WK 2020: Zwaar gevallen Chloé Dygert is bij bewustzijn

WK 2020: Zwaar gevallen Chloé Dygert is bij bewustzijn

foto: Cor Vos

donderdag 24 september 2020 om 17:14

Chloé Dygert leek op weg naar een tweede opeenvolgende wereldtitel in het tijdrijden, maar de Amerikaanse zag haar kansen in rook opgaan vanwege een zware crash na het eerste tussenpunt. Het goede nieuws is wel dat Dygert bij bewustzijn is en in staat om te praten.

Dygert wist haar concurrentes na vijftien kilometer al op achterstand te zetten. De Amerikaanse kwam door na 19:35, was 27 seconden sneller dan de Zwitserse Marlen Reusser en leek op weg naar een tweede opeenvolgende wereldtitel. Niet veel later ging het echter gruwelijk mis voor Dygert.

De jonge Amerikaanse verloor in een korte afdaling de controle over haar fiets en vloog op hoge snelheid over de vangrail. Dygert bleek niet meer in staat om nog op te krabbelen en haar tijdrit te vervolgen. Zo lag haar linkerknie volledig open, maar de renster is wel bij bewustzijn en in staat om te communiceren.

De wereldtitel ging uiteindelijk naar Anna van der Breggen, die aan de streep sneller bleek dan Marlen Reusser en Ellen van Dijk.

Dit artikel delen:

33 Reacties

chasse patat 24 september 2020 om 17:22

Zit ze op de foto nu rechtop? Dat is zeker een goed teken.

Thoin 24 september 2020 om 17:28

Ik denk dat ze ligt… is het lichaam van de verpleger dat je ziet.

Baik-Baik 24 september 2020 om 17:24

Wel veel bloed in ieder geval. Die start niet in de wegrit.

Thoin 24 september 2020 om 17:28

Denk dat het bloed nog meevalt is waarschijnlijk door doornstruiken ofzo gegaan.
Denk niet dat het bloed van eventuele zware verwondingen komt.

Baik-Baik 24 september 2020 om 17:28

Hier staan meer foto's. Wat een jaap in haar knie… jeetje.

Disclaimer: kan schokkende beelden bevatten

https://www.repubblica.it/sport/ciclismo/2020/09/24/news/mondiali_imola_crono_donne_van_der_breggen_oro_caduta_dygert-268396218/

Thoin 24 september 2020 om 17:31

Gatver…

Murcia 24 september 2020 om 17:34

Dat is wel een afschuwelijk diepe wond in die linkerknie, zou weleens zware schade aan banden en meniscus kunnen betekenen.

fietsvriend 24 september 2020 om 17:45

Ik toch kijken, maar moet dit echt in een krant? Wat is de nieuwswaarde?

Vreselijk voor haar, hoop dat ze goed herstelt hiervan.

Turtlehead 24 september 2020 om 17:46

Gesneden aan de bovenzijde van die vangrail wellicht? Ze schoof er gemeen overheen.

Abdoe 24 september 2020 om 17:47

Heftig, ze lijkt wel gebeten door een haai.

oscarito1908 24 september 2020 om 17:48

Lijkt me wel Turtlehead. Wat dat betreft had Benoot in de tour erg veel geluk.

Franco Ballerini 24 september 2020 om 18:21

Bah… ik keek ook terwijl ik het na jouw waarschuwing eigenlijk niet wilde, maar dit kan einde carrière betekenen..

Michelangelo 24 september 2020 om 19:27

Was ook meteen al mijn eerste gedachte, Turtlehead. Meteen al toen ik haar zag vallen.
Ik ken de italiaanse vangrail. Metaal, geeft niet mee. En om het recht te houden staan er I-profielen achter, die doorlopen tot nagenoeg bovenaan de vangrail. Bijna garantie voor dit soort snij/scheurwonden.

Benieuwd ook waardoor ze gevallen is. Leek me een banden probleem. Is daar al uitsluitsel over?

Romāns Vainšteins 24 september 2020 om 20:22

Dat wordt in het beste geval een fors litteken, ik hoop voor haar dat ze er helemaal bovenop komt. Het ziet er vies en gruwelijk uit maar echt opmaken in welke mate wat precies beschadigd is kun je niet aan de hand van zo’n foto die eigenlijk niet gepubliceerd had mogen worden vind ik. Is daar geen sluitende wetgeving voor?

Kelder is de Man 24 september 2020 om 20:51

Tsja, je weet dat er iemand met verwondingen is vastgelegd en dan kan je nare beelden verwachten. En als Baik al gewaarschuwd heeft en je klikt toch op de link, ga dan niet lopen zeuren.

Romāns Vainšteins 24 september 2020 om 22:51

Het gaat me niet om mezelf maar ik ben gewoon nieuwsgierig of dit wel toegestaan is of dat het inbreuk op privacy is. Ik denk eigenlijk dat laatste.

Kelder is de Man 25 september 2020 om 04:40

Ok. Zou best kunnen, maar mocht mij dit overkomen, zou het één van de laatste dingen zijn om me op dat moment druk over te maken.

lauran 25 september 2020 om 08:35

Dat lijkt niet enkel op een snee, maar volgens mij ligt haar volledige huid van de knie af. Beter te zien op foto van –> https://www.wielerkrant.be/. Het is me al meermaals opgevallen, hoe ongelofelijk gevaarlijk en fiets(er) onvriendelijk een vangrail vaak is opgebouwd. Goed voor auto’s, maar echt niet geschikt voor fietsers. De rails is aan de achterzijde vaak bevestigd aan recht afgezaagde I-profielen waar je als fietser echt niet tegen aan wilt komen!!! Dit ongeluk toont goed aan hoe erg de gevolgen kunnen zijn.

Ainu 24 september 2020 om 17:28

Zag er heel pijnlijk en ongelukkig uit. De bocht zag er vrij goed beveiligd uit, dus dit is tcoh echt pech. Jammer. Hopelijk komt het snel goed met haar.

Thoin 24 september 2020 om 18:02

Bocht was idd goed beveiligd, maar toch raar dat er bij het indraaien al kussen staan…
De kans dat je al valt bij het indraaien lijkt mij toch redelijk klein… die kussens misschien beter naar beneden zetten waar zij viel morgen.

oscarito1908 24 september 2020 om 17:36

Met dat been kwam ze tegen de vangrail aan. Net een mes als je er met deze snelheid tegen knalt.

sooike 24 september 2020 om 18:02

“Het is een klapband”, zie Van Guchten(?) op Sporza ! Kenners hebben het hier over een tube, die op het voorwiel niet goed was gelijmd .

ozziepix 24 september 2020 om 18:04

En weer iemand onnodig zwaar gewond. Waarom staan die kussens wel aan het begin van de bocht, maar niet aan het eind?

NDI22 24 september 2020 om 21:05

Staan ze wel. Omdat ze zo gek de controle verliest lijkt het alsof ze nog in de bocht zit, maar ze crasht op het rechte stuk na de bocht.

Jean Dumas 24 september 2020 om 18:05

Haar achterwiel leek te ‘shimmyen’ (fiets gaat zwabberen omdat zijwaartse krachten met voorwaartse in de war zijn). Probeerde nog te corrigeren, maar vloog uit de bocht.

Michelangelo 24 september 2020 om 20:19

Ik vond het ook apart om te zien. Eigenlijk ook de eerste keer dat ik dit zo zie misgaan op een tijdritfiets.
Ik heb dat shimmyen ook wel eens meegemaakt, maar dan als ik even de handje te los op het stuur had. Kan door magneetje in de spaken van de km-teller.

Of was het toch een banden probleem? klapband, losse tube? Alhoewel ik begrepen heb dat gewone banden weer aerodynamischer zouden zijn dan tubes, en veel tijdritfietsen gewone banden hebben.

Thijs E 24 september 2020 om 18:29

In het filmpje lijkt het alsof 10/20cm van haar voortube los komt van de velg, maar de resolutie is laag, dus moeilijk te zien

Hollow Knight 24 september 2020 om 18:36

Wat een vreselijke wonde. Zou zo maar eens einde carrière kunnen betekenen. ;(

Hoog tijd dat de UCI aangeklaagd wordt, de stootkussens stonden totaal verkeerd. Hopelijk worden ze herlegd tegen morgen…

JP LeDouche 24 september 2020 om 19:14

Waarom meteen aanklagen? Laat dat aan de Trumps en Lefeveres van deze wereld. Als alle bochten (en de volgende stap ook de rechte stukken en dan het gehele parcours) voortaan bekussend, benet en beweetikveeld moeten worden, is het niet meer te doen een koers te organiseren. O ja, doe ook maar een onbetaalbare rechtsbijstandsverzekering.

Vooral tragisch voor Dygert! Hopelijk valt het mee…

Michelangelo 24 september 2020 om 19:29

Dit was geen bocht om op deze manier uit te vliegen.
als je iemand wilt “opknopen” dan moet je bij de bandenfabrikant zijn. Of de lijmfabrikant. of degene die de tube heeft gelijmd.

Evenepoel trauma opgelopen?

Frank Nederveen 24 september 2020 om 19:49

soort tankslapper zoals je dat met motorracen ziet.. weinig vergevingsgezind zon stijve tijdritfiets..

Murcia 24 september 2020 om 23:37

Volgens haar vader, die wordt geciteerd in een amerikaanse krant ( The Indianapolis Star) moet ze geopereerd worden, haar quadriceps is compleet doorgesneden en er is zware schade aan de ligamenten (kniebanden).

SprintMaster 25 september 2020 om 08:36

Verklaring van de Amerikaanse bond:

https://usacycling.org/article/usa-cyclings-official-statement-regarding-dygerts-condition-after-crash-at-world-championships

Ze verwachten dat ze volledig hersteld.

Headlines

Materiaalzone

Populair