Woedende Verbruggen peinst niet over inleveren eretitel UCI

maandag 20 april 2015 om 12:07
Woedende Verbruggen peinst niet over inleveren eretitel UCI

Hein Verbruggen is niet van plan om af te treden als erevoorzitter van de UCI. Als de huidige voorzitter Brian Cookson hem toch zijn titel afpakt, onderneemt de Nederlander juridische stappen. Dat schrijft hij in een brief aan het dagelijks bestuur van de de UCI die in handen is gevallen van de Belgische krant De Morgen.

Cookson vroeg Verbruggen vorige maand om naar aanleiding van het rapport van hervormingscommissie CIRC afstand te nemen van zijn eretitel. “Blijkbaar ziet hij dat als het hoofddoel van zijn voorzitterschap. Het lijkt mij dat hij momenteel wel belangrijkere dingen op zijn bordje heeft liggen.”

Verbruggen wijst erop dat in het rapport geen enkel bewijs voor corruptie of samenzwering is geleverd. “Elke normale voorzitter zou blij zijn dat zijn organisatie van zulke zware beschuldigen wordt vrijgepleit. Maar meneer Cookson blijkbaar niet. Hij is geobsedeerd door mijn erevoorzitterschap en zijn eerste reactie na de publicatie van het rapport was dan ook dat ik deze moet inleveren.”

Verbruggen, die zegt zich niet te kunnen vinden in de beschuldigingen die in het rapport aan zijn adres worden geuit, zal geen enkele sanctie accepteren. “Zeker niet van een persoon als meneer Cookson! In dat geval kan de UCI juridische stappen verwachten. Op basis van uitspraken van Cookson dat ik een dictator ben of op basis van het duidelijk vooringenomen CIRC-rapport.”

Update
Cookson voelt er niets voor om inhoudelijk op de beschuldigingen van Verbruggen te reageren. “Ik denk dat de brief van de heer Verbruggen voor zich spreekt”, vertelt hij in een korte reactie aan Cyclingnews.com. “De mensen die het CIRC-rapport hebben gelezen, zullen begrijpen waar de UCI in het verleden in de fout is gegaan. Ik ben gekozen om zaken te veranderen en niet om in een publiek gevecht verzeild te raken.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

Rode Lantaarn 20 april 2015 om 12:15

Zeg dan niks.

Marakus 20 april 2015 om 12:17

Kom op meneer Verbruggen de lol moet er toch wel af zijn om erevoorzitter van de UCI te zijn. Niemand moet je of kijkt op zijn minst met een scheve blik naar je. Hou de eer aan jezelf (in zoverre dat nog mogelijk is) en stap op!

Lamme Frans 20 april 2015 om 12:19

Die man is een schandvlek voor de natie.

Bertvd 20 april 2015 om 12:22

Beste meneer Verbruggen: Go home. U staat enkel nog voor eigen parochie te preken. Acht u het nog in het belang van het wielrennen om dit allemaal te roeptoeteren? Het siert u wel, netjes in de Armstrong stijl te blijven, door te dreigen met rechtzaken. Feit blijft dat er nu een voorzitter is die een cultuurverandering wil. Waar u alles met de mantel der liefde bedekte.

Door mensen zoals u was het wielrennen bijna dood.

Nogmaals: go home

hiddenz 20 april 2015 om 12:22

als je uitgekotst wordt moet je dat accepteren. Nu is Verbruggen net zo’n binnenboertje wat de UCI nog een tijdje in zijn mond heeft zitten, gaat al zuurder en viezer smaken.

ti-raleigh 20 april 2015 om 12:23

Een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar ik hoop dat Cookson zich niet laat afschrikken/intimideren door zulke uitspraken en de weg die hij is ingeslagen blijft vervolgen.

robotour 20 april 2015 om 12:31

Hein Verbruggen de Sep Blatter van het wielrennen, heeft alle schijn tegen zich, maar toch vasthouden aan zijn positie. Je vraagt je af waarom ? Als je zoveel modder over je heen krijgt, is het dan nog wel waard om koste wat kost erevoorzitter te willen blijven?
Indien je altijd naar eer en geweten de sportiviteit etc. binnen het wielrennen hebt uitgedragen, je onrecht wordt aangedaan en je in diskrediet proberen te brengen is het nobel
hier tegen in het geweer te blijven komen. Het lijkt mij echter een zinloze machtstrijd tussen oude mannen, die niks positiefs aan de wielersport bijdraagt. De wielersport dient voorOP te staan, niet u meneer Verbrugggen of meneer Cookson!

oscarito1908 20 april 2015 om 12:45

Hij praat net zulke taal als Armstrong in zijn ” beste” tijd.

Niemand in de wielerwereld neemt jouw nog serieus.

FondriestTF3 20 april 2015 om 12:46

Zelfs al heeft hij gelijk, dan nog zou hij in het belang van de sport zijn mond moeten houden. Uw tijd is geweest. Hou de eer aan jezelf. Houdoe.

123poetertjes 20 april 2015 om 12:53

Lol

albertooo 20 april 2015 om 13:08

Wat mij betreft verdient Verbruggen zo'n positie niet, maar de UCI heeft hem daar willens en wetens geplaatst. Ze wisten heel goed wat voor rol die man had gespeeld, maar gingen er ook niet vanuit dat het naar buiten zou komen.

Edit: wel heerlijk hoe in die brief het CIRC wordt afgemaakt zeg! Was natuurlijk ook doorgestoken kaart.

schipperaar 20 april 2015 om 13:35

Wat heeft deze halve zool betekent voor de sport, was Armstrong zn enige geldschieter?

Poeksel 20 april 2015 om 13:59

Beste NOC*NSF,

Zoals u weet is Hein Verbruggen, erelid van het NOC*NSF, in opspraak. De Heer Cookson (voorzitter UCI) heeft hem opgeroepen af te zien van zijn erevoorzitterschap van het UCI. De meningen over zijn functioneren bij het UCI zijn verdeeld: zelf vindt hij dat hij erevoorzitter kan blijven en alle aantijgingen schandalig. De rest van de wereld is het eens met de heer Cookson (of in ieder geval 100% van de mensen die de moeite neemt zijn of haar mening over Verbruggen te delen op internet).

Mijn vraag: heeft u kennis genomen van de breed gedragen negatieve mening over Hein Verbruggen? En is het erelidmaatschap van Verbruggen bij de NOC*NSF ook een punt ter discussie?

Met vriendelijke groet,
Poeksel

SolerEritrean 20 april 2015 om 14:11

Wat een aandachtskwal

john 20 april 2015 om 14:20

In mijn tijd als voorzitter werd geen 5 miljoen uit gegeven aan dit onderzoek al dus H Verbruggen ,nee logisch hij had ze in zijn eigen zak gestoken deze betrouwbare man

Marakus 20 april 2015 om 15:15

[email protected] John

Versturen maar @Poeksel!

Poeksel 20 april 2015 om 15:26

Gedaan Marakus. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

52voor11achter 20 april 2015 om 15:32

Hein Verbruggen weet niet wat eer is.

Marakus 20 april 2015 om 15:36

Goed Poeksel, ben benieuwd naar de reactie als die al komt :) laat maar even weten!

Gompie 20 april 2015 om 15:52

Dit is precies de reactie die je van een narcist mag verwachten. Als Cookson dit doorzet (wat terecht zou zijn!) dan heeft Verbruggen een nieuw doel in zijn leven: Cookson kapot maken! :-(

Fritsie 20 april 2015 om 15:55

Echt bizar die brief van hem. Alleen maar om zijn eigen hachje en dat van oude collage’s te redden. Nergens een sprankje liefde voor de wielersport te bespeuren. Deze man heeft niks meer toe te voegen aan het wielrennen

schipperaar 20 april 2015 om 16:05

Zijn ogen spreken boekdelen(dollars).

west 20 april 2015 om 16:26

Dan geeft de UCI hem er toch gewoon nog een titel bij? Erevoorzitter en ErePiemolfietserThundernurdDieNietWilAftreden.
Dat bijvoorbeeld in de krant en op WF komt: “De in opspraak geraakte Erevoorzitter en Erepiemolfietserthundernurddienietwilaftreden van de UCI, Hein Verbruggen heeft gisteren een baby opgegeten.”

dikkechaap 20 april 2015 om 16:33

Ik roep iedereen op om het schrijven van Poeksel (al dan niet rechtstreeks gekopieerd) naar het NOC NSF te sturen. Als veel mensen dat doen, dan kunnen ze niet om een heroverweging heen lijkt me.
Via deze link kun je een vraag stellen aan het NOC NSF:
http://www.nocnsf.nl/informatiepunt

-edit
Ik heb hem als volgt bewerkt en verstuurd:

Beste NOC*NSF,

Zoals u weet is Hein Verbruggen, erelid van het NOC*NSF, in opspraak. De Heer Cookson (voorzitter UCI) heeft hem opgeroepen af te zien van zijn erevoorzitterschap van het UCI. De meningen over zijn functioneren bij het UCI zijn verdeeld: zelf vindt hij dat hij erevoorzitter kan blijven, hij noemt alle aantijgingen schandalig. De rest van de wereld is het eens met de heer Cookson (of in ieder geval de mensen die de moeite nemen hun mening over de heer Verbruggen te delen).

Mijn vraag: heeft u kennis genomen van de oproep van de voorzitter van het UCI, en het breed gedragen negatieve sentiment rond de heer Verbruggen? Zo ja, staat het erelidmaatschap van Verbruggen bij het NOC*NSF ook ter discussie?

Met vriendelijke groet,

west 20 april 2015 om 16:39
Quote:
Beste NOC*NSF,

Zoals u weet is Hein Verbruggen, erelid van het NOC*NSF, in opspraak. De Heer Cookson (voorzitter UCI) heeft hem opgeroepen af te zien van zijn erevoorzitterschap van het UCI. De meningen over zijn functioneren bij het UCI zijn verdeeld: zelf vindt hij dat hij erevoorzitter kan blijven en alle aantijgingen schandalig. De rest van de wereld is het eens met de heer Cookson (of in ieder geval 100% van de mensen die de moeite neemt zijn of haar mening over Verbruggen te delen op internet).

Mijn vraag: heeft u kennis genomen van de breed gedragen negatieve mening over Hein Verbruggen? En is het erelidmaatschap van Verbruggen bij de NOC*NSF ook een punt ter discussie?

Met vriendelijke groet,

Verstuurd. http://www.nocnsf.nl/informatiepunt

Zijn er mensen met twitter die het @nocnsf willen twitten aan het noc-nsf?

Headlines

Materiaalzone

Populair