Wout Poels blikt vooruit op de Tour: “Normaal krijg ik wel een vrije rol”

vrijdag 25 juni 2021 om 13:13
Wout Poels blikt vooruit op de Tour: “Normaal krijg ik wel een vrije rol”

foto: Cor Vos

Wout Poels begint komende zaterdag alweer aan zijn negende Tour de France. De 33-jarige renner van Bahrain Victorious is niet de absolute kopman binnen zijn ploeg Bahrain Victorious, maar hoeft zich ook niet volledig op te offeren voor een teamgenoot.

Maak de Tour nog spannender!
Met de game WielerFlits Ploegleider beleef je de Tour als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten.
Speel nu mee

“Ik krijg normaal wel een vrije rol, zodat ik mijn ding kan doen”, klonk het vlak na de ploegenpresentatie in Brest in gesprek met de NOS. “Als Jack (doelt op kopman Jack Haig, red.) heel erg goed staat in het klassement en hij heeft een keer hulp nodig, dan zal ik hem natuurlijk helpen. Maar ik wil ook wel mijn eigen ding doen en mijn kunstje laten zien”, aldus Poels.

De Nederlander krijgt morgen wellicht meteen een kans om iets te ondernemen, aangezien de finish van de openingsetappe ligt op een slotbeklimming van ruim drie kilometer aan net geen 6%. Poels: “Er liggen misschien wel kansen, dan heb ik het bijvoorbeeld over de wind. We hebben de laatste twintig kilometer van de openingsetappe verkend en dat ging toch wel redelijk op en af.”

“Aan het einde is het toch zeven minuten klimmen, dat is toch wel lastig. Ik weet niet of ik er wat te zoeken heb, maar we gaan er natuurlijk wel vol voor en dan zien we wel hoe de koers verloopt. Ik heb een goed gevoel overgehouden aan de Ronde van Zwitserland en vind het altijd mooi om in de Tour te zijn”, is Poels optimistisch.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Poeksel 25 juni 2021 om 13:27

Mooi, als het (heel erg) meezit vier Nederlanders in de top tien!

Fast Freddy 25 juni 2021 om 13:31

Etappe 1 heeft Poels niet veel te zoeken. Ik zou maar zorgen dat ik op de fiets blijf zitten, buiten het gedrang, en knallen in de bergen.

Edwin Jansen 25 juni 2021 om 15:34

Tenzij het natuurlijk LBL weer wordt morgen…

elrio 25 juni 2021 om 13:42

Etappe 1 gaat Bahrain volgens mij vol voor Colbrelli

chasse patat 25 juni 2021 om 14:05

In Zwitserland liet Wout zien juist meer te kunnen in de korte klimmetjes. Op de lange klimmen kon hij het niet volhouden.
Ik ben ook verbaasd over zijn uitspraak: “Er liggen misschien wel kansen, dan heb ik het bijvoorbeeld over de wind. ” Ik kan mij niet herinneren dat Wout altijd goed geplaatst zat in de Tourwaaiers.

madeinstars 25 juni 2021 om 14:32

Poels heeft een abonnement op het laatste wiel van het peloton. Ik weet niet hoe hij kansen ziet in waaieretappes? Misschien om op achterstand te komen en zo vrijheid te krijgen in de eerdere bergetappes.

de adelaar 25 juni 2021 om 16:07

Poets heeft aangegeven ( via Aart Vierhouten naar buiten gekomen) weg te willen bij Bahrein V. Misschien iets van reclame voor zichzelf maken, na het wegvallen van Aru aldaar is Qhubeka een reële optie, al denk ik dat ie liefst naar DQS gaat.

Wheely 25 juni 2021 om 17:13

Ik zie hem ook wel bij Wanty shinen, beetje terug naar zn Vacansoleil tijd. Bij Alpecin-Fenix kunnen ze ook nog wel een ronderenner gebruiken. Terug naar Froome zou ook nog kunnen, verdient ie wel het meest.

Murcia 25 juni 2021 om 17:24

DQS zou het best bij hem passen, die moeten na het vertrek van Almeida zeker een klimmer toevoegen aan de selectie. Volgens hardnekkige geruchten verlaat Bagioli ook de ploeg en dan zou je Wout in aanvulling prima kunnen gebruiken voor de heuvelklassiekers.
Verder en dit is puur mijn eigen mening heeft Wout een ploegleiding nodig die hem voortdurend achter de broek zit en dat lukt het best bij een ploeg waar Patrick de scepter zwaait.

Melkzuur 25 juni 2021 om 16:08

De ploeg in vorm in ieder geval. 16 overwinningen, waarvan 13 de laatste 5 weken. Het lijkt wel alsof ze pas in april aan hun voorbereiding zijn begonnen.

pirazzi 25 juni 2021 om 17:12
Quote:
06.06 › 13.06 Tour de Suisse (2.UWT) more
5 Mountains classification
15 Points classification
31 General classification 5 10
13.06 89 Stage 8 | Andermatt › Andermatt 159.5
12.06 11 15 Stage 7 (ITT) | Disentis Sedrun › Andermatt 23.2
11.06 35 18 Stage 6 | Fiesch › Disentis Sedrun 130.1
10.06 25 14 Stage 5 | Gstaad › Leukerbad 175.2
09.06 32 17 Stage 4 | Sankt Urban › Gstaad 171
08.06 14 16 Stage 3 | Lachen › Pfaffnau 182.1
07.06 3 18 Stage 2 | Neuhausen am Rheinfall › Lachen 178 18 10
06.06 121 121 Stage 1 (ITT) | Frauenfeld › Frauenfeld 10.9

Toch niet slecht, die cijfers van de ronde van Zwitserland. Als hij dat in de Tour kan herhalen is dat goed.

Soit 25 juni 2021 om 17:52

Hoezo 7 minuten klimmen? Is dat niet lang voor een heuvel van gemiddeld 6% waar ze op het grote mes naar boven rijden?

Headlines

Materiaalzone