Wout van Aert houdt Tom Pidcock van zich af in GP Sven Nys

zaterdag 1 januari 2022 om 16:05
Wout van Aert houdt Tom Pidcock van zich af in GP Sven Nys

foto: Cor Vos

Wout van Aert blijft dit veldritseizoen ongeslagen. In Baal had de Belgisch kampioen veel moeite met Tom Pidcock en Eli Iserbyt, maar uiteindelijk trok de Belgisch kampioen toch weer aan het langste eind.

Voorafgaand aan de GP Sven Nys vroeg Wout van Aert zich af wanneer zijn zegereeks eens ten einde zou komen. Na zeges in Boom, Essen, Val di Sole, Dendermonde, Heusden-Zolder en Loenhout hoopte de concurrentie van Van Aert maar wat graag dat hij in Baal niet zou winnen.

Zaterdag kwam de grootste tegenstand van Eli Iserbyt, die zich weer herpakte na wat mindere crossen, Tom Pidcock en Toon Aerts, die leider is in de X20 Badkamers Trofee. Met zijn vieren reden zij al in de eerste ronde weg, al bleven de verschillen met Lars van der Haar en Michael Vanthourenhout daar achter klein.

Van hen zou Aerts als eerste afhaken na een stuurfout – het was op een moment dat juist Vanthourenhout zich weer aan het front leek te melden. Zover zou het niet komen, omdat Van Aert na bijna 25 minuten besloot om voor het eerst de gashendel open te trekken. Pidcock en Iserbyt bleven er echter op hangen en wurgen bij.

foto: Cor Vos

Nieuwe schoenen kosten Van Aert veel tijd
Een ronde later leek Van Aert dan toch al vroeg de wedstrijd te beslissen. Na een nieuwe demarrage zette hij Pidcock en Iserbyt op meer dan tien seconden. Door een valpartij kwam Pidcock er dan toch weer bij, en toen Van Aert bij de materiaalpost ook nog eens van schoenen moest wisselen, keek hij tegen een achterstand van twintig seconden op Pidcock en tien seconden op Iserbyt aan. Kon hij het tij nog keren in het laatste half uur?

Ja is het antwoord op die vraag, want vlak voor het ingaan van de laatste ronde wist de Belgisch kampioen terug te keren bij Pidcock. Een spannend duel in de laatste ronde volgde, waarin Pidcock Van Aert nog even onder druk zette. Op de Balenberg zette Van Aert uiteindelijk dan toch nog naar zijn hand, om zo ongeslagen te blijven dit crossjaar.

foto: Cor Vos

flag-be X20 Badkamers Trofee
Uitslag mannen
1. flag-be Wout van Aert
2. flag-gb Tom Pidcock
3. flag-be Eli Iserbyt
4. flag-be Toon Aerts
5. flag-be Michael Vanthourenhout
6. flag-gb Ben Turner
7. flag-nl Lars van der Haar
8. flag-be Jens Adams
9. flag-be Laurens Sweeck
10. flag-be Tom Meeusen

Dit artikel delen:

41 Reacties

S'mon 1 januari 2022 om 16:07

Wat een cross hebben we gezien zeg! Het podium heeft een megacross gereden. Van Iserbyt had ik niet verwacht dat hij zo dicht bij van Aert (en Pidckock) zou staan. Ook Pidcock reed een immense cross, maar van Aert was toch duidelijk de beste, als zelfs een schoenwissel je niet kan stoppen! En ook een eervolle vermelding voor Ben Turner, misschien wel de meest verrassende.

Wel jammer voor degene die na de vorige cross zeiden niet meer naar de cross te kijken uit “saaiheid” door van Aert, die hebben een immense cross gemist. ;)
Ook is het bijzonder jammer dat hier geen fitte van der Poel aan de start stond, dan was deze cross van een nog heel ander niveau geweest!

WoutMathieu 1 januari 2022 om 19:26

Was natuurlijk alleen spannend de tweede helft omdat Wouter er bij ging liggen. Lag toen 10/15 seconden voor en na de schoen en fietswissel was dat 20/25 seconden. Dat deed hij gecontroleerd dicht, bleef nog even een half rondje in het wiel bij Tom om vervolgens vrij eenvoudig weg te rijden. Niettemin een mooie koers gezien, wel door die val.

Alfons Haavers 1 januari 2022 om 16:08

Lekker crossje zo op nieuwjaarsdag, al is het altijd wel een tikkeltje jammer dat de spanning door pech tot stand komt.

Mokerslag wel die van Aert hier uitdeelt aan de concurrentie en met name Pidcock. Zelfs na het wisselen van de schoenen rijdt hij er weer naartoe om hem dan op de power en loopvermogen gewoon achter te laten.

Lijkt me wel eentje die in de kleren gaat kruipen.

LaDoyenne 1 januari 2022 om 16:39

Hij is maar 22. ;)

Alfons Haavers 1 januari 2022 om 16:56

Jaartje ouder dan Evenepoel bedoel je?

LaDoyenne 1 januari 2022 om 17:05

Eigenlijk minder dan een half jaar.

Alfons Haavers 1 januari 2022 om 17:22

Wel interessant dat je je steeds zo verkneukelt om de ene al af te serveren en je bij de andere de leeftijd aanhaalt terwijl die eigenlijk ouder is.

En uiteraard is Pidcock nog jong. Maar vandaag zag hij wel dat hij nog een serieuze stap te zetten heeft. Komt hij hier ‘gewoon’ op een half minuutje na van Aert toe, is dat mentaal wellicht makkelijker te verteren dan het scenario van vandaag waarbij het klasseverschil extra in de verf wordt gezet en hij alsnog vrij eenvoudig wordt opgepeuzeld.

LaDoyenne 1 januari 2022 om 19:10

"de ene al af te serveren en je bij de andere de leeftijd aanhaalt terwijl die eigenlijk ouder is."

Ik heb de ene nog niet afgeserveerd, zoals jij het uitdrukt. Ik beweer hooguit dat hij geen Nieuwe of Beter Dan Merckx is én dat zijn top minder ver verwijderd, en zijn neergang dichterbij, is dan velen denken. Ik vind het nu wel leuk op te merken dat iemand die de jonge leeftijd van de ene aanhaalt tezelfdertijd over een leeftijdsgenoot -die nota bene al Olympisch Kampioen is- schrijft: "Mokerslag wel die van Aert hier uitdeelt aan de concurrentie en met name Pidcock. […] Lijkt me wel eentje die in de kleren gaat kruipen." In het bijzonder wanneer die leeftijdsgenoot de ene de komende jaren wellicht heel wat zegegebaren gaat besparen.

Alfons Haavers 1 januari 2022 om 19:41

Mijn laatste zin over in de kleren kruipen sloeg op van Aert zelf. Dit lijkt me een stevige inspanning te zijn geweest.

En ik heb het over dit seizoen, niet over een hele carrière zoals jij al over een glazen bol schijnt te beschikken wat betreft Evenepoel. Pidcock wilde op het niveau komen van WvA (en MvdP) in het veld, en is daar duidelijk nog niet. Met het oog op de komende crossen (en een eventueel WK van WvA) is dat toch een ontnuchtering, lijkt me.

Dat de een stuk jongere Pidcock WvA nog gaat verslaan in de toekomst, lijkt me duidelijk ja.

LaDoyenne 1 januari 2022 om 20:43

"Mijn laatste zin over in de kleren kruipen sloeg op van Aert zelf. Dit lijkt me een stevige inspanning te zijn geweest."

Oeps. Sorry. Ik dacht dat je op Pidcock doelde. Vandaar mijn (te heftige) reactie. Nogmaals sorry.

bellevue 1 januari 2022 om 20:46

Pidcock zijne moteur slaat wat later aan dan Van Aert maar ik zou ‘m nergens nooit voor onderschatten tenzij een massasprint.

Het is een bijzondere kerel met een heerlijk temperament.

Die is in staat zich 2 weken enkel te trainen en te slapen om dan In Fayetteville als een duveltje uit ’n doosje te komen en het tijdrijdersstijl nog af te maken ook.

Ik hem wel ’n zwak voor ‘m. Heeft schijt aan alles en tegelijk een slimme prof. Komt goed over in interviews.

Deel Koeper 1 januari 2022 om 21:08

Denk dat Pidcock in het veld nooit het niveau van Van Aert en van der Poel zal bereiken. Kan op specifieke parcoursen zeker wedijveren, maar denk dat die nooit op alle parcoursen podium gaat rijden, wat de andere 2 wel doen (zonder pech).

Zie Pidcock verder geraken op de weg dan in het veld, daar zie ik hem veel zwaarder uithalen.

Murcia 1 januari 2022 om 16:09

Heerlijke race zo als start in het nieuwe jaar!! Wout moest tot het uiterste gaan vanwege zijn val in gewonnen positie en de schoenen + fietswissel maar de manier waarop hij eerst naar Eli en vervolgens naar Pidcock toe reed was op de manier van de allergrootsten. In de slotronde leek er vervolgens wel rook van zijn banden te te komen toen hij weg reed bij de Brit. Echt het werk van de Maestro. Super commentaar ook van Wuyts en Herygers. Toon die aan de toog blijft hangen is een klassieker van de laatste.

Deel Koeper 1 januari 2022 om 16:10

Wij danken Alvarado en Pidcock om het interessant te houden, al heb ik eigenlijk nooit echt getwijfeld dat Brand en Van Aert gewoon gingen winnen (bij Van Aert nadat duidelijk werd dat hij er nog zin in had)

AWestie 1 januari 2022 om 16:19

Achterstand op pidcock en pidcock in de eennalaatste alinea?

vroege vlucht 1 januari 2022 om 16:21

Wel mooi dat je op oudejaarsavond met vrienden een weddenschap afsluit dat als je je schoenen tijdens de cross wisselt nog steeds de cross kunt winnen! Go Wout!

De Cabybara van de Conradkade 1 januari 2022 om 16:22

Lekkere cross hoor.

Ook veel respect voor Iserbyt!

kelderfan 1 januari 2022 om 16:30

Een leuke cross gezien met veel strijd en de nodige valpartijen.

RLM 1 januari 2022 om 16:33

Leuke cross gezien, Iserbyt en Pidcock verdedigden zich goed. Alleen is Van Aert toch echt wel een maatje te groot.

Michelangelo 1 januari 2022 om 16:36

Ik had hier graag een goede VdP zien glibberen en glijden. Nu was het dankzij malheur van Wout dat het spannend bleef, anders was hij gewoon een minuutje weggereden waarschijnlijk.

Pidcock supersnel op de dirt jumps. Pakte daar iedere keer flink wat meters. Maar wat me wel verbaasde is dat hij in de opening probeerde zijn eigen lijnen te rijden terwijl de ruimte daar nog niet voor was, en het sneller was om af te stappen. Zag je ook bij de dames bij Brand en Honsinger, die werden in de openingsfase heel vaak alsnog gepasseerd en te voet gezet.

Iserbyt: petje af voor vandaag. Eigenlijk voor het eerst dat ik hem echt een poging zag doen om bij te blijven bij Wout. Zou hij toch stiekem hier de kritieken op WF hebben gelezen?

Murcia 1 januari 2022 om 18:12

Dit wil ik vaker van Eli zien, het leverde hem nog een forse tijdwinst t.o.v. Aerts op maar hier was de lef die je wilt zien in de periode met de matadoren. Pidcock deed hetzelfde als wat hij vorig jaar deed om in het begin de boel al uit elkaar te ranselen maar de krachtsverhouding met Wout is volgens mij hetzelfde gebleven als in de rest van hun confrontaties dit seizoen en de manier waarop Wout naar hem toe reed en vervolgens al op het snellere eerste gedeelte over hem heen ging zal wel een mentaal tikje zijn geweest.

Deel Koeper 1 januari 2022 om 18:35

Iserbyt zegt al een heel seizoen dat hij piekte naar oktober/november en daarna nog eens naar de kampioenschappen. Logisch dat die nu terug verbetert.

Vorig jaar zag je (de beste) Iserbyt ook al een paar keer tot de slotronde bij van der Poel blijven.

adelaarvanantwerpen 1 januari 2022 om 20:15

@deel koeper
Behalve Antwerpen is Iserbyt in geen enkele koers in de buurt geweest van VDP vorig jaar. En in Antwerpen is hij alleen in de buurt gekomen omdat VDP een valpartij had.

bellevue 1 januari 2022 om 20:56

Gelukkig hangt Iserbyt niet z’n hele hebben en houwen vast aan de PCS head-to-head met Mathieu of Wout waar sommige wielerflitsers zich hier de kop over breken.

Eli is een verstandige jongen. Wees als Eli..

Deel Koeper 1 januari 2022 om 20:59

Dan was het er jaar ervoor. Toen was hij in Loenhout, Diegem, Baal, Tabor en zo 2e, regelmatig vrij dicht bij Mathieu.

Ging er me meer over dat het verre van de eerste keer is dat Iserbyt eens probeert aan te klampen bij de groten, niet of het nu 1 of 2 jaar terug was. Hij zal zeker meer focussen op de crossen waar de grote 2 afwezig zijn, maar het is geen geslagen hond die automatisch voor de anonieme bijrol kiest als ze wel starten.

LaDoyenne 1 januari 2022 om 16:37

Ondanks de afwezigheid van Mathieu begint de theorie van de 3 Groten wel hout te snijden.

Romano1800 1 januari 2022 om 17:19

Weet iemand wat voor parcour het wk is en in wie zijn voordeel het parcour is , mochten wout en mathieu in topvorm verschijnen

bellevue 1 januari 2022 om 17:25

Als Wout in topvorm is, altijd Wout.
Dat is hij de voorbije crossseizoen nooit geweest door blessures maar nu momenteel wel en kijk wat er gebeurt…

Anketieletje 1 januari 2022 om 17:39

Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn, meneer Bellevue…

Romano1800 1 januari 2022 om 17:57

Nou ik vind mathieu zeker de betere veldrijder alle statistieken wijzen dat ook uit . Alleen op een bepaald parcour kan wout opklopbaar zijn vandaar de vraag wat voor type parcour . Verder ik vindt wout wel een completere renner kan veel meer dan mathieu op de weg ,alleen wat mathieu op de weg kan is buitenaards

thomasjaarsma 1 januari 2022 om 20:03

Welke statistieken?

xistnc 1 januari 2022 om 20:27

Die statistieken komen zo nog wel, vermoed ik.

Romano1800 1 januari 2022 om 23:44

Nou gewoon de statistieken onderling waarbij beide renners starten kan je zelf ook opzoeken.

bellevue 1 januari 2022 om 17:23

Een comeback zoals alleen echte grote kampioenen dat doen.
En dan in de laatste ronde nog eens uitpakken met 20 meter op 20 seconden.
Verbluffend!

Thijs E 1 januari 2022 om 21:10

Iemand nog iets gehoord over van Kessel? Dat was een lelijke tik tegen zijn nek/achterhoofd

westmalle1965 1 januari 2022 om 22:10

Cyclocross wins since 1.9.2017 wva 26 mvdp 97, classification cc wins since 1.1.2015 wva 34 mvdp 84, road 2021 win percentage 1. Sam Bennet 26,% 2.mvdp 24%

bellevue 1 januari 2022 om 22:30

waarom since 2017? Ze crossen al veel langer.

road 2021 win percentage 1. WVA 26% (meer koersdagen dan Bennett)

en Poelie ging ook naar huis in de Tour. En toch nog lager winstpercentage… ai ai.
wel nog kunnen uithalen in z’n achtertuin tegen Epic tegenstand.

TheBigShow 1 januari 2022 om 23:06

Woutje kon alleen winnen toen Matje weg was in de tour