Wout van Aert: “Heb op dit moment geen team”

Door , dinsdag 18 september 2018 om 14:00
Wout van Aert: “Heb op dit moment geen team”

foto: Photopress.be

Iedereen welkom voor mijn eerste column voor WielerFlits. Een wekelijkse opdracht waar ik met enorm veel zin aan begin, maar die helaas met een kleine valse noot van start gaat. Zoals u wellicht niet is ontgaan, stuurde mijn – voormalig – team Sniper Cycling vannacht een persmededeling de wereld in dat de bestaande overeenkomst met de ploeg met onmiddellijke ingang is beëindigd.


Vanuit de luchthaven van Schiphol, waar ik op dit moment op mijn vlucht richting Chicago wacht, kan ik niet anders dan dit nieuws bevestigen. Er hebben zich de laatste dagen feiten voorgedaan die iedere samenwerking met de ploeg onmogelijk maakten. Jammer genoeg voor jullie als lezer kan en mag ik op dit moment niets extra vertellen, wegens het delicate aspect van de zaak. Alle communicatie wordt de eerstvolgende dagen verzorgd door mijn raadsman, Walter Van Steenbrugge.

Wat ik zelf wel kwijt kan: ik heb op dit moment dus geen team. Ik stap kort na de middag het vliegtuig naar de Verenigde Staten op in grote onwetendheid wat het praktische aspect van de zaak betreft. Vervelend, maar het is niet anders: dat lossen we de komende dagen wel op.

Focus op het veldrijden
Zaak is nu de focus op het sportieve te houden. Tot mijn verbazing – heel eerlijk: ik was er niet honderd procent gerust in – is me dat in Geraardsbergen goed gelukt. De benen voelden beter aan dan verhoopt en de explosiviteit op de hellinkjes op en rond De Muur was veelbelovend. Alleen gooide die val – met een kapot versnellingsapparaat tot gevolg – roet in het eten. Maar conditioneel ben ik wel degelijk in orde, al moet ik er uiteraard bij vertellen dat het met Mathieu van der Poel aan de start wellicht een andere wedstrijd geworden was. Maar daar kunnen we pas binnen drie weken over oordelen en dat zullen we ook doen. Eerste Waterloo en Iowa dus, de twee Amerikaanse wereldbekermanches.

Ik heb begrepen dat meer Europese crossers uit de States wegblijven, maar ik blijf voorlopig absoluut voorstander van deze trip. Laat ons dit initiatief van de UCI vooral nog wat extra tijd geven. Persoonlijk hoop ik er mijn prestatie van zondag in Geraardsbergen door te trekken en de kopzorgen tijdens de wedstrijd uit mijn hoofd te bannen. Hoe mijn regenboogtrui er daar zal uitzien, is ook voor mij voorlopig een raadsel.

Nogmaals, ik hoop op begrip van jullie wat betreft de vaagheid rond mijn contractverbreking, maar nood breekt wet. Sowieso tot binnen zeven dagen.

Wout van Aert

Dit artikel delen:

84 Reacties

AnderJ 18 september 2018 om 14:12

Welkom bij Wielerflits. En dat precies op dit delicate tijdstip.

horsm 18 september 2018 om 14:17

Haha… Wout kon op geen dramatischer moment met zijn column beginnen! Ik kan nu al niet wachten tot de volgende…

horsm 18 september 2018 om 14:20

“Hoe mijn regenboogtrui er daar zal uitzien….” dit MOET toch wel een hint zijn dat hij daar in WielerFlits-regenboog trui gaat verschijnen?

Fuubs 18 september 2018 om 23:40

Lol, dat zou ik brilliant vinden. Zou wielerflits dan eerst weer zo’n ontwerp je shirt wedstrijdje doen?

HoofdIsVrij 18 september 2018 om 14:20

Welkom inderdaad. Veel succes in Amerika. Altijd vervelend voor renners als zij afgeleid worden door randzaken en in dit geval helemaal. Vanwaar eigenlijk de keuze voor een Nederlandse nieuwsmedium ipv een Vlaams vwb de column?

DerEffe 18 september 2018 om 14:23

Omdat Wout zijn naturalisatieproces tot Nederlander begonnen is. Het Wilhemus zingen met Sybrand Buma is de tweede stap die hij zal moeten ondernemen. Je moet er wat voor over hebben…

Vinyakke 18 september 2018 om 14:30

2 redenen:
1. Rijdt volgend bij een Nederlandse ploeg
2. Er bestaat geen Belgisch online wielerplatform, daarom bestormen we met zijn allen het Nederlandse, waarvoor onze welgemeende excuses ;)

Arry1337 18 september 2018 om 14:49

Een interessante ontwikkeling dat er in België geen vergelijkbaar platform is als Wielerflits. Ergens denk ik tegelijk ook wel logisch aangezien de Vlaamse kijker beter en meer bediend wordt op het medium TV. De bescheiden bijdrage van de NOS in vergelijking met Sporza geeft dat de Nederlandse fan met behoefte heeft aan een medium als deze. Denken jullie niet?

