Wout Poels en Kevin Inkelaar vertrekken bij Bahrain Victorious

maandag 11 oktober 2021 om 12:32
Wout Poels en Kevin Inkelaar vertrekken bij Bahrain Victorious

foto: Cor Vos

De wegen van Bahrain Victorious en Wout Poels scheiden aan het eind van dit seizoen. De ploeg maakte op social media bekend dat het contract van de 34-jarige Nederlandse klimmer niet wordt verlengd. Ook neemt het team afscheid van Kevin Inkelaar (24), net als van Eros Capecchi, Scott Davies, Marco Haller en Marcel Sieberg.

Poels koerste de afgelopen twee jaar voor Bahrain Victorious, nadat hij eerder voor Vacansoleil-DCM, Omega Pharma-Quick-Step en Team Sky in het profpeloton reed. Winnen deed de klimmer niet in de trui van de Bahreinse ploeg. Wel was hij vorig seizoen zesde in het eindklassement van de Vuelta a España en droeg hij dit jaar de bolletjestrui in de Tour de France. In het klassement om de bergtrui werd hij uiteindelijk tweede achter Tadej Pogačar.

Voor Inkelaar was dit ook zijn tweede seizoen bij de ploeg. In het coronajaar 2020 was de jonge Nederlander onder meer dertiende in de Settimana Internazionale. Door een positieve coronatest bij de start van de Volta a Catalunya en een blessure duurde het lang voordat hij dit jaar zijn seizoensdebuut kon maken. Alsof de pechduivel het op hem had gemunt liep hij bij een val in de Bretagne Classic meerdere ribbreuken op.

Op Twitter neemt het team afscheid van de zes renners: “Het was een genoegen, we wensen jullie het allerbeste voor de toekomst.” Waar de toekomst van Poels en Inkelaar ligt, is vooralsnog niet duidelijk. Van Marco Haller is inmiddels bekend dat hij voor drie seizoenen naar BORA-hansgrohe vertrekt. Marcel Sieberg neemt afscheid als profrenner en voegt zich bij de ploegleiding van Team DSM.

Dit artikel delen:

60 Reacties

Verweggistan 11 oktober 2021 om 12:37

Davies is wel wat sneu, die heeft door blessures niet kunnen fietsen dit jaar.

bilthoven 11 oktober 2021 om 12:53

Ben ik helemaal met je eens! Stevie Williams zat vorig jaar in dezelfde situatie, maar die kreeg toen wel nog een contract. En daar hebben ze geen spijt van gekregen.

vevie 11 oktober 2021 om 12:37

Poels vindt wel een nieuwe ploeg. Genoeg ploegen die hem als knecht wel willen aantrekken.

hartstikkebedankt 11 oktober 2021 om 12:48

Of als kopman, bij Wanty bijvoorbeeld. Ook voor Astana een meer dan prima renner nog.

Turtlehead 11 oktober 2021 om 12:49

Nummer 30 bij Ome Pat?
Knechten voor d’n Remco?

11 na 11 11 oktober 2021 om 14:43

Zie ik steeds vaker voorbijkomen.D’n Remco, d’n Patrick. Spreekt men zo in Nederland? Is me vroeger nooit opgevallen. Moet toch een recent fenomeen zijn.

S'mon 11 oktober 2021 om 16:38

Ik zou eerder de Remco of de Patrick denken (in Vlaanderen toch), zolang er geen klinker(klank) is zou ik de n weglaten.

Pietspeed 11 oktober 2021 om 17:45

ABN,.. zonder lidwoord, hoewel dit uiteraard een ongelooflijk domme opmerking mijnerzijds is. Hoe heet jij : de Remco

Sagan=hulk 11 oktober 2021 om 12:39

Dus vermoedelijk kan al de rest blijven? Poels de enige verrassing, misschien kreeg hij elders een aanbod. Capecchi en zeker Inkelaar reden nauwelijks en die Davies zelfs maar 1 koersdag, hun vertrek was dus te verwachten. Sieberg en Haller waren al bekend.

Turtlehead 11 oktober 2021 om 12:41

Klinkt als ‘Joep, doei, de mazzel.’ Maar rondom Woutje is het steeds stil geweest, dus die zal wel onder dak zijn.

De Cabybara van de Conradkade 11 oktober 2021 om 12:47

Wel zuur voor Inkelaar. Deed het vorige jaar best behoorlijk. Dit jaar pas in juni zijn eerste koers gereden om in augustus weer meerdere ribbreuken op te lopen (https://www.wielerflits.nl/nieuws/kevin-inkelaar-loopt-meerdere-ribbreuken-op-in-bretagne-classic/)

Hopelijk is het niet einde (prof)carrière voor hem.

platteprijs 11 oktober 2021 om 12:47

Inkelaar dit jaar heel weinig en vooral anoniem gekoerst. Weet iemand wat er met hem aan de hand is dit jaar (behalve de breuken)? Was toch een klimtalent.

