WK 2022: Breukje in de elleboog Annemiek van Vleuten, vraagteken voor wegrit

woensdag 21 september 2022 om 14:29
WK 2022: Breukje in de elleboog Annemiek van Vleuten, vraagteken voor wegrit

foto: Cor Vos

Annemiek van Vleuten heeft bij haar valpartij tijdens het WK Mixed Relay een breukje in haar elleboog opgelopen. Het gaat om een zogenoemde stabiele breuk, waarbij ze mag fietsen. “Maar de vraag is uiteraard wel met hoeveel pijn dat gaat zijn”, zegt bondscoach Loes Gunnewijk. Of Van Vleuten de wegrit van het WK gaat rijden, is dus nog een vraagteken.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Van Vleuten kwam direct na de start van de Mixed Relay ploegentijdrit ten val. Er leek iets mis met haar ketting, maar zelf sprak ze over haar voorband die ontplofte. Na haar smakker stapte ze niet meer op de fiets, maar werd ze naar het ziekenhuis vervoerd voor onderzoek omdat ze hard op haar arm en elleboog was gevallen.

In het ziekenhuis is een stabiele breuk in de elleboog geconstateerd. “Annemiek mag met dit stabiele breukje fietsen, maar de vraag is uiteraard wel met hoeveel pijn dat gaat zijn. Dat gaan we komende dagen zien. We hopen dat Annemiek nog altijd kan starten, maar dat moet wel verantwoord zijn”, aldus de bondscoach.

Het is dus nog onzeker of Van Vleuten zaterdagochtend (Nederlandse tijd) de wegwedstrijd kan rijden in Wollongong. Mocht ze niet in staat zijn om te starten, dan zal Gunnewijk geen vervangster oproepen.

Medisch verantwoord
“Ik voelde het al aankomen, want het voelde niet goed”, zegt Van Vleuten tegen de NOS over de breuk in haar elleboog. “Het is wel stabiel en er is geen operatie voor nodig. Ik ben goed onderzocht en de mensen wensten mij succes zaterdag. Ze denken dat ik kan koersen, als ik de pijn kan verdragen. We moeten kijken hoe dat gaat.”

Dat de doktoren groen licht geven, is een geruststelling. “Het is fijn dat het medisch verantwoord zou zijn om mee te doen. We moeten even kijken hoe het er morgen voor staat. Ik ga morgen eerst op de rollen proberen te fietsen en vanuit daar kijken we verder. Ik weet ook dat deze blessure geen eeuwigheid ga duren, het is geen langslepend probleem.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Wheely 21 september 2022 om 14:40

Het is toch wat, doe je zo je best voor dit onderdeel, helemaal VdP overgehaald om mee te doen, krijg je deze ellende. :-(

5
dikkechaap 21 september 2022 om 17:07

Het blijkt nu definitief een schakelprobleem te zijn geweest, net als bij Mollema. Iemand met verstand van de nieuwe draadloze elektronische schakelsystemen? Is het mogelijk dat iemand in het publiek vanaf afstand de boel saboteert?

Quote van Vleuten:
Het lijkt dat erop haar ketting onverwacht van het buiten- naar het binnenblad geschakeld werd. "Geen idee hoe dat kan. Ik kan het ook niet verklaren. Natuurlijk denk je dat je zelf aan de knoppen hebt kunnen zitten. Maar om zo te schakelen, moet ik beide knopjes tegelijk en ook best wel lang vasthouden. En dat heb ik volgens mij niet gedaan."

0
Wheely 21 september 2022 om 17:41

Het zou in theorie kunnen dikkechaap dat iemand via de AXS app met de instellingen loopt te kutten maar dan moet ie hem wel eerst gepaired hebben en er vlakbij staan of het systeem moet echt gehackt zijn.

0
Het Luipaard van Lent 21 september 2022 om 19:36

Om te pairen moet je ook een knopje op de derailleur indrukken dus die kans lijkt me nihil.

-1
speervanger 21 september 2022 om 15:11

Elleboog gaan ze voorzichtig mee om, denk dat ze adviseren om niet te fietsen, als dat al kon…

3
Marcel de Gendt 21 september 2022 om 15:24

Geluk bij een ongeluk:
– ze hoeft haar seizoen hier niet meer te redden
– Nederland heeft meer ijzers in het vuur

En bovenal: we hebben Loes Gunnewijk in de wagen..

0
assen 21 september 2022 om 17:03

Ha ha ha, ja, vooral het laatste.

0
De Onechte gaviaal uit Ochten 21 september 2022 om 23:33

Ja dat is toch wel dé troef! Loes met een onnavolgbare tactische zet die iedereen op het verkeerde been zet.

0

Kan me niet voorstellen dat het zin heeft met zo’n blessure te fietsen. Maar on the upside, nu kan ze, aangezien ze toch in Australië is haar Engels gaan oefenen. Mijn god wat spreekt ze dat beroerd voor een universitair geschoolde millenial.

-12
Wheely 21 september 2022 om 15:37

Dan praat ze straks nog met een enorm Australisch accent, dat is ook weer een beetje gek.

2
Krist The Vanma 21 september 2022 om 15:53

Sorry, maar ik heb nog vrijwel nooit een Nederlander Engels horen praten zonder een Nederlands accent.

2

Nou Krist, dan ben ik de eerste. Maar gaat helemaal niet om het accent, dat valt nog mee. Het is grammaticaal dramatisch en het vocabulaire is beperkt. Een hoog opgeleide Nederlandse vrouw van 39 zou niet zo belabberd Engels behoren te spreken. Viel me me het nog het meest op aan de Movistar serie.

Ik vind dat wel geestig, Wheely. Weening sprak ook zo’n bijzondere mix van een Nederlands en Australisch accent. Genoot daar wel van.

-6
tafkab 21 september 2022 om 16:02

Koen de Kort spreekt aardig Engels, met een vet Australisch accent, vanwege z’n vrouw.

0

Over het algemeen spreken de wielrenners ruimschoots voldoende Engels. Daarom viel het me bij haar ook zo op. Juist omdat ze een van de hoog opgeleide wielrenners is.

-2
Sjonge Jonge 21 september 2022 om 16:21

Krist, ook nog nooit een Belg, Fransman of Duitser.
Vrij verklaarbaar toch?

0
Murcia 21 september 2022 om 16:36

Krist heeft Frans Timmermans nog nooit gehoord kennelijk. Veel Nederlandse acteurs hebben het Amerikaans Engels goed onder de knie zoals Famke Janssen en Katja Herbers of Michiel Huisman. Voor sporters valt de noodzaak ook wel mee denk ik om het engels zo goed te kunnen. Krijg vaak meer jeuk van de interviewer en zijn of haar talenkennis.

0
Wheely 21 september 2022 om 16:37

Dan heb je Jose Been nog nooit gehoord Krist, die klinkt werkelijk alsof ze haar jeugd op een Engelse kostschool heeft doorgebracht, daar kan Annemiek nog wel bij in de leer misschien.

1
Anketieletje 21 september 2022 om 17:22

Je kunt beter wat minder Engels spreken, dan slecht Nederlands schrijven! MilleNNial, meneer De Alpaca!

4
De Onechte gaviaal uit Ochten 21 september 2022 om 23:37

Owh José been wordt genoemd en nog wel met een skill en Wheely heeft nog gelijk ook. Bijzonder momentje wel dit.

0
Japiejo 22 september 2022 om 04:53

Er is toch juist niks irritanter dan een Nederlander in bekakt Engels horen praten? Een Jose Been of Timmermans, daar krijg ik kriebel van. Niks mis met een accent uit het land waar je vandaan komt.

1
EricV 21 september 2022 om 15:56

Zelfs met 1 arm wint ze nog.

1

Maar met één arm en een andere arm die nogal pijn doet? Bovendien, is het wel zwaar genoeg voor haar?

-1
AnderJ 21 september 2022 om 16:02

@alpaca: is wat wel zwaar genoeg? het parcours of fietsen met één arm?

0

Laten we beginnen bij het parcours, maar voel je vrij om over de zwaarte van de arm te filosoferen.

-1
EricV 22 september 2022 om 10:13

Even doortrekken op de klim en dan solooooong

0
Binda 21 september 2022 om 16:37

Ik snap niet dat je als favoriet voor de wereldtitel laat verleiden om een kermisnummer als de relay te rijden. Je wint er niets mee behalve een waardeloze nepwereldtitel die op je gehele palmares niet toevoegt.

-5
de adelaar 21 september 2022 om 17:06

Binda, is dat een Belgische pinda? Om even te relativeren over wat een onzinje uitkraamt

-2
Reusjen 21 september 2022 om 18:58

100% mee eens. Best kans dat er volgend jaar nog minder toppers meedoen.

0
Blackcanyon 21 september 2022 om 21:25

Beterschap Annemiek!

Ik blijf hopen dat ze mee kan doen en gaat winnen. Dat er op t moment dat ze over de finish gaat maar 1 arm in de lucht gaat neem ik dan wel op de koop toe.

Als Annemiek niet kan hoeven ze geen ander op te roepen. Dan kan Bauke aan de bak. Die reed bij de ITT al als een oud wijf :-)

0

met Loes Gunnewijk aan het roer maakt het niet uit wie je opstelt, het goud is binnen!!

0
Verweggistan 22 september 2022 om 10:28

We just can’t Loes

0