Worst wisselt Alvarado af als aanvoerster UCI-ranking, Van der Poel soeverein

woensdag 22 januari 2020 om 19:00
Worst wisselt Alvarado af als aanvoerster UCI-ranking, Van der Poel soeverein

foto: Cor Vos

Ceylin del Carmen Alvarado voerde sinds 7 januari voor het eerst in haar carrière de mondiale UCI-veldritranking aan. Intussen is ze haar leidende positie weer kwijtgeraakt aan Annemarie Worst. Mathieu van der Poel blijft de onbetwiste nummer een bij de mannen.

In de top van de ranglijst bij de vrouwen blijft het ongemeen spannend. Het verschil tussen Worst en Nederlands kampioene Alvarado is immers slechts 32 punten. Sanne Cant volgt op ruim 400 punten van Worst als derde.

UCI-ranking Veldrijden Elite vrouwen 21-1-2019
1. flag-nl Annemarie Worst – 2019 punten
2. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado – 1987 punten
3. flag-be Sanne Cant – 1599 punten
4. flag-nl Lucinda Brand – 1520 punten
5. flag-ca Maghalie Rochette – 1333 punten
6. flag-nl Yara Kastelijn – 1218 punten
7. flag-nl Inge van der Heijden – 1188 punten
8. flag-us Clara Honsinger – 1126 punten
9. flag-cz Katerina Nash – 1114 punten
10. flag-us Katherine Compton – 1103 punten
Volledige ranking vrouwen

Bij de mannen speelden Mathieu van der Poel en Toon Aerts lange tijd haasje-over, maar intussen heeft MvdP een gat van meer dan honderd punten weten te slaan. De Nederlandse veelvraat van Alpecin-Fenix zal voorlopig dan ook nog wel even bovenaan deze ranglijst blijven staan.

Wout van Aert zakte in de Cyclo-cross Ranking van de achttiende naar de 32e positie en heeft in de wereldbekerwedstrijd van Hoogerheide zondag een derde plek (en 140 punten) te verdedigen. Mogelijk kan hij tijdens het WK in Dübendorf pas vanaf de derde of zelfs vierde startrij beginnen.

UCI-ranking Veldrijden Elite mannen 21-1-2019
1. flag-nl Mathieu van der Poel – 2360 punten
2. flag-be Toon Aerts – 2229 punten
3. flag-be Eli Iserbyt – 2001 punten
4. flag-be Laurens Sweeck – 1741 punten
5. flag-be Michael Vanthourenhout – 1594 punten
6. flag-nl Lars van der Haar – 1560 punten
7. flag-be Quinten Hermans – 1523 punten
8. flag-nl Corné van Kessel – 1282 punten
9. flag-be Gianni Vermeersch – 1163 punten
10. flag-es Felipe Orts – 1153 punten

32. flag-be Wout van Aert – 569 punten
Volledige ranking mannen

Dit artikel delen:

8 Reacties

steven2743 22 januari 2020 om 16:21

Is dit lijstje voor of na de correctie met Betsema?

chasse patat 22 januari 2020 om 16:39

Betsema staat 24e met de punten behaald in februari 2019. Dus (nog) geen correctie.

O59 22 januari 2020 om 16:43

Je mag me een jaloerse Vlaming noemen maar dat ben ik echt niet.
Is het jullie echt niet opgevallen dat de prestaties van vooral Nederlandse rensters dit jaar zowat explodeert ? Rensters die vorig jaar vooraan redenworden nu gedegradeerd. Dit laat me toch even nadenken….
En ja ik geef toe, dat zijn fenomenen die we bij de belgen ook al gezien hebben (en die lieten mij ook nadenken …)

Martino87 22 januari 2020 om 17:17

Jaloerse Vlaming!

Als ik snel de uitslagen van vorig jaar bekijk dan zie ik dat vooral Vos, Betsema en Brand wonnen in de klassementswedstrijden. Die zijn er alledrie amper bij geweest en goede buitenlanders waren er amper. Worst won vorig jaar ook al wat wedstrijden, dus het lag in de lijn der verwachtingen dat zij nog een stap zou zetten. Zelfde kan gezegd worden van Alvarado al is die stap wel veel groter dan ik (en waarschijnlijk anderen) hadden verwacht. Kastelijn zat ook niet zo heel ver van de stop af, maar is dit jaar ook niet altijd even goed. En dan heb je nog die hele jonge die vorig jaar minder aanwezig waren.

Overigens staat hier tegenover dat een aantal totaal niet meer presteren zoals Kaptheijns en de Boer.

SnellePelle 22 januari 2020 om 20:16

Ik noem je geen jaloerse Vlaming, wel naïeve Belg.

Kijk eens rond bij Belgische wielerverenigingen of je daar meiden kan vinden die met veel respect begeleiding krijgen in hun ontwikkeling.

Ga je niet vinden.

Kijk eens rond bij een Nederlandse wielerverenigingen, je gaat daar veel jonge meiden vinden die respectvol begeleid worden om beter te worden.

Zij worden niet gehoond om rondere heupen, of om mindere explosiviteit dan jongens. Zij worden geroemd om hun inzet, plezier en ambitie om zelf beter te worden. Verenigingen begeleiden hen daarin.

Wat in Belgie nog veel te veel gebeurd is dat meiden met jongens vergeleken worden, trainingen van jongens uitvoeren.

Brabander 22 januari 2020 om 21:00

Dit zit er toch gewoon al tijden aan te komen? Lucinda Brand stond er vorig jaar al echt. Annemarie Worst maakt een vrij geleidelijke groeicurve door, Alvarado had ik inderdaad ook niet zo snel bovenin verwacht maar dat talent zag je al tijden en Kastelijn is voor mij een grote verrassing. Maar die heb je zo af en toe eens. Met Van der Heijden, Bakker, Van Anrooij, Pieterse en Van Alphen staat de volgende generatie al weer klaar. Dus wees niet verbaasd die over een paar jaar voorin te zien

toke 23 januari 2020 om 01:07

Het gehele nederlandse dames wielrennen staat al vele jaren een stuk hoger dan in belgie.

Barry Batsbak 23 januari 2020 om 09:01

Het gehele Nederlandse wielrennen wat mij betreft. De dames zijn in het veld en op de weg al jaren wereldtop en breed vertegenwoordigd. In het veldrijden valt het nog niet zo op, maar op de weg doen de Nederlandse heren het de afgelopen 10 jaar ook steeds beter en vallen ook steeds meer op met hoge uitslagen en overwinningen. Het mooiste voorbeeld van de laatste jaren vindt ik de ritoverwinning van Teunissen vorig jaar. De opmerking dat nu Nederlandse mannen van de "tweede lijn" nu ook op het hoogste niveau kunnen winnen staat me nog goed bij. Het zijn niet alleen meer de Van der Poels, de Dumoulins, Groenewegens en de Mollema's maar ook de Teunissens, de Tolhoeks en de Oomens van ons land komen op de voorposten vechten voor de winst. De sterkte in de breedte is inmiddels enorm.

Headlines

Materiaalzone

Populair