WK 2018: 38 jaar en hij heeft hem! Alejandro Valverde wereldkampioen, Tom Dumoulin vierde

Door , zondag 30 september 2018 om 16:39
Alejandro Valverde

foto: Sirotti

Alejandro Valverde is de nieuwe wereldkampioen wielrennen. De 38-jarige Spanjaard kroonde zich na ruim 250 bergachtige kilometers de allerbeste in Innsbruck, door Michael Woods, Romain Bardet en Tom Dumoulin te verslaan in de sprint. Hij volgt Peter Sagan op als drager van de regenboogtrui.


Monsterontsnapping
In verschillende groepjes vormde zich de kopgroep van de dag, met de nodige grote namen daarin. Kasper Asgreen (Denemarken), Rob Britton (Canada), Tobias Ludvigsson (Zweden), Ryan Mullen, Connor Dunne (beiden Ierland), Daniil Fominykh (Kazachstan), Vegard Stake Laengen (Noorwegen), Karel Hnik (Tsjechië), Laurent Didier (Luxemburg), Jacques Janse van Rensburg (Zuid-Afrika) en Ilia Koshevoy (Wit-Rusland) vonden elkaar. Het peloton had geen haast in de openingsfase en gaf de elf bijna twintig minuten voorsprong.

Pas op de Gnadenwald en kort daarna bij het opdraaien van het lokale parcours met de beklimming van Igls ging daar wat tijd van af. Frankrijk, Oostenrijk, Slovenië en Groot-Brittannië gingen in de achtervolging. Toch liep de achtervolging niet bijzonder gestroomlijnd.

Sagan zegt de regenboog vaarwel
93 kilometer voor de meet was het verhaal klaar voor de wereldkampioen van de laatste drie jaar: Peter Sagan. Hij loste op de Igls en zal de komende maanden tijdens wegwedstrijden te zien zijn in de Slowaakse kampioenstrui. Vier rondes voor het einde staken ook Tsjechië, Spanje, Italië en Polen hun neus aan het venster.

Met nog 75 kilometer te gaan waren daar de eerste aanvallen uit het peloton, maar Spanje en Polen reageerden snel. Op de Igls-klim die volgde ging Dario Cataldo in de aanval, waarop onder meer Michal Kwiatkowski en Vincenzo Nibali reageerden. Die poging had geen kans, maar de snelheid ging wel de hoogte in, waarna Primoz Roglic ten val kwam en achterop raakte. Niet veel later keerde de Sloveen terug in het peloton.

Van Avermaet opent de aanval, Nederland mengt zich ook
Van voren bleven Asgreen en Stake Laengen het langst over. Zij kregen een groepje met Greg Van Avermaet, Damiano Caruso en Omar Fraile achter zich aan. Het drietal peuzelde één-voor-één geloste vluchters op. Een halve minuut achter de groep-Greg trok het peloton zich in gang, mede door versnellingen van Steven Kruijswijk en Sam Oomen. Het was de eerste keer dat Oranje zich mengde in de debatten.

Door het hoge tempo ging ook de deur open aan de achterkant: Wout Poels, Daniel Martin, Michal Kwiatkowski, Bob Jungels en Simon Yates moesten lossen. Antwan Tolhoek ging aan de voorkant op de trappers staan, waarna vele schermutselingen volgden. Geen groepje kreeg de ruimte.

Asgreen en Stake Laengen gingen met een voorsprong van 2.20 minuut voor de laatste keer over de finishlijn. Zij kregen in dertig kilometer nog een keer de Igls en de monsterklim van Höll voor de wielen geschoven. 

Italië en Frankrijk jagen op Scandinavisch duo
De voorsprong van de twee koplopers was nog behoorlijk groot. Dat zorgde voor spanning bij de Italianen en de Fransen, die volle bak in de achtervolging gingen. Nederland – dat alle renners behalve Poels nog van voren had – zette zich vlak daar achter schrap voor de Igls.

