wint uitgave.

boenk 12 november 2020 om 15:55

Dit komt mooi aan bod in de docu Kroonprinsen (dacht ik dat die heette), waar in de caravan van Mathieu ook een camera stond, waar die banden besproken werden, en waar het duidelijk is, dat Mathieu er niet mee zou rijden omdat “ze voor geen meter bollen”. Achteraf dan komen janken dat je verloren hebt omwille van lekke banden, moet ik eens mee lachen. Wout heeft samen met Albert de berekening gemaakt dat als je de wattages kan trappen, en het feit dat je met die banden quasi niet lek rijdt, het voor hem wel de moeite was. Zo simpel is het.

Lalsacien 12 november 2020 om 17:28

Achteraf is het een mooi verhaal en een goede keuze geweest. Hoe meer jaren erover heen gaan hoe sterker de verhalen.
Doet mij denken aan de verhalen van de eerste Tours.

yo-eddy 12 november 2020 om 17:39

Het laatste WK heeft 1 ding duidelijk gemaakt, VdP in topvorm laat iedereen eruit zien als een figurant. Hij is inderdaad “de perfecte veldrijder” van deze generatie …. de onderlinge resultaten zeggen meer dan genoeg.
Aan de andere kant, zonder elkaar waren beiden nooit zo goed geworden.

yo-eddy 12 november 2020 om 18:13

@regi …… head to head bij veldrijden
MvdP 109 – WvA 49 …… dat behoeft verder geen uitleg toch?

Gitan 12 november 2020 om 18:21

Ben het eens dat MvdP de betere veldrijder is hoor, maar hij is ook wel gebaat bij de snelle omlopen waar de laatste jaren zo vaak voor wordt gekozen (en die zo snel blijven door het betere weer dat we hier recent hebben in de winter). Daarbij is hij met zijn explosieve versnellingen in het voordeel. Met meer baggercrossen, waar het op de kracht ploeteren door de modder is, zou van Aert beter tot zijn recht komen denk ik.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 18:57

De nuance van Gitan hierboven is complete onzin. Kijk voor het gemak de Grote Prijs Sven Nys 2018 even terug met een niet revaliderende Van Aert. Veel bruinere baggercrossen hebben we afgelopen jaren niet gezien.

Gitan 12 november 2020 om 19:04

1 crossje zegt ook niet alles, Barry.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 19:43

Gitan, noem jij dan een moddercross van de laatste paar jaar waar Van der Poel duidelijk tekort kwam.

Michelangelo 12 november 2020 om 20:04

Gitan,
Er wordt altijd geroepen dat Wout de ploeteraar was, en Mathieu het vooral moest hebben van technische omlopen. Dat Wout het grote vermogen kon leveren en Mathieu de explosiviteit had. Dat Wout de betere loper was.

Maar de afgelopen jaren hebben aangetoond dat Mathieu qua ploeteren, vermogen en zelfs qua lopen niet onder doet voor Wout. Moddercross, zandcross, snelle cross, bevroren cross: altijd was Matieu baas. Hij heeft laten zien dat hij alle facetten van het crossen tot in de puntjes beheerst. En snelheid en techniek combineert als geen ander (nagenoeg iedereen kan over balkjes springen, maar hoe snel kun je dat…). Of naar boven rijden waar anderen te voet staan. Het hoogste niveau wat ik ooit in de cross heb gezien. En daar is vriend en vijand het denk ik over eens.

Ik ben wel erg nieuwsgierig of de stap die Wout gezet heeft op de weg, ook zichtbaar gaat zijn in de cross. Of dat hij sterker is geworden qua power, maar misschien heeft ingeleverd op techniek en loopvermogen…
Ik hoop in ieder geval op beklijvende duels.

Gitan 12 november 2020 om 20:31

Ik zeg niet dat Mathieu het niet kan in baggercrossen he. Ik zeg gewoon dat van Aert naar mijn gevoel vaker in de buurt zou kunnen blijven (en hem nu en dan eens kloppen) in zware moddercrossen dan op de autostrades waar ze nu vaak op crossen. Veel voorbeelden kan ik niet geven, want zoals ik zei zijn er de laatste jaren amper nog ouderwetse crossen geweest met veel lopen en gestoemp door de drek.

