Wout van Aert had tweede plaats niet verwacht: “Mathieu reed zoals vanouds weg”

zondag 4 december 2022 om 15:37
Video

Wout van Aert is uiterst tevreden met de tweede plaats die hij bij zijn seizoensdebuut behaalde in de Wereldbeker van Antwerpen. “Ik had dit niet verwacht. En ook niet dat ik dit tempo de hele wedstrijd ging volhouden, dus daar ben ik tevreden mee”, aldus Van Aert, die tweede werd achter Mathieu van der Poel.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De Belgische kampioen van Jumbo-Visma begon vanop de tweede rij, maar dook na een sterke start als eerste het veld in. Toch kon hij niet voorkomen dat Van der Poel al in de tweede ronde wegreed. “Zoals vanouds reed hij een supersnelle ronde”, lacht Van Aert. “Dan moet je op je best zijn om in de buurt te blijven. Maar ik begreep al snel dat zijn tempo veel te hoog lag. Het is wel mooi dat ik de rest nog kon afhouden.”

Van Aert maakte bij zijn rentree in het veld slechts een foutje. “Een keer viel ik over de balkjes. Dat was jammer. Maar ik ben vergeten dat te trainen, dus dat is iets voor de komende weken. Ik had de rest van de wedstrijd alles onder controle. Ik reed iets onder mijn limiet om fouten te vermijden. Maar Mathieu ging veel te snel. Ik wist daardoor al snel dat ik mij moest focussen op de tweede plaats”, legt hij uit.

Aan WVA om vanaf nu een stijgende lijn in te zetten. “Ik voel me veel beter dan verwacht. Mijn tempo was heel steady en dat is goed. Nu moet ik dat opbouwen”, geeft hij aan. “Ik heb nu vijf, zes weken training in de benen. Tel daar nog vijf of zes weken bij, dan ben ik een andere atleet. Ik ga nu de komende weken keihard trainen om in de kerstperiode mee te doen om winst.”

Wedstrijdprogramma Wout VAN AERT

Dit artikel delen:

15 Reacties

Marik 4 december 2022 om 17:10

Gewoon goed gereden en houd er ook rekening mee dat als Mathieu hier niet had gereden, Wout ook zijn eerste wedstrijd van het seizoen meteen had gepakt. Net zoals Mathieu dat vorige week deed.(zonder Wout op de startlijst)

2
Marcus Aurelius 4 december 2022 om 21:42

Mathieu oogt wel bijzonder scherp. Duidelijk zeer veel training en met al behoorlijk wat intensiteit. Zijn ritjes in Calpe met Remco beginnen al te renderen lijkt me.

2
meqadon 4 december 2022 om 16:12

Dat belooft!

0
speervanger 8 december 2022 om 11:42

Vind het bericht van van Aert na de cross nergens terug hier, moest het even terug luisteren want m’n mompelbels is niet zo goed, maar Jumbo stopt met Shimano, slechte ervaringen ofzo? Ze gaan over naar Sram, is ook fijn materiaal! Blijft gissen voor bd Poel, ligt het balkje er wel of toch niet….

0
Wieler-Joke 5 december 2022 om 08:12

Ik hoop dat Van Aert zich niet uit de naad gaat trainen om dat verschil weg te werken op een paar weken hij moet blijven inzien dat die crossjes voor de fun zijn, het voorjaar is wat tekt. Vdp outstanding maar was te verwachten enkel 1 week echte rust en dan 5-6 weken redelijk getraind in Spanje met wellicht al redelijk wat intensiteit, maar gaat die nu 8 weken dit niveau willen aanhouden en dit dan doortrekken naar de klassiekers? Ik vrees er wat voor zou jammer zijn.

-1
Romāns Vainšteins 5 december 2022 om 08:15

Tuurlijk doet van Aert dat niet, die zit bij Jumbo en heeft wegwielrennen als absolute focus. Bij MvdP en Roodhoofdt is het altijd iets meer gissen hoe en wat.

0
Asje Menou 4 december 2022 om 15:56

ik zag weinig explosiviteit bij Wout deze rit. Ik snap dat niet, want het is toch een geweldige sprinter.

-2
Mr. Tornado 4 december 2022 om 16:32

Explosiviteit en sprintsnelheid zijn twee verschillende begrippen. WVA heeft een hogere sprintsnelheid dan VDP, maar VDP is dan weer explosiever.

6
Thijs E 4 december 2022 om 21:23

Misschien de start even terugkijken

0
Asje Menou 5 december 2022 om 00:54

Heb ik gedaan. Fantastisch hoe Matje vanaf de derde rij in een halve ronde tijd naar de kop van de wedstrijd reed. Of bedoelde je dat niet?

-1
Rawolf 4 december 2022 om 16:20

vergeten balkjes te trainen?? Wat is dit nu weer voor onzin

-3
kelderfan 4 december 2022 om 16:33

Eerst werken aan de basis en dan het oefenen van die verrekte balkjes.

2
Marik 4 december 2022 om 17:11

De balkjes worden in de wedstrijd vaak weggehaald, ik snap Wout wel ;)

10
kleomantre 4 december 2022 om 19:11

milan vader had het ‘m nog ingefluisterd in de ochtend

0