Annemiek van Vleuten onderweg naar ziekenhuis: “Mijn voorband ontplofte”

woensdag 21 september 2022 om 09:29
Annemiek van Vleuten onderweg naar ziekenhuis: “Mijn voorband ontplofte”

Annemiek van Vleuten is onderweg naar het ziekenhuis om röntgenfoto’s te laten maken. De Nederlandse kwam eerder vandaag hard ten val in de gemengde ploegentijdrit. Ze vreest voor een blessure aan haar rechter arm en elleboog.

Via  Twitter voor heeft ze een eerste reactie gegeven op haar bizarre val. “Ik ben onderweg naar het ziekenhuis om röntgenfoto’s te laten maken van mijn rechterzijde. Alles is gekneusd en ik maak mij voornamelijk zorgen om mijn rechter arm en elleboog. Mijn voorband ontplofte en daardoor kwam ik ten val.”

Voor de camera van de NOS heeft iets meer tekst en uitleg gegeven. “Ik kan niet geloven wat hier gebeurde”, betreurt Van Vleuten zichtbaar geëmotioneerd. “Vooral mijn ellebogen voelen niet goed. Mijn hele zijkant is gebutst. Ik heb heel veel pijn, we gaan naar het ziekenhuis om een foto te maken.”

Zorgen voor zaterdag
De valpartij zorgt voor een groot vraagteken voor de wegwedstrijd van zaterdag. “Ineens lag ik op de grond… Ik maak mij zorgen voor zaterdag. Hier zit je niet op de wachten. Ik heb gewoon pijn.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Martijn Arensman 21 september 2022 om 09:41

Dat die voorband ontplofte klopt zeker, echter wel nadat de ketting naar het binnenblad schoot en de fiets in de hekken crashte.

11
Secondant 21 september 2022 om 09:48

Ik dacht ook meteen aan een probleem met het kettingblad of voorderraileur. Eventueel een loskomend klikpedaal. De klapband lijkt me meer een gevolg van de val.

3
the student 21 september 2022 om 09:34

Haar voorband ontplofte pas als een gevolg van de crash. Er ging wat anders mis.

7
Fast Freddy 21 september 2022 om 10:17

Ontploffen lijkt me niet helemaal correct; het is eerder een tubeless band die door de impact op het hek van de velg klapt.
Kooij ging ook als op zijn plaat door een tubeless band die door een klap van de velg schoot. Lage rolweerstand maar niet heel robuust. Al maakte het bij deze crash niks meer uit…

0
Het Luipaard van Lent 21 september 2022 om 10:26

@fast Freddy

Het probleem zit ‘m er vooral in dat tubeless vaak met de nieuwe hookless velgen wordt gebruikt. Dan schieten ze er logischerwijs eerder af.

Tubes willen er ook nog wel eens af rollen trouwens, was het niet Kruijswijk bij wie dat jaren terug eens in de Tour gebeurde in een bocht?

1
Fast Freddy 21 september 2022 om 11:26

Was dat Kelderman niet? Of misschien een ander incident.

1
joowii 21 september 2022 om 11:46

Ja ik moest ook aan Kelderman denken.

2
Het Luipaard van Lent 21 september 2022 om 13:04

ah ja klopt, was inderdaad Kelderman.

1
Kelder is de Man 21 september 2022 om 13:09

Kelderman inderdaad. Is hem volgens mij al 2 x gebeurd. Het zal ook niet..

0
SoloSlim 21 september 2022 om 10:11

Hopelijk heeft ze niks gebroken en kan ze zaterdag starten.

5
way2go 21 september 2022 om 13:52

Ik vind het knap hoe Karsten Kroon dat zo snel ziet na 1 herhaling. Ik heb het filmpje 10x teruggekeken en zie eigenlijk nog altijd niet goed wat er precies gebeurt.

1
Fritsie 21 september 2022 om 14:18

Mvdp staat zo scherp dat de band van Annemiek ontploft is

3
Alexander Vandegroenevallei 21 september 2022 om 09:59

Ik meen op de beelden idd de ketting op het binnenblad te zien op het moment van de val…

0
Dikkepootn 21 september 2022 om 10:34

Volgensmij gewoon een schakelfout achter (schakelen onder volle kracht op het verkeerde moment), waardoor de ketting overslaat en ze voorover schiet met een val als gevolg.

0
Polleke 21 september 2022 om 13:24

De derailleur hing los te bengelen, die heeft ze er waarschijnlijk afgetrapt door te schakelen onder druk, de band ontplofte door de impact op de stoeprand, niet dat het veel uitmaakt voor haar maar zowel SRAM als Continental zullen belang hechten aan de volgorde…

0
jooprioolpijp 21 september 2022 om 14:21

Zie ik nu echt 19 reacties van mensen die allemaal beter weten dan van Vleuten zelf wat de oorzaak van haar crash was? Volgens mij zie je helemaal geen plotseling doortrappen wat zou moeten bij een ketting/schakelprobleem, maar eerder haar voorwiel een onverwachte zwenking (eerst naar rechts, dan links/stoeprand). Dat lijkt me toch eerder op iets met de voorband.

0
Romāns Vainšteins 21 september 2022 om 14:28

Jaja, dat zeggen ze allemaal in Kamp Voorband.

1
martini151 21 september 2022 om 16:46

Precies dit. Iedereen van achter een toetsenbord op duizenden kilometers van de gebeurtenis af, moet wel beter weten wat er gebeurde dan degen die daadwerkelijk op de fiets zat. Uit ervaring weet ik dat je het echt wel merkt als een band ontploft, dus ik geloof Annemiek wel.

Maar goed, de echte kenners zitten op wielerflits

0
speervanger 22 september 2022 om 18:19

Niks blunderen, d’r band liep eraf, probeer dat maar eens recht te houden! Opeens gaan ze weer denken waarom er tubes gebruikt werden, die lopen er zelden af. Dat wil je niet als je met 80/100 een berg afsuist, precies daarom zitten die dingen erop gelijmd. Elleboog is wel een lastig ding hoor, met een beetje pech heb zomaar wat functie verlies van dit complexe gewricht, kan d’r over meepraten…. Sucses!

0
LB117 21 september 2022 om 11:09

Nee Annemiek jou ketting sloeg over of viel van het grote blad.
De band klapte pas na aanraking met het hekwerk tijd om eens te stoppen met blunderen.

-21
Ornor 21 september 2022 om 11:15

Goh, dat klinkt onvriendelijk

3
Mooie Sjors 21 september 2022 om 11:17

Lol “tijd om eens te stoppen met blunderen”, zeg je dan tegen de meest succesvolle renster van de afgelopen jaren. :D

10
mocca 21 september 2022 om 11:34

ik wou dat ik zo goed kon blunderen. Dan zou ik tenminste en de giro, en tour, en vuelta in 1 jaar winnen.

5
makkelijk 21 september 2022 om 13:24

“Dan zou ik tenminste en de giro, en tour, en vuelta in 1 jaar winnen.”
Zonder wereldtitel is het toch een beetje een mislukt seizoen dan.

0
Brabander 21 september 2022 om 15:16

Nou. Niet echt toch? Alsof je ‘zomaar’ even een eendagskoers wint op een klassiek parcours. Dat blijft toch meer een loterij dan een Grote Ronde.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone