WK 2021: Noorse favoriet Per Strand Hagenes pakt wegtitel bij de junioren

vrijdag 24 september 2021 om 11:07
WK 2021: Noorse favoriet Per Strand Hagenes pakt wegtitel bij de junioren

foto: Cor Vos

Per Strand Hagenes is de nieuwe wereldkampioen bij de junioren. De 18-jarige Noor, die volgend jaar zal uitkomen voor de opleidingsploeg van Jumbo-Visma, viel aan op de Wijnpers en kwam na een solo van enkele kilometers als eerste over de streep. De Fransman Romain Grégoire veroverde het zilver, de Est Madis Mihkels won de sprint om plaats drie.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Na een snipperdag was het vandaag weer volle bak koers in Vlaanderen. De junioren mannen moesten al vroeg uit de veren, want om 8.15 uur begon voor de jongste renners op dit WK de mondiale titelstrijd. De junioren mannen kregen een wedstrijd van net iets meer dan 121 kilometer, met onderweg maar liefst 32 hellingen, voor de wielen geschoven. Voor de start stonden de namen van thuisfavorieten Cian Uijtdebroeks en Alec Segaert, kersvers wereldkampioen tijdrijden Gustav Wang, de Noor Per Strand Hagenes en de Europese kampioen Romain Grégoire hoog op de favorietenlijstjes.

Gevallen Uijtdebroeks koerst achter de feiten aan 
Opschudding van bij de start, want al snel gingen enkele renners tegen de grond. Ook Uijtdebroeks, toch een van de favorieten voor de wereldtitel, was betrokken bij een vroege valpartij. Het Belgische supertalent, dat inmiddels al een profcontract bij BORA-hansgrohe op zak heeft, zat al snel weer op de fiets, maar was wel op achtervolgen aangewezen. Uijtdebroeks stond er vervolgens helemaal alleen voor in zijn verwoede jacht om de scheve situatie recht te zetten, maar bij het ingaan van de derde ronde reed hij nog altijd tussen de volgwagens. Was dit de inspanning te veel richting de finale?

Tarling in de aanval – foto: Cor Vos

Uijtdebroeks had ook de pech dat er in het peloton stevig werd doorgereden. Van een georganiseerde jacht op drie koplopers was niet echt sprake, maar door enkele tempoversnellingen van onder meer de Denen en de Noorse selectie bleef de gang er goed in. De Tsjech Milan Kadlec, de Duitser Luis-Joe Lührs en de Brit Joshua Tarling, die op voorhand toch werden gezien als serieuze outsiders voor de titel, waren weggereden op de smalle Sint-Antoniusberg en wisten hun voorsprong uit te diepen tot één minuut. Het was echter vechten tegen de bierkaai, in het peloton was het stilte voor de storm.

Noorwegen en Frankrijk bepalen het tempo 
Halverwege de wedstrijd zagen we de Noren de koers in handen nemen voor Per Strand Hagenes, die het hele seizoen al uitstekend op dreef is en in Trento bijna de Europese wegtitel veroverde. Na verloop van tijd bood ook Frankrijk de helpende hand, waardoor de voorsprong van de drie koplopers steeds kleiner werd. In de achtergrond zagen we overigens nog steeds Uijtdebroeks hemel en aarde verzetten om nog iets van zijn wedstrijd te maken, maar zijn achterstand was inmiddels opgelopen tot meer dan vier minuten. Boeken toe voor de Belgische topfavoriet, die al een gebrekkige voorbereiding kende richting het WK.

Nederland en België speelden een bijrol – foto: Cor Vos

Met nog ruim dertig kilometer te gaan werden Kadlec, Lührs en Tarling ingerekend en kon de strijd om de wereldtitel écht beginnen. In de voorlaatste ronde beproefden Daniel Schrag (Duitsland) en Dario Igor Belletta (Italië) hun geluk en in tweede en zelfs derde instantie wisten de Fransen Pierre Gautherat en Eddy le Huitouze, de Deen Simon Dalby en de Brit Finlay Pickering aan te sluiten. Deze zes koplopers hoorden als eerste de bel van de laatste ronde, maar de verschillen waren nog altijd speelbaar. Het flink uitgedunde peloton, nog amper veertig renners groot, volgde op goed vijftien seconden.

Hagenes doet een gooi naar de wereldtitel 
Op de Keizersberg hadden de zes vluchters nog altijd een beperkte voorsprong, maar dit bleek ook het punt voor de twee overgebleven tenoren van dit WK, Grégoire en Strand Hagenes, om hun pijl af te schieten. De Fransman en Deen wisten met sprekend gemak het laatste gaatje te dichten en met negen koplopers reden we naar de voet van de Wijnpers. Vlak voor het aansnijden van deze nijdige helling, in een verraderlijke bocht, gingen enkele koplopers onderuit. Strand Hagenes zat net voor de valpartij en besloot op hetzelfde moment vol door te trekken.

Hagenes schudt aan de boom, de rest moet passen – foto: Cor Vos

De Noor, die volgend seizoen zal uitkomen voor de opleidingsploeg van Jumbo-Visma wist zijn overgebleven vluchtkompanen uit het wiel te kletsen en had opeens een zee van voorsprong op zijn naaste belager Grégoire. De Fransman was opgehouden door de crash en moest zo in de achtervolging, maar bleek niet meer in staat om Strand Hagenes bij te benen. De koploper nam met verve de laatste passage van de Sint-Antoniusberg voor zijn rekening en had alle tijd om zijn wereldtitel te vieren. Grégoire kwam uiteindelijk nog als tweede binnen, terwijl Mihkels Estland een bronzen medaille wist te bezorgen.

De Belgen en Nederlanders speelden geen hoofdrol op dit WK. Vlad Van Mechelen finishte nog wel in de top-10, maar met een achtste plek bleef het bij een ereplaats. Mike Bronswijk was de eerste Nederlander in de uitslag: de 18-jarige renner finishte met een twaalfde plek net buiten de top-10.

Dit artikel delen:

55 Reacties

madeinstars 24 september 2021 om 11:09

Heeft qua looks wel wat weg van Lars Boom.

Wheely 24 september 2021 om 11:16

Kan ook vast goed strandracen.

notriple 24 september 2021 om 11:51

Nou nou Uittenbroek moest nu ook een jasje uit doen. Kon totaal niet volgen.

Yeez 24 september 2021 om 11:57

@notriple dan heb jij totaal geen weet van wat er is met hem is gebeurd. 2 keer gevallen en de laatste keer zijn fiets kapot

Wheely 24 september 2021 om 12:04

Lijkt op deze foto ook wel op LLS vind ik.

Jean Dumas 24 september 2021 om 12:06

Inderdaad. Hij was trouwens bijna gestrand.

CyclesGoff 24 september 2021 om 12:51

Mooie foto ook wel, die bovenste. Stel je deze vent voor met twee vlechten, een snor en een baard, een helm met twee horens, zwaaiend met een bijl, en we rennen allemaal om het hardst terug naar Dorestad.

Romerike 24 september 2021 om 11:14

Vind ik leuk. Nu rustig aan verder ontwikkelen. Nederland heeft behoorlijk ontzichtbaar gereden volgens mij. Hopelijk is dat vanmiddag wat anders.

Verweggistan 24 september 2021 om 11:14

Een Strand Hagenees, is dat dan iemand uit Scheveningen?

the student 24 september 2021 om 11:16

Die gaat nog een hoop slechte grappen krijgen bij de beloften van jumbo visma

Xevar 24 september 2021 om 11:15

Pfoe, wat een supertalent.

Als Jumbo slim is zijn ze nu al bezig met een verbeterd en langer contract tot 2025 of 2026 ofzo. In 2022 een jaartje bij de beloften en dan (in de loop van) richting de WT-ploeg lijkt me een prima plan.

Willem Kieft 24 september 2021 om 12:07

Van al die talentvolle Noren bij de junioren en U23 breekt er nauwelijks iemand door. Ik zou er lekker vandaan blijven. Ze lijken nauwelijks groeimarge te hebben bij de profs.

