Wout Poels: “In etappekoersen van een week kan ik nog klassementen rijden”

vrijdag 31 december 2021 om 18:33
Wout Poels: “In etappekoersen van een week kan ik nog klassementen rijden”

foto: Cor Vos

Wout Poels weet dat zijn rol bij Bahrain Victorious volgend seizoen iets zal veranderen. Toch wil de Limburgse klimmer zich niet altijd neerleggen bij een knechtenrol. “Ik kan in etappekoersen van een week zeker nog klassementen rijden, maar in grote rondes zal mijn rol waarschijnlijk anders zijn”, vertelt hij aan WielerRevue.

“Vooral een ritzege in een grote ronde staat heel hoog op mijn verlanglijst. En dan het liefst in de Tour de France natuurlijk”, aldus Poels, die afgelopen jaar heel dicht bij het winnen van de bolletjestrui was in de Tour, maar uiteindelijk geklopt werd door Tadej Pogačar. “Heel jammer, want als ik die trui had gewonnen dan had dat glans gegeven aan mijn periode bij Bahrain Victorious.”

Het voorbije seizoen van de WorldTour-ploeg was erg succesvol en Poels ziet dat zijn ploeggenoten zich goed ontwikkelen. Of dat ook gevolgen heeft voor hem? “Misschien dat mijn rol inderdaad iets anders wordt dan twee jaar geleden. Dat komt door de natuurlijke ontwikkeling van de ploeg, maar er is zo’n groot programma dat ik mijn eigen ding kan blijven doen”, verwacht hij.

‘Weinig reden om te wisselen van ploeg’
Over het contract van Poels was ook nog een en ander te doen. Eerst werd gemeld dat hij mocht vertrekken bij Bahrain Victorious, maar uiteindelijk mocht hij vanwege het tussentijdse vertrek van Mark Padun toch blijven. “Ik wilde echt de tijd nemen om belangstellende ploegen langs te gaan, maar al met al was er weinig reden om te wisselen van ploeg. Ik rijd hier nu twee jaar. Het is ook niet ideaal om telkens te wisselen. Dan heb je weer een periode van gewenning nodig en ik voel me gewoon goed.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Franco Ballerini 31 december 2021 om 18:43

Een broodrenner pur sang. Financieel het maximale uit zijn carrière gehaald, sportief natuurlijk totaal niet.

Edwin Jansen 31 december 2021 om 20:01

Ik denk dat hij zichzelf zeker niet zo zou omschrijven. In feite is hij bij Sky elke keer voorgelogen en om de tuin geleid. Elk jaar hoorde ik hem weer zeggen dat hem was toegezegd dat hij zijn eigen kans zou krijgen in een grote ronde. Ik herinner me nog dat Thijs Zonneveld het met hem had over het met de vuist op tafel slaan. Wout is gewoon een beetje te braaf. De manier waarop hij nu bij Bahrain behandeld is en hoe hij toch weer een contract heeft aangenomen, lijkt ook in die richting te wijzen. Jammer want hij had volgens mij op zijn minst op het podium van een grote ronde kunnen staan.

Derierre de la course 31 december 2021 om 20:20

Sportief in eendagskoersen wel het maximale (op wK na) behaald lijkt me. Wout is geen veelwinnaar dus een LBL is echt wel een orgelstuk hoor.
In etappekoersen zat hij telkens met nog sterkere ploeggenoten. Ik had hem die bollen vorig jaar enorm gegund.

Mwielerfan 1 januari 2022 om 00:13

Sportief juist heel dicht bij het maximale, op inderdaad die etappe zege in grote ronde na

Westfalen 31 december 2021 om 21:46

Poels als kopman werkt niet. Hij heeft te weinig rendement qua prestaties. Dus logisch dat Bahrain hem als knecht wil zien. Wat meer zelfreflectie zou hem goed doen.

Mwielerfan 1 januari 2022 om 00:16

Inmiddels mag iedereen toch wel duidelijk zijn dat Poels heel vaak wisselvallig is, te wisselvallig voor een klassement in grote ronde. Wellicht had hij in z’n toptijd week rondes kunnen winnen. Maar deelnemen aan de absolute top ploeg van die jaren en daarvoor knechten, is dat echt zoveel slechter sportief gezien dan bijvoorbeeld een keer Parijs nice winnen

Jalabertje 1 januari 2022 om 10:28

Deze jongen heeft in meer dan 10 VERSCHILLENDE kleine rondjes (van dauphine tot luxemburg) een of meer etappes gewonnen.

Schitterend renner.

Wheely 1 januari 2022 om 11:09

Die bollentrui was hem gegund geweest, wellicht had hij daar op een eerder moment in de carrière een doel van moeten maken. Ritzege in een grote ronde moet nog een keer lukken, hij mag dan wisselvallig zijn op sommige dagen is ie er goed genoeg voor.

Dikke Man 1 januari 2022 om 11:30

Angliru dit jaar?

Steven_E 1 januari 2022 om 11:35

Zijn jullie nu express aan’t wachten met een bericht over het nieuwe tenue van QS tot er meer gebruikers online komen en jullie dus meer reacties kunnen triggeren?

Michelangelo 1 januari 2022 om 13:05

Wat is je punt, Steven_E?
Als je je mening over het shirt vast kwijt wilt, ga je gang…

En als je die van mij wilt weten: ik vind het een stuk fleuriger dan het saaie blauw dat ze altijd hebben…
Een kloddertje roze hiiieeerrr…. een kloddertje roze daaaarrrrrr!!

Maillot à Pois 1 januari 2022 om 13:55

Mag ik alvast mijn mening geven over de nationale kampioenentrui waarmee UAE George Bennett opgezadeld heeft?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair