WK-parcours in Australië voorgesteld: organisatie kiest voor selectieve omloop

vrijdag 10 december 2021 om 08:49
WK-parcours in Australië voorgesteld: organisatie kiest voor selectieve omloop

Gaat Julian Alaphilippe volgend jaar voor de hattrick? - foto: Cor Vos

Het WK wielrennen zal volgend jaar plaatsvinden in en rond de Australische stad Wollongong. De organisatie heeft inmiddels het WK-parcours gepresenteerd en lijkt bij het uittekenen van de omloop geen rekening te hebben gehouden met zijn Australische sprinttopper Caleb Ewan. Op het eerste gezicht lijkt het namelijk eerder een WK voor de sterke klassiekerrenners.

Als we kijken naar de wegrit bij de eliteheren, dan zien we dat de start is gelegen in Helensburgh, in de buurt van de iconische Sea Cliff Bridge. Vervolgens trekken de renners voor een veertigtal kilometer langs de Australische kust, met eventuele waaiers tot gevolg, om dan te beginnen aan een grote lus met onderweg de Mount Keira als scherprechter. Dit is een beklimming van net geen negen kilometer aan 5,7%, met een uitschieter tot 15%, waar de koers eventueel kan ontploffen.

Na de Mount Keira Loop draaien de renners waarschijnlijk het Wollongong City Circuit op, waar de wegritten zullen worden beslist. Ook op het tweede lokale circuit, dat meerdere keren zal worden afgewerkt, is het klimmen geblazen. De organisatie heeft namelijk Mount Pleasant (1,1 km) in het parcours opgenomen. Dit is een vervelende kuitenbijter, gemiddeld 7,7% en met pieken tot 14%. Na de laatste passage van Mount Pleasant is het nog goed acht kilometer tot de streep.

Mannen als Mathieu van der Poel, Wout van Aert maar ook tweevoudig wereldkampioen en titelverdediger Julian Alaphilippe zullen ongetwijfeld in hun handen wrijven na een blik op het WK-parcours. “Het hoogteverschil in de regio zal sommige mensen verbazen. Het parcours heeft alles in zich om een sensationele reeks wedstrijden voort te brengen en mooie herinneringen te creëren voor de renners en de fans”, aldus koersdirecteur Scott Sunderland.

Ook David Lappartient, de voorzitter van de UCI, kijkt uit naar een WK in Australië. “Het is een interessant, maar veeleisend parcours. Door de pandemie hebben we Wollongong nog niet kunnen bezoeken, maar we kijken ernaar uit om begin 2022 naar Australië te gaan om daar alle race-details te kunnen bekijken.”

WK-programma

De WK-week begint op zondag 18 september 2022 met de tijdritten bij de elitevrouwen- en mannen. Opvallend: voor het eerst in de geschiedenis van het WK worden die op dezelfde dag georganiseerd. Bovendien krijgen de mannen en vrouwen exact hetzelfde parcours en dezelfde afstand voor de wielen geschoven. De tijdritten worden afgewerkt in het centrum van Wollongong, op een technisch parcours.

Op maandag 19 september is het aan de U23-mannen om hun tijdrit af te werken, een dag later zijn de junioren vrouwen en mannen aan de beurt en op woensdag 21 september staat het onderdeel Mixed Relay op het programma. Vanaf vrijdag schakelen we over naar de wegritten voor junioren mannen en U23-mannen (vrijdag), junioren vrouwen en elitedames (zaterdag) en tot slot de eliteheren op zondag 25 september.

Zondag 18/9/2022 –  Tijdrit vrouwen
Zondag 18/9/2022 – Tijdrit mannen
Maandag 19/9/2022 -Tijdrit mannen beloften
Dinsdag 20/9/2022 –  Tijdrit vrouwen junioren
Dinsdag 20/9/2022 – Tijdrit mannen junioren
Woensdag 21/9/2022 – Mixed Relay

Donderdag 22/9/2022 – Geen wedstrijden op het programma

Vrijdag 23/9/2022 – Wegrit mannen junioren
Vrijdag 23/9/2022 – Wegrit mannen beloften
Zaterdag 24/9/2022 – Wegrit vrouwen junioren
Zaterdag 24/9/2022 – Wegrit vrouwen
Zondag 25/9/2022 –  Wegrit mannen

Dit artikel delen:

103 Reacties

Alfons Haavers 10 december 2021 om 08:50

Oké cool had ik niet verwacht. Dacht ook dat ze de rode loper gingen uitrollen voor Ewan. Kijk al uit naar Wout en Remco weer samen in 1 team. ;-)

Dit wordt een nachtelijk gebeuren vermoed ik voor de Europese tv-kijker?

Pizzi 10 december 2021 om 09:51

Lijkt me wel ja. Mijn tactiek wordt hetzelfde als bij het WK in Geelong: van tevoren pizza’s kopen en die ’s nachts in de oven doen + de wekker heel vroeg zetten. Probleem was alleen dat ik toen de wekker niet heb gehoord en ergens ’s ochtends wakker werd en dacht ‘Oh ja, ik zou afgelopen nacht het WK gaan kijken’ .. :P

Alfons Haavers 10 december 2021 om 09:57

De REV-pizza’s in regenboogkleuren?

Kan me eigenlijk niet goed meer voor de geest halen hoe ik dat WK heb beleefd, maar herinner me in ieder geval de aanval van Gilbert live te hebben gezien, dus dat voorspelt toch nog een christelijk uur voor de uitzending.

Wheely 10 december 2021 om 10:07

Finale zal tussen 6 en 7 uur s’ochtends zijn hier?

Reutemeteut 10 december 2021 om 12:50

Dus die pizza’s hebben heel de nacht in de oven gezeten? _o-O_

Duh 10 december 2021 om 13:03

Finale eerder tussen 4:30 en 6 onze tijd denk ik. Weg afgesloten tot 7u, en dat zal rekening moeten houden met langzaamste schema en laatste finishers.

Deo 10 december 2021 om 08:53

Jammer, had het mooi gevonden om weer eens een sprinter in de wereldkampioen trui te zien.

Barry Batsbak 10 december 2021 om 09:02

Wout van Aert is tegenwoordig toch ook gewoon sprinter?

Deo 10 december 2021 om 09:38

Ja misschien wel maar die wordt toch 2e.

Barry Batsbak 10 december 2021 om 10:01

Ah ja, goed punt.

blix 10 december 2021 om 08:54

Oke, Pidcock is gerustgesteld.

legrandbornand 10 december 2021 om 08:54

Met een EVP die in bloedvorm uit de Vuelta zal komen is de winnaar al gekend :-)

hartstikkebedankt 10 december 2021 om 08:57

Ewan says no

Landeirovic 10 december 2021 om 09:11

Pogacar paar dagen na zijn 24e verjaardag Wereldkampioen!

Alfons Haavers 10 december 2021 om 11:30

Benieuwd welk programma die zal uitstippelen. Tour-Vuelta-WK (aan de andere kant van de wereld) na wellicht ook al een stevig voorjaar, lijkt me wat van het goeie te veel.

Zal dit jaar misschien eerder inzetten op Tour-Vuelta en het vizier op het WK richten als het eens echt voor klimmers is?

Landeirovic 10 december 2021 om 11:47

Hij heeft wel aangegeven heel graag in het shirt van Slovenië te rijden.

Romāns Vainšteins 10 december 2021 om 09:21

Veel kanshebbers. Ik zie MvdP en WvA nou niet meteen in het loeigrote voordeel tov de lichtere, klassieke mannen. Wellicht voelen ze zich nu uitgedaagd door mij en krijgen ze het lef om er een jaargang inclusief LBL en RvL van te maken, al is het om hier de mijmerdrang over alle 5 monumenten te voeden.

Steven_E 10 december 2021 om 10:21

Wout liet weten nog niet zeker te zien dat hij de oversteek maakt richting Australië voor het WK. Adrie heeft al gereageerd dat dat nonsens is.

Japiejo 10 december 2021 om 09:29

Mooi zo. Sprintkoersen zijn het saaiste op aarde.

Westland95 10 december 2021 om 09:36

Mathieu wereldkampioen.

Turtlehead 10 december 2021 om 10:59

Op zeker. Als zijn kniepijn op tijd over is ;)

Alfons Haavers 10 december 2021 om 09:37

Zag op een andere site een schatting van het aantal hoogtemeters en afhankelijk van hoe het parcours wordt ingedeeld komen ze uit tussen de 3.200 en 4.000 hm.