Het verschroeiende tempo van de Azzuri zorgde ervoor dat er geen aanval geplaatst kon worden. Wel werd het gat met de Deens-Noorse combine meer dan gehalveerd. Steven Kruijswijk was de eerste die het probeerde met een scherpe demarrage. Hij trok het tempo fors de hoogte in, maar geraakte niet weg. Het peloton dunde uit (onder meer Nibali ging eraf), maar toch bleef een dertigtal over.

Valgren ontsnapt vlak onder de top
Oomen was de volgende die er de pees oplegde, maar ook de jonge Tilburger werd snel gecounterd. Hierdoor werden Asgreen en Stake Laengen op 22 kilometer van de meet ingerekend. Peter Kennaugh en Michael Valgren versnelden, maar de Deen ontdeed zich van de Brit en ging solo verder. Hij kreeg een zestal aangevoerd door Gianni Moscon achter zich aan, maar de verschillen bleven te overzien.

In de afdaling van Igls vond Roglic het tijd om zijn daalvaardigheden te tonen. In zijn kielzog nam de Sloveen het overgebleven favorietengroepje mee. Met een halve minuut voorsprong kwam Valgren beneden en ging hij op weg naar de voet van Höll (2,8 km aan 11,5%). 

Klim naar Höll moet voor de beslissing zorgen
De eerste meters van de helse muur was voor veel renners al te veel. De Fransen trokken het tempo de hoogte in in dienst van Alaphilippe. Zij hadden Moscon, Alejandro Valverde, Michael Woods en Dylan Teuns in het wiel en sloegen een gat. Tom Dumoulin moest het gat dichten in zijn eentje.

Bardet haalde op 9,5 kilometer van de meet Valgren in, maar dat tempo was te hoog voor zijn kopman Alaphilippe. Enkel Woods, Valverde en Moscon bleven erbij. Op de extreem steile flanken van de Höll bleven de vier bij elkaar en was het Dumoulin die op eigen kracht het gat moest dichten. Hij ging zelfs op en over topfavoriet Alaphilippe.

Woods beschikte over de sterkste benen, terwijl Moscon bijna stil stond op het allersteilste stuk. Bardet en Valverde konden met de nodige moeite dat tempo volgen. Op de top wilde de Fransman zijn concurrenten verrassen, maar dat stonden ze niet toe. Met een voorsprong van acht seconden op Dumoulin ging het koptrio de afdaling richting Innsbruck in.

Dumoulin keert nog terug aan kop
Valverde wilde het tempo niet laten zakken, maar toch sloeg de twijfel toe in het laatste deel van de afzink. Onze landgenoot naderde in de smalle straatjes van Innsbruck en sloot op 1,7 kilometer van de meet aan. 

Valverde werd op kop gedrukt door zijn drie medevluchters, maar dat deerde de ervaren Spanjaard niet. El Imbatido zat vol vertrouwen en ging van ver de sprint aan. Zijn verschroeiende versnelling werd niet meer gecounterd. Bardet strandde op de tweede plaats, voor Woods. Voor Dumoulin zat er niets meer in dan de vierde plaats.

foto: Sirotti

Dit artikel delen:

270 Reacties

NDI22 30 september 2018 om 16:40

Jammer dit.

Mwielerfan 30 september 2018 om 17:04

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Robert Chasinque 30 september 2018 om 16:40

edit wf: tot ziens

Pol 30 september 2018 om 17:03

Noem mijn een sport op waar niets gebruikt wordt. die zijn er niet.

Col du Bramont 30 september 2018 om 17:04

Mag ik hier nog een mening verkondigen???

edit wf: dat mag, maar trollgedrag wordt bestraft

Mwielerfan 30 september 2018 om 17:05

En zoetemelk die nog ouder was mag hier in nl gewoon geëerd worden. Zo anders dan frankrijk zijn we ook weer niet

EddyB1958 1 oktober 2018 om 18:06

Maar Joop is toch een Nederlander,wat voor een gedoe is dat nu? Kijk als renners rond de veertig een kampioenschap of een ronde winnen heeft dat te maken met het niet goed presteren van de jongere renners.

Puffin87 30 september 2018 om 16:40

Bah bah. Als ik het iemand niet gunde was het hem wel…
Nu eventjes kijken of ik een jaar lang het wielrennen ga boycotten of niet. Denk het niet, maar dit is toch zeker geen zegen voor het wielrennen…

Wel een heerlijke koers gezien verder! (Laatste uur tenminste)

Mwielerfan 30 september 2018 om 17:06

Ik hoop dat je boycot

schlunzi 30 september 2018 om 22:12

Blijf lekker weg. Wie de zege van Valverde niet kan waarderen heeft in het wielrennen niets te zoeken.

Lapjestrui 30 september 2018 om 16:40

Wow! Fantastische winnaar en wat een koers!
@Hierboven respectloos maar zij jullie gegund.

Dumoulin strijder. Jammer dat 'ie buiten het podium valt.

kielabokki 30 september 2018 om 16:40

Sorry maar dit is gewoon genieten, prachtige bekroning van de carrière.

MDKIDW 30 september 2018 om 16:40

Wat een LEGENDE…

Grobbel 30 september 2018 om 16:41

Nou nou, die eerste paar reacties hadden ook niet gehoeven. Wat een negativiteit zeg.

martini151 30 september 2018 om 16:41

Van alle niet-Nederlanders gun in het Valverde het meeste. Geweldige renner en meer dan verdiende winnaar. Jammer van Tom, maar knap gereden

Wielrennertje 30 september 2018 om 16:41

Wat een held! Na al die keren podium en dan op z’n 38e!

WernerFranke 30 september 2018 om 16:41

edit wf: gedraag je

NCK17 30 september 2018 om 16:41

Valverde keek net om toen Tom wou aanzetten wat een pech!
Het is Valverde gegunt. Na al die jaren.

123poetertjes 30 september 2018 om 16:41

Hahaaaa t is m gegund! Door mij althans, zie dat er vele anders over denken. Maar tegen hen ook: hahaaaa!

debarreman 30 september 2018 om 16:42

Blijft natuurlijk heel knap, maar voor mij toch vooral een vertegenwoordiger van de oude foute Spaanse wielercultuur.

Matje VdP 30 september 2018 om 17:02

Hoezo Spaanse wielercultuur? In tegenstelling tot brave Nederlanders en Fransen?

debarreman 30 september 2018 om 17:09

@Matje VDP
Specifiek aan de foute wielercultuur in Spanje was de rol van de Spaanse wielerbond en de Spaanse overheid. Die hebben er zo’n beetje alles aan gedaan om de namen van de dopinggebruikers geheim te houden.

Matje VdP 30 september 2018 om 18:50

Oh dus die waren echt fout, itt de andere landen een beetje fout. Sorry, ik zie het als fout. Denk niet dat boogie geen bedrog gepleegd zou hebben als dit werd toegestaan en gedekt zou worden door de overheid, jij wel?

NDI22 30 september 2018 om 19:16

@Matje
Als je de zaak Valverde niet kent, reageer dan gewoon niet. Spanje wilde de bloedzakken niet aan hun eigen sporters linken terwijl dat vrij makkelijk was. Soort van Rusland praktijken, die gewoon uitgesloten werden van de OS bijvoorbeeld. Uiteindelijk is hij gepakt door de Italianen maar nog steeds zijn er veel sporters mee weggekomen, veelal buiten het wielrennen. Dat had in de meeste landen echt niet gebeurt.

La Primavera 30 september 2018 om 16:42

Zeer trieste reacties hierboven weer. De beste man dacht iets meer dan een jaar geleden dat zijn carriere over was, na die verschrikkelijke val.

Held.

freire93 30 september 2018 om 16:42

Geweldig! Eindelijk! Kippenvel!

Puffin87 30 september 2018 om 16:42

@Grobbel
Hoezo niet? Positieve reacties mogen wel, negatieve reacties mogen niet?
Er deugt genoeg niet aan die man, dat is algemeen bekend. Sommigen hebben daar moeite mee, anderen niet.

Grobbel 30 september 2018 om 16:44

Dat was 10 jaar geleden. Hij heeft zijn straf gewoon uitgezeten.

WernerFranke 30 september 2018 om 16:46

@grobbel
Dat hij eens begint met bekennen. Volgens hem heeft ie nooit iets misdaan. Dit soort randdebielen moedig je niet aan als je een verstand hebt.

Grobbel 30 september 2018 om 16:47

Met mijn verstand is weinig mis, beste WernerFranke. Het zou je sieren om dergelijke aannames achterwege te laten.

mattje123 1 oktober 2018 om 05:46

@Grobbel het mag dan wel 10 jaar geleden zijn dat hij gepakt is, sommige soorten doping daar heb je gewoon de rest van je leven profijt van. Daarom zal ik gewoon nooit van Valverde kunnen genieten en velen met mij… Eigenlijk moeten renners die met zulke doping gepakt zijn de rest van hun leven geschorst worden. Zakarin is ook zo’n geval, die is ook gepakt met zulke doping. Door dat in het begin van je carrière te gebruiken kan je de rest van de carrière gewoon een paar procent extra leveren.

ghostwriter 30 september 2018 om 16:42

Zijn hond mag vanavond waarschijnlijk wel op het bed slapen…

Man met de hamer 30 september 2018 om 21:30

Haha, dat zijn de betere reacties.

Panclaro 1 oktober 2018 om 09:35

Hahahahahahahahhahahahahha XD

KimJungPoels 30 september 2018 om 16:43

Prachtig vind ik dit hoor, wat verdient dit na zijn val in de Tour vorig jaar. Waanzinnige klasbak.

EddyB1958 1 oktober 2018 om 18:11

Volledig mee akkoord,zijn doping of niet dopingverleden terzijde is deze overwinning, alleen al om deze retour verdiend,volgend jaar een tweede titel voor Philippe Gilbert…

Haanaf 30 september 2018 om 16:43

Knap, vanaf de kop.

Sterke prestatie ook van de Canadees.

Mooi WK en een prachtig en superspannend slot.

Handige Harry 30 september 2018 om 16:43

Wat een klasbak.
Veruit de beste vandaag.

EddyB1958 1 oktober 2018 om 18:12

Was nochtans aan het kraken,maar Woodstock en Bardet hadden niet genoeg jus in de benen.

FBahamontes 30 september 2018 om 16:43

Hoe kan je dit nou mooi vinden en het Valverde gunnen? We hebben het hier over een veroordeelde dopeur…

Grote nederlaag voor het wielrennen, hoe kan iemand de sport nog serieus nemen met z'n man in de regenboogtrui?

Haanaf 30 september 2018 om 16:45

Als je zo gaat redeneren dan kan je net zo goed de tv uitzetten. Oprotten dan ook met Jumbo en Roompot.

FBahamontes 30 september 2018 om 16:46

Oh, wijs mij maar even de veroordeelde dopeurs aan bij die 2 ploegen dan.

Wielrennertje 30 september 2018 om 16:46

Bahamontes zal zijn zeges vast 100% clean behaald hebben.

martini151 30 september 2018 om 16:46

Valverde heeft nooit positief getest. Zeker niet na zijn schorsing van 8 jaar geleden. Gewoon een prachtige coureur die de laatste jaren schoon lijkt te rijden

Haanaf 30 september 2018 om 16:48

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

leegloper 30 september 2018 om 16:49

Tsja, hij test al jaren net zo negatief als de anderen. Hij heeft evenveel rommelmarge als de anderen. Waarom hem dan als dopeur zien en de anderen niet? Verder vind ik het leuk dat hij er vaak staat en de laatste jaren veel aanvalt. Maar ik had ook liever Dumoulin gezien.

Grobbel 30 september 2018 om 16:50

@Haanaf: ben je nu gewoon Robert Gesink zonder aanleiding van dopinggebruik te betichten? Heb je nog een bron? Je onderbuikgevoel telt niet.

FBahamontes 30 september 2018 om 16:51

Dat een renner niet positief test zegt natuurlijk he-le-maal niks over het al dan niet gebruiken van doping van die renner. Of zijn jullie werkelijk zo naief?

Wielrennertje 30 september 2018 om 16:54

Moet vervelend zijn, om op die manier wielrennen te moeten kijken. Je kan immers niemand vertrouwen.

Doordrijver 30 september 2018 om 17:10

Stop gewoon met uw negatief gezeik op elk wielerbericht. Als trollen je job is, ben je goed!
Jij en alle andere die zo naar wielrennen (en sport in het algemeen?) Moeten kijken …och arme zeg. Dan zet je je tv tocht geeneens aan?

schlunzi 30 september 2018 om 22:15

Waarom zit je dan naar wielrennen aan het kijken? Ga sjoelen

FDJ 30 september 2018 om 16:43

Een 38- jarige ex Fuentesklant die nooit berouw heeft getoond. Daar kan ik niet echt van genieten.

ghostwriter 30 september 2018 om 16:44

+1

Slurpie Blauw 30 september 2018 om 16:46

+1
Is het geloofwaardig dat Valverde nog op dit nivo zo kan koersen met zijn 38 jaar? Nee!

djerkson 30 september 2018 om 16:48

+1

Col du Bramont 30 september 2018 om 17:06

Exact, meer woorden moeten we hier niet aan vuil maken.

LB117 30 september 2018 om 17:28

Helemaal eens..

Andreotti 30 september 2018 om 17:46

Ik kan er wel van genieten, en heb er ook van genoten ! Het liefst had ik een nederlander gezien, maar daarna kwam Valverde met stip op 1. Bekroning van een carriere !

Noem me naief, maar ik (en gelukkig met mij vele anderen) geniet wel van een renner die je het hele jaar van voren ziet koersen en niet piekt naar 3 of 6 weken.

NDI22 30 september 2018 om 18:10

@Andreotii
Bardet was al 2e in Bianchi, die heeft ook het hele jaar vooraan gekoerst. En zo zijn er nog wel meer, alleen hebben die veelal geen sprint zoals Valverde.

Snuf 007 30 september 2018 om 18:39

Ach jongens als gisteren bij de dames een buitenlandse de rest op 4 minuten had gereden was dat ook door doping gebeurt zeker? Dat geneuzel steeds, zet je tv dan lekker uit. Als je Valverde/Froome/zoveel anderen wil beschuldigen kijk dan verder dan je neus lang is. Beetje dom om te geloven dat iedereen behalve de Nederlanders doping gebruiken. Iedereen gebruikt zo zn eigen middeltjes om het beste eruit te halen. Het is topsport jongens, niemand is clean

schlunzi 30 september 2018 om 22:18

Zielig, deze reacties. Iedere prof die meerijd gunt het hem, maar deze betweters kunnen alleen maar zaniken

dumoman 30 september 2018 om 22:22

+100

mattje123 1 oktober 2018 om 05:49

+veel zeker ook omdat hij doping gebruikt heeft waar je de rest van je carrière profijt van hebt net zoals bijvoorbeeld Zakarin. Ook al treffen ze niets meer in het bloed aan, technisch gezien doet hij alles nog onder invloed van doping die hem een paar procent extra geeft.

Gelei 30 september 2018 om 16:43

Wat had ik graag Dumoulin dit door Valverde’s neus zien boren.

Joop Zoetemelk 30 september 2018 om 16:44

De verwachte winnaar, ook de mooiste na al die 2de plaatsen.

Valverde verdient het!

Velominatus 30 september 2018 om 16:44

Eindelijk kampioen!