WK 2017: Bergen voegt klim toe aan tijdrit
foto: Sirotti
donderdag 1 september 2016 om 09:00

WK 2017: Bergen voegt klim toe aan tijdrit

De tijdrijders die in 2017 een gooi willen doen naar de wereldtitel in het Noorse Bergen, kunnen concurrentie krijgen van de klimmers. De organisatie heeft bekendgemaakt Mount Fløyen toe te voegen aan het parcours, een slotklim van 3,4 kilometer aan 9,1% gemiddelde stijging.

‘Alpe d’Huez van Bergen’
De renners rijden tijdens het WK Tijdrijden in 2017 eerst twee lokale rondes over de omloop die ook in de wegwedstrijd terugkomt. Omdat Mount Fløyen is toegevoegd, snijden de tijdrijders een klein blokje af. Daardoor is de lokale ronde 13,8 kilometer lang, terwijl de normale omloop 19,5 kilometer is. Na het tweede rondje beginnen de renners aan de slotklim naar Mount Fløyen, die dus 3,4 kilometer lang is aan 9,1%. “Dit is de Bergen-equivalent van de Alpe d’Huez”, zegt Harald Tiedemann Hansen, president van de WK-organisatie. De mondiale titelstrijd gaat waarschijnlijk spannend zijn, omdat de totale afstand slechts 31 kilometer behelst. Normaal gesproken ligt die afstand rond de vijftig kilometer.

Spectaculair
De organisatie voorspelt spectaculaire beelden van het adembenemende uitzicht op Mount Fløyen, waardoor niet alleen de tijdrit op zichzelf interessant is. “We zijn erg blij dat we deze ontwikkeling kunnen presenteren”, stelt Matthew Knight, hoofd van het wegwielrennen binnen de UCI. “Het gaat een van de mooiste en spectaculairste aankomsten in de geschiedenis van een tijdrit-evenement op het WK wielrennen zijn. De klim naar Mount Fløyen opent mogelijkheden voor verschillende type renners die zich kunnen mengen in de strijd om de regenboogtrui.” Tiedemann Hansen voegt daaraan toe: “Niet alleen de tijdritspecialisten komen hier in aanmerking, maar ook de klimmers.”

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
1 september 2016 09:04
Dan zal die wel voor Froomey zijn. Wel leuk. Zal wel veel beter zijn dan de waarschijnlijke anticlimax van Qatar.
1 september 2016 09:19
Kijkplezier wordt denk ik wel verhoogd, maar ik weet niet of ik er het mee eens kan zijn. Zoals de organisator zegt: “Niet alleen de tijdritspecialisten komen hier in aanmerking, maar ook de klimmers.” en volgens mij is het WK tijdrijden bedoeld om te bepalen wie de beste tijdrijder is in de wereld, anders hadden ze het wel het WK klimtijdrijden genoemd.
1 september 2016 09:21
Is niet juist het hele idee van een WK tijdrijden dat het voor de echte tijdritspecialisten is en niet voor klimmers?
1 september 2016 09:22
Hierdoor vallen er ook een hoop specialisten af. Als de UCI toch aan het specialiseren is, kunnen ze in het vervolg misschien gewoon een sprint-wk, klim-wk, heuvelachtig-selectief wk en een vlakke tijdrit-wk organiseren, zodat elk type renner kans heeft op zijn specialisme.
1 september 2016 09:25
Kan een mooi slot opleveren, want daar kan zeker de nodige tijd worden gewonnen en verloren. Alleen wel jammer dat de tijdrit relatief kort is, ik vind eigenlijk dat een WK tijdrit toch wel rond een uur moet kosten.
1 september 2016 09:30
Wat mij betreft prima. Als de rest van het parcours vlak is, dan kun je niet spreken van een echte klimtijdrit. Een beetje variatie in parcoursen mag best. De ene keer een biljartvlak parcours voor de echte rouleurs, de andere keer met een klim, zodat ook andere renners een kans hebben. Dit zou Froome inderdaad ook moeten liggen, maar ook Tom Dumoulin. Met 31km inderdaad een wat kortere afstand. Wellicht geeft dat bepaalde renners ook wat meer kans op een mooi resultaat.
1 september 2016 09:34
Dat een wat meer complete tijdrijder kans heeft is prima. Niet elk WK TT hoeft een WK grote plaat draaien te zijn op een rechte weg. Zoals de wegrit steeds verschillende types een kans moet geven, kan de TT dat volgens mij ook doen.
1 september 2016 09:38
Prima dat ze die klim aan het einde doen, maar ik zou het mooi vinden als het 50km vlak is en 3-4km bergop, zodat zowel de klimmers als de renners met een grote motor een kans maken.
1 september 2016 09:38
Wel eens tegen op gelopen in de sneeuw. Inderdaad een erg mooi uitzicht.
1 september 2016 09:48
Benieuwd hoeveel renners er onderaan de klim níet van fiets gaan wisselen.
1 september 2016 09:49
Hier zal Tom niet rouwig om zijn...
1 september 2016 09:52
Ik kijk sowieso wel uit naar dit WK. Altijd prachtige beelden in die regio.
1 september 2016 09:59
Laten we niet te ver vooruit lopen en eerst maar eens in Qatar rijden . En dan hopen dat fabian aan het af bouwen is .want anders zie ik Tom nog niet winnen .
1 september 2016 10:01
Slecht nieuws voor Tony Martin en Rohan Dennis en alle tijdrijders die minder goed zijn in klimmen. Denk aan Malori, Castroviejo, Barta, etc.
Het zal wel echt een duel worden tussen Froome en Dumoulin, hopelijk hebben mannen als Porte en Van Garderen een goede dag, zodat de afstand tussen Froome en Dumoulin en de rest van het veld niet te groot wordt. Wie weet kan Poels, Quintana, Thomas of Pinot ook wel verrassen.
1 september 2016 10:02
@schlossborn1995
Dat is maar helemaal de vraag, in de tijdrit die Dumoulin won in de Tour boekte hij het grootste deel van z'n winst op de slotklim.
1 september 2016 10:10
Om mooie beelden te krijgen van het uitzicht vanaf die berg, hoeven ze de renners er niet per se tegenop te laten rijden. Daar heb je tegenwoordig heli's met camera's voor. Op deze manier gaat er natuurlijk wel meer aandacht naar deze toeristische attractie.

Het mooie van zo'n klim aan het eind is, dat het goed indelen van krachten nu extra beloond wordt. Dat zou nog meer het geval zijn bij een volwaardige afstand. 31km vind ik te kort.
1 september 2016 10:35
@polke, Fabian rijdt niet in Qatar, dus die zal daar weinig invloed hebben op het wel of niet winnen van Tom.
1 september 2016 10:42
@Mark, Dennis is hier zeker ook niet kansloos hoor, moet een klimmetje als dit zelfs best prima over kunnen komen in vorm.
1 september 2016 10:48
@josi dan maakt ie kans
1 september 2016 11:35
Lijkt wel een mini-Vuelta etappe zo... start-vlak-muur-finish. Tja. Heb er wat gemengde gevoelens bij, maar ben blij dat ze niet hoeven af te dalen omdat het in Bergen zeer waarschijnlijk een nat parcours gaat zijn.
1 september 2016 12:07
Quote van "robotour":
Als de UCI toch aan het specialiseren is, kunnen ze in het vervolg misschien gewoon een sprint-wk, klim-wk, heuvelachtig-selectief wk en een vlakke tijdrit-wk organiseren, zodat elk type renner kans heeft op zijn specialisme.

Ik bespeur hier een zekere dosis sarcasme, en niet geheel onterecht. Maar aan de andere kant, in andere sporten doen ze dit al jaren. Hardlopers, zwemmers en schaatsers mogen ook kiezen uit verschillende afstanden en/of stijlen, dus waarom zouden wielrenners dat niet kunnen?
1 september 2016 12:10
Zeker een spectaculair uitzicht. Ben daar twee keer geweest en had beide keren een zeldzame droge en zonnige middag. De kans dat het in regenstad Bergen echter droog is, is nogal klein dus of je dan nog zo,n mooie aankomst hebt voor de plaatselijke VVV is maar de vraag. En die regen kan weer van invloed zijn op de uitslagen van de wedstrijden daar.
1 september 2016 12:11
Krijg maar eens 3 voltallige pelotons aan de start dan, wat?, juist, kansloos.
1 september 2016 12:29
Een klimtijdrit? Alexander Foliforov, schrijf 'm maar op ;-)
1 september 2016 12:32
Prima besluit. Een beetje variatie kan geen kwaad. Daarom is het juist zo leuk dat het dit jaar een sprint-wk is en een vlakke tijdrit.

Reacties zijn gesloten.