Nu zegt dat aantal hm niet altijd zoveel, maar het zal toch een pittige omloop worden. Misschien iets meer dan dit jaar een treffen tussen de klassieke mannen en de (explosieve) klimmers?

Peetvader 10 december 2021 om 09:37

Langs 1 kant mooi dat ze het parcours niet gewoon maken voor hun grootste kanshebber.

Langs de andere kant kan ik me wel voorstellen dat Ewan teleurgesteld zal zijn.

kleomantre 10 december 2021 om 11:44

Ben blij dat ze niet zo'n parcours uitstippelen waar ze proberen de lokale held in de kaart te spelen. Dat is zo tenenkrommend als dat gebeurt.

Aerts 10 december 2021 om 09:37

Deo, ga lekker baanwielrennen kijken.

Adorni 10 december 2021 om 09:50

Ik geloof niet dat het WK in 2022 in Australië zal doorgaan.
Als andere wedstrijden als TDU organiseren te lastig is wegens coronarestricties, zal het WK met deelnemers van over de hele wereld ook niet haalbaar zijn.

Steven_E 10 december 2021 om 10:22

Zo een groot evenement is toch iets anders. Zie bvb naar de Australian Open, die gaat ook (opnieuw) door

Panache 10 december 2021 om 11:03

Verschil is seizoen. Het tennis vindt plaats in de zomer, het wk wielrennen einde winter. Australië is zeer streng, ik heb ook mijn twijfels.

Steven_E 10 december 2021 om 11:14

TDU is ook zomer, gaat ook niet door. In Australië zijn ze heel streng en willen ze enkel uitzonderingen maken voor events die budgettair sterk genoeg zijn en het land ook wat

Steven_E 10 december 2021 om 11:14

… promoten. Denk het WK wielrennen daar – net als de Australian Open – wel aan voldoet.

Merlinappa 10 december 2021 om 11:31

Denk inderdaad ook dat het niet doorgaat.

Michelangelo 10 december 2021 om 09:51

Lokale rondje komt een beetje over als AGR-hellingen. Korte nijdige helling, veel bochten. Dus voor de explosieve mannen en vrouwen die goed kunnen sturen. Alaphillipe, VdP, Van Aert, Pidcock?, Hayter?, Pog en Rog.

Benieuwd welke rol de lange klim nog gaat spelen. het is nog ver van de finish, en een helling van 9 km aan 5% gemiddeld klinkt niet echt als een superselectieve helling.

Verder ben ik vooral benieuwd wat de zuiderburen met Evenepoel gaan doen. Want ook dit klinkt als een Van Aert parcours, en Evenepoel heeft afgelopen jaar zichzelf geen dienst bewezen als het gaat om het dienen van het landsbelang. Persoonlijk zou ik hem om die reden thuislaten. En die boodschap zou ik hem meteen na Leuven al hebben gegeven, zodat er op voorhand al duidelijkheid is en er niet nog een hele polemiek zou ontstaan. Want wat hij geflikt heeft zou ik als bondscoach persoonlijk niet over mijn kant laten gaan.

Alfons Haavers 10 december 2021 om 09:55

Direct na het WK in Leuven is zelfs voor jou misschien wat snel. Stel je voor dat van Aert geblesseerd is op het moment van het WK volgend jaar. Dan moet je hopen dat Van Avermaet of Gilbert ineens de benen terugvinden van 5 jaar geleden. ;-)

Maillot à Pois 10 december 2021 om 10:00

Je bent er vroeg bij met je “neem-Evenepoel-niet-mee”-campagne dit keer ;-)
Maar op het eerste gezicht inderdaad geen parcours voor hem

Romāns Vainšteins 10 december 2021 om 10:07

REVKET mee natuurlijk en dan ook gelijk als kopman ipv 'rij je allemaal aan grot, ik heb de benen! Ik heb de benen!-Euh, Jaaahaaasper… Kan jij overnemen?'-van Aert.

Zonder al te veel dollen is naast van Aert hij de enige echte Belgische coureur die je hierop als kopman uitspelen kunt. Het moet dan wel een kingsizegaatje in je hoofd als bondscoach zijn om dat niet te doen en daarbij uiterst laf en incompetent. Dat is immers je job, dealen met de ruigste pedaalstampers des aardbols. Ook is de oplossing al bekend: vrije rol geven en de rest dan maar slaafs als van Aert treintje.

Wheely 10 december 2021 om 10:10

Misschien de "hou 'm thuis!" merchandise al laten drukken. In smurfenkleuren uiteraard.

Michelangelo 10 december 2021 om 10:17

@Alfons,
Als je hem meeneemt als Van Aert niet fit is geef je eigenlijk als bondscoach aan dat je ergens het gedrag van Evenepoel "accepteert" als je ineens geen alternatief denkt te hebben. Natuurlijk is het de keuze van de bondscoach en niet aan mij, maar ik zou meteen een lijn getrokken hebben. Er is gewoon heel veel gebeurd met Evenepoel in de nationale ploeg, allemaal niet in het voordeel van Remco. Ik zou me als bondscoach niet te kakken laten zetten door zo'n blaag.

Natuurlijk is Evenepoel een blikvanger en in potentie een geweldige coureur. Maar ik denk dat Belgie genoeg renners heeft die ook gewoon hun rol kunnen spelen op dit parcours. En dan zou ik kiezen voor teambelang, en dan bedoel ik niet het belang van het merkenteam.

EDIT: @Romans, ik begrijp precies wat je bedoelt, en als bondscoach moet je inderdaad kunnen omgaan met lastige renners die toevallig verdomd hard kunnen fietsen. Maar dat betekent niet dat het altijd beter is dat je als bondscoach meteen plooit om de renner heen. In sommige gevallen is een harde les beter dan alles met de mantel der liefde bedekken. En Evenepoel heeft genoeg mantels der liefde om zich heen verzameld, en daar wordt hij niet beter van. Hij is een sjotter met een berg jaknikkers om zich heen, en zo gedraagt hij zich ook in de koers. En soms moet je die gasten gewoon een tijd op de bank zetten om het kwartje te laten vallen. Zeker in deze fase van hun loopbaan, waarin ze zich een pak aanmeten wat nog een paar maten te groot is.

Alfons Haavers 10 december 2021 om 10:20

Ik zie er daar vanmiddag misschien wel al eentje opduiken aan het bondsgebouw in geel-zwart hesje, zich verwarmend aan Pizzahut-dozen die verbrand worden in een ton en scanderend

WAT WILLEN WE? HET VENTJE BLIJFT THUIS!

WANNEER WILLEN WE HET? NU DIRECT, WANT HET MOEST AL MEEGEDEELD ZIJN NA LEUVEN!

Romāns Vainšteins 10 december 2021 om 10:24

'Hou hem thuis!, Hou hem Thuis!'

Trumpiaans stompzinnig en ook precies níet wat de liefhebber wil. Daarnaast is deze onthulling van parcours natuurlijk de reden om hem juist wél mee te nemen. Maar een volhardende drammer van het type Smeets/Wuyts in blinde nadagen die 9 maanden het tegenovergestelde beweert om uiteindelijk lekker niet zijn zin te krijgen misstaat geenszins op een discussiesite zoals deze.

Michelangelo 10 december 2021 om 11:02

@Romans,
Als je graag de vergelijking wilt maken met onze oranjegespoten vriend van de overkant van de oceaan: ook die heeft zijn hele leven enkel jaknikkers om zich heen gehad. En als je geen ja knikt dan ben je de vijand en moet je kapot. En dat soort mensen denken dat hun aars het middelpunt is van het heelal, en alles daaromheen moet draaien.

Persoonlijk zit ik niet wachten op dit soort personen. En vaak verstaan die mensen maar 1 taal: de keiharde aanpak terug. Aan de softe aanpak hebben ze geen boodschap, omdat ze dat zien als een teken dat ze ‘gewonnen’ hebben. En blijven dan ook volharden in hun werkwijze, en gaan ze nooit het nodige respect opbouwne

En helaas heeft Evenepoel naast gigantisch veel fietstalent ook heel veel trumpiaanse trekjes. Dat is dan ook precies de reden dat ik hem zelf keihard aan zou pakken. Want iemand met zijn fietskwaliteiten heb je er graag bij als coach, maar die andere eigenschappen zijn funest in een team.

Romāns Vainšteins 10 december 2021 om 11:17

Ik ben het totaal met je oneens.

Zo'n landenteam moet gewoon begrijpen en er mee werken dat je helemaal geen team bent en simpelweg de kansen goed spreiden om de titel te pakken, daarvoor pak je de beste renners mee. Als zo'n bondscoach, al dan niet opgefokt door een ander kopstuk binnen de selectie en zijn aanhang, verdwaald raakt in een stom potje 'wuhwuhwuh, kijk mij nou eens' naait ie gewoon knetterhard zijn eigen natie. Keihard aanpakken waarom en met welke winst, dat je op fora wat mensen hebt die daarop 'ja, dat had ik ook zo gedaan' schrijven?

De oplossing is : REVKET vrije rol, doe je ding. Van Aert en de vriendjes samen in het gelid. Dat had het al in Leuven moeten zijn. Aan hem de schone taak om dat allebei de heren hardpedaalstampers op zn manier mee te geven dat ze normaal doen ipv op elkaar zitten te zeiken, dát is het werk.

Nog ter aanvulling : Het WK is nog 9 maanden weg ongeveer, binnen die tijd kan REVKET nog vader worden dus ook volwassener. Wie weet gaat ie 's voortijds idd nog mee in allerlei zoete #WE-R-WE,NO-2-I-teamtalk, erg veel vertrouwen zou ik er echter niet in hebben en hem toch gewoon een vrije rol geven als inmiddels wijzere bondscoach zijnde.

Beer 10 december 2021 om 11:22

Wat Romans zegt.

Michel., get over it makker.

Michelangelo 10 december 2021 om 12:03

Van mij mag de bondscoach het zelf weten. Maar ik lach me een scheur in mijn broek als de geschiedenis van Tokyo en Leuven zich in Australie herhaalt! Met topfavoriet Wout en meesterknecht Evenepoel in de hoofdrollen….

Chippen 10 december 2021 om 12:17

edit wf: ontopic svp

Michiel 10 december 2021 om 12:30

Volgende keer met je goede been uit het verkeerde bed stappen i.p.v. andersom Chippen

Romāns Vainšteins 10 december 2021 om 12:35

‘Maar ik lach me een scheur in mijn broek als de geschiedenis van Tokyo en Leuven zich in Australie herhaalt! ‘

Kortom : Ook jij wil gewoon dat REVKET gaat, tenzij je bondscoach bent, wat je niet bent.

Kleine h 10 december 2021 om 13:00

Hebben jullie geen werk ofzo? Manman wat een verhalen

Aart van Woud 10 december 2021 om 13:05

Ik lach me vooral dood als Van Aert aangeeft in dienst van Remco te zullen rijden, no matter what, vervolgens voor eigen kans gaat én wereldkampioen wordt!

wimvl 10 december 2021 om 13:48

Michelangelo. Gelukkig ben jij niet onze bondscoach.

5211 10 december 2021 om 15:59

Ronduit triest. Voor iemand die regelmatig goede reële beschouwingen neerpent maar zijn “status” als volwassen reaguurder totaal verpest omdat hij zijn obsessie niet kan beheersen. De naam van de uitvinder schilder onwaardig.

Wederom gooi je REV zodanig in je eerste reactie ter discussie in de hoop op reacties waarna je lekker los kunt gaan in het vilein afbranden. Ja een ieder weet dat hij talent heeft, dat hij even niet kon bevestigen maar alsnog grote prestaties liet zien. Wat hij wel of niet verkeerd deed met WK, we weten het. We weten ook dat hij zijn zelfvertrouwen niet onder stoelen of banken steekt, dat mag en zeker voor een sporter vaak een must.

Jouw reactie op anderen ofwel jou validatie van je gelijk o.a.; “En dat soort mensen denken dat hun aars”

Je hebt het over jezelf maar kunt dat niet zien vanwege de obsessie. Wanneer je zo vaak herhalend dit thema VILEIN speelt duidt dit op eea wat erger is dan de achteloze Trump volger. Dat zijn diegene die deze lieden opjuinen, des te meer en vooral wanneer je dat doet onder een verhullende deken van zogenaamde subtiliteit met veel omhaal. Ken de geschiedenis.

Alter ego Michel een adept volhardt in steun blind voor realiteit. Chippen is wel eens teveel Be/Nl gericht maar heeft hier wel een punt.

thorsen 10 december 2021 om 16:50

Evenepoel met Trump vergelijken, dan dan nog denken dat je serieus genomen kunt worden.

Gebruikersnaam 10 december 2021 om 18:09
Quote:
Maar ik lach me een scheur in mijn broek als de geschiedenis van Tokyo en Leuven zich in Australie herhaalt!

Dus een koers waar er gewoon iemand beter is dan Van Aert en het gedrag van Evenepoel niet het minste invloed had op het eindresultaat?

Nou, zeg, dat wordt lachen, gieren, brullen!

5211 10 december 2021 om 18:21

Zegt Michiel,. De volgzame bewonderaar van de huisschilder alhier.
Gewoon de waarheid en dat valt jou niet mee, maar dat was al eerder duidelijk.

De kern is dat een keer je ongenoegen uiten over een renner niet vreemd is en ieder zijn mening.
Het verschil met maniakaal blijven framen, berichten, stoken hoe subtiel vaak ook is van een andere orde. Alleen een hoek die het niet ziet.

Wheely 10 december 2021 om 09:52

Plezant parcours, hup Loes & Koos!

Pizzi 10 december 2021 om 09:52

Flip gaat voor een Sagannetje: 3 x op rij.

aardappeljager 10 december 2021 om 10:11

Ik zou het mooi vinden. Eerst hopen dat het doorgaat en dan het jaar erop een parcours op zijn lijf en we gaan voor de 4. Records zijn er om gebroken te worden

blix 10 december 2021 om 10:11

Flipje kan zo stilaan ook een missie à la Van der Poel en Pidcock formuleren: de eerste zijn die het record van Binda, Van Steenbergen, Merckx, Freire en Sagan breekt.

Koers 10 december 2021 om 09:52

Mollema op timing!

5211 10 december 2021 om 16:00

Wie weet. En nog wat tekens.

Maillot à Pois 10 december 2021 om 09:56

Tijdrit voor mannen en vrouwen voor het eerst op dezelfde dag en over dezelfde afstand

Oblomov 10 december 2021 om 09:59

Dat wordt drie op een rij…

Fast Freddy 10 december 2021 om 10:09

Ewan kan hier prima mee uit de voeten. De city loop is ca.16km lang, met tot zover bekend 1 klimmetje van een km. Geen Poggio afdaling naar de streep, maar 8km om de troepen te verzamelen en een leadout voor te bereiden. Die langere klim in de eerste 80km doet ook geen pijn.
Ik verwacht een groepssprint met 60-80 man.
Jacobsen meenemen, om geen spijt te krijgen achteraf, maar ik zie hem hier niet bij de eerste groep blijven.

Gebruikersnaam 10 december 2021 om 11:53

Lijkt me net dat ze dit soort klimmetjes erin steken omdat ze weten dat Ewan er nog wel over raakt, maar Jakobsen, Merlier en co dan wel tussen hun kader hangen. Zou die laatsten dan ook gewoon thuis laten.

jappe666 10 december 2021 om 13:20

En met Matthews, Haussler, Stannard, Schultz, … hebben ze daar nog wel aantal snelle mannen die een heuvel over kunnen en de sprint kunnen aantrekken.

Michelangelo 10 december 2021 om 13:33

Bij Ewan is het vriezen of dooien. Het ene moment raakt hij heuvels als de Poggio over, terwijl hij het volgende moment moet lossen op een viaduct.

Ik denk persoonlijk dat dit parcours te zwaar gaat zijn voor Ewan. En dat je veel meer moet kijken naar de AGR-types en niet naar de MSR renners.

Maillot à Pois 10 december 2021 om 14:19

’t hangt van een aantal zaken af.
Ik lees dat de Mount Keira lus mogelijk verschillende keren wordt gedaan, afwisselend met het lokale circuit. In dat geval kan het vrij zwaar worden.
Is het maar één keer, dan ben ik ook niet overtuigd dat het lokale rondje zwaar genoeg is om alle snelle mannen er af te rijden.
Veel hangt natuurlijk ook af van hoe er gekoerst wordt.

5211 10 december 2021 om 16:04

Uiteraard trachten die Aussies hun man in de kaart te spelen. Parcours om andere sprinters te elimineren en aldus erg grote kans voor Ewan.
Hoewel hij moet wel zijn dag hebben anders op eerste pukkel er al af.

JensVdB 10 december 2021 om 10:22

Jammer k had graag nog eens een sprint WK gezien

Alucard 10 december 2021 om 10:27

Oei bij een puur sprintparcours had ik verwacht dat Matthieu het WK zou skippen en zich in Augustus en September op de MTB wedstrijden zou richten. Nu wordt dat weer een lastig verhaal en zal hij al zijn MTB tussen Roubaix en de Tour moeten proppen.

Romāns Vainšteins 10 december 2021 om 10:41

Met als voor/nadeel?

blix 10 december 2021 om 10:43

Ik verwacht dat Mathieu volgend jaar enkel de World Cups in Albstadt en Nove Mesto (beide in mei), en het WK in Les Gets (27 augustus) zal rijden. Eigenlijk gewoon het pan dat hij vorig jaar had, voordat die rug zodanig begon op te spelen dat hij het WK noodgedwongen moest skippen.

Alucard 10 december 2021 om 11:10

Blix:

Dat klinkt als een waarschijnlijke optie, maar dat levert dan wel erg veel overgangen tussen disciplines op. En juist die overgangen kunnen hun tol eisen op zijn fysieke gestel.

Dec-Jan – Cross – (WK cross)
Feb-Apr- Weg – (Strade, Tirreno, San-Remo, E3, Ronde, Amstel, Roubaix)
Apri-Mei – MTB – (Albstadt, Nove Mesto)
Juni – Weg – (Ronde van Zwitserland, Tour de France)
Jul-Aug – MTB (WK MTB )
Sep-Okt – Weg (Benelux tour, WK weg)

Er is niemand dit dit doet. Zijn grote concurrenten ook niet. Wout kan zich tussen Februari en Oktober gewoon negen maanden op de weg richten. Pidcock zal na de Giro de volledige zomer MTB'en.

Dapper als MvdP het probeert, zeer lovenswaardig zelfs, maar het zou me niet verbazen als ie straks toch overal net tekort komt en in 2023 hardere keuzes zal moeten maken. Ik zou hem met dit schema ook niet aanraden komende Tour voor Groen te gaan.

lampje 10 december 2021 om 10:54

De kans dat dit doorgaat onder het dictatoriale coronaregime daar is toch minimaal.

kleomantre 10 december 2021 om 12:30

Ze hebben in het verleden wel eens gelijk gehad met zich af te zonderen, zoals met het weigeren troepen te sturen naar Engeland tijdens WO2. Een dappere beslissing die veel levens bespaard heeft.

lampje 10 december 2021 om 18:09

Een lockdown redt levens en kost levens.

Michiel 10 december 2021 om 18:21

Dat laatste is geen feit

Turtlehead 10 december 2021 om 11:01

Iemand meegekregen hoeveel km de mannen-race zal zijn?
Als t iets van 230-240 km is, kan Ewan best nog mee doen, net als Colbrelli.
Behalve als Matje echt top is, dan zal er geen maat op staan lijkt mij.

blix 10 december 2021 om 11:20

Geen maat op Matje? Als het een groepsspurt wordt, zie ik Matje niet winnen. Dus zal hij toch moeten zien weg te geraken van zijn snellere concurrenten, hetzij solo (wat ik hem nog maar zelden met succes heb zien doen), of met een of meerdere compagnon(s) die hij in de sprint aankan (maar wat is een sprint nog waard na 260-270 km?).

Wheely 10 december 2021 om 11:33

@blix
Heb toch wel een paar mooie solo’s gezien al van Matje. Wel eens dat dit niet het parcours er voor is maar juist na een zware koers zou ik zijn sprint ook zeker niet onderschatten. De eventuele hitte zou echter wel in zijn nadeel kunnen spelen.

Panache 10 december 2021 om 11:04

Dus geen Ewan parcours, maar een Matthews parcours. Klinkt goed.

Chippen 10 december 2021 om 12:05

jammer dat matthews het zelden tot nooit kan afmaken op een matthews-parcours en dat er een half dozijn renners beter zijn in matthews zijn dan matthews zelf.

Headlines

Materiaalzone

Populair