Van Aert begonnen aan WK-voorbereiding, hervat competitie in Bemer Cyclassics

maandag 8 augustus 2022 om 16:09
Van Aert begonnen aan WK-voorbereiding, hervat competitie in Bemer Cyclassics

foto: Cor Vos

De vakantie van Wout van Aert zit er alweer op. De renner van Jumbo-Visma is vandaag, twee weken na de Tour de France, begonnen met zijn voorbereiding richting het WK wielrennen in het Australische Wollongong. Binnen minder dan twee weken zal hij ook weer een rugnummer opspelden, zo meldt Het Laatste Nieuws.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Van Aert hervat de competitie op zondag 21 augustus, als de 25ste editie van de BEMER Cyclassics op het programma staat. Deze Duitse WorldTour-eendagskoers kennen we vooral onder zijn oude naam: de Vattenfall Cyclassics. Nadien rijdt de 27-jarige Belg met de Bretagne Classic-Ouest-France (28 augustus), de Grand Prix de Québec (9 september) en de Grand Prix de Montréal (11 september) nog drie eendagskoersen vooraleer hij afreist naar Australië voor het WK.

De winnaar van de groene trui in de afgelopen Ronde van Frankrijk verkiest deze eendagskoersen omdat hij dan in de week van de BEMER Cyclassics en de Bretagne Classic thuis kan trainen en zes nachten in de hoogtetent kan slapen, schrijft Het Laatste Nieuws. Van Aert werkte vandaag alvast zijn eerste trainingsritje af na een korte rustperiode. Hij deed iets minder dan vier uur over een afstand van 141,4 kilometer.

Keuzes 
Van Aert richt zich dit jaar tijdens het WK alleen maar op de wegrit (zondag 25 september) en zal dus niet deelnemen aan het WK tijdrijden op zondag 18 september. “Enerzijds is het jammer, want met Van Aert aan de start heb je een grote kans op een medaille, maar aan de andere kant begrijp ik de beslissing. Zo’n tijdrit is een zware belasting, en ik snap dat Wout keuzes wilde maken”, liet bondscoach Sven Vanthourenhout eerder deze maand al weten.

Dit artikel delen:

23 Reacties

kelderfan 8 augustus 2022 om 16:29

Dan kunnen wij eindelijk weer eens genieten, dan wel met die speciale sokken.

0
DeGroteMolen 8 augustus 2022 om 16:29

Lijken me wat weinig wedstrijden, maar wie ben ik. WvA zal wel weten hoe op te bouwen inmiddels.

0
Cochise 8 augustus 2022 om 16:41

Je moet het toch maar kunnen, nog een derde keer op gang trekken voor een derde piek dit jaar. Mentaal ook niet gemakkelijk om nog eens 7 weken al die moeite te doen voor één dag WK.

0
Alfons Haavers 8 augustus 2022 om 16:55

Op zich kan WvA wel verder bouwen op de conditie waarmee hij uit de Tour is gekomen, vermoed ik. Bij een Alaphilippe of vdP lijkt het me moeilijker om nu nog in echte topvorm aan de start van het WK te raken.

En als je je kan opladen voor een paar crossjes in de winter, moet dat toch ook lukken voor een wereldkampioenschap, het allerhoogste dat van Aert in de wielersport kan bereiken?

Al weet je nooit hoe het allemaal loopt met een valpartij of covidbesmetting op het verkeerde moment.

0
Alfred Issendorf 8 augustus 2022 om 17:57

Wat zal voor van Aert het allerhoogste zijn: het WK of de Ronde?

0
Alfons Haavers 8 augustus 2022 om 18:04

Het WK vermoed ik. Hij heeft overigens zelf al een paar keer aangegeven dat hij liever Roubaix zou winnen dan de Ronde.

0
Alfred Issendorf 8 augustus 2022 om 18:20

Dat heeft hij inderdaad een keer gezegd, ja. Blijft moeilijk te geloven, ik denk niet dat veel Vlaamse renners dezelfde voorkeur hebben, maar wel een grappig gegeven.

0
Alfons Haavers 8 augustus 2022 om 18:23

Tom Boonen verkiest ook Roubaix in ieder geval. Vind het niet zo vreemd, Roubaix heeft toch (meer) internationale uitstraling en is de epische overlevingskoers.

0
Cochise 8 augustus 2022 om 18:29

Het was niet vanuit het idee dat hij het niet kan, eerder vanuit een bewondering. Dat is toch ook een van z’n talenten, dat hij zich 3-4x per jaar opnieuw kan opladen voor die grote en zware trainingsvolumes.

0
Wim Kruithof 8 augustus 2022 om 18:58

Zowel de Ronde als Roubaix hebben toch veel meer aanzien en historie dan het WK? Maar goed, ik vind het EK en WK sowieso weinig interessant, dus zal vooral aan mij liggen. Benieuwd naar wat hij in de Bemer Classic kan.

0
Alfons Haavers 8 augustus 2022 om 19:36

Veel meer aanzien dan het WK? Waar haal je dat? Iets meer historie misschien, maar het WK wordt toch ook al een 100-tal jaar georganiseerd.

Het EK is een ander verhaal.

0
Dikke Kater 8 augustus 2022 om 20:24

WK staat ver boven Roubaix en alle andere eendagkoersen.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 8 augustus 2022 om 20:35

Zal per persoon verschillen, de nostalgische wielerliefhebber zal Roubaix en Vlaanderen misschien hoger inschatten maar voor Jan met de pet is het WK toch echt het hoogste van het hoogste, op de Tour na dan. Als ik zelf renner zou zijn zou ik het liefst eerst de Strade winnen, daarna de Giro en dan het WK!

0
Shinzawai 8 augustus 2022 om 16:48

Hij kan ze allemaal winnen. Wel goed dat Van Aert dit jaar geen rittenkoersen probeert te winnen richting het WK.

0
assen 8 augustus 2022 om 17:39

Bemer?!?
Wat een vreemde naam…
Maar goed, Amstel Gold, Jeff Scherens, Binck Bank, er zijn wel meerdere rare namen voor koersen.

0
paul koudijs 8 augustus 2022 om 18:22

Dat WK hoeft niet meer gereden te worden. Winnaar is namelijk al bekend.

0
Arie den Blanken 8 augustus 2022 om 18:25

Hopelijk na het WK op de weg gelijk alle WB’s en SP veldrijden in.

0
Alfred Issendorf 8 augustus 2022 om 18:37

Dat zou mooi zijn. Hopelijk samen met Mathieu. Maar hoe zit het met Toon Aerts? Gaan we hem nog zien in de cross of is het einde oefening?

0
Steven_E 8 augustus 2022 om 19:06

Toon Aerts heeft net getekend bij een nieuw team, dus die is wel hoopvol om weer aan de slag te kunnen.

0
Polleke 8 augustus 2022 om 19:20

Die deal gaat alleen door als dat doping akkefietje van de baan is…

0
Theo Vaessen 8 augustus 2022 om 22:39

De GP Jeff Scherens is vernoemd naar de gelijknamige Belgische wielrenner, bijgenaamd Poeske Scherens, die zevenmaal wereldkampioen sprint werd.

0
Gebruikersnaam 8 augustus 2022 om 22:44

Qua naam wel iets charmanter dan je koers vernoemen naar een sponsor.

0
Maillot à Pois 8 augustus 2022 om 23:38

Jef Scherens met één f, zoals Jef in België meestal geschreven wordt, zeker in de generatie van Scherens.

Toen waren er heel veel mannen die Jef genoemd werden, en net als Scherens heetten ze haast allemaal officieel Jozef of Joseph.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone