Wout van Aert slaat WK tijdrijden definitief over: “Een mentale kwestie”

woensdag 3 augustus 2022 om 08:36
Wout van Aert slaat WK tijdrijden definitief over: “Een mentale kwestie”

foto: Cor Vos

Wout van Aert zal op 18 september definitief niet deelnemen aan het WK tijdrijden in Wollongong. Dat laat Sven Vanthourenhout weten in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Een mentale kwestie”, aldus de bondscoach van België.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

In mei dit jaar had Van Aert ook al laten weten dat hij een deelname aan het WK tijdrijden niet zag zitten, maar de definitieve beslissing wilde hij pas maken na de Tour de France. Nu is de knoop doorgehakt. “Enerzijds is het jammer, want met Van Aert aan de start heb je een grote kans op een medaille, maar aan de andere kant begrijp ik de beslissing”, zegt Vanthourenhout, die vorige week ingelicht werd door Jumbo-Visma. “Zo’n tijdrit is een zware belasting, en ik snap dat Wout keuzes wilde maken.”

Van Aert, die de laatste chronoproef van de Tour de France won, heeft zijn zinnen gezet op de wegrit in Wollongong en een deelname aan de tijdrit zou niet bevorderlijk zijn voor zijn prestaties aldaar. “Het is een mentale kwestie. Als Wout start in de tijdrit, neemt hij veel druk op de schouders, want voor een renner als hij is alleen het allerhoogste goed genoeg. Voor een ander kan een zilveren medaille fantastisch zijn, maar niet voor hem.”

In 2021 werd Van Aert – in eigen land – al eens tweede op het WK tijdrijden. “Wout heeft vorig jaar een paar dagen met een zwaar gevoel rondgelopen na de tijdrit — dat zilver heeft in zijn hoofd gespeeld. Het zou kunnen dat het in Australië opnieuw zo’n scenario wordt. Dat zou ten koste van zijn wegrit gaan.”

Evenepoel
Vanthourenhout heeft voor de tijdrit evenwel nog andere kanshebbers in de gelederen. “Remco (Evenepoel, red.) mag ook altijd de ambitie hebben voor een medaille. Zeker op dit parcours. Er zullen heel wat tempowissels en ritmeveranderingen zijn. Remco heeft dat liever dan die lange rechte stukken.” Yves Lampaert, Victor Campenaerts en Ilan Van Wilder komen ook in aanmerking voor de selectie, waarbij eerstgenoemde de beste papieren zou hebben.

Wat de wegrit betreft, zijn Van Aert en Evenepoel de kopmannen van de ploeg, vertelt Vanthourenhout. “Ik wil ze allebei een persoonlijke helper meegeven. Voor Wout is dat in principe Tiesj Benoot. Voor Remco zou dat Yves kunnen zijn. Als hij in de selectie zit, kan hij meteen ook de tijdrit rijden.” Jasper Stuyven is alleszins al zeker van zijn plekje in ploeg voor de wegrit. De definitieve selectie zal waarschijnlijk eind augustus al bekendgemaakt worden

Dit artikel delen:

90 Reacties

Dangeroe 3 augustus 2022 om 08:42

Allebei een persoonlijke helper. Klinkt een beetje als twee verschillende kampen binnen ploeg. Kijk nu al uit naar de chaos die dat gaat geven.

djerkson 3 augustus 2022 om 08:59

Wat wil je? In deze selectie zitten 2 van de beste vijf renners ter wereld momenteel. Thuislaten is geen optie.
Edit: ik neem aan dat iemand anders de rol van Benoot zal overnemen dan? De Vuelta zal veel duidelijk maken. Is een Van Wilder daar outstanding, kan je moeilijk rond hem heen. Wordt dat dan ook een 'Remcoman'? De kans op twee kampen is reëel alleszins (zie vriendschap Stuyven/Van Aert) maar hopelijk laat de pers dat issue links liggen.

Dangeroe 3 augustus 2022 om 09:05

@djerkson Natuurlijk is het logisch dat deze renners meegaan, maar vind het een beetje opmerkelijk hoe het wordt beschreven als persoonlijke helpers. Wat als benoot niet goed is bijvoorbeeld en vroeg lost, terwijl yves er nog bijzit voor Remco? Moet Wout dan alles alleen doen?

Gijsbert Van Beers 3 augustus 2022 om 11:03

Krijg je een beetje het scenario zoals in de Nederlandse damesploeg met meerdere kopvrouwen: het is zaak om er zelf als eerste vandoor te gaan om niet gevangen te raken in het nationale ploegenspel. Met destijds als resultaat dat ene Annemiek van Vleuten er bij de start vandoor ging en het hele spel solo afrondde.

Kan me niet voorstellen dat Wout (die het tijdrijden laat schieten voor de wegwedstrijd) graag door zijn landgenoot (maar zeker geen vriend) Evenepoel in zo’n situatie wordt gemanoeuvreerd. En dus zelf maar initiatief gaat nemen op het moment dat het misschien niet slim is.

Yeez 3 augustus 2022 om 08:45

Jammer, want ik bij een goede voorbereiding is de kans om op de itt te winnen velen malen groter dan op de weg. Snap alleen wel dat je voor die 4 tijdritten per jaar niet alles uit de kast haalt en liever een heel jaar in de regenboogtrui rijdt op de weg.

Verder lijkt het inderdaad al naar twee kampen te neigen. Kijk nu al uit naar de drama in de Belgische media tot medio 2023

Koersmaniak 3 augustus 2022 om 09:06

De kans dat het werk dat je er in steekt bij een tijdrit effectief beloont wordt is groter dan een wegrit, waarbij je afhankelijk bent van zoveel factoren.

Als je ziet dat de voorbije wegwereldkampioenen in die trui ook amper schitterden zoals ze normaal wel deden, vraag ik mij af waarom je wereldkampioen wilt worden.

Dangeroe 3 augustus 2022 om 09:11

@Koersmaniak Denk dat dat vooral er mee te maken heeft, dat je wellicht het grootste doel uit je carrière gewonnen hebt en het hierna lastig opladen is voor een nieuw seizoen. Alaphilippe, Sagan en Valverde hebben wel gewoon geschitterd in hun trui de laatste jaren, dus weet niet of die vlieger nog opgaat.

Alfons Haavers 3 augustus 2022 om 09:20

Het WK op de weg winnen is toch het allerhoogste dat Wout kan behalen in zijn sport, de Tour gaat hij niet winnen. Tja, waarom zou je dat toch willen?

Een WK tijdrijden is ook mooi, maar weegt als zege wat mij betreft toch echt niet op tegen het WK op de weg. En dan een heel jaar in die regenboogtrui rondrijden.

Ik vind het een goeie keuze, volle focus op 1 doel. En een wereldtitel tijdrijden gaat naar mijn gevoel Wout zijn seizoen niet veel grootser maken dan het nu is, eentje op de weg wel.

Maar toen van Aert het WK veldrijden of Strade skipte, stond het hier ook vol onbegrijpende reacties dus dat zal nu vast niet anders zijn.

lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:50

Evenepoel en Wout elk een helper in de wegrit. Het wordt weer smullen; ik kijk nu al uit naar de nabesprekingen hoe we weer eens geen WK zijn geworden.

Speedy Mark 3 augustus 2022 om 11:59

Ze gaan er in Belgie natuurlijk nog steeds van uit dat Roglic zal knechten voor Wout. Grote kans dat ze dit nu ook van Vingegaard verwachten. Zodat hij een open rekening van de tour terugbetalen.

reusjen 3 augustus 2022 om 08:52

Ik vind het knap dat van Aert zo goed in staat is om zijn eigen pad en doelen te kiezen. Soms lijkt het net alsof een “land” recht heeft op bepaalde sporters of hun prestaties, maar dat is uiteraard onzin. Van Aert is de baas over zijn eigen carrière en ik vind dat hij dat fantastisch doet.

Steven_E 3 augustus 2022 om 09:02

En nu gaat misschien in zijn kop spelen “wat als ik wel was gestart”. Kan ook een mentale kwestie worden.

Wheely 3 augustus 2022 om 09:16

Hij zal het zelf wel beter weten maar als je ziet hoe hij in de Tour dag na dag topprestaties kan neer zetten dan snap ik nooit zo goed waarom dit op een WK niet kan.

bswinkelss 3 augustus 2022 om 09:20

Omdat in de tour alle renners dag na dag rijden en wout blijkbaar beter hersteld dan de andere. Op een WK is dit een heel ander verhaal, aangezien de meeste renners de tijdrit niet rijden.

Wheely 3 augustus 2022 om 09:28

Makes sense.

Kopinkas 3 augustus 2022 om 11:06

Een meerdaags WK invoeren dan maar? Iets als het vroegere Critérium International. Een heuvelrit (vlak mag ook nog), bergrit en tijdrit in een mini-pakketje.
Dan zou – gerechtigheid! – Kelly met terugwerkende kracht meteen ook meervoudig wereldkampioen zijn!
(Grappig blijft ook dat het altijd gaat over tijdrit vs wegrit, terwijl de tijdrit ook gewoon op de weg verreden wordt)

fransestinkkaas 3 augustus 2022 om 12:03

Dat wordt dan de komende tien jaar een prooi voor Pogacar, Kopinkas. Teams hebben niet de tijd om Pogacar te breken in die opzet.

Reutemeteut 3 augustus 2022 om 09:21

Krijgt Jasper dan Edward Theuns mee als persoonlijk helper?

djerkson 3 augustus 2022 om 09:38

Jasper wordt persoonlijke helper van Van Aert, gezien die het wel kan afmaken.

harryjohan71 3 augustus 2022 om 09:27

Het is heel simpel. Door dit besluit hoeft Van Aert geen specifieke tijdrit trainingen te doen. Volledige focus nu op het winnen van eendaagse WT wedstrijden de komende periode en daarna het WK. Prima plan. In Canada is hij ook een van de favorieten

De Siepel 3 augustus 2022 om 09:31

Geweldige renners WvA en Evenepoel…maar nu al garantie voor onderling gekonkel in Australië.

Lalsacien 3 augustus 2022 om 10:01

Zolang het maar geen Firenze scenario wordt met Valverde en Purito in de hoofdrollen. Of Nijs en Mario de Clercq…

Gerard Dekker 3 augustus 2022 om 11:44

En anders gaat Lefevere wel zorgen dat het hommeles tussen Wout en Remco blijft.

Limal 3 augustus 2022 om 09:50

Evenepoel valt graag vroeg aan, Van Aert wil graag een harde koers waarna hij het op het einde afmaakt. Twee meer complementaire kopmannen kan je niet bedenken. Ook vorig jaar had er al helemaal geen controverse hoeven te zijn als (1) de rolverdeling anders afgesproken was en/of (2) Van Aert de benen had gehad om te winnen. Ik kijk nu al uit naar een mooie, elkaar aanvullende koers van beide heren.

Oja, en de tijdrit: best te begrijpen dat Van Aert de volledige focus wil op de wegrit. Hij zou uiteraard wereldkampioen TT kunnen worden, maar de wegrit staat nu eenmaal veel hoger aangeschreven. Als je twee achtereenvolgende keren tweede wordt in de tijdrit en het gevoel hebt dat je enkele dagen nadien de (mentale/fysieke) frisheid mist om de wegrit te winnen, dan probeer je best eens wat anders. Een Kempense ezel stoot zich geen drie keer aan dezelfde steen?

Marlin 3 augustus 2022 om 10:35

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Je merkt hier dat heel wat volgers geen enkel aanvoelen hebben hoe het in het wielrennen aan toe gaat. De tijdrit en de wegrit op dit hoogste niveau combineren, is heel moeilijk. Niet alleen is de voorbereiding op langere termijn deels anders. Ook heeft de ene wedstrijd impact op de andere. De laatste week voor de tijdrit, moet de renner al zijn trainingen aanpassen en ook wat rust inbouwen. Dat past helemaal niet in de opbouw naar de wegwedstrijd die nog eens een week later doorgaat. Na de tijdrit moet de renner ook rusten, en het ronddraaien met de enorme versnelling uit de benen krijgen. Maar dat lukt natuurlijk nooit helemaal. Dat betekent dat de renner in kwestie zowel voor de tijdrit als voor de wegrit met een (kleine) handicap start. Op dit niveau is dat een grote handicap.
Een jonge Evenepoel zal daar fysiek iets minder last van hebben. Gezien zijn drive zal hij dat mentaal ook aankunnen. Al blijft het voor Evenepoel ook een nadeel. Hopelijk kan hij dus al scoren in de tijdrit, en met minder druk de wegrit aanvatten.

Canis lupus ex Groninga 3 augustus 2022 om 10:47

Helemaal eens met deze reactie. Al denk ik wel aanvullend op wat Marlin zegt, dat ook voor Evenepoel starten in beide een nadeel is. Je moet wel zo ongelooflijk goed zijn wil je na die inspanning van de tijdrit nog voldoende fris zijn om WK op de weg te worden. Dit wordt natuurlijk anders als meerdere toppers, zoals Pogi, Roglic, Vingegaard, de combinatie rijden. Maar, dan zou Van Aert nog meer voordeel halen uit zijn keuze. Moedige maar goede keuze in mijn ogen.

Twisted-D 3 augustus 2022 om 10:02

Niet dat ik er veel achter zoek. Maar is het niet wat apart dat Jumbo-Visma Vanthourenhout inlicht? En niet Wout zelf?

mocca 3 augustus 2022 om 10:42

Mischien is dat op verzoek van van Aert gebeurt.
Kan me indenken dat hij niet meteen lastigd vragen wilde beantwoorden sls hij het zelf had gedaan.

evelineroos 3 augustus 2022 om 10:08

Zijn ego kan een mogelijke nederlaag niet aan. Helemaal niet tegen Evenepoel.

Marik 3 augustus 2022 om 10:11

Ik vermoed dat je er wat dat betreft wel naast zit. Wout zal zich volledig willen focussen op het ultieme doel: wereldkampioen op de weg worden.
Wel denk ik dat we twee teams in het Belgische kamp gaan zien en dat is de grootste dreiging.

Angelo Pauwels 3 augustus 2022 om 10:17

In het officiële uci klassement van 1 dags koersen (op de website van de UCI, niet op pcs) staat Remco aan de leiding.

xistnc 3 augustus 2022 om 10:58

En dan is Gullegem nog niet eens meegeteld!

makkelijk 3 augustus 2022 om 10:38

Toch zonde, weinig anderen zouden in staat zijn een dubbel te pakken op wk. Maar Wout…

Marlin 3 augustus 2022 om 10:42

Inderdaad. In de UCI-ranking voor eendagswedstrijden staan Evenepoel en Van Aert op een en twee. In de algemene ranking staan Van Aert en Evenepoel op plaatsen drie en vier, na de twee Slovenen.
Niet slecht voor “het ettertje”, dat “hoog van de toren blaast”, “gebaartjes maakt” en sommige gefrustreerde WF-volgers de gordijnen injaagt.

Kopinkas 3 augustus 2022 om 11:08

Die laatste paragraaf lijkt je echt uit het hart gegrepen…

Marik 3 augustus 2022 om 11:38

Al wint Remco alle wedstrijden waar hij aan deelneemt. Hij zal een controversieel figuur blijven en dat blijf je dus ook merken op Wielerflits.

Marlin 3 augustus 2022 om 11:44

Inderdaad Kopinkas, als je je aangesproken voelt….. ?

Marlin 3 augustus 2022 om 11:45

Niets mis met controversieel zijn. Niets mis met reacties op WF. Zolang het netjes blijft. Daar schort het wel degelijk aan.

Marik 3 augustus 2022 om 11:53

En hoe zit het met jouw reacties van de afgelopen jaren beer? Schort daar iets aan denk je?

Michiel 3 augustus 2022 om 13:54

Marik, houd je nou es koest jongen

Mooi dat je er weer bent Marlin. Beer. Zie je graag weer op Jumbo Visma forum

Lalsacien 3 augustus 2022 om 15:19

Marlin heeft een andere schrijfwijze dan Beer.
Marlin doet vooral uit de hoogte en trapt open deuren in.
Beer had zijn favoriete onderwerpen als de familie van der Poel, Roglic en de ondersteuning van Van Aert.

Marik 3 augustus 2022 om 16:05

@Lalsacien, het feit dat Marlin nog geen enkele keer in ingegaan op deze veronderstelling geeft juist blijk van deze transformatie. Blijkbaar wil beer geen extra aandacht geven aan zijn gedaanteverwisseling. En voor jouw informatie: beer deed altijd uit de hoogte.

Murcia 3 augustus 2022 om 16:30

Tuurlijk is Marlin onze oude vriend Winnie die zich echter wat moet inhouden om het nieuwe personage geloofwaardig te houden. Echter met die doodslag laster die hij blijft uiten over Dylan en de obsessie met het vermeende onrecht jegens Belgische renners op deze site komt het werkelijke gezicht moeiteloos naar voren. Gaat niet zo lang duren voordat de obsessie met het laatste woord te hebben ook weer de kop opsteekt.

Marik 3 augustus 2022 om 16:33

Murcia, scherp als altijd.

Maillot à Pois 3 augustus 2022 om 16:43

Of Marlin nu Beer is of niet, Marlins reacties blijven voor zover ik kan zien netjes binnen de forumregels. Net als die van Gijsbert van Beers trouwens. Wat boeit het dan wat hun vorige alter ego al dan niet was?

Marlin 3 augustus 2022 om 18:40

Ik heb even wat reacties van "Beer" uit het verleden opgezocht. Die lijken in de verste verte niet op mijn schrijfstijl. Hoe denk je dat die "Beer" dat dan zou aanpakken ? Even een andere schrijfstijl, met andere woordenschat aannemen ? Dat ook langere tijd blijven aanhouden ? Diegenen die dat beweren, zaten niet op de eerste rij toen het verstand uitgedeeld werd. Wat je vaak ook aan hun inhoudelijke reacties kan zien. Sommigen behoren zelfs tot die kliek die het forum bevuilen met haatberichten en persoonlijke aanvallen. Als dit aan de kaak brengen, voor sommigen betekent dat ik uit de hoogte doe, dan is het maar zo. Een aanmoediging om dat nog veel meer te doen.

En kan het nu over inhoud gaan ? Daarvoor nemen we toch deel aan dit forum. Er zijn fora zat waar gefrustreerden hun gal kwijt kunnen.

Murcia 3 augustus 2022 om 18:50

@Maillot
Binnen de regels? MarlinBeer sprak weer vrolijk over poging tot doodslag hier op dit forum aangaande Dylan Groenewegen. Op welke manier is dat normaal? Daarnaast was hij tijdens de Tour druk bezig met anderen zwetsers en idioten te noemen. Dus nee, al draagt een aap een gouden ring. Het is en blijft een lelijk ding in dat opzicht.

Michiel 3 augustus 2022 om 19:15

Zullen we anders met zn allen er een streep onder zetten? Ik begrijp je wel Murcia maar mss toch beter het te laten gaan, al ga je daar natuurlijk zelf over. Ik heb me ook wel eens als een klootzak gedragen, op mn eigen manier. Tis ook veels te warm voor teveel ophef, is t niet. Do the right thing…

https://www.youtube.com/watch?v=wCL3OtOzYuQ

Murcia 3 augustus 2022 om 19:18

Prima punt Michiel, ik neem nu een time-out en een desperado. Laters!

Michiel 3 augustus 2022 om 19:18

Marlin. Evenepoel is een hartstikke goede renner hoor, maar ook ik erger me wel eens aan zn attitude. Dat mag toch benoemd worden? Hij zal met de jaren wel wat relaxter worden. Welk rondje was het ook alweer toen hij G haast in zn broekje kroop van bewondering? Thomas bleef er nogal onderkoeld onder maar zo kan het natuurlijk ook.

Michiel 3 augustus 2022 om 19:19

Laters Moers! Ik lepel mn bak ijs verder leeg…

jv88 4 augustus 2022 om 13:07

Het is een heel getalenteerd gefrustreerd ettertjes. Maar zijn talent ontkent niemand toch?

xistnc 3 augustus 2022 om 11:01

Weer matige ondersteuning voor Wout, net als op het vorige WK. Om moedeloos van te worden. Geef hem de support die hij verdient, dus naast Stuyven en Benoot ook in ieder geval nog Van Hooydonck en Van der Sande. Je kunt REV wellicht niet thuislaten, al zou dat na de farce van vorig jaar best gerechtvaardigd zijn. Laat die zijn eigen plan maar trekken, dat doet hij namelijk toch wel.

Kopinkas 3 augustus 2022 om 11:11

Helaas was WVA in Leuven zelf net iets te matig (na het Tour of Britain spierballenvertoon en de tijdrit).
Met de pionnen was vorig jaar weinig mis, wel met het taktisch plan van een weinig uitgekookte en te softe bondscoach.

Limal 3 augustus 2022 om 11:13

Tsja, zolang Roglic niet wil werken voor Van Aert…

Marik 3 augustus 2022 om 11:37

Ach jee Limal, het moet toch wel heel zwaar zijn om steeds maar weer last te hebben van totaal irrationele zaken. Die arme Wout kan niet presteren door het gebrek aan Roglic.
Dit is zo’n zwaktebod, get over it kerel.

Alfons Haavers 3 augustus 2022 om 11:47

Sarcasme is aan jou niet besteed?

Marlin 3 augustus 2022 om 11:52

Welke farce vorig jaar ? Bedoel je het feit dat de Belgische helpers niet meesprongen met de vroege aanvallen, zoals nochtans afgesproken was ? Zodat Evenepoel dan maar zelf tot tweemaal toe meesprong. Hij maakte toen de (jeugd)fout voluit mee te fietsen in de kopgroep. Indien Lampaert, Teuns, Campenaerts of zelfs Stuyven die aanvalspogingen gecontroleerd hadden, dan had Evenepoel niets hoeven doen. Zodat hij als fris renner in de finale de taak van de falende Van Aert had kunnen overnemen. Dan wordt Evenepoel altijd eerste of tweede. Al zullen we dat natuurlijk nooit zeker weten.

Limal 3 augustus 2022 om 12:00

Haha, ik dacht dat het er, de WF running joke in gedachte, zo vingerdik oplag dat iederéén zou doorhebben dat mijn reactie verre van letterlijk bedoeld was :-)

(een serieuze reactie vind je wat hogerop, @Marik – ik had aan mijn reactie op xistnc nog toegevoegd dat het Wout vorig jaar niet ontbrak aan ondersteuning, maar ook Kopinkas had dat ondertussen gedaan dus weer verwijderd)

Marik 3 augustus 2022 om 12:42

Mijn oprechte excuses Limal, ik had beter moeten weten.

Michiel 3 augustus 2022 om 13:05

heerlijk…

Chippen 3 augustus 2022 om 19:25

inderdaad, van der sande móet gewoon mee na zijn hemels topseizoen. samen met naesen.

en greg kopman!

sus 4 augustus 2022 om 10:19

De farce van vorig jaar? Dan zou men wout moeten thuislaten na zijn sabotage van de vlucht met evenepoel en zijn falen in de finale

bloemist 3 augustus 2022 om 11:46

Een week op voorhand naar het WK om te wennen aan het grote uur verschil zal ook wel mee gespeeld hebben om niet te dubbelen. Wout heeft graag zijn familie dicht bij hem, nu kan hij na de koersen in Canada nog terug naar huis.

Gerard Dekker 3 augustus 2022 om 11:48

Het wordt sowieso wel een Jumbovertoning op de tijdrit met Roglic, Vingegaard, Dennis en Dumolin.

Fact Based Comments 3 augustus 2022 om 13:02

Bondscoach zal het nooit leren !

Nonkel Jef 3 augustus 2022 om 13:04

Ik stel me toch grote vragen bij het management van Vanthourenhout…
Waarom verdeeld hij zijn eigen kamp nu al in twee? Uiteraard heb je met WVA en Remco twee kopmannen. Maar zoals hierboven aangehaald zijn die heel complementair.
Daarrond moet je gewoon een team gaan bouwen dat helemaal in dienst rijdt van deze 2. Stuyven is dan een net-niet kopman die het aflegt tegen de echte kopmannen en er niet in slaagt volledig in dienst van een ander te rijden. Bennoot kan dat wel, en is de man die diep in de finale de kopmannen moet bijstaan. Hem de WVA helpersrol geven vind ik ook geen slimme keuze. Dat zou altijd Vanhooydonck moeten zijn.
Het kan zeker aan mij liggen, maar ik vind hem gewoon veel foute keuzes maken.

Baroudeur Baroudeur 3 augustus 2022 om 13:41

Helemaal mee eens. Hoe is het eigenlijk mogelijk dat hij nog bondscoach is na die farce van vorig jaar. Van het herstelgesprek tussen de 2 kemphanen is ook nog niks van in huis gekomen lijkt het.

Gijsbert Van Beers 3 augustus 2022 om 14:01

@Nonkel Jef,
De kopmannen zijn in principe heel complementair als het gaat om hun fietscapaciteiten. Maar waar het schoentje wrong in het afgelopen jaar (OS, WK) is dat Evenepoel niet bereid was om alles op te offeren voor zijn “teamgenoot voor 1 dag”, en zich niet hield aan de afspraken. Dan kun je qua fietscapaciteiten heel complementair zijn, maar dan ben je geen team.

Ik denk dat Vanthourenhout dit probleem echt wel snapt. Maar dat het vanwege de capaciteiten van beide renners alsook de publieke opinie geen optie is om 1 van de 2 thuis te laten. En dus accepteer je de situatie met 2 hanen in 1 hok, geef je iedere haan 1 of 2 kippen mee, en hoop je er het beste van. Waarbij het “beste” is dat de ene kopman uiteindelijk spontaan de kaart trekt voor de andere, en blij kan zijn om op die manier bij te dragen aan een overwinning voor het land.

Nonkel Jef 3 augustus 2022 om 14:56

@ Gijsbert
Ze moeten zich ook niet voor elkaar opofferen. Waar lees je dat?
Remco krijgt de ruimte om het van ver te proberen, en Woutie volgt alles vanop de eerste rij en springt mee met Ala, VDP en andere sterke mannen. Uiteraard krijgen ze alletwee een eigen helper mee, dat is nogal logisch.
Het gaat me erom dat hij nu naar de buitenwereld toe de ploeg al in twee kampen verdeeld. Dat gaat de tweespalt die er al heerst in de hand werken en dat is het laatste wat je wilt.
Daarbovenop verzekerd hij Stuyven, die een zwak seizoen rijdt, en een halfbakken kopman is, hier ook al van een stek in de ploeg. Dat is gewoon heel raar vind ik.

Gijsbert Van Beers 3 augustus 2022 om 15:18

@Nonkel Jef,
Op de OS was Evenepoel niet goed genoeg, maar deed wel een wanhoopsaanval. Terwijl daar voluit de kaart Van Aert getrokken had moeten worden.
En over het WK is al heel veel geschreven, en daar was Van Aert gewoon de uitgesproken kopman en de rest was "in dienst" met bijbehorende tactiek.

Maar persoonlijk den ik dat het allemaal nog complexer is dan "zomaar twee haantjes in 1 team". Er zit namelijk ook nog het belang van de grootste Belgische ploeg achter; Lefevere die gewoon een hele dikke vinger in de pap heeft als het gaat om het Belgische wielrennen en de media die daaromheen hangen. Waarbij ook al heel duidelijk is uitgesproken dat Lefevere liever heeft dat zijn renners rijden voor een "wolf" uit een ander land dan een Wout uit eigen land. Dan maak je dus uiteindelijk niet alleen een "team binnen een team", maar ook nog eens een "team binnen een team dat mogelijk voor een ander team gaat rijden".

Het probleem gaat uiteindelijk zijn dat als je wilt winnen, je ook als eerste weg moet zijn. Want Evenepoel gaat de koers niet hard maken met als doel de kansen van Van Aert te vergroten. Hij wil de kansen van Van Aert verkleinen, want hoe kleiner de kans van Wout, hoe groter die van hem.

En als ik Wout was, dan zou ik gewoon zorgen dat ik zou vertrekken net voordat Evenepoel wil aangaan….

EDIT: overigens helemaal eens vwb Stuyven… erg vroeg om die op basis van zijn huidige seizoen al te verzekeren van deelname. Aan de andere kant heeft hij wel aangetoond om grote wedstrijden te kunnen winnen, en waarschijnlijk ook dat hij gewoon bereid is om teamplayer te zijn. Dat is denk ik ook heel wat waard in een kippenhok met 2 hanen.

Alfons Haavers 3 augustus 2022 om 15:22

Vanthourenhout lijkt zelf nogal graag in de media te komen om het allemaal uit te leggen. Waarom moet je op voorhand al iéts duidelijk maken over je selectie? Je selecteert 9 namen (of hoeveel het er ook mogen zijn) en dat zou het moeten zijn wat mij betreft voor de bondscoach. Tactiek en koerssituaties kunnen intern besproken worden, maar daarvan moet niks naar buiten komen via de media.

Vorig jaar werden de Belgen in de eerste plaats de das om gedaan door een super Alaphilippe, en in de 2de plaats door hun voorspelbaarheid. Wat mij betreft moet je ook dit jaar niet met '2 kopmannen' gaan en al de rest in dienst. Dan moet de concurrentie ook maar 2 man in de gaten houden.