Wheely 11 oktober 2021 om 12:48

Zeer benieuwd waar Poels heen gaat, wat mij betreft past ie zowel als vrijbuitende kopman bij Wanty als knecht bij TJV. Aangezien hij ook een prijskaartje heeft zou hij ook zomaar bij UAE kunnen eindigen. Vind de eerste optie het leukst.

Shinzawai 11 oktober 2021 om 12:54

Of hij gaat uitbollen bij Total of Cofidis…

Wheely 11 oktober 2021 om 13:06

Ook een optie, ISN zou me ook niks verbazen.

evanderwel 11 oktober 2021 om 13:27

Hij heeft wel de leeftijd voor ISN.

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 16:24

Deal met TJV is afgeketst deze zomer. Ik zie hem wel voor de ploeg uit Israël rijden. Dat zal Froome ook wel prettig vinden.

nickdt 11 oktober 2021 om 18:59

Knechten voor Nibali bij Astana?

dynamo 11 oktober 2021 om 12:52

mischien naar israel start up, met “”oude makker froume”” nog wat zeges pakken

williams 11 oktober 2021 om 12:58

Of voor Froome, die rijdt daar ook.

Marco 11 oktober 2021 om 15:28

of voor Froomy, how are you

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 16:27

Israel lijkt een logische ploeg. Wie daar ook rijdt is dat lieve Froomekindje.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 12:55

Inkelaar en Poels? Niet en nauwelijks gezien dit jaar. Zou er nu niet meer aan beginnen. Of tmoet Israel zijn, die eigenlijk wel een respectabel jaar hebben gedraaid.

dit is mijn voorwiel 11 oktober 2021 om 19:50

Tour dit jaar. Was poels best wel aanwezig. Toch?

Cyclebeatle 11 oktober 2021 om 19:58

Zomerslaapje gehouden tijdens de afgelopen Tour gok ik?

Alfons Haavers 11 oktober 2021 om 12:57

Poels zal wel weer eindigen waar ze hem het meeste geld bieden. Vermoed alleen dat de opties stilaan beperkt zijn.

reusjen 11 oktober 2021 om 13:04

Altijd humor dit soort tweets. We vinden deze renners zo “awesome”, helaas iets te awesome voor onze ploeg, daarom hoeven we jullie niet meer.

vanSpringel 11 oktober 2021 om 22:39

Zo kijk ik er ook naar.

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 13:32

Ah dus de oude Heinrich Haussler mag blijven. Die reed ook weer in beeld in Parijs Roubaix.

ChefSpijker 11 oktober 2021 om 14:22

Prima geknecht ook voor Bauhaus.

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 16:30

Jazeker Haussler wordt als knecht zeer gewaardeerd bij Bahrein. Een aantal jaren geleden hing zijn carrière aan een zijden draadje door een knieblessure. Maar hij herstelde en is niet meer bij de ploeg weggegaan.

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 13:54

Poels is volgens mij ook niet de allergoedkoopste qua contract bij Bahrein. Kan me voorstellen dat dat nog een overweging was. Dat hij voor dat salaris te weinig heeft gebracht.

Murcia 11 oktober 2021 om 14:03

Spijker op de kop!
Dit zal zwaar hebben meegespeeld, zeker nu bijna iedereen daar dit jaar veel betere dingen heeft laten zien dan Poels. Die hebben hun knopen geteld en met het uitgespaarde geld is het mogelijk om mannen als Mäder wat extra's te bieden.
Poels zou in de belangstelling staan van ISN en dat lijkt mij een logische keuze nu Dan Martin daar stopt. Voor een jonge vent als Inkelaar wordt het echter hopen op een vrij plekje in de World Tour.

ChefSpijker 11 oktober 2021 om 14:23

Een PCT-ploeg is misschien wel beter voor een renner als Inkelaar. In wat kleinere koersen groeien en met meer vrijheid koersen.

Txirrindularitza 11 oktober 2021 om 15:15

Zo slecht was Poels dit seizoen toch niet? Volgens mij heeft hij aardig geleverd wat van hem gevraagd werd as oudere patron; sensationele overwinningen hoeft men niet meer van hem te verwachten, maar hij heeft in de Tour ouderwets aan kop gesleurd.

josi 11 oktober 2021 om 14:01

Poels zal vast wel een nieuwe ploeg vinden, al moet hij wellicht wel het nodige salaris inleveren. Voor Inkelaar zal het een stuk lastiger worden.

Marik 11 oktober 2021 om 14:08

Poels lekker naar Alpecin gaan. Die hebben nog wel wat mensen nodig die wat kunnen klaarspelen in het hooggebergte. En als Poels dan wat beter presteert dan de afgelopen 2 jaar, dan kan dat zomaar een mooi huwelijk worden.

Wheely 11 oktober 2021 om 14:17

Ook een mooie ploeg ja, rijdt daar gegarandeerd een mooi programma. Kan het precies van VdP overnemen waar het teveel bergop gaat.

Marco 11 oktober 2021 om 14:36

Poels zou al gesproken hebben met Israël SN

Franco Ballerini 11 oktober 2021 om 14:48

Ik vermoed dat Poels te duur is voor Alpecin.

de adelaar 11 oktober 2021 om 15:06

ISN is na het stoppen van Martin een hele goede optie, Froome zweert bij Woutje… die hebben samen mooie tijden beleeft

Alfons Haavers 11 oktober 2021 om 15:09

Zouden ze bij ISN na het peperdure debacle met Froome zich hier nog eens aan durven wagen?

Fenno de Groot 11 oktober 2021 om 15:24

Hij werd vorig jaar 6e in de Vuelta. Wint bijna de bolletjestrui in de Tour en heeft prima geknecht. Zo slecht heeft die niet gereden hoor.

Marik 11 oktober 2021 om 15:32

Fenno dat is waar. Al is dat bijna winnen van de bollentrui natuurlijk het uiteindelijk niet winnen van de bollentrui. Poels stelt mij toch best vaak teleur. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn verwachting rondom hem.

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 16:33

Zou Pernsteiner dan blijven ? Die werd vorig jaar tiende in de Giro maar mocht dit jaar geen enkele grote ronde rijden. Gezien zijn aflopende contract dacht ik aan een exit. Kennelijk niet.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 17:07

Zwaar onderschatte renner. Zou dom zijn om die niet te houden. Onbekend én onbemind. Zal toch de wereld niet kosten?

Murcia 11 oktober 2021 om 17:11

Pernsteiner is een soort Meintjes, aanklamper pur sang. Dat heeft waarde op het moment dat je voor de rest niet teveel successen kent maar in de huidige ploeg voegt hij als AK man niets toe en een klimknecht die kilometers op kop kan buffelen is hij ook niet. Blijft hij is het leuk voor hem maar als ze hem niet langer nodig achten is een vertrek niet zo vreemd.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 17:19

Rijdt best wel wat op kop hoor. Laatst nog in de CRO race. Het kan niet allemaal top in de WT, in beeld zijn. Meintjes rijdt nooit op kop.

Cochise 11 oktober 2021 om 19:24

Er is ook niemand gebaat bij kopwerk van Meintjes. De tweede zit namelijk ook nog vol in de wind.

Retro Lex 11 oktober 2021 om 16:41

Poels naar Movistar of anders Astana qazaq

Pietspeed 11 oktober 2021 om 18:04

Poels als superknecht mee met Dumoulin naar Bikeexchange.
Desgevraagd ten 2e male door Jeroen, antwoordt Karsten ; laat ik nu maar m’n mond houden.
De eerste keer na het bewuste Franse artikel, reageerde Kroon nog dat het een niet uit te sluiten optie was…. aangezien Tom wellicht wat pecunia na z’n sabbatical had ingeleverd. Misschien heeft Wout wel zin in zo’n Australisch avontuur?

de adelaar 11 oktober 2021 om 20:35

Dat is wel een hele mooie, ik had het even gemist maar Karsten heeft wel vaker zijn mond beetje voorbij gepraat

Jean Dumas 11 oktober 2021 om 18:13

Haller zou ik meteen kopen.

Michiel 11 oktober 2021 om 18:34

Ajax laat hem echt niet gaan.

De Siepel 11 oktober 2021 om 18:39

Poels heeft zoveel kwaliteit maar komt er lang niet altijd uit. Dure krscht, dus ik begrijp Bahrein wel. Beetje zoals Lars Boom, flegmatieke renners die toch te weinig hebben gebracht. Zal verder wel goedkomen met WP. Heeft zijn schaapjes al op het droge.

nickdt 11 oktober 2021 om 19:09

Volgens PCS zijn er nog wat plekjes over bij andere teams.

Poels voor Astana, Israel wel interessante optie denk ik.
Voor Inkelaar moeten we denk ik in de richting gaan zoeken van Wanty en Lotto Soudal in de WT.

Rutgerj81 11 oktober 2021 om 19:11

Movistar.

Cochise 11 oktober 2021 om 19:26

Even kijken welk random team nog niet geroepen is voor Poels.

Poels naar Lotto!
Poels naar AG2R!
Poels naar UAE!

Dikke Vrouw 11 oktober 2021 om 19:52

Inkelaar is klaar

Maenhout 12 oktober 2021 om 06:33

"Geen overwinningen" … Dat staat toch een beetje raar, vind ik, voor iemand met het statuur, kwaliteiten en salaris van Poels.