Zo vreemd lijkt deze nuance me ook niet om afgedaan te worden als 'complete onzin'. Van Aert heeft niet de techniek en de korte explosieve inspanningen in huis om van der Poel bij te houden op een snel en bochtig parcours, maar wel de power en het duurvermogen om op zware omlopen het duel aan te gaan.

Zoals ik ook in mijn eerste post aangaf: MvdP is de betere crosser. Lijkt mij weinig op af te dingen als hij buiten een zeldzaam uitschuivertje op de Koppenberg zowat elke cross wint waar hij start.

adelaarvanantwerpen 12 november 2020 om 20:41

@ Barry
Ronse vorig jaar.
@ Michelangelo
Van der Poel en Van Aert hebben de voorbije jaren maar drie echte moddercrossen gereden. Gavere en Namen in 2018 en het WK vorig jaar. VDP versloeg hem wel, maar vorig jaar was Van Aert juist terug van blessure en in 2018-19 had Van Aert zijn minste seizoen. Geen van die drie crossen was een echte loopcross. De laatste loopcross was het WK in Valkenburg.

Van der poel is en blijft de betere crosser, want hij is de goat crosser. Hij heeft meer techniek, explosiviteit, betere start, beter op snelle parcoursen, beter in het zand, beter op interval parcoursen en in goede doen beter op zware klimkoersen. Van Aert is enkel een betere loper en meer consistent in de zware klimkoersen.

Panache 12 november 2020 om 21:44

Gitan heeft wel een punt(je) hoor. Zonder veel kennis van zaken (in mijn geval) redeneer je al tot die conclusie. Immers wint Mathieu in 65-70% van Wout en blijft er voor Wout 30-35% over. Indien Mathieu (wat wel breed gedragen wordt) ongeëvenaard is op technisch, explosief en snel parcours en je legt dit naast het feit dat 1 op de 3x Wout wint, dan kan het niet anders dan dat Wout op andersoortig parcours veel beter tot zijn recht komt. Dat is gewoon rekenen en statistiek. De spaarzame keren dat ik veldrijden gekeken heb kom ik steeds uit op: nat, modder, veel lopen en af en toe een gouden pik.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 22:14

Panache; dat is een heel lineaire gedachte maar zo is het verschil in overwinningen niet ontstaan. Het is jarenlang ongeveer gelijk op gegaan. Met daarbij 2 seizoenen waarbij Van der Poel pas later instapte door knieproblemen. De buit werd toen min of meer evenredig verdeeld. Maar de afgelopen 3 seizoenen oversteeg hij het niveau van Van Aert ruimschoots (afgelopen seizoen uiteraard bij lange afwezigheid van Van Aert door blessure). Daar heeft hij de overwinningen aan elkaar geregen met tientallen tegelijk.

Maar ook ik ben benieuwd of Van Aert zijn bloedvorm op de weg ook mee kan brengen naar het veld. Een ouderwets duel in dit a-typische seizoen zou meer dan welkom zijn. En Iserbyt mag ook wel weer even weten waar hij staat…

Schollekop 12 november 2020 om 09:18

Aardige gozer. Heeft gezonde realiteitszin. Rondjes van een week zullen hem inderdaad goed liggen denk ik. Mooi dat hij bezig is om uit te puzzelen hoe hij MvdP in de crossen kan verslaan. Ik geniet van de eeuwige rivaliteit op alle fronten van die twee kleppers.

Merlinappa 12 november 2020 om 09:19

Wat lief, is Wout een beetje verliefd? ;)

Jean Dumas 12 november 2020 om 12:51

De kop is natuurlijk clickbait.

Merlinappa 12 november 2020 om 14:52

Weet ik ook wel, maar kon het niet laten haha. Hoop dat we veel mooie duels gaan zien

Jean Dumas 12 november 2020 om 16:23

Wout is trouwens verliefd op Roglic, om elke twijfel weg te nemen.

Wheely 12 november 2020 om 16:38

Roglič is op zijn beurt dan weer verliefd op Kuss maar Dumoulin is op Wout.

Murcia 12 november 2020 om 16:45

Dit verklaart ook de antipathie van Wuyts jegens Primoz, als lover afgewezen door Wout voor een sloveen. LOL

AWestie 12 november 2020 om 09:40

Conclusie aan de hand van dit interview: Alles kan & we zullen zien :’)

Arie den Blanken 12 november 2020 om 11:54

Dus een qua nieuwswaarde overbodig interview behalve voor de bijdrage aan de publiciteit waar het in het profwielrennen op de eerste plaats om draait. In dat opzicht weer niet overbodig.

SjorsPatate 12 november 2020 om 11:57

Ik denk ook vaak aan Mathieu als ik weer eens op de fiets zit. Hoe ik hem op dat kleine klimmetje over het viaduct achter me laat. Hoe ik hem versla in de sprint naar het volgende stoplicht. Hoe hij bij de finish bij mijn voordeur zijn armen al in de lucht heeft en ik er toch nog langs kom. Die SjorsPatate, de onbekende renner die zo is doorgebroken dit jaar. Daar gaan we nog veel van horen.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 12:10

En dan gaat die verrekte wekker weer….

Jean Dumas 13 november 2020 om 17:49

LOL

Murcia 12 november 2020 om 12:15

Lijkt mij erg mooi om hem te zien strijden voor de eindoverwinning in de Tirreno volgend jaar. Wat betreft de cross zei Lamberts in Knack dat voor Wout het veld nu een hobby was en de weg zijn beroep. Ik ben benieuwd hoe goed hij gaat zijn te beginnen in Kortrijk.

Staf V 12 november 2020 om 12:24

Als je ziet hoe Wout na drie weken koers nog zo fris is, dan denk ik dat hij zeker geschikt is om een resultaat te rijden in een grote ronde, winnen is nog iets anders maar een top vijf moet mogelijk zijn.

boenk 12 november 2020 om 15:59

Dat hangt er helemaal vanaf. Als Wout met zijn conditie van in de TDF wel een specifiek programma had gevolgd om een GT klassement te rijden, en hij zou aan de Giro hebben meegedaan, waar alle grote favorieten uitvallen of tegenvallen (Evenepoel, Thomas, Lopez, Nibali, Kelderman…) dan zie ik hem in staat om zo’n Giro te winnen. Hij had dan ook 40 seconden boni kunnen pakken, en dan nog eens 3 minuten op 70km tijdrijden, dan moet je al van goeie huizen komen om hem zo ver op achterstand te rijden in de bergen.

AnderJ 12 november 2020 om 12:28

Volgens mij is de conclusie van het interview vooral: ik laat me niet gek maken. Ik heb veel in mijn mars, maar ga zorgvuldig kijken wat ik ga proberen.

Dat verder WVA een factor is in het hoofd van MvP en andersom, lijkt me niet heel verrassend.

Frank V 12 november 2020 om 12:36

Ik hoorde in de Tribune met Hans Vandeweghe dat het toch wel steekt dat WVA nu een hoger wegpalmares heeft en dat zelfs iets onbenulligs als de fietsproef in de containercup (waar WVA constant boven de 500 aan het trappen was) bij de Van der Poels als een dreun aankwam.

Michelangelo 12 november 2020 om 12:44

Ik denk dat VDP heel gelukkig was met zijn zege in de container cup, en Van Aert vooral heel blij dat hij de fietsproef had gewonnen. Iedereen blij.

Verder: ” fietsen is meer dan enkel hard trappen” . Ik zie ze vaak in een veldtoertocht voorbij flitsen. Snoeihard trappend, om vervolgens te vergeten ook naar de pijltjes te kijken. Zodat ze vervolgens op de volgende singletrack weer balend achter me zitten. En als ik mijn melige dag heb, dan geef ik ze deze wijze raad wel eens lachend mee ;-)

Panache 12 november 2020 om 14:19

Denk niet dat het MvdP steekt, ze zijn gewoon erg aan elkaar gewaagd en op zo’n niveau kan je niet twee klassen beter zijn dan de ander.

Beiden hebben ze al een monument te pakken (Mathieu de mooiste).
Mathieu wint de grootste wedstrijd van Nederland (Amstel) op ongekende wijze, Wout wint de mooiste nieuwe klassieker op ongekende wijze (Strade).
Beiden hebben ze wat semi-klassiekers op hun naam staan.
Wout wint tijdritten, dan kan Mathieu nu niet. Mathieu wint een WT-etappekoers, wat Wout niet gelukt is.
Mathieu is 2x nationaal kampioen, Wout 0x. Wout heeft 3 Touretappes op zijn naam, tegenover 0 voor Mathieu (maar Mathieu heeft nog niet mogen starten).
Wout gaat zich in 2021 richten op een weekse ronde (Tirreno) en dat hiaat in zijn palmares vullen. Mathieu zal zijn eerste Tour rijden en dat hiaat in zijn palmares vullen.
Ik zie echt niet dat een boven de ander uitsteekt op de weg, zeer aan elkaar gewaagd.

Wheely 12 november 2020 om 14:28

@Panache
Klopt, met een kleine correctie, ook Wout is tweemaal nationaal kampioen, in de tijdrit dan he.

Lalsacien 12 november 2020 om 17:32

@regi welkom nieuw lid. Daarom is MVDP al tweemaal Nederlands kampioen op de weg geworden.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 19:21

Trol is alweer afgevoerd zoals het zich laat aanzien.

Frank V 12 november 2020 om 12:31

Even helder, slim en doelgericht zoals hij altijd geweest is.

klootje kriekeljon 12 november 2020 om 12:56

Zowel renners als wielersport zijn gezegend met de komst van deze 2 prachtrenners. Zoals je een topmuzikant ook niet op een open podium ergens in de provincie zet.

hAl 12 november 2020 om 13:23

Ik denk dat er wel eens heel veel renners bij de 2e rustdag in de tour zullen opstappen omdat ze OS ambities hebben.

Rensje Nieuwegein 12 november 2020 om 13:47

@Michelangelo
Duidelijk het WK in Luxemburg niet gezien.
Om te beginnen is materiaalkeuze essentieel op een dergelijk circuit. Niet zozeer de keuze van tubes door Albert (voor Van Aert) was opmerkelijk, maar veeleer het niet anticiperen door de meeste concurrenten. Van Aert reed uiteindelijk op verouderde en veel minder performante (lees trage) tubes. Maar die wel tegen steenslag geschikt waren. De rest reed met ultralichte, -dunne en snelle tubes. In het begin van de race reed Van Aert, door de trage tubes, op achterstand, ook op jongens die hij anders steeds achter zich liet. Toen de materiaalslag zich doorzette, schoof Van Aert geleidelijk aan op tot in eerste/tweede positie. Op een bepaald ogenblik nam VdPoel, in een poging om afstand te nemen, enorm risico's in de moeilijke en steile "schuine kant". Waardoor hij beneden met zijn wiel tegen het hekken sloeg. Hij bleef recht, maar reed daar lek (de beelden zijn beschikbaar, je kan ze steeds opnieuw bekijken). Die lekke band op dat ogenblik in de koers, heeft niets met materiaal te maken, maar alles met beheersing en kunde. Toen VdPoel nadien op achterstand wisselde, liet hij, zoals vaker, de kop hangen. Remember het beloften WK, het WK in Zolder en bij het laatste WK in Valkenburg.
Het WK in Luxemburg zal hoe dan ook de geschiedenis ingaan als een masterclass materiaalkeuze en anticiperen.

Murcia 12 november 2020 om 14:00

Prima stuk, behalve de overbodige sneren naar MVDP over het "de kop laten hangen". Waarom mensen nog steeds het nodig vinden om deze klasbak naar beneden te halen is mij een raadsel.

Michelangelo 12 november 2020 om 14:34

Ja, ik heb het WK gezien. Maar dat wist je zelf ook wel denk ik.

Punt is dat niet iedere prof beschikt over “een zolder van Niels Albert”.
Natuurlijk wil ik een compliment maken over de bandenkeuze van destijds, maar mijn opmerking is gericht op het parcours, niet op Niels of Wout. En niet iedereen heeft de beschikking over dergelijk materiaal.

Ik vraag me af hoe beloften, juniors en dames over een dergelijk parcours geraakt waren met hun standaard Rhino’s en Griffo’s, en hun 3 reservewielen. Ze hadden nog het geluk dat bij hen de bovenlaag nog bevoren was, en er dus “normaal” gefietst kon worden.

Voor mij was het daarom meer een materiaalslag, dan een strijd van wie op die dag de beste was. En ik wil juist zien wie de beste is, niet wie de beste banden op zijn fiets heeft. Ook al is materiaalkeuze wel degelijk onderdeel van de sport (welke band, welke druk, wel of geen schijfremmen, etc). Maar dit ging mij net te ver omdat niet iedereen daarin met gelijke wapens kon strijden.

