WK 2021: Tadej Pogacar rijdt tijdrit en wegwedstrijd, Primoz Roglic alleen in wegrit

maandag 13 september 2021 om 18:17
WK 2021: Tadej Pogacar rijdt tijdrit en wegwedstrijd, Primoz Roglic alleen in wegrit

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar en Primož Roglič voeren de Sloveense selectie aan op het WK wielrennen in Vlaanderen. De winnaars van de Tour de France en de Vuelta a España rijden de wegwedstrijd tussen Antwerpen en Leuven. Roglič laat de tijdrit schieten.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De plaats van Roglič op het wereldkampioenschap tijdrijden wordt ingenomen door Jan Tratnik. De individuele beproeving tussen Knokke-Heist en Brugge is op zondag 19 september de opening van de WK-week in Vlaanderen.

Naast Pogačar, Roglič en Tratnik rijden ook Matej Mohorič, Domen Novak, Luka Mezgec, Jan Polanc en David Per het WK op de weg. Žiga Jerman is net buiten de boot gevallen en aangewezen als reserve door de bondscoach.

Bij de vrouwen zijn Eugenia Bujak, Urška Žigart, Urška Bravec en Špela Kern opgeroepen voor het WK wielrennen. Bujak combineert dat met de tijdrit.

Selectie Slovenië voor het WK wielrennen 2021
Wegkoers elite-mannen
flag-si Luka Mezgec
flag-si Matej Mohorič
flag-si Domen Novak
flag-si David Per
flag-si Tadej Pogačar
flag-si Jan Polanc
flag-si Primož Roglič
flag-si Jan Tratnik

Tijdrit elite-mannen
flag-si Tadej Pogačar
flag-si Jan Tratnik

Wegkoers elite-vrouwen
flag-si Urška Bravec
flag-si Eugenia Bujak
flag-si Špela Kern
flag-si Urška Žigart

Tijdrit elite-vrouwen
flag-si Eugenia Bujak

Dit artikel delen:

22 Reacties

Murcia 13 september 2021 om 18:29

Gaat Roglic nu eindelijk eens een keer Wout helpen José?

Turtlehead 13 september 2021 om 18:47

Stel je voor dat Roglic per ongeluk wint…. Ik neem voor de zekerheid Canvas op, want Michel in het harnas horen sterven, dat wil ik niet missen.

josi 13 september 2021 om 18:49

Roglic doet niet mee aan de tijdrit om Wout te helpen.

Yeez 13 september 2021 om 19:23

@turtle wacht. Dat wk op de weg is michel zijn laatste wedstrijd op tv of ben ik nu gek? Of doet die parijs-tours nog?

Turtlehead 13 september 2021 om 20:48

@Yeez, Dat is de moeite van het uitzoeken waard. Lombardije hebben ze geen rechten van neem ik aan, Emilia enzo ook niet. Wordt vervolgd.

Edit: Parijs-Roubaix natuurlijk.

Als Roglic écht de wegwedstrijd wint (of VanAert na een fotofinish met MvdP en Tom Pidcock), is het een retorische vraag, want dan valt 'ie zeker om.

Barttej 13 september 2021 om 19:36

Parijs Roubaix doet Wuyts sowieso ook.

Turtlehead 13 september 2021 om 20:50

Ik voel een WF T-shirt-actie aankomen.
‘Wielerflits bedankt Michel!’

Peetvader 14 september 2021 om 00:04

En nog een heel cross seizoen denk ik.

Willem Kieft 14 september 2021 om 13:42

WF raakt de helft van zin commentaren kwijt als Wuyts stopt. Het is maar goed dat we Evenepoel nog wel even hebben.

Luc La 13 september 2021 om 19:44

Wow deze humor blijft goed*

Wheely 13 september 2021 om 21:19

Ik denk dat Wuyts gisteren een topdag had met de dubbelsag van Wout, de winst van Mathieu en de tweede plek van Remco.

S.t.B 13 september 2021 om 22:00

Wuyts heb ik Roglic deze Vuelta eigenlijk alleen maar horen ophemelen. Het was juist De Cauwer die hier nogal zurig op reageerde of met gezonde tegenzin beaamde dat het toch wel heel straf was wat Roglic deed.

Los daarvan.
De Slovenen gaan wel even met een behoorlijk imposante armada richting WK.

LaDoyenne 13 september 2021 om 22:56

Heeft de EK-tijdrit Pogacar zo veel moed gegeven? En wat te verwachten in de wegrit: bestaat Pogacars voorbereiding enkel uit een rit in Bretagne waarin hij opgaf en de EK-wegrit waarin hij niet meekon met het drietal? Moet Pogacar eventueel deelnemen aan het WK o.w.v. de sponsor?

Koers 14 september 2021 om 06:59

Ik verbaas me erover hoeveel van de namen ik ken. Mooi dat zo’n klein land van 2m mensen zoveel goede renners heeft. En met 2 grote ronde winnaars zou je verwachten dat dat de populariteit alleen nog maar vergroot wordt.

Abdoe 14 september 2021 om 08:12

Gruwelijk sterke ploeg. Mohoric zou uiteindelijk wel eens hun gevaarlijkste man kunnen zijn.

Pascal Mortier 14 september 2021 om 09:03

Ik vraag me af wat de reden is waarom Slovenië niet zijn beste tijdrijder, Roglič afvaardigt voor de tijdrit, of waarom Roglič ervoor kiest om de tijdrit niet te rijden.

Daar heeft hij m.i. veel meer kans op een medaille dan tijdens de wegrit waarbij er veel meer variabelen zijn die je minder onder controle hebt én de factor geluk toch meer meespeelt.

Is het omdat hij alleen maar te verliezen heeft? Bij winst vindt iedereen het normaal want hij werd recent Olympisch kampioen; bij verlies…tja…

Eigenaardige keuze..

Westland95 14 september 2021 om 09:20

Het is natuurlijk een compleet vlak parcours voor wattage-kanonnen, hij zei zelf dat hij er weinig te zoeken had.

ThorHushovd 14 september 2021 om 09:21

Kan ook heel simpel met de opbouw van hun schema te maken hebben. Ik gok dat Roglic na vuelta-winst een volledige afbouw richting winterstop neemt en zijn vuelta-vorm niet is gaan doortrekken t/m dit wk wat toch niet zijn parcours is. Dus ik denk dat zijn vormpeil matig is en hij uit trots en chauvinisme de wegrit rijdt in dienst van z’n landgenoten. Tegenargument: hij staat voorlopig wel op de startlijst van Lombardije… hmm, dat strookt dan niet helemaal met mijn theorie hierboven haha. Toch is mijn verwachting zeer laaggespannen van Rogla.

Murcia 14 september 2021 om 09:54

Ik vind de keuze helemaal niet zo raar als hierboven gesteld. Roglic maakte de keuze om na de val in de Tour te gaan voor de OS ITT en de Vuelta. Als je dan op 5 september drie zware weken succesvol hebt afgerond lijkt het mij onmogelijk om twee weken later top te zijn in een WK tijdrit waar je dan de enige bent die zich hier niet volledig op heeft voorbereid. Het rijden van de wegwedstrijd een week later lijkt ook meer een geste naar de bond dan een koers om te gaan voor de overwinning. Zijn resterende doel is volgens mij Lombardije en één of twee semi-klassiekers daarvoor.

Turtlehead 14 september 2021 om 10:06

In Yorkshire startte hij ook, reed een paar uur in de regen in de kopgroep en stapte toen af, dat kan hij nu ook doen.
Een rustende Roglic kan nog altijd 180-200km mee in de wedstrijd.

Aan de andere kant: met deze gast weet je het nooit, al zal het parcours hem wel niet echt liggen.

de adelaar 14 september 2021 om 09:09

Waar de tijdrit met OS en WK netjes verdeelt zijn onder poga en roga, zie ik in de wegrit een gevaarlijke klant met Mohoric…. Dat is een afmaker maar kan ook heel lang in ondersteuning rijden op de wegwedstrijd…. En vanzelfsprekend houden alle favorieten elkaar weer in de tang en in het oog… als blokken zijn Frankrijk Italië België Denemarken de favoriet… als MVDP meedoet en goed is rijdt ie mee in de finale.. Engeland heeft met Pidcock en Hayter twee goede renners…. Toch ga ik voor een verrassing. De schaduwkopman van 1 van deze landen… of dat nu RVE Teunissen Mohoric of Hayter of Laporte is… denk ik toch aan Cort Nielsen(zou een mooie winnaar zijn)

molovin 14 september 2021 om 11:51

Het kan echt 2 kanten op met Roglic denk ik, of zijn vorm is al flink gedaald omdat hij de riem er even afgehaald heeft (logisch) en het wordt niet veel. Of hij is nog steeds in vorm (wanneer niet eigenlijk) en gaat met de beteren mee.

Een Roglic in vorm in explosief genoeg om met de besten mee te koersen imo.

Headlines

Materiaalzone

Populair