Rhohan 18 september 2018 om 15:05

Ik kan mij alleen wielerkrant.be voor de geest halen, maar geen idee of dat echt storm loopt.

tendam 18 september 2018 om 15:21

@dereffe
Hij heeft een Nederlandse vader. Is dus net zo Nederlands als Mathieu van der Poel ;) (die Vlaamser praat dan van Aert)

Romāns Vainšteins 18 september 2018 om 16:59

Vlaemen en Nllers kunnen prima samen op 1 forum hier. Zelfde taal.

Overmatig door wielrennen geboeide Walen struinen vast op Franse fora rond.

Viktrodriguez 18 september 2018 om 17:49

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de Nederlandstalige markt wel groot genoeg is voor twee van dit soort wielersites, ook al zijn het twee van de grootste wielerlanden ter wereld en de twee grootste aangaande veldrijden.

Verder is Sporza volgens mij voor vrijwel iedere Nederlander ook te bekijken, te bezoeken en te lezen, op af en toe een aanvullend filmpje op de site na. Ik denk wat dat betreft we erg blij mogen zijn met dit Vlaamse alternatief van de matige NOS qua tv-beelden en als extra nieuwsbron naast WF, zonder de noodzaak om te switchen naar bijv. Engels. Voor mijn gevoel is dat Engelstalige pakket qua nieuwsbronnen sowieso een pak minder dan het Nederlands.

jvh93 18 september 2018 om 14:21

mooi geschreven, nu al benieuwd naar de volgende!

gardeyn 18 september 2018 om 14:24

Uitstekend moment inderdaad.

Wellicht dat de redactie om die reden niet de tijd heeft genomen om de tekst even te redigeren?

dikkechaap 18 september 2018 om 15:26

Misschien wel bewust, om te laten zien dat Wout daadwerkelijk zijn eigen columns schrijft… Daar was nogal wat discussie over bij de aankondiging

Kpenty 18 september 2018 om 14:24

Prima eerste stukje Wout.

Wel mis ik wat diepgang. Ik snap dat je niet te diep kan ingaan op de situatie omtrent het contract, maar een uitleg waarom jij in tegenstelling tot andere renners wel een voorstander bent van de twee Amerikaanse wereldbekermanches en waarom jij dit iniatief van de UCI nog meer tijd wilt geven zou al een stuk meer diepgang en inzicht aan ons lezers geven.

Nico Dick 18 september 2018 om 14:26

Leuk item om volgende week (dan zitten de renners nog in de VS) dieper op in te gaan! Maar denk dat dit vandaag niet Van Aerts grote zorgen waren

trickstuff 18 september 2018 om 14:41

Inderdaad @Kpenty
Wat betreft crossen in de States, ik vermoed dat het sponsorbelang (SRAM) hierin meespeelt.

tendam 18 september 2018 om 15:23

@nico dick
Zeg eens eerlijk… ben jij de ghostwriter van dit stuk? ;)

kielabokki 18 september 2018 om 14:29

Het zal natuurlijk allemaal toeval zijn, maar dit is toch wel een publicitair hoogtepuntje voor wielerflits hoor, deze hele soap. Well played.

Piitr 18 september 2018 om 14:32

Welkom Wout! Ben benieuwd naar je wekelijkse bijdrages. Veel succes in de VS.

KnightBiker 18 september 2018 om 14:42

@ Kpenty – hey dit is pas de eerste column, niet nu al beginnen zagen! Stijl, inhoud en thema's komen vast nog wel!

Wat mij betreft laat het zien dat van Aert latente interesses heeft buiten wielrennen. Wellicht later ooit journalist/analist: Qua persoonlijkheid lijkt hij mij een goede met realiteitszin, zin in avontuur en respectvol naar anderen (conculega's), maar hij laat ook niet over zich heen lopen. (Nuyens-Roompot)

Goede eigenschappen voor een onderzoekend journalist, deze columns zijn een eerst vrijblijvende verkenning daarin, zonder daarbij een een studie-programma aan te gaan. (ik hoop dat hij the Secret Pro leest op cyclingtips!)
Goede columnisten en schrijvers zijn er in het wielrennen alom: Peter Winnen, Tim Krabbe: inspiratie te over!

Kpenty 18 september 2018 om 16:27

@knightBiker Het is zeker niet bedoeld als zagen. Volgens mij breng ik het ook zeker niet negatief. Het is gewoon iets wat ik graag had gelezen en het is dan ook bedoeld als een tip.

Romāns Vainšteins 18 september 2018 om 17:29

Zagen zagen is pas zagen.

Mwielerfan 18 september 2018 om 21:09

Humorloos is niet echt een goede kwaliteit voor al die functies.

assen 18 september 2018 om 14:43

Welkom op Wielerfilts als columnist meneer Van Aert.
Het zou fijn en goed zijn als de vele Vlaamse wielerfans zich ook melden op Wielerflits.

Verder voor u – blik op de toekomst en met plezier proberen te blijven fietsen. :-)

trickstuff 18 september 2018 om 14:46

Mooie stap van en voor Wielerflits, mits voldoende verdieping een serieuze meerwaarde voor de site wat mij betreft.

52voor11achter 18 september 2018 om 14:57

De vraag is alleen nu nog: Welke bijnaam gebruikt Wout van Aert op Wielerflits.

Geruchten gaan dat het niet 52voor11achter is.

AnderJ 18 september 2018 om 15:07

Het is een Ander.

Groet, AnderJ

[Ge-edit voor de duidelijkheid]

MDKIDW 18 september 2018 om 16:55

zal het sooike zijn ;)

Olly 18 september 2018 om 14:59

Succes en welkom bij WF WvA.

04398 18 september 2018 om 15:01

Over beginnen met een klapper gesproken

Zjoske 18 september 2018 om 15:14

Waarom mensen meteen denken dat hij alle reacties hier mee leest en zelfs een account heeft aangemaakt is mij echt een raadsel….

Maxim Horssels 18 september 2018 om 15:17

Omdat zij dichter bij de waarheid zitten dan jij. ;)

billi 18 september 2018 om 15:23

Wat ik mij afvraag: is er een fiets voorhanden?
Ik ga er vanuit dat de fietsen deal iets is tussen ploeg en constructeur. Gaat dit op tijd in orde komen?

vraag voor column:
Wat is de waarde van een ploegmaat? Merlier deed tot heden vaak nuttig werk. Zonder ploegmaats gaat dat toch anders zijn. Ik neem aan dat Merlier nu zijn eigen kans mag gaan?

Dark Noise 18 september 2018 om 17:06

Merlier heeft in gedachten ook al afscheid genomen van Nuyens, rijdt voor Sauzen Pauwels vanaf nieuwjaar.

EddyB1958 18 september 2018 om 18:05

Niet waar,die rijdt voor Creafin,de ploeg van Timmy Simons,nu hulptrainer bij Club Brugge en ooit een jaar of vijf voetballende bij PSV.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180916_03747085

Jean Dumas 18 september 2018 om 15:32

Goede stijl, alsof je een brief leest. Maar ik schrik er wel een beetje van. Wout vliegt naar de wereldbekerwedstrijden zonder team, maar hoe gaat ie dan deelnemen? Heeft Crelan de shirts al gedrukt?

thorsen 18 september 2018 om 15:37

Dat shirtje lijkt me niet super belangrijk (wél ‘leuk’). Maar de fiets…dat lijkt me toch essentieel…

Jean Dumas 18 september 2018 om 17:17

Nu je het zegt, ja. Cliffhangerrr.

FBahamontes 18 september 2018 om 15:45

In het slechtste geval kan hij in theorie toch gewoon een willekeurige fietsenwinkel binnenlopen en van zijn eigen geld een crossfiets kopen?

Baukema Tomoulin 18 september 2018 om 15:55

Wat zijn de regelgevingen en voorwaarden eigenlijk om mee te doen aan zo’n cross? WvA kan natuurlijk teren op zijn palmares en bekendheid maar niet elke willekeurige crosser kan zomaar meedoen lijkt mij? En schrijft je ploeg je in? Of doe je dat zelf?

Ekim 18 september 2018 om 15:55

Als het goed is kan die gewoon starten zonder ploeg. Hij kan gewoon onder lecentie elite zonder contract rijden. Veltrijden kan je individueel in schrijfen dus je ploeg kan hem niet aan de kant zetten.

thorsen 18 september 2018 om 15:57

@Baukema: Ik dacht dat de wielerbond nog steeds de inschrijving regelt. Vroegah bepaalden zij ook de selecties, maar tegenwoordig heeft de top50 (o.i.d.) van de wereldranglijst sowieso startrecht, en is er dus niet meer echt sprake van een ‘selectie’ door de bond.

Pantani77 18 september 2018 om 16:14

Kom maar op met die vragen.
Wout ik wil graag jouw voorspellingen aan het begin van een onvoorspelbaar begin van een onvoorspelbaar seizoen
1. Wie wint de Dv
2. Wie wint de SP
3. Wie wint de wereldbeker
4. Wie wordt Europees kampioen
5. Wie wordt wereldkampioen
6. Wie wint er meer onderlinge duels Mathieu of uzelf??????

girardengo 18 september 2018 om 18:08

Je verwacht toch niet dat hij hierop antwoordt?

52voor11achter 18 september 2018 om 16:34

En omdat Wout dit toch niet leest, zal ik Lars van der Haar even feliciteren met zijn winst. Het gaat immers niet allemaal om mij en daarom ere wie ere toekomt. Ik zal in vervolg columns daar beter op letten.