Lalsacien 12 november 2020 om 17:37

Nogmaals hoe meer jaren erover heen gaan, hoe sterker de verhalen. Goede bandenkeus geweest. Het materiaal had een grote invloed op de uitslag. Een onsportieve Mathieu meemaken is een zeldzaamheid. Je hebt blijkbaar een primeur te pakken.

Marik 12 november 2020 om 18:45

Rensje en Regi zijn dezelfde toch? Bijzondere manier van handelen……
Het was een tijdje lekker rustig zonder Hollow Knight, Burdinnogwat en User, maar het lijkt er nu op dat die rust weer voorbij is. Het kan natuurlijk ook dat bovengenoemde leden een nieuw account hebben aangemaakt of hun naam hebben veranderd.

yo-eddy 12 november 2020 om 20:26

Vooruit, ik leg het nog één keer uit

– Albert/vanAert kozen de groene Michelins vanwege GRIP omdat er sneeuw en ijs lag en Wout daar technisch minder op is dan VdP.
– Dat het ging dooien en dat onder de ijslaag zoveel scherpe puin lag dat er die dag meer dan 100! lekke banden waren had NIEMAND vooraf kunnen weten.
– Dat de oude groene banden lek bestendiger waren (geworden) was niets meer dan een bijkomend GELUK/MAZZEL

Alle geleuter achteraf overal materiaal kennis en voorbereiding zijn klinkklare onzin.

Het was vooral GELUK ….. en ook dat moet je hebben om te winnen

adelaarvanantwerpen 12 november 2020 om 20:49

Er lag geen sneeuw en ijs meer op het parcours. Dat was een dag eerder. Als hij met die banden zou rijden op een ijsparcours zou hij niet in de buurt komen. Het was al bij de beloften duidelijk dat het parcours vol met stenen lag en dat er dus een grote kans was op lekke banden. Yannick Peeters reed bv al 4 keer lek bij de beloften.

H Jetten 12 november 2020 om 16:22

Ik zie als enige oplossing dat de UCI de reglementen aanpast Bij een onregelmatige sprint waarbij afgeweken wordt van de lijn dan volgt een diskwalificatie en een uitsluiting van 5 wedstrijden waarin hij/zij voor is ingeschreven. Misschien worden de renners dan eens wakker. Ook de jury moet niet met 2 maten meten
Hetzelfde geld bij plak bidon en stayeren achter de volgwagens. Ook hier wordt telkens met 2 maten gemeten. Een Nederlander wordt de regenboog trui afgenomen wegens stayeren en de volgende renner die gevallen is en terugkomt achter de volgwagen wordt niet bestraft.

Lalsacien 12 november 2020 om 17:37

Verkeerd topic, denk ik…

Murcia 12 november 2020 om 16:27

@Regi
Ik vind dat wel sneren, elke renner heeft weleens de kop laten hangen en om dan specifiek MVDP als voorbeeld te kiezen vind ik vreemd. Het zijn vaak dezelfde mensen die een competitie tussen Wout en Matthieu in de vorm van een scorekaart willen brengen. Ik kan gewoon genieten van beiden zonder een plus of min te zetten als de een wint en de ander niet. Voor mij waren de twee mooiste momenten dit jaar de winst van Wout in de Strade en de manier waarop + de overwinning van MVDP in de slotetappe van de Binck Bank Tour. Dan ga ik echt niet bijhouden wie van de twee nu meer onderlinge overwinningen heeft maar geniet ik van die prestaties.

Michelangelo 12 november 2020 om 16:40

@Rensje, meteen maar een nieuw account aangemaakt?

Marik 12 november 2020 om 18:47

Michelangelo is scherp, denk dat je gelijk hebt.

Murcia 12 november 2020 om 16:37

Ik heb dat al meerdere malen aangegeven maar op dit forum is dat een van de dingen die er helaas bijhoren. Dat eeuwige die is beter dan die enz. Ik ben bv over Remco zijn prestaties dit seizoen heel enthousiast geweest en als het weer op een Holland-België ging uitlopen was ik meestal al weg omdat ik een hekel heb aan overdreven supporteren of de anti-variant er van.

Turtlehead 12 november 2020 om 16:47

Slimme move: als knecht van Remco naar Tokyo en zo dat laatste ticket voor de tijdrit binnenslepen.

harryjohan71 12 november 2020 om 17:06

Is er in België dan concurrentie voor de 2e tijdrit plek? Laten we nu niet doen of er naast Van Aert en Evenepoel nog een tijdrijder is die kans heeft op een medaille.

boenk 12 november 2020 om 16:52

Adrie had die tubes in elk geval ook liggen, heeft hij meermaals beweerd. Dus ook al hadden andere renners die keuze misschien niet, de twee enige echte kanshebbers op de titel hadden beiden de optie ze te gebruiken.

Murcia, wat heeft dat nu te maken met “sneren”? Dat is toch gewoon wel vaker gebleken. Dat is geen sneer, dat is eerder gewoon een feit, dat Mathieu soms als het wat tegen zat, zijn kopje liet hangen. Het jaar voor Luxemburg was dat des te opvallender. Beiden haken in elkaars wiel en verliezen veel tijd, kunnen samen weer verder. Maar waar Mathieu wegzakt, rijdt van Aert iedereen voorbij en pakt de wereldtitel. Ik heb trouwens wel de indruk dat hij daarvan verlost is, getuige zijn overwinning in de Amstel, waar hij is blijven knokken tot het einde, uit een verloren positie.

Murcia 12 november 2020 om 17:07

Het is een feit dat elke renner wel eens het kopje laat hangen, dat specifiek aan Matthieu ophangen vind ik een sneer en dus zonder waarde aangezien je van elke renner wel voorbeelden kunt vinden waar dit het geval was. Nogmaals ik zit niet in het kamp van de een is beter dan de ander en ga er dus ook niet in mee als een simpel stukje van een weekblad interview met Wout daarop uitdraait hier. Het WK in Luxemburg bijvoorbeeld is totaal niet relevant in het kader van dit artikel.

yo-eddy 12 november 2020 om 18:15

onderling resultaat bij veldritten:

MvdP 109 – WvA 49 ……. daar hoeven we het verder dus niet meer over te hebben

boenk 13 november 2020 om 01:30

Dat getal is serieus éénzijdig geworden sinds winter 2017-2018. Voordien was er veel meer balans. Omdat Wout toen al bezig was met zijn voorbereiding op het klassiek seizoen 2018, waar hij de eerste keer Strade Bianche al meteen op het podium stond en al bij de sterksten in koers was in Parijs Roubaix en Gent Wevelgem. Het jaar nadien, kwamen daar nog eens de contract perikelen bovenop, moest hij zelf privé sponsors zoeken, voor vervoer, logistiek etc zorgen, nieuwe materiaalman zoeken etc. Allemaal terwijl er een rechtszaak boven zijn hoofd hing. Je herinnert je misschien dat Wout die winter (17-18) pas heel laat op niveau kwam. Net op tijd voor het WK… misschien dat je je dat nog herinnert.

Maar als jij vindt dat we het daar niet meer over moeten hebben, dan zou ik zeggen dat je maar je eigen raad moet opvolgen, want een groot verlies in deze discussie lijkt het alvast niet.

flores 12 november 2020 om 19:11

Waar is Van Oesterschalk verliefd op? Dat zou ik eens willen weten.!

Romāns Vainšteins 12 november 2020 om 20:45

Maar wie is er nou beter? MvdP of WvA?

Marik 12 november 2020 om 21:20

1 ding is zeker, als Laurens ten Dam was gaan veldrijden dan waren deze 2 mannen slechts voetnoten in de geschiedenis geweest.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 22:18

Beiden komen nog niet aan de enkels van Roger de Vlaeminck en eigenlijk is dat het enige dat telt. Aldus Roger de Vlaeminck.

Romāns Vainšteins 12 november 2020 om 22:32

Roger de Vlaeminck heeft daarnaast ook nog eens de fraaiste coureursnaam, ik zou er een fiets van kopen zo gaaf.

Barry Batsbak 12 november 2020 om 23:15

Ik moet zeggen dat ik Planckaert toch ook wel een juweeltje van een naam vind. Meestal laat je je leiden door de mystiek van de coureur zelf. Er hangt wel magie om namen als Merckx of Schotte. Of Maertens. Maar dan is de naam zelf eigenlijk niet zo fraai. Maar De Vlaeminck… ja, dat vat eigenlijk alles wel samen.

Jean Dumas 13 november 2020 om 17:46

Wanneer gaat Remco veldrijden?

Lalsacien 12 november 2020 om 22:37

Eric de Vlaeminck…