Handige Harry 24 september 2021 om 12:45

Uitgezonderd Foss.

Quincy Adams 24 september 2021 om 12:53

op jonge leeftijd al grote sterke kerels die daarvan in de junioren tijd kunnen profiteren, waarna ze bijgehaald worden door anderen? (is een theorie)

Willem Kieft 24 september 2021 om 14:36

Zoiets denk ik ook. Gewoon vroeg wolwassen en dan heb je in de jeugdcategoriën een enorme voorsprong. Zoals Argentinië en Spanje ook altijd goed waren op het Wk-jeugd bij voetbal.

Wheely 24 september 2021 om 14:49

Ja vroeg rijp is wat ze zeggen over de Scandinavische boys. Hoe meer naar het zuidoosten hoe meer groeimarge blijkbaar , dit vlakt wel enorm af naarmate je de Sloveense grens gepasseerd bent. Denenarken, Nederland en Belgie zitten nog prima in de sweetspot.

Er is een heel mooi rekenmodel voor maar dat hou ik voor mezelf.

Massimo Bataille 24 september 2021 om 14:50

Het nodige talent zal wel aanwezig zijn, maar ik ik denk ook dat dit wel een beetje het geval zal zijn.
Als je deze Noor ziet is dat echt wel al een beer van een kerel. Als je dat vergelijkt met sommige andere leeftijdsgenoten in het peloton…
En idd halen anderen dat later in, vergelijk eens Wout Van Aert op zijn 18 met deze van nu. Is ook een wereld van verschil in postuur.

Handige Harry 24 september 2021 om 15:12

@Willem

Spanje en Argentinië zijn nog altijd goed op jeugdtoernooien.
Een beter voorbeeld zijn de Afrikaanse landen die in de jeugdcategorieën nog top zijn maar daarna eigenlijk geen rol van betekenis meer spelen op de grote toernooien.
Wellicht dat dat te maken heeft met werkelijke leeftijd dus helemaal vergelijkbaar met Scandinavische jeugdrenners is het niet.

Dr op en dr over 24 september 2021 om 11:15

NL was echt nergens te bekennen. Geen aanval, geen poging, helemaal niets ?!?!

Ik vraag me toch af hoe die jongens de ploegbespreking hebben gedaan voor aanvang van de race, kan me bijna niet inbeelden dat dit het vooraf bedachte scenario was ?

the student 24 september 2021 om 11:17

12, 17 en 23e dus in de breedte wel aanwezig. Maar geen topper die het verschil kon maken. Bij de Junioren hoeft dit nog geen ramp te zijn.

madeinstars 24 september 2021 om 11:21

Als je niet beter kan, kan je niet beter.

Lijkt me niet dat ze vooraf besproken hebben ‘laten we de hele race in het wiel blijven en als er een groep wegrijdt met kans voor de zege, laten we die lekker rijden ook al kunnen we beter’. Of denk je van wel?

platteprijs 24 september 2021 om 11:30

Ik vraag me af of de NL junioren niet de prijs betalen voor anderhalf jaar niet koersen. Ik weet het niet precies maar in landen als Frankrijk waren er al vroeger weer wedstrijden voor junioren.

Dr op en dr over 24 september 2021 om 14:44

Madeinstars …> Of ze dat dus hebben afgesproken, dat zit ik me dus net af te vragen. Het is zoals sommige al aangeven ook een kwestie van kunnen uiteraard.

Maar dit was wel heel erg mager, en dat na een Ek waarin NL bij de junioren en beloftes ook al onzichtbaar waren in de wegrace.

Kan ook aan mij liggen hoor, dat ik er net met de verkeerde bril tegenaan kijk. Heb het laatste jaar niet zo’n hoge pet meer op van eigenlijk bijna alles wat met de KNWU te maken heeft. Ik ben persoonlijk niet echt onder de indruk van de mensen die dat clubje runnen, en al net zo min van de technische staf die bij de verschillende ploegen (junioren, beloftes, dames en heren.) hun werk maar matig doen. Of het nu om plankjes gaat die wel of niet aanwezig zijn, het geblunder van Loes Gunnewijk tijdens de Olympische wegrit, of het geblunder omdat ze niet eens weten hoeveel junioren er mogen meerijden op dit WK, om maar even een paar voorbeeldjes te noemen uit slechts de afgelopen weken. Het is iedere keer wel wat, en het straalt puur amateurisme uit.

Dus nee, ik ben niet onder de indruk, en van mij mag dat hele zooitje op de schop. Het is al goed dat Van den Tweel per 1 oktober vertrekt als voorzitter van de KNWU. Jammer is het dan weer wel dat hij algemeen directeur NOC-NSF wordt.

Deel Koeper 24 september 2021 om 11:15

Jammer van die valpartij. Mogelijk was de kampioen zonder val dezelfde geweest, maar de rest van het podium had anders kunnen zijn.

Wheely 24 september 2021 om 11:44

Zou kunnen maar toch een hoop dezelfde namen in de top 10 als op het EK.

zietemgaan 24 september 2021 om 11:16

enorm knap! Wat een beer. En voor België: spijtig dat Cian uitviel, is dat nu het nieuwe supertalent? na de tijdrit was het van: dat vlakke is niets voor hem. Nu met dit puncher Wk opnieuw: dit is niet zijn parcours. Maar wat dan wel ..

Daniel17 24 september 2021 om 11:21

Hij is een klimmer die totaal niet explosief is

AdZ 24 september 2021 om 12:59

Haha waar heb ik dit onlangs eerder gehoord?

meqadon 24 september 2021 om 13:27

Cian is als klimmer niet gemaakt voor dit werk. Kruiswijk en bernal zouden hier bv ook niets kunnen doen en ayuso gaat het ook moeilijk hebben om hier straks te winnen. Heeft daarenboven ook nog een blessure opgelopen en is in de eerste ronde gevallen. Ik zou er geen conclusies aan vastbinden.

klimmer999 24 september 2021 om 11:21

Prachtige aanwinst voor Jumbo Visma. Toch redelijk wat noorderlingen in de ploeg.

zietemgaan 24 september 2021 om 11:23

De Noorderlingen beginnen behoorlijk dominant aanwezig te zijn, het volgende decennium is dat van de Denen en de Noren!

Rsw85 24 september 2021 om 13:20

Visma = Noren
Jumbo wil naar België = Wout van Aert

Limal 24 september 2021 om 11:21

Spijtig dat ze net achter hem vielen toen hij zijn ultieme demarrage plaatste, maar sowieso verdiend gewonnen. Lijkt me op termijn een flandrien-type te kunnen worden. Bij TJV kan hij alvast leren van één van de besten.

De prijs van de strijdlust gaat ongetwijfeld naar de (2x) onfortuinlijke Cian. Heel veel respect dat die er een tijdrit van 120 km heeft uitgeperst en spijtig dat hij er in de finale niet bij was om (eventueel) met de Noor, de Fransman en de Italiaan voor de medailles te strijden.

Bimbo Visma 24 september 2021 om 11:26

Cian de strijdlust me dunkt

Dikke Vrouw 24 september 2021 om 11:42

Weer een scandinaaf!

Antoin1980 24 september 2021 om 11:51

Morgado zevende, eerste jaars junior! Man om in de gaten te houden, misschien eennieuwe ayuso!! Overigens Hagenes een goede winnaar

Dikke Vrouw 24 september 2021 om 12:05

Die Ayuso moet het nog maar gaat bewijzen

lo squalo dello Stretto 24 september 2021 om 12:09

Gohja, die Morgado is wel in januari gebeuren dus hij is maar een maand jonger dan sommige concurrenten… Dat is dus relatief, eerstejaarsjunior zijn. Als hij van november/december was kon je wel zeggen dat hij echt anderhalf jaar jonger is en dan zou het wel knapper zijn.

Antoin1980 24 september 2021 om 12:44

Ik heb hem dit jaar al een paar keer zien rijden in Spanje. Let maar op!
Over Ayuso zou ik me trouwens ook maar geen zorgen maken!

lo squalo dello Stretto 24 september 2021 om 12:07

Mooie internationale top-10!

Theo Bovengemiddelkamp 24 september 2021 om 12:24

Leuke koers, all out vanaf de eerste ronde en uiteindelijk 1 iemand die duidelijk sterker was dan de rest.

Maar wat een baggerparkoers in Leuven, ik vind er weinig Vlaams aan. Ik zie de kansen van WvA eigenlijk alleen maar slinken. Dit wordt een massasprint bij de profs. We hadden best Jakobsen en Groenewegen kunnen selecteren en Taco vd Hoorn ook uiteraard, voor de ‘Jelle Nijdam actie’ van de dag.

Deel Koeper 24 september 2021 om 12:41

Jakobsen en Groenewegen gaan nooit bij een peloton van een renner of 40 zitten. Dan hebben ze met Van Poppel en Teunissen sowieso al de beste keuzes meegenomen.

Angelo Pauwels 24 september 2021 om 12:54

Het zwaarste deel van het parcours is het Flandrien parcours, die ze bij de junioren niet deden. Tegen dat ze Leuven bereiken bij de profs zal er niet veel meer overschieten van het peleton.

De Cabybara van de Conradkade 24 september 2021 om 13:12

Je weet dat het prof parcours anders is dan dit parcours he?

Cochise 24 september 2021 om 13:21

Als ze van Ewan afkomen lijkt een spurt met een klein peloton net wél in de kaart van Van Aert te spelen. Vrij zeker dat ze dat ook gaan proberen te bekomen met de Belgische ploeg.

meqadon 24 september 2021 om 13:32

Het kan alle kanten op. Een sprint van een favorietengroepje of van 50 man. Of een solo ontsnapping op 1 van de laatste klimmetjes door vdp/allaphillipe. En zo zijn er nog een paar scenarios mogelijk op dit parcours. Het is niet super selectief, maar zal toch selectief genoeg zijn om er iets van te maken als de renners er zin in hebben.

Maillot à Pois 24 september 2021 om 13:58

Ik hoop alleszins dat er in die Flandrien lus al een aardige selectie wordt gemaakt want die plaatselijke lus is op veel plekken echt smal en gevaarlijk. Zeker mocht het regenen, gaat dat met een groot profpeloton problemen geven.

Limal 24 september 2021 om 15:48

@Maillot, het probleem is dat ze een eerste keer Leuven aandoen voordat ze richting Flandrienlus gaan. Zelfs als het er droog bijligt kan dat zeker tot valpartijen leiden, of er nu snel of traag gekoerst wordt. Ik zou die passage dan ook met het hele team (achter de brede schouders van Tim) op kop gecontroleerd afhaspelen.

Gelei 24 september 2021 om 12:27

De nieuwe Sagan 4e. Patrick tevreden veronderstel ik.

de nieuweMerckx 24 september 2021 om 12:42

Typische vlaamse kermiskoers met uitdunning volledig toe te schrijven aan valpartijen.

Silverlake 24 september 2021 om 13:45

Weinig attractief parcours ! Echt ontgoochelend .
Een beetje sprinter kan hier ook winnen !

Harrogate19 24 september 2021 om 15:11

Volwassen gabarit

Romāns Vainšteins 24 september 2021 om 15:13

Ik vond het wel een aardige koers, lekker nerveus. Beetje domperige finale alleen met een beresterke gup die de rest pontificaal uit het wiel blaft, geen zenuwslopend spelletje.

nickdt 24 september 2021 om 15:17

Heeft Lars Boom een buitenechtelijke zoon?

Murcia 24 september 2021 om 15:18

Een absoluut toptalent die Hagenes, afgelopen maanden al de Vredeskoers junioren gewonnen, een rittenkoers in Hongarije en tweede op het EK. Nu de Wereldtitel op een parcours dat me niet echt bijbleef maar met hem en Gregoire toch toppers op plek 1 en 2 heeft. Cian blijft het niet echt meezitten, vandaag moet een gruwel zijn geweest die kansloze achtervolging en de Nederlandse junioren waren nergens.

Headlines

Materiaalzone

Populair