‘WK 2018 gaat richting de 5000 hoogtemeters’

Door , donderdag 20 april 2017 om 14:12

foto: Sirotti

In 2018 vindt het WK wielrennen plaats in het Oostenrijkse Innsbruck. In diezelfde regio vindt op dit moment de Tour of the Alps plaats. CyclingWeekly sprak met Josef Margreiter, directeur van het VVV aldaar. Hij verklapte dat alle koersen waarschijnlijk starten in het stadje Kufstein. Margreiter voorspelt bovendien een loodzwaar parcours.


Hungerburg
Een van de beklimmingen die de profs volgend jaar moeten nemen, is de Hungerburg. Afgelopen maandag wist Michele Scarponi daar de eerste etappe van de Tour of the Alps te winnen. “De beklimming van maandag nemen de renners tijdens het WK bijna zeker als afdaling. De renners klimmen via een veel moeilijkere en nauwere weg naar de top van de Hungerburg. Het lijkt wel een beetje op een klim uit de Ronde van Vlaanderen, qua stijgingspercentage. De tweede klim op de omloop in Innsbruck zal aan de zuidelijke kant van de stad liggen. Omdat de renners die beklimmingen een aantal keren moeten nemen, komt het aantal hoogtemeters uit zo rond de vijfduizend. Er wacht een zware omloop, maar ik denk dat het een prachtige koers gaat opleveren”, aldus Margreiter.

De UCI buigt zich nog over het parcours. De definitieve route maakt de organisatie in 2018 bekend.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Huubi 20 april 2017 om 14:14

Klinkt goed

Striga 20 april 2017 om 14:18

Froomey wereldkampioen

LyndaLid 20 april 2017 om 14:19

Beklimming naar Igls of Mutters zal het wel worden, dan kunnen ze schitterend steeds de skischans in beeld nemen, toch een boegbeeld voor de stad. Kan echt een schitterend parcours worden! Weten we al waar de finish zal zijn? Zal wel bij het Olympiastadion zijn ofzo, maar als ze echt ballen hebben leggen ze hem gewoon midden in de stad (op de Maria Theresienstraße), dat zou pas mooi zijn!

De wereldkampioen weten we met al die hoogtemeters ook al trouwens: met twee vingers in de neus Van Avermaet ;)

nederbelg 20 april 2017 om 14:20

Sometimes it snows in September…

Netraam 20 april 2017 om 14:21

Iemand die al wil inleggen op Valverde?
Anders denk ik aan klimmende ééndagscoureurs zoals D. Martin of Poels, Fuglsang en Kreuziger.

TykkeThor 20 april 2017 om 14:30

Een parcours op het lijf van Nelissen.

Baukema Tomoulin 20 april 2017 om 14:42

Chavito! Als je Lombardije kan winnen dan kan je dit WK winnen. Benieuwd of Sagan & GvA mee gaan doen.

nederbelg 20 april 2017 om 14:45

@netraam
Helaas voor veteraan Valverde zou hij daarmee niet eens de oudste wereldkampioen ooit worden, want die titel gaat dan nog steeds naar Opie Jopie, met 38 jaar en 9 maanden.
Valverde wacht dan ook beter tot 2019 in Yorkshire om met 39 jaar en 5 maanden de alleroudste te worden, wat dan niet onaardig zou ogen op zijn palmares naast die 7 Waalse Pijlen. In 2018 eerst zilver halen na Quintana om de spanning nog wat te verhogen…

zeurwiggo 20 april 2017 om 14:47

eindelijk goud voor Valverde dan

vlek 20 april 2017 om 15:04

Leuk! Had dit maandag bekend geweest hadden jullie Van Vliet nog voor kunnen leggen of hij hier kansen zou zien van Theo Bos.

vluggejapie 20 april 2017 om 15:07

1 Costa
2 Valverde
3 Rodriguez

Mathieu Moller 20 april 2017 om 15:13

Tegen die tijd is Sam Oomen op een dergelijk terrein gewoon DE te kloppen man. (Dromen mag)

Panter 20 april 2017 om 15:16

Als dit waar is zie ik maar 1 winnaar en dat is valverde!! 2019 is zijn laatste jaar en dat zal hij graag in die trui van kampioen willen doen. Zijn grootste uitdager zal alaphilippe zijn.

Quintenri 20 april 2017 om 15:20

Greg, al bewezen in Rio.

TrEb 20 april 2017 om 15:24

@ lyndalid Lees ik iets over 'skischans'?? Roglic heeft ervaring…

kittelkolb 20 april 2017 om 15:53

Leuke locatie, een goed excuus om Oostenrijk te bezoeken.

Wielrennertje 20 april 2017 om 16:07

Parcours voor Valverde als hij dan nog op het niveau rijdt wat hij nu doet. Maar dat zal wel.

Bas Roekelaar 20 april 2017 om 16:34

Ze zouden toch de Gramart doen? Net achter die Hungerburg, maar veel steiler.

@nederbelg
Sneeuw in Innsbruck in september? Hmm…

GreenDay 20 april 2017 om 16:39

Dan is het waarschijnlijk voor Alaphilippe. Valverde moet als halfgod toch ooit eens aan zijn retour beginnen?

Rhohan 20 april 2017 om 16:44

@GreenDay:
Dan moet Alaphilippe heel wat progressie gaan boeken in het klimwerk. Aan zo’n WK doen minstens 20 betere klimmers mee.

Pizzi 20 april 2017 om 16:46

Ik zou het eigenlijk wel geniaal vinden als ze gewoon het Ötztaler-Radmarathon-rondje pakken, maar dan met start/finish in Innsbruck. Dan wint Van Avermaet in ieder geval niet. Toch? :P

TykkeThor 20 april 2017 om 17:01

Lijkt me sterk als ook hier de sterkste klimmers in de laatste afdaling op hun bek pleuren en de overwinning moeten laten aan een dikke klassiekerrenner.

HoofdIsVrij 20 april 2017 om 17:39

Mooi parcours voor Purito.

Sagan=hulk 20 april 2017 om 17:47

Lijkt me sterk als Valverde op zo’n zwaar parcours zou winnen. Het is niet toevallig dat hij nog nooit Lombardije heeft gewonnen en dat hij vorig jaar in Rio serieus door de mand viel. Als er hoogtemeters vanaf de start liggen is het gewoon te zwaar voor Valverde. Dit komt omdat hij meer op kracht klimt dan op souplesse, waardoor hij minder snel recupereert in de inspanning zelf.

Volgens mij rijdt hij daar in Tirol zelfs geen top 5. Ik verwacht eerder een laatste kunststukje van Contador of een klimmer die al iets bewezen heeft in Luik of Lombardije. Froome dus niet, vorig jaar in Rio zagen we ook dat hij niet is gemaakt voor het onvoorspelbare koersverloop van een eendagswedstrijd. En stiekem heeft hij het daar wel moeilijk mee.

nederbelg 20 april 2017 om 18:24

@bas
Was maar een onschuldig Trentino-grapje. Al weet je maar nooit…
@sagan=hulk
Goeie analyse

  • 1
  • 2