WK 2019: Dit is de Nederlandse selectie rondom kopman Mathieu van der Poel

maandag 9 september 2019 om 15:47
WK 2019: Dit is de Nederlandse selectie rondom kopman Mathieu van der Poel

foto: Cor Vos (archief)

Bondscoach Koos Moerenhout heeft de selectie rondom kopman Mathieu van der Poel bekendgemaakt voor het WK wielrennen in Yorkshire. Onder meer Niki Terpstra en Bauke Mollema zijn erbij, evenals Mike Teunissen. Jos van Emden en Dylan van Baarle rijden de tijdrit én de wegrit.


Na zijn imponerende voorjaar, die afgesloten werd met de overwinning in de Amstel Gold Race, werd snel duidelijk dat Mathieu van der Poel de Nederlandse ploeg aanvoert op het lastige parcours in Yorkshire. De kopman van Corendon-Circus verloor zijn Nederlandse titel, omdat hij door een druk mountainbikeprogramma (hij werd tweede in de Wereldbeker achter Nino Schurter, red.) andere prioriteiten had tijdens het NK. Onlangs hervatte Van der Poel zijn najaar op de weg met een zege in de Arctic Race of Norway. Momenteel bereidt hij zich in de Tour of Britain, die ook Yorkshire aandoet, voor op het WK.

Met Niki Terpstra, Dylan van Baarle en Sebastian Langeveld zijn drie klassiekerrenners opgenomen in de selectie. Bauke Mollema en Pieter Weening zijn de klimmers van dienst. Mike Teunissen, die na zijn ritzege in de Tour de France twee dagen de gele trui droeg, kan uitgespeeld worden als schaduwkopman. Jos van Emden is als hardrijder een belangrijke helper.

Selectie Nederland voor het WK op de weg 2019 – Mannen
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-nl Niki Terpstra
flag-nl Bauke Mollema
flag-nl Dylan van Baarle
flag-nl Mike Teunissen
flag-nl Sebastian Langeveld
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Pieter Weening

Selectie Nederland voor het WK tijdrijden 2019 – Mannen
flag-nl Dylan van Baarle
flag-nl Jos van Emden


WK 2019: Alle Nederlandse selecties

Dit artikel delen:

46 Reacties

koos verrek 9 september 2019 om 15:49

zet m op matje!!

chasse patat 9 september 2019 om 15:51

Een logische selectie wat mij betreft. Ben wel benieuwd of Niki voldoende in vorm is.

HSV 9 september 2019 om 18:57

Die begint weer goed te rijden ja. Hopelijk blijft hij vrij van pech. Niet zijn jaar dit jaar.

assen 9 september 2019 om 15:52

Mmm, niet slecht, maar om nu te zeggen dat dit 1 van de beste (brede) selecties is…

Wat pas een goede selectie zou zijn – MvdP die voor Belgie uitkomt. Bijkans onklopbaar!

mackie 9 september 2019 om 16:19

Jaren hebben we prima selectie voor de breedte gehad, met niet heel veel resultaat. ik vind diepte in je selectie belangrijker en nu is het duidelijk dat MvdP de absolute kopman is met 1 a 2 afleiders terpstra mollema, en 1 optie voor de lange vlucht Weenink en de rest vol in dienst van MvdP

tdola 9 september 2019 om 15:52

Weening had ik niet verwacht, maar verder lijkt t wel een logische selectie gezien parcours.

Romāns Vainšteins 9 september 2019 om 15:52

Hier kunnen ze het prima mee doen, wel een makkelijk te interpreteren team voor de concurrentie want ze kunnen nagenoeg maar 1 kant op, Weening voor de vorege en Mollema voor de late aanval denk ik.

Viktrodriguez 9 september 2019 om 15:54

Nou ja, het is ook niet zo dat NL echt alternatieven heeft.

Pascal De Kooning 9 september 2019 om 15:53

Pieter Weening had ik zelf niet verwacht maar voor de rest lijkt me dit een prima ploeg rond VDP. Ik had zelf eerder Gesink in deze vorm meegenomen ipv Weening!

Fassa Bortolo 9 september 2019 om 16:49

Gesink in het peloton gedrang op een wk met een Vlaams-klassieker parcours? 100 maal liever Weening

horsm 9 september 2019 om 17:08

Ik had ook Gesink ipv Weening meegenomen – uiteindelijk gaat het om iemand die gaatjes kan dichtrijden.

limburgia 9 september 2019 om 19:40

hoe meer TLJ renners in de ploeg hoe minder steun voor Mathieu .

Derierre de la course 9 september 2019 om 21:34

Eerder Gesink voor Mollema

Franco Ballerini 9 september 2019 om 15:54

Je kunt je afvragen of je maar beter helemaal geen afvaardiging naar de tijdrit kunt sturen en van Emden en van Baarle spaart ter ondersteuning van van der Poel in de wegwedstrijd. Top 10 in de tijdrit zie ik ze beiden niet rijden.

jessevdalen 9 september 2019 om 15:56

Weening ruilen voor roosen. Voor de rest is dit de logische selectie!

Witte Trui 9 september 2019 om 16:03

Weening wat mij betreft vreemde eend in de bijt voor deze koers. Had liever Gesink meegenomen, die stelt eigenlijk nooit teleur en (b)lijkt in vorm. Terpstra moet ik ook nog maar zien of die weer fit genoeg is, maar heeft credits opgebouwd.

AWestie 9 september 2019 om 16:13

Maar twee man van Jumbo-Visma, verder allemaal eenlingen. Hoe moet ik dat lezen? Ik denk dat mn Gesink tegen een selectie aanschuurde, had hem vooral graag mee gehad.

west 9 september 2019 om 16:19

Moerenhout heeft er een handje van om altijd één Roompotter mee te nemen. In het kader van een soort misplaatst nationalistisch eerlijkheidsgevoel ofzo. Weening heeft dit jaar alleen in Luxemburg een uitslag gereden en dat was in de eerste week van Juni… Als je dan toch een klimknecht wilt meenemen had ik zelf Bouwman gekozen. Die rijdt al het hele jaar constant de stenen uit de straat voor een ander. Of anders Tusveld. Die is nu in vorm…

mackie 9 september 2019 om 16:21

Weening zal verwacht ik in de lange vlucht mee worden gestuurd en kwa inhoud komt weening dan denk ik verder als bouwman, mocht MvdP er met een paar man naar toespringen op het einde heb je wel een buffel in de kop va de wedstrijd die Tempo kan maken.

west 9 september 2019 om 16:28

De lange vlucht moet je niet willen op het WK. En Weening (en Emden) lijken mij in deze selectie juist de renners die niet in de aanval gaan. Dat zijn de waterdragers en puinruimers.

mackie 9 september 2019 om 16:32

@west,
Weening die vanuit een lange vlucht in de kop van de wedstrijd komt op b.v. 35km vd meet kan heel nuttig zijn voor MvdP

Panache 9 september 2019 om 20:06

Dan zit je toch steenkapot?

chasse patat 9 september 2019 om 16:49

Ik snap de onderschatting (in een aantal commentaren) van Weening nog steeds niet goed. Deze man moet zich zijn hele wielercarrière al bewijzen. Heeft echter een prachtige erelijst en kan een wedstrijd afmaken. Heeft al jaren bewezen op kampioenschappen goed uit de verf te komen. Een terechte selectie van de bondscoach.

horsm 9 september 2019 om 17:09

ja, maarte gaat natuurlijk er niet om hoe goed hij in het verleden was, maar wel om hoe goed hij nu nog is.

AnderJ 9 september 2019 om 16:53

Niet dat dat nou per se bepalend is, maar de In t wiel-podcast tipte Weening voor de selectie.

horsm 9 september 2019 om 17:11

De vraag is natuurlijk ook altijd of het niet wijs is om nu al de selectie volledig vast te leggen. Stel dat Roosen de sterren van de hemel fietst in Canada, dan wil je hem toch kunnen meenemen?

Romāns Vainšteins 9 september 2019 om 17:14

100% ja.

Een speerpunt en idee hebben is goed, de poppetjes kun je gewoon op basis van vorm pakweg 2 weken van tevoren bijeen rapen.

SnellePelle 9 september 2019 om 18:11

Laat die selectie maar thuis. Matje rijd alleen ook wel naar de winst..

Groningen 9 september 2019 om 19:41

Pas op, Evenepoel gaat ook

Jacco van Stierop 9 september 2019 om 18:25

Prima selectie, met eindelijk eens een echt speerpunt. Sterk zijn in de breedte levert immers vaak erg weinig op. De keuze om Weening mee te nemen vind ik wel te billijken, kan wel eens door zijn onconventionele koersstijl voor verwarring en openingen zorgen.
Misschien dat het duo Van Emden/Van Baarle iets te veel van het goede is, ook omdat ze beiden de tijdrit rijden.

havana 9 september 2019 om 18:26

Weening kan heel hard rijden en vindt het prima zichzelf weg te cijferen. Ik vind het best een logische keuze. Gesink is zeker in vorm, maar op dit parcours is hij toch iets te veel klimmer IMHO. Ik vind het een zeer sterke selectie, er zijn een boel landen met een mindere!

platteprijs 9 september 2019 om 18:27

Gevestigde namen, maar hoe goed zijn ze in vorm? Langeveld, Terpstra, Mollema?? Ik had een lijst met een stuk of 12 genomineerden opgesteld en nog even gewacht met de definitieve selectie te maken.
Zijn er trouwens ook reserves aangewezen?

Random wielerliefhebber. 9 september 2019 om 18:34

Roosen had ik 100% meegenomen, toonde goede vorm de laatste koersen. Met alle respect maar Terpstra gaat niks meer winnen nu hij bij TDE rijd en knechten is hij ook niet zo'n fan van. Eenkhoorn had ook niet misstaan in een dienende rol.

Moet zeggen dat Tusveld ook heel goed rijd maar na een zware Vuelta zal het wel op zijn. Voor Bol is blijkbaar ook geen plaats

assen 9 september 2019 om 21:24

+1 mbt Roosen
+1 mbt Tusveld (kan flink beuken ook)

Derierre de la course 9 september 2019 om 21:37

Welke Bol? De jonge is momenteel afgedraaid na een langs seizoen. De oude bol (30) is een grappige gozer op social media maar volgens mij niet iemand die zich gemakkelijk wegcijfert voor een ander. Dat laatste is ook de reden dat hij zo’n leuke carrière heeft dus niet perse slecht. Alleen geen ideale knecht.

Groningen 9 september 2019 om 19:47

Prima selectie met mannen die de koers hard kunnen maken, en dat zal ook nodig zijn. Van Weening zullen weinig landen bang worden, maar ik zie hem ook wel in een vroege vlucht (niet tussen de exoten in de eerste ronde, maar zodra deze alweer zijn afgestapt), maar stuur daarna een Terpstra, Mollema of Teunissen vooruit en laat Mathieu daar in de laatste twee ronden tussen de andere favorieten maar naartoe rijden.

Samlambeej 9 september 2019 om 20:20

Plak er maar een dikke vette winstbonus aan vast.
Wat zijn ‘hun’ verschuldigd aan die ‘Matje’ van over de grens?

Lapjestrui 9 september 2019 om 21:59

Weening. Tuurlijk. Of 'ie een rondje om het Lauwersmeer of in de Oostenrijkse Alpen rijdt, hij gaat hard en door het vuur. Denk aan LBL en AGR in z'n Orica-jaren. Vraag maar aan Gerrans. Hij zou zelfs per ongeluk WK kunnen worden in een mm-sprint met Fuglsang.

Prima selectie.

PS: Laat de vroege vlucht maar aan renners uit Paraguay, Singapore, NO Zaire en de Tasmaneilanden.

EddyB1958 9 september 2019 om 22:03

Bij Corendon Circus is het de gewoonte om iemand mee te sturen in de ontsnapping. Kwestie van andere ploegen te laten werken. En in die rol zie ik Weening bij jullie Nederlandse selectie.
En Teunissen die moet zich zo lang mogelijk koest houden. Want ook van der Poel kan pech kennen en dan moeten jullie toch figuurlijk een andere kaart kunnen trekken. En voor deze Vlaming is Teunissen dan de meest logische keuze.

Jaap Eden 10 september 2019 om 08:45

Ik snap je redenatie, maar ik denk dat we het dan toch van Mollema of Terpstra moeten hebben. Behalve een enkele Parijs-Roubaix kan ik me niet herinneren dat Teunissen goed was boven de 250 km (na een slopende koers).

edit: ik heb het nog even opgezocht: dit jaar 7e in PR en vorig jaar 11. Verder geen hoge noteringen in lange wedstrijden/klassiekers.

Marszzz 9 september 2019 om 23:20

Ik kan maar weinig gaten schieten in deze selectie. Dat sommigen Weening niet vinden passen is vreemd. Hij doet het altijd goed in lange zware wedstrijden (bijv. laatst in de Ronde van Vlaanderen). Daar heb je wat aan op dat parcours in Yorkshire.
Jos van Emden vind ik voor de wegwedstrijd wel de grootste vreemde eend in de bijt. Maar andere kant wie anders?

DrJ 10 september 2019 om 07:15

Leezer?

oborobo 10 september 2019 om 08:07

Is toch al jaren hetzelfde,leuk meerijden en volop in beeld.
En in de finale niemand meer te zien!

Jaap Eden 10 september 2019 om 08:54

Nederland als ploeg?
Ben ik niet met je eens.
Afgelopen jaren waren ze toch juist tot in de laatste ronde in beeld? Zonder top-favoriet kan je echter weinig uitrichten, behalve een verrassingsaanval.

  • 1
  • 2