WK 2019: Parcours wegwedstrijd mannen ingekort

zondag 29 september 2019 om 08:18
WK 2019: Parcours wegwedstrijd mannen ingekort

foto: Cor Vos

Vanwege de hevige regenval in Yorkshire heeft de organisatie van het WK wielrennen op de weg in extremis nog een parcourswijziging moeten doorvoeren. De Internationale Wielerunie UCI laat weten dat de beklimmingen van Buttertubs en Grinton Moor eruit zijn gehaald. In plaats van zeven lokale ronden van 13,8 kilometer staan er nu negen omlopen op het programma. De totale lengte van de wegrit bedraagt nu 261 kilometer.


Na 76,9 kilometer verlaat het peloton het oorspronkelijke parcours. In plaats van de meest noordelijke lus in het parcours te nemen met daarin de twee zwaarste beklimmingen wordt ervoor gekozen om via de A684 koers te zetten richting het plaatsje Leyburn. Hier wordt de route weer opgepakt.

Vanwege de parcourswijziging is ook de start ietwat verlaat. De renners worden nu om tien uur Nederlands-Belgische tijd losgelaten vanuit Leeds. Dit is twintig minuten later dan gepland.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Melkzuur 29 september 2019 om 08:30

En zo begint deze dag al ineens erg slecht voor de ploegen die het moeten hebben van een harde koers. Goed voor MvdP natuurlijk.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 08:32

Pfffffffffffffff.

Veel te laat besloten, verrot vh publiek ook.

EddyB1958 29 september 2019 om 08:37

Pfffffffff mijnheertje Perfect weet het weer beter.

Peter Lippens 29 september 2019 om 09:01

ze hadden dus in hun glazen bol moeten kijken …

robing 29 september 2019 om 09:15

@Peter,

Ja, natuurlijk hadden ze dit eerder moeten beslissen.
De regen die vandaag viel en de weg onbegaanbaar maakt, die is vorige week al gevallen! Ow wacht.

Ajvenema 29 september 2019 om 10:20

Goed voor publiek, meer rondjes circuit‍♂️

chasse patat 29 september 2019 om 08:34

Ik vraag mij af in hoeverre dit nodig is. Water op de weg? (Dan helpt inkorten ook niet), verwachte regen? (NA 12.00uur lijkt het grotendeels droog te worden), wind? (lijkt heel erg mee te vallen)

Peter Lippens 29 september 2019 om 08:52

Denk dat het vooral de vele neerslag is geweest deze nacht en nu nog valt ten noorden van Harrogate als ik zo de radarkaarten van de laatste 24 uur bekijk. Voor Harrogate viel en valt het nog wel mee maar de grote ronde vertrok uit Leeds om een lus te maken ten noorden van Harrogate.

freire93 29 september 2019 om 08:35

Kristofff

wiebipedia 29 september 2019 om 08:37

Wanneer zijn organisatoren zo risicoloos geworden? De omstandigheden lijken helemaal niet zo vreselijk vandaag qua voorspellingen.

EddyB1958 29 september 2019 om 08:40

Misschien willen ze kritieke plaatsen vermijden, denk aan dat brugje dat een tijdje geleden wegspoelde. Achter je tablet of zo is het gemakkelijk praten. Wij zitten warm.

HV 29 september 2019 om 09:04

Precies. Ze doen het echt niet voor de lol. Enig vertrouwen in de mensheid.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 08:39

Iemand een bron dat het werkelijk zo bizar wordt dat er ingekort moet worden?

Deze last minute koersverkrachting begint me tegen te staan, dit lijkt gewoon nog met die verwaterde tijdrit te maken te hebben, van ‘veiligheid staat bij ons altijd voorop hoor, echt waar!’

robing 29 september 2019 om 09:17

Dus, ik neem aan dat je inmiddels de foto’s gezien hebt?
Of vind je dat ze met snorkels moeten gaan fietsen?

Brummel 29 september 2019 om 09:45

Harde woorden voor iets dat in wezen niet uitmaakt, RVS. Is dat echt nodig?

chasse patat 29 september 2019 om 08:39

Voor de Nederlandse ploeg niet ongustig lijkt mij. De klimmers hadden al vroeg in de koers (net als in de dameswedstrijd) een groot aantal renners tot achtervolging kunnen dwingen.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 08:41

Het is een gunstige beslissing voor de Flandriens, aangezien die lokale klimmetjes meevallen zie ik hen als favorieten.

Peter Lippens 29 september 2019 om 08:54

Als ik van de Colombianen en Slovenen was zou ik klacht neerleggen tegen deze beslissing van de jury, duidelijk dat deze is genomen als compensatie van die DSQ …. ;)

Koers 29 september 2019 om 08:43

Als optimist lees ik hier dat we een heroisvhe wedstrijd gaan krijgen, hopelijk wel met goeie beelden.

Ik zeg Mollema!

Jan Blokland 29 september 2019 om 08:50

Het maakt niet zo veel uit denk ik. De koerst wordt toch pas beslist in de laatste 100 km. De afstand is nog steeds erg lang en nu hebben we zelfs negen ronden in plaats van zeven ronden op het plaatselijke circuit. Ik zie daarom ook niet zoveel voor of nadeel voor wie dan ook.

Peter Lippens 29 september 2019 om 08:55

het wordt dus een echte kermiskoers met al die lokale rondjes, hadden ze dat op voorhand geweten hadden ze wel meer kermiscoureurs kunnen selecteuren ….

Henk 29 september 2019 om 09:36

Tot een jaar of tien geleden bestond de volledige koers van een WK uit plaatselijke rondjes. Geloof me, dat waren geen kermiskoersen.

De Siepel 29 september 2019 om 08:50

Jammer, ten noorden van York (de heuvelzone) plenst het flink terwijl rond York het lijkt mee te vallen. Jammer voor de koers,dat men dit deel eruit heeft gehaald. Zie gisteren met van Vleuten. Op de Grinton Moor kun je er wel een stel vanaf poefen.

Jan Blokland 29 september 2019 om 08:55

Ja maar ik denk dat we wel een heel andere koers krijgen dan wat er gisteren is gebeurd. Wat Van Vleuten daar zich kan permitteren zal bij de mannen niet lukken. Je weet als topper dat je kapot gaat. In een wedstrijd zoals deze. Ik denk dat de tegenstand overigens in de breedte ook veel sterker is dan bij de vrouwen.

freire93 29 september 2019 om 08:53

Dus 1 klim blijft over? Cray Summit 4km aan 5,3% avg. max 9,1%

Marik 29 september 2019 om 08:59

Dit is gunstig voor mannen als Kristoff, Bennett en Sagan

Jan Blokland 29 september 2019 om 09:05

Ben je gek joh, dit is veel te zwaar voor dat soort mannen.
Tenminste Sagan zag ik sowieso wel ver komen. Maar Krisstof en Bennett lijkt me niet op dit parcours. Ook niet met deze ingreep.

WernerFranke 29 september 2019 om 09:18

Wees maar zeker dat Kristoff zal meespelen.

Marik 29 september 2019 om 09:47

En dan vergeet ik Bling nog.

freire93 29 september 2019 om 09:00

Beneden aan de buttertubs ligt het groot gedeelte blank van het water

Peter Lippens 29 september 2019 om 09:03

thks voor de update, kan kloppen hoor hier op het radionieuws dat delen van het parcours onberijdbaar waren

Jan Blokland 29 september 2019 om 09:06

Dan is het toch terecht dat ze er naar handelen. En overigens: het is voor ons toch prachtig als de weersomstandigheden zwaar zijn. Als er geen renners door valpartijen uitvallen is het wat mij betreft prima.

Jan Blokland 29 september 2019 om 09:15

Nu op sporza voorbeschouwing

sikkie 29 september 2019 om 09:22

Wat zal de aankomsttijd zijn?

odradek 29 september 2019 om 09:27

UCI haalt de hele heroïek uit het wielrennen.

Peter Lippens 29 september 2019 om 09:30

yep en volgwagens ook afschaffen, renners moeten hun fiets maar zelf herstellen, desnoods in de plaatselijke smidse en extra banden meenemen zoals in die goeie ouwe heroische tijd

wielrenner 29 september 2019 om 09:34

Jammer, hoop dat het nog strijd zal zijn, hopelijk veel wind en anders is het zonde van je middag om die te wijden aan tv. Ga maar muurtjes witten en af en toe kijken.

Sonsbach Allstars 29 september 2019 om 09:35

jammer van de inkorting. We kunnen er niet over oordelen, aangezien we de feiten niet kennen.

SteelHorseCowboy 29 september 2019 om 09:39

Dit maakt helemaal niks uit.

Rudie Marien 29 september 2019 om 09:57

Het is al langer duidelijk dat deze UCI jury bestaat uit idioten die nooit zelf renners waren. Ze weten al sinds woensdag dat de weersomstandigheden slecht zouden zijn en beslissen enkele uren voor de start om het parkoers te wijzigen.
De zoveelste “rare” beslissing………en misschien niet de laatste

Bulcke 29 september 2019 om 10:16

Echt belachelijk inderdaad. Iedereen weet dat als het weerbericht op woensdag aangeeft dat het zondag flink gaat regenen dat je dan al exact weet waar en hoe laat het op zn ergst is.

Polleke 29 september 2019 om 10:22

Even samenvatten…er is een WK in Engeland, eind september en de organisatie is op een verkeerd been gezet door….regenweer, eind september, in Engeland…

Johanvanh 29 september 2019 om 10:26

Voor al die mensen die zonder kennis reppen. Een foto. https://twitter.com/daanhakkenberg/status/1178206481738584064?s=21

Johanvanh 29 september 2019 om 10:28

Mensen die de beslissing van de UCI belachelijk vinden wilden zeker ook doorfietsen in de Tour dit jaar.