fbpx

Wout Poels niet als kopman naar Tour de France

Door , woensdag 18 december 2019 om 08:29

Wout Poels zal niet als kopman van start gaan in de Tour de France 2020. De Limburger laat die rol over aan zijn nieuwe ploegmaat Mikel Landa. Poels rijdt de belangrijkste rittenkoers van het jaar in een vrije rol.

Hij mikt in 2020 op de Ardennenklassiekers en op ritzeges in de Tour. “We hebben natuurlijk Landa, dus ik denk dat ik daar gewoon een vrije rol ga hebben”, zegt Poels over het plan voor de Tour. “De start is natuurlijk zo zwaar dat je gelijk gaat zien hoe de kaarten geschud zijn. Ik kijk er wel naar uit. En een vrije rol heb ik het liefst.”

Poels maakt eind deze maand officieel de overstap van Team Ineos naar Bahrain McLaren. Bij zijn nieuwe ploeg is hij binnengehaald als een van de gezichtsbepalende renners. Momenteel is hij met zijn nieuwe team op trainingskamp in Kroatië. De eerste kennismaking is goed bevallen. “Het is mooi dat je hier heel open wordt ontvangen. Iedereen is blij dat je er bent. Je wordt hier heel erg gewaardeerd en dat geeft natuurlijk ook vertrouwen.”

Poels zal zijn seizoen starten in de Ronde van Valencia (5-9 februari) en mogelijk daarna via de Tirreno-Adriatico (11-17 maart) en de Ronde van het Baskenland (6-11 april) toewerken naar de Ardennenklassiekers. “Ik vind het ook belangrijk om het jaar goed te starten, dus ik heb wat meer doelen dit jaar.”

Ook zou hij graag willen deelnemen aan de Olympische Spelen in Tokio. Bondscoach Koos Moerenhout moet hem daarvoor selecteren. In de Ardennenklassiekers hoopt hij die selectie af te dwingen.


WielerFlits sprak uitgebreid met Wout Poels op het trainingskamp van Bahrain McLaren. Het uitgebreide interview publiceren we binnenkort.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Cyclinglife 18 december 2019 om 08:41

Dacht dat hij wilde overstappen naar een ploeg waar hij nog voor eigen kansen mag rijden in grote rondes.
Met dit plan had hij ook bij ineos kunnen blijven.

Johnny7 18 december 2019 om 09:31

Volgens mij is het sinds de afgelopen Vuelta wel duidelijk dat hij niet echt is gemaakt om als kopman in grote rondes te rijden. Maar hij zal waarschijnlijk in een andere grote ronde wel mogen doen wat hij wil. Bij Ineos mocht hij dat pas na 4 jaar in dienst.

Shinzawai 18 december 2019 om 14:45

Vrije rol in de Tour bij Ineos???

Charlie33 18 december 2019 om 08:57

De klassementsambities van Landa kunnen ook de ijskast in met een vrije knecht als Poels.

Kevin Lowagie 18 december 2019 om 09:01

Ik zie hem wel een sterk voorjaar rijden. Hij kan hoog scoren in het klassieke werk en rittenkoersen van een week. Kopman zijn in een Grote ronde met al dit aanstormend talent wordt moeilijker. Een vrije rol lijkt me idd een mooie invulling. Wie weet verrast hij op de OS.

Scott Sunderland 18 december 2019 om 09:41

Ik denk dat Poels mede op verzoek van Landa is aangetrokken. Ze zijn voormalige ploeggenoten. Landa weet wat hij aan Poels heeft als helper. Dus logisch dat als Landa de Tour als hoofddoel heeft, Poels zijn belangrijkste helper in de bergen wordt.

Veloburto 18 december 2019 om 09:49

Ik denk dat Wout Poels gewoon moet knechten voor Landa. Zou toch nergens op slaan om hem een vrije rol te geven? Poels heeft bewezen een topknecht te zijn

Panache 18 december 2019 om 10:57

En Landa heeft bewezen grote ronden te winnen?

Sammysosa 18 december 2019 om 14:07

Landa heeft wel bewezen dat ie een grote ronde zou kunnen winnen.

Veloburto 18 december 2019 om 14:21

Landa heeft zeker bewezen dat hij als het op klimmen aankomt, misschien wel de beste ter wereld is. Met dit parcours zie Landa als een serieuze kanshebber in de tour, ja

Romāns Vainšteins 18 december 2019 om 19:57

Landa/Poels is op de ergste klimmen een heel gemeen duo om als controlerende ploeg tegen te strijden. Trekken zo je trein uiteen.

wielerman 18 december 2019 om 10:14

Wout voor de bollentrui!

west 18 december 2019 om 10:29

“Poels geen kopman voor de Tour” is net zo’n onzinnige kop als ” Poels geen kopman voor Roubaix” of “Poels niet naar spelen als Honkbal korte stop”…

toke 18 december 2019 om 13:03

De kop had ook kunen zijn, Poels niet naar het eurovisie songfestival.

Groningen 18 december 2019 om 16:24

Inderdaad

Scott Sunderland 18 december 2019 om 10:39

Als Landa valt in de eerste week van de Tour of in een waaier terechtkomt en twaalf minuten verliest, dan mag Poels wellicht vrijer koersen ja. Met Landa kan zoiets altijd gebeuren en behalve Landa zie ik eigenlijk geen echte klassementsrenners in de ploeg. Bovendien is het de bedoeling dat Cavendish naar de Tour gaat en die krijgt zijn helpers mee.

Samlambeej 18 december 2019 om 10:43

Fantastisch duo.

Jos84 18 december 2019 om 10:46

Vrije rol mn r**t. Denk je dat de ploegbaas daar zegt dat Landa de Tour alleen wel wint dus Wout kan voor zichzelf een beetje rondfietsen daar.

Panache 18 december 2019 om 11:02

Lekker uit de duim gezogen titel om de discussie aan te wakkeren. Poels weet nog niets, geeft hij zelf aan.

west 18 december 2019 om 12:06

Er zitten daar een heleboel jongeren die, als ze één heel klein stapje maken, opeens een betere kopman zijn dan Poels… Niet noodzakelijk een betere renner, maar wel kopman.

lnnrt 18 december 2019 om 15:02

Wie dan? Padun? Of ben je in de war met die andere olie-ploeg?

west 18 december 2019 om 18:09

Pardun, Inkelaar, Williams, Mohoric, Buitrago, Wright?

Elsschot 18 december 2019 om 15:27

Wat een negativiteit over Poels. In de jaren ’90 hadden we een gat in de lucht gesprongen met een renner als Wout. We zijn een beetje te veel verwend misschien.

Jungle Man 18 december 2019 om 19:12

Geen giro?