Waarom niet eens de sterkte van de selectie in de breedte uitspelen? Durven aanvallen tot je in een winnende positie terechtkomt i.p.v. heel voorspelbaar Evenepoel te laten aanvallen en van Aert op te sparen voor een sprint. Dat lukt zelden tegen al die andere sterke teams en renners.

De Belgen hebben in Imola, Tokio en Leuven de koers in handen genomen alsof ze hem niet konden verliezen. Alles proberen controleren om dan aan het eind vast te stellen dat ze in het defensief gedrukt werden.

Vanthourenhout lijkt gewoon de leepheid te missen om zo'n selectie met verschillende goeie coureurs te managen. Hij gaat op voorhand de tactiek volledig uit de doeken doen in de media en de renners zelf lijken ook totaal niet bij machte om in koers te improviseren als het toch anders uitdraait dan verwacht op papier.

Maar beter een type Gilbert aan boord halen om wat sluwheid en opportunisme in die selectie te krijgen.

Nonkel Jef 3 augustus 2022 om 15:49

@ Alfons
Precies. Vanthourenhout is voor mij ook niet de juiste man op die positie. Zoals je zegt tactisch te beperkt en veel te loslippig in de pers. Hij heeft qua staat van dienst als renner ook niet echt veel om in de schaal te werpen en een natuurlijk charismatisch leider is hij ook niet.

@ Gijsbert
Wat betreft de vorm en ontwikkeling van REV liggen de kaarten toch iets anders dit jaar. Op basis van zijn prestaties heeft hij recht op het mede-kopmanschap, naast WVA. Dat was op de OS en het WK niet het geval.

Alfons Haavers 3 augustus 2022 om 16:06

Het doel van de Belgische bondscoach moet overigens ook niet zijn om van Aert wereldkampioen te laten worden, maar wel een Belg.

Van Aert is vorig jaar gewoon in de positie gebracht om het af te maken. Hij moest Alaphilippe volgen en hem dan kloppen in de sprint. Dat is niet gelukt, want Julian was beter. Totaal onzinnig om dan de 'schuld' in Evenepoel zijn schoenen te willen schuiven.

Met 4.000 hm wordt het trouwens een verraderlijk parcours in Australië. Eentje dat kan uitdraaien op een sprint met een groepje, maar ook een solo of een sprint tussen een paar man. Alles proberen controleren in dienst van Wout is bijna een zekerheid om er weer naast te grijpen.

Tuurlijk heeft van Aert een kans op dergelijk parcours, maar tegen Pogacar, vdP, Pidcock, Alaphilippe, etc. is de kans op winst verre van een zekerheid. Evenepoel duidelijk maken dat er geen 2de Colbrelli-scenario kan ontstaan waarbij hij blind blijft verder kletsen met een snellere man in zijn wiel en hem verder de volledige vrijheid geven.

Ik schat Evenepoel zijn kansen (mits in goeie vorm) op zo'n parcours minstens even hoog in als die van Wout, die wel weer een bull's eye op zijn rug zal hebben. VdP zal liever Evenepoel zien winnen dan van Aert, Alaphilippe gaat zijn eigen ploegmaat ook liever laten rijden en als snelste man zal er weer veel naar Wout gekeken worden om alles op te lossen.

Vorig jaar werd het op voorhand veel te duidelijk rondgeroepen dat van Aert moest winnen, en dat maakte de koers voor de tegenstanders een stuk makkelijker.

Baroudeur Baroudeur 3 augustus 2022 om 17:06

De grootste fout die hij kon maken, was Evenepoel 2 keer voor de kar spannen van Van Aert. Achterlijk idee, zowel voor Van Aert als voor Evenepoel. Vanthourenhout heeft het gewoon niet.

Gijsbert Van Beers 3 augustus 2022 om 17:06

@Alfons,
Jouw idee van “ploegenspel spelen tot iemand in een winnende positie komt” is natuurlijk de wolfpack-strategie. En die werkt heel goed als iedereen elkaar alles gunt.

Maar Van Aert wil wereldkampioen worden. Hij is vanuit TJV gewend dat alles daarvoor in zijn dienst rijdt. En maakt het ook heel vaak waar. Eventuele kruimels teruggeven doet hij graag, maar de grote brokken zijn voor hem. En hij maakt het ook vaak waar.

Evenepoel wil ook winnen. Zit in een team waar het tot voorheen zelden om het individu ging, maar om het collectief. Maar waar je nu ziet dat daar een kentering in komt, zeker ook omdat “het collectief” faalt en enkel Jakobsen en Evenepoel zelf echt weten wat winnen is. Maar hij zit zeker in een team waar het “team” ophoudt zodra iemand niet de Specialized met QS kleuren onder zijn gat heeft.

Vraag is hoe je hier op een goede manier een “Belgische wolfpack” van kunt maken die elkaar de kansrijke positie gunnen. Natuurlijk kan dit door enkel vertrouwelingen van 1 kopman mee te pakken, zodat er onderling genoeg gunfactor is. Maar als je met 2 vedetten gaat, wordt dat al heel lastig. Dan moeten ze allebei over hun schaduw en ambities heen kunnen stappen, en de vraag is of ze dat op dit moment kunnen. Ik denk persoonlijk van niet. Wout niet en Remco niet.

Waar Vanthourenhout de fout in is gegaan? Ik denk door dit “te laten ontstaan”. Voor mij is Evenepoel afgelopen jaar opzichtig gestruikeld over zijn eigen ego en geldingsdrang, en als bondscoach zou ik hem verteld hebben dat hij daar “een jaartje over na mag denken”. Ik zou hem zelf ondanks zijn capaciteiten niet geselecteerd hebben voor het WK in Leuven. Of hem meteen na afloop van het WK medegedeeld hebben dat hij komend jaar thuisblijft door zijn gedrag na het WK, zelfs al heeft hij wonderbenen. Maar dat heeft Vanthourenhout nagelaten, waardoor hij nu inderdaad 2 hanen in 1 kippenhok heeft als resultaat. En eigenlijk ook jouw beoogde strategie daarmee onmogelijk maakt, juist ook door ze nu al allebei te benoemen als kopman.

Baroudeur Baroudeur 3 augustus 2022 om 17:41

Wel Gijsbrecht, dat idee van jou is nog achterlijker dan dat van de bondscoach.
Maar wat wil je, een topschilder die iets van wielrennen kent… Of was het nu een turtle?

Marlin 3 augustus 2022 om 18:49

@Gijsbert

Ik heb toch een andere wedstrijd gezien. Het was juist Evenepoel die tweemaal, eenmaal zelfs vrij vroeg, voluit ging. Daarmee net volledig zijn eigen kansen opofferde. Hij had dat niet mogen doen, dat was de taak van de andere ploegmaats. Van Aert zag het graag gebeuren, zo schakelde hij de tweede kopman binnen de Belgische ploeg uit…… tot bleek dat hij zelf de benen niet had.
Conclusie. Drie schuldigen, waarvan twee hoofdschuldigen : de bondscoach en Van Aert. Evenepoel in mindere mate, maar dat mag je gezien zijn jonge leeftijd pardonneren.

de allergrootste 3 augustus 2022 om 13:34

Sedert LBL loopt Woutje het liefst in een wijde boog om Remco heen. Begrijpelijk, want hoe kan je het kopmanschap opeisen als je keer op keer het onderspit moet delven. Trieste vent die Van Aert.

Angelo Pauwels 3 augustus 2022 om 14:11

Inderdaad, het duel met Remco aangaan dat moet hij doen, nu komt hij zwak over.

jan jansen 3 augustus 2022 om 14:44

Remco is de beste
Hup Remco

sus 4 augustus 2022 om 08:33

Zo is het en het beste gaat nog komen tot spijt van wie het hem benijdt

jan jansen 3 augustus 2022 om 14:48

Als het voor van Aert een mentale kwestie is dat hij geen itt rijd, geeft dat aan dat hij mentaal niet sterk is.
Hup Remco

bloemist 3 augustus 2022 om 15:56

We hebben tijdens de Tour toch kunnen zien hoe mentaal zwak Wout is, drie ritjes , groen ,strijdlust en af en toe een beetje steun voor geel voor de rest niets.

tramontana 3 augustus 2022 om 19:52

Achter de schermen werd er gesproken en is het al lang in kannen en kruiken: Remco voluit voor de tijdrit en Wout die heel graag wereldkampioen op de weg wil worden. Dit communiqué volgt op een gentlemen’s agreement tussen Wout, Remco en de bondscoach, lijkt me. Liever twee wereldkampioenen dan 2×2 ereplaatsen mee naar huis nemen.

Marlin 3 augustus 2022 om 20:10

Zou best kunnen. Al kan het natuurlijk ook dat beiden geen enkele medaille halen, ondanks deze gentlemen's agreement. Of haalt Evenepoel zomaar twee medailles.
Maar gezien zijn huidige, veel te vroege topvorm, en dus het feit dat Evenepoel er allicht zal doorzakken tijdens de tweede Vueltahelft, vrees ik dat hij volledig leeggereden aan het WK zal deelnemen.

tramontana 3 augustus 2022 om 20:34

…niet ondenkbaar dat ze in geen van beide disciplines medailles halen, maar beiden zowel TT als wegrit laten rijden houdt meer risico in denk ik. Met Amstel Gold Race, Clasica San Sebastian, LBL, groen in de tour, en 6 tourritten zijn de Belgen redelijk verwend geweest dit jaar, alles wat er bijkomt (Vuelta, WK, Lombardije) is bonus lijkt me.

Alfons Haavers 3 augustus 2022 om 20:40

De Amstel van Kwiato?

tramontana 3 augustus 2022 om 22:13

@Alfons Haavers inderdaad, correctie, E3 moest het zijn

sus 4 augustus 2022 om 08:30

@marlin , u kan waarschijnlijkheid ook de nummers van de Lotto voorspellen?
Ik zou echt niet weten waarom Remco er in de laatste week Vuelta zou doorzakken