Wout Poels richt zich na de Tour op klimklassiekers

dinsdag 16 juni 2020 om 16:58
Wout Poels richt zich na de Tour op klimklassiekers

foto: Cor Vos (archief)

Wout Poels zal na de Tour de France (29 augustus-20 september) deelnemen aan de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Amstel Gold Race, zo laat de 32-jarige klimmer van Bahrain McLaren weten aan De Limburger.

Poels bewaart goede herinneringen aan de klimklassiekers, en dan met name aan Luik-Bastenaken-Luik. Zo won hij vier jaar geleden een ijskoude editie van ‘La Doyenne’, door in een sprint af te rekenen met Michael Albasini en Rui Costa. De Nederlander zal echter eerst aan de start staan van de Ronde van Frankrijk.

Poels hoopt voor de Tourstart in Nice nog een hoogtestage af te werken in Andorra. De renner van Bahrain McLaren zal in de Franse rittenkoers niet rondfietsen als de absolute kopman, aangezien de formatie vooral rekent op Mikel Landa, die al enkele keren top-10 wist te rijden in de Tour.

Poels heeft straks wel een vrije rol in de Tour, zo liet hij eerder weten aan WielerFlits. “Ik kijk er wel naar uit. En een vrije rol heb ik het liefst.” De Waalse Pijl staat op de planning voor 30 september, gevolgd door Luik-Bastenaken-Luik (4 oktober) en de Amstel Gold Race op 10 oktober.

Dit artikel delen:

12 Reacties

nikleb 16 juni 2020 om 17:33

Hoop op een rit in de tour, gaat geen klassement rijden.

Franco Ballerini 16 juni 2020 om 17:53

Zijn beste periode vergooid als superknecht. Gezien de beloning had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan, maar toch zonde.

hartstikkebedankt 16 juni 2020 om 18:06

Toch een monument meegepikt en 12 andere overwinningen waarvan 5 op WT niveau in die jaren. Puur qua overwinningen weet ik niet zo goed wat er verder nog in het vat had gezeten. Is er ook net iets te vaak doorgezakt als hij dan wel eens een klassement mocht rijden.

Franco Ballerini 16 juni 2020 om 18:17

Mooie erelijst, en we zullen het nooit weten, maar ik geloof niet dat ik ooit zo’n goede knecht als Poels voor Froome heb gezien.

hartstikkebedankt 16 juni 2020 om 18:34

Bovenal blijft mij het knechtenwerk bij in de Vuelta van 2017 toen hij zelf ook zesde werd. Had toen verdiend op de Angliru te winnen, al gunde ik het Contador ook. Daarnaast denk ik de Tour van 2016.

Kelder is de Man 16 juni 2020 om 18:38

Vergooid zou ik zeggen omdat hij zichzelf voor Froome uit elkaar heeft getrokken. Met een andere kopman had ik het beter begrepen. Maar ja, mbt de beloning snap ik het ook. Drie weken op een rij is hij ook te wisselvallig. Maar die rit in de Vuelta, jaar ontbreekt me, volgens mij die waar Kelderman 4de werd in het ak, had hij moeten pakken. Was de sterkste van iedereen.
Edit.. Die editie dus, Hartstikke bedankt.

hartstikkebedankt 16 juni 2020 om 18:52

Aan de andere kant heeft zijn kopman 6 van de 7 GT’s gewonnen waar hij knecht was: 4 x Froome, 1 x Thomas, 1 x Bernal. Als je knecht, dan maar voor iemand die wint toch?

ChefSpijker 16 juni 2020 om 18:59

Poels had ook vaak de rol dat ie de eerste anderhalve week rustig aan kon doen, da's nog wel iets anders dan zelf drie weken presteren. Die p6 in de Vuelta was inderdaad niet verkeerd, maar alsnog op ruime afstand van het podium (ruim 4 minuten). En ook toen was hij min of meer knecht en had ie niet de druk van kopman.

Kelder is de Man 16 juni 2020 om 19:02

Klopt zeker. Als je je werk doet, is het mooi als er een resultaat is.

koos1 16 juni 2020 om 18:22

Zal hopen op een lange ontsnapping worden voor een ritzege en anders knechten voor Landa. Een klassement zie ik Poels in het verwachte sterke deelnemersveld niet rijden.

tvm 16 juni 2020 om 22:54

Vorig jaar of het jaar ervoor mocht hij voor eigen rekening rijden in de Vuelta. We hebben gezien wat dat opleverde…

Sympathieke, sterke gast. Maar geen leider die een grote ronde kan dragen. Al gun ik hem nog wel een grote vis.

NLfiets 16 juni 2020 om 23